Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: KrW på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:35
Dollaren er nede i 8,67 nå. Ikke lenge siden den var 8,96.

Og litt før det var den 8. Det er vell der tesla ligger nå forstår jeg. Tror det er lenge til vi ser 8 igjen
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

AppleKnocker

Sitat fra: glenn.sollid på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:33
Er vel minimalt rekkeviddeforskjell på 70D og 85D også ? 70D utnytter vel 65 kW til kjøring mens 85D utnytter 75 kW? I tillegg bruker 70D ca 10% mindre strøm på kjøring. Blir vel ikke mer enn 2 -3 mil forskjell.

40-70 km forskjell i rekkevidde på 70D og 85D i følge Teslas egne tall. Antar de legger både batteri og forbruk til grunn.

En større forskjell er vel at 70D bruker neste dobbelt så lang tid som 85D på å supercharge et gitt antall km.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Sitat fra: glenn.sollid på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:33
Er vel minimalt rekkeviddeforskjell på 70D og 85D også ? 70D utnytter vel 65 kW til kjøring mens 85D utnytter 75 kW? I tillegg bruker 70D ca 10% mindre strøm på kjøring. Blir vel ikke mer enn 2 -3 mil forskjell.
Ja tipper 3-4 mil, samt god forskjell på SC hastighet pga den lave pakkespenningen til s70.

Så i praksis vesentlig forskjell, men ikke like stor som man kunne tro.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

glenn.sollid

De som har testet sier vel 20% tregere SC-hastighet. De fleste takler vel 10-15 min lenger på SC.

Med ny prisøkning tror jeg 70D kommer til å bli den desidert mest ettertraktede og solgte bilen fremover.
Blir jo fort 800k for en godt utstyrt 70D.


Øyvind.h

Sitat fra: Dexter på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:21
Blir dyrt for en mellomklasse bil ja.

Vurderte en 85D, men de priser seg helt ut.

Ja de som sitter på gjerdet har gjort en megabrøler...
Men det kommer an på hva man sammenligner med.
E-klasse bagasjeplass, rå fremkommelighet, nesten gratis i bruk, 400hk +++ er det fortsatt ikke mye fossilt som kommer i nærheten av. Man kan alltids sammenligne med en kreftbil til halve prisen, men da sitter man fortsatt med en glorifisert dampmaskin  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dexter

Hehe.

så en bil med ok bagasje og 0-100 på 4 sek. Er en helt sinnsyk premium bil?

Tror de må dumpe prisene etterhvert for å selge. Iallefall fra 2017. Mulig jeg tar feil. Men det er ikke ofte.

Muffinman

#486
Sitat fra: glenn.sollid på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:45
De som har testet sier vel 20% tregere SC-hastighet. De fleste takler vel 10-15 min lenger på SC.
Ikke jeg. Selv alene på en lader med full fart går det treigt nok til at superlading er noe jeg prøver å unngå. I dag har jeg vært tilsammen nærmere 9 timer på veien og superladet to ganger. Med en 70 ville jeg fått med meg mindre strøm på tur vekk i går, elendig lademulighet i natt ville fått større konsekvenser og jeg ville måtte ta en ekstra ladestopp på chademo for å nå SC og brukt kanskje en halvtime lenger (muligens litt mer) på lading samlet. Det ville medført at jeg ville mistet to ferger og kommet hjem kl. 24 istedet for kl 23.

Den ville vært bra sur når jeg har vært i sving i 5-tida i dag tidlig. For min del gjør dette at prisforskjellen mellom 70 og 85 var verdt kronene når jeg kjøpte bil. Nå er Model S uansett såpass dyr at jeg ikke lenger finner den verdt prisen.

Bjoris

#487
Nå spørs det om de drar til med å droppe 85 batteriet også og bare satse på 90, isåfall er det 100.000 i prisforskjell så må hver og en vurdere om det er ett fornuftig valg. Jeg ser for meg at dette blir sånn ca 1 gang i året at jeg kommer til å tenke at f... nå skulle jeg hatt 90, men bestiller mitt egen CHAdeMO adapter så tror jeg den kortere rekkevidden vil gi veldig få utfordringer for vår del.

MEN, jeg er litt bekymret for forbruket når jeg hører at Dene bruker såpass mye på vinterføre...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

SunSeeker

Spennende å se hva som skjer med bruktprisen på 85D fremover om 85 pakken blir kuttet ut......

jazzwheel

85kW batteriet er allerede borte i Canada så det kan nok skje ganske raskt.

sap_2000

#490
Hei :)

Håper det går greit med noen spørsmål i denne tråden. Prisøkning er det sentrale, men har også noen spørsmål utenom...

Har det siste året fått kjørt litt 2014 s85 og lånte en P85D nå i helgen.
Skal ikke lage noen diskusjon i denne tråden om kvalitetsinntrykk etc annet enn å si at jeg synes det er stort forbedringspotensiale og at bilen mangler endel ting en bil i dette segmentet burde ha.

Nok om det. Vi vurderer litt frem og tilbake om å bytte ut en eksisterende bil og reservere/ bestille en S85/90D og har noen spørsmål jeg gjerne vil få avklart av dere Teslaeiere.

- blir prisen låst ved reservervasjonen eller når de 15.000,- er innbetalt (bokført hos tesla?)?  Tenker i forhold til en evt prisøkning rundt hjørnet som vil gjøre den dyrere enn det vi er villige til.

- Har ikke hatt kontakt med noe utsalgssted så langt. Er det noe poeng å sette seg fysisk ned med en selger å bestille der?

- Kan man velge hvor man får bilen utlevert (bor i Bærum) Hører jo endel skrekkhistorier om salgsapparatet, utleveringer og ikke minst reklamasjoner/ ventetid.

- Når man bor rundt Oslo, er det noen servicesteder som er bedre å velge enn andre. Tenker på kundeservice' ventetid og teknisk kompetanse på bilen (at ting faktisk blir reparert uten å ødelege/ foringe andre ting.

- Tror folk det vil bli mindre ventetid og bedre kompetanse på service fremover? Dårlig kundebehandling og trenering/ avvisning av åpenbare reklamasjoner er ting som øker tempen i topplokket hos meg.

- På 85/90 D står det pr nå levering "sent april". Men man kan forskyve leveringen etter det jeg har lest. Tror folk det er noen oppgraderinger som er rundt hjørnet det neste halve året? Tenker f.eks på facelift, LED hovedlys (helst adaptive/ dynamiske), 100kWh opsjon, 4G, 2.0 Autopilot osv.

- Serviceavtale eller ikke? Må den tegnes før levering, eller kan man gjøre det i løpet av f.eks det første året?

- Når kommer prisøkningen, og hvor mye blir det?  ::) ?

Ble mer enn dyrt nok når hjertet fikk lov å spekke ... :o

Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

weld77

Du låser prisen når du betaler depositum. I praksis gjøres det med kredittkort på bestillingssiden.

Ser liten grunn til å møte opp fysisk for å snakke med en selger.

Hvor du får bilen utlevert påvirker uansett ikke hvor du kan levere den til service etc.

N00b

Tesla har bevist gang etter gang at prisøkninger kommer i små drypp for ikke å skremme oss.

hemi

Sitat fra: sap_2000 på mandag 01. februar 2016, klokken 11:48

Ble mer enn dyrt nok når hjertet fikk lov å spekke ... :o

Halla mannen, min e-golf ble til en P85D med alt unntatt 7 seter greia akkuratt... jeg "skulle bare ha en billig tesla" som ble til.. hmm 4x4 er kjekt, som ble til hmm utstyr er kjekt... hmmm kanskje P også så får man vinge :p

cold weather greia er must, rattvarme HELL YEAH.

Hev senk er overaskende praktisk, spesielt på vintern med parkering i byen og isvuller osv.

Hifi også... du ryker egentlig på alt når man skal ta i litt, etter noe tuning ble det også utrolig bra.

Ref 4g og alt det andre tror jeg neppe noe skjer på endel mnd, eneste nye er vel at 85 fases ut og kun 70 -90 valg... tipper de har "mer enn nok" med å få ut noen X'er

jeg har sort sort sort + carbonfiber, er litt mørkt, men kult.

Panoramatak er vel eneste jeg er litt usikker på, da det jo bare har vært snø har jeg ikke fått brukt det så mye, men gutta baki har sagt "sykt kult tak" så.. yay

Siden du sitter og bestiller nå, betyr dette at vi kan diskutere hvor mye vi redder verden i elbil når vi slår ned noen små kalde i middagsbukta til sommern? ;)

Salvesen

Sitat fra: hemi på mandag 01. februar 2016, klokken 14:38
Sitat fra: sap_2000 på mandag 01. februar 2016, klokken 11:48

Ble mer enn dyrt nok når hjertet fikk lov å spekke ... :o


cold weather greia er must, rattvarme HELL YEAH.



Men husk at du får ubrukelige spyler dyser med på kjøpet med denne pakken, ikke verdt varme i rattet for min del. De "gode" dysene er dårlige, noe verre og jeg hadde klikket.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA