Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: nie på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:14
Tror ikke vi skal komplisere det så veldig mye. For sammenligning med Norge er det prisen på amerikansk webside uten subsidier som er aktuell. Og så er det litt ulikt hva en amerikaner faktisk må betale, avhengig av bosted/stat.

Stemmer.
"Min bil" koster 659.900 kr i Norge og 89.900 $ i US&A
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Sjøhyene

Så ca 12% dyrere i USA da, med dagens kurser. Ganske betydelig det!
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Stikkkontakt

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:05
Så ca 12% dyrere i USA da, med dagens kurser. Ganske betydelig det!

Og mellom 1000 og 1500$ i frakt må man vel regne med?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Ko_deZ

Det er kraftig begrenset hvor lenge oljestatene kan takle denne lave oljeprisen. Jeg tror at nå som det er blitt ryddet opp i skiferolje markedet, så vil prisen igjen stige. Litt av årsaken til at jeg er ganske sikker på det er at svært mange oljeproduserende land trenger høyere oljepris for å balansere budsjettene sine. Norge er i den heldige situasjonen at staten ikke bruker oljepenger, men tar en del av overskuddet til oljefondet. I så måte så befinner vi oss nederst på denne figuren:
http://graphics.wsj.com/oil-producers-break-even-prices/

Legg spesielt merke til Saudi-Arabia, som trenger over 100$ per tønne for å gå i null i statsbudsjettet sitt. Det er dem som nå er hovedvekten bak at prisen kjøres så lavt. Det betyr i praksis at de nå taper store penger, og de må tjenes inn igjen. Stort sett alle andre oljeproduserende land lever fra hånd til munn, de bruker alle pengene oljen gir med en gang. Saudi har tusenvis av prinser og prinsesser som hver mottar tusenvis og hundretusenvis av kroner i måneden avhengig av hvor de er i familietreet. Når utbetalingene til disse folkene begynner å avta, så vil noe skje. Spørsmålet er hvor fort det vil gå. 3 måneder? Ett år? Tre år. Umulig å si uten mer data, men jeg håper på en oppgang i kronen slik at flere får rådt til å kjøpe denne fantastiske tingen som en Tesla jo er =)

Stikkkontakt

#49
Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 30. juli 2015, klokken 12:56
Det er kraftig begrenset hvor lenge oljestatene kan takle denne lave oljeprisen. Jeg tror at nå som det er blitt ryddet opp i skiferolje markedet, så vil prisen igjen stige. Litt av årsaken til at jeg er ganske sikker på det er at svært mange oljeproduserende land trenger høyere oljepris for å balansere budsjettene sine. Norge er i den heldige situasjonen at staten ikke bruker oljepenger, men tar en del av overskuddet til oljefondet. I så måte så befinner vi oss nederst på denne figuren:
http://graphics.wsj.com/oil-producers-break-even-prices/

Legg spesielt merke til Saudi-Arabia, som trenger over 100$ per tønne for å gå i null i statsbudsjettet sitt. Det er dem som nå er hovedvekten bak at prisen kjøres så lavt. Det betyr i praksis at de nå taper store penger, og de må tjenes inn igjen. Stort sett alle andre oljeproduserende land lever fra hånd til munn, de bruker alle pengene oljen gir med en gang. Saudi har tusenvis av prinser og prinsesser som hver mottar tusenvis og hundretusenvis av kroner i måneden avhengig av hvor de er i familietreet. Når utbetalingene til disse folkene begynner å avta, så vil noe skje. Spørsmålet er hvor fort det vil gå. 3 måneder? Ett år? Tre år. Umulig å si uten mer data, men jeg håper på en oppgang i kronen slik at flere får rådt til å kjøpe denne fantastiske tingen som en Tesla jo er =)

Det er vel viktigere at kronen er lav, noe som er ekstremt sunt for all eksportindustri, enn at noen får 100.000 kr billigere Tesla. Snakk om navlebeskuelse..
Men ja. Kronen kommer nok til å styrke seg mot Euro, men langt mindre mot dollar. Det går riktig så bra "over there" for tiden. Noe som vil gi sterk dollar lenge.
Og er oljeprisen egentlig så lav? Når oljeprisen var 100$ og dollaren var 5 NOK syns vi oljeprisen var utrolig høy. Nå er oljeprisen halvert i dollar,men bare redusert med 20% fra det nivået jeg refererer  i norske kroner. 400 kroner fatet er historisk sett en god oljepris.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Brede

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 30. juli 2015, klokken 12:56
Det er kraftig begrenset hvor lenge oljestatene kan takle denne lave oljeprisen. Jeg tror at nå som det er blitt ryddet opp i skiferolje markedet, så vil prisen igjen stige. Litt av årsaken til at jeg er ganske sikker på det er at svært mange oljeproduserende land trenger høyere oljepris for å balansere budsjettene sine. Norge er i den heldige situasjonen at staten ikke bruker oljepenger, men tar en del av overskuddet til oljefondet. I så måte så befinner vi oss nederst på denne figuren:
http://graphics.wsj.com/oil-producers-break-even-prices/

Legg spesielt merke til Saudi-Arabia, som trenger over 100$ per tønne for å gå i null i statsbudsjettet sitt. Det er dem som nå er hovedvekten bak at prisen kjøres så lavt. Det betyr i praksis at de nå taper store penger, og de må tjenes inn igjen. Stort sett alle andre oljeproduserende land lever fra hånd til munn, de bruker alle pengene oljen gir med en gang. Saudi har tusenvis av prinser og prinsesser som hver mottar tusenvis og hundretusenvis av kroner i måneden avhengig av hvor de er i familietreet. Når utbetalingene til disse folkene begynner å avta, så vil noe skje. Spørsmålet er hvor fort det vil gå. 3 måneder? Ett år? Tre år. Umulig å si uten mer data, men jeg håper på en oppgang i kronen slik at flere får rådt til å kjøpe denne fantastiske tingen som en Tesla jo er =)

Det er vel viktigere at kronen er lav, noe som er ekstremt sunt for all eksportindustri, enn at noen får 100.000 kr billigere Tesla. Snakk om navlebeskuelse..

Og å få biltrafikken over på fornybar energi er vel viktigere enn at norsk eksport går godt?  ;D
Her spørs det helt hvor store horisonter en har.  ;)

Men jeg er forsåvidt enig, jobber selv i industri som tjener gode penger (for første gang på mange år) på grunn av svak krone.

Stikkkontakt

Sitat fra: Brede på torsdag 30. juli 2015, klokken 14:09


Og å få biltrafikken over på fornybar energi er vel viktigere enn at norsk eksport går godt?  ;D
Her spørs det helt hvor store horisonter en har.  ;)

Her snakker vi vel litt om høna og egget.
Pr i dag er 2/3  av verdens kraftproduksjon fra fossile brensler. Den viktigste jobben er å få vekk kullkraft og erstatte det med whatever som ikke forurenser. Først når den jobben er gjort får el-biler virkelig bidra med utslippsreduksjon.
Men at elbiler drevet av norsk vannkraft er bra hersker det ingen tvil.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

christian1986

Altså.. Hva skjer om jeg nå bestiller meg en ny bil via linken jeg fikk tilsendt?

Slik jeg ser det må jeg da få 20k i totalt avslag, altså latterlig. Legger en på prisstigningen som er nødt til å komme virker det som om jeg må handle igjen.

Galskap er det egentlig, mange nok syntes jeg er gal som er på min andre Model S alt. Får nok problemer med å forklare at jeg har kjøpt meg nok en ny en ::)


Tuxedo

Du får ingen avslag om du bruker din egen link.  Og heller ingen vervepremie.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

christian1986


KrW

Er det mulig å få avslag gjennom vervekampanjen om man allerede har reservasjon på Model X men ikke ferdig bestilling tro?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Tuxedo

Sitat fra: christian1986 på torsdag 30. juli 2015, klokken 18:49
Står ikke beskrevet i mailen jeg fikk...
Hvis du klikker på linken til sist i mailen, så står det der.

http://www.teslamotors.com/no_NO/support/referral-program
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

christian1986

Finner den kun på italiensk? Anyhow, hvor vanskelig er det da å "verve" en bror eller foreldre?

Er jo bare å "selge" bilen videre etter overtakelse...?

cirys1

Sitat fra: Ko_deZ på torsdag 30. juli 2015, klokken 12:56
Legg spesielt merke til Saudi-Arabia, som trenger over 100$ per tønne for å gå i null i statsbudsjettet sitt. Det er dem som nå er hovedvekten bak at prisen kjøres så lavt. Det betyr i praksis at de nå taper store penger, og de må tjenes inn igjen. Stort sett alle andre oljeproduserende land lever fra hånd til munn, de bruker alle pengene oljen gir med en gang. Saudi har tusenvis av prinser og prinsesser som hver mottar tusenvis og hundretusenvis av kroner i måneden avhengig av hvor de er i familietreet. Når utbetalingene til disse folkene begynner å avta, så vil noe skje. Spørsmålet er hvor fort det vil gå. 3 måneder? Ett år? Tre år. Umulig å si uten mer data, men jeg håper på en oppgang i kronen slik at flere får rådt til å kjøpe denne fantastiske tingen som en Tesla jo er =)

Hva med USA som har gått i dundrende minus i 20 år på rad, statsbudsjett teller veldig lite når man kan låne seg til det uendelige.. http://www.usdebtclock.org/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA