Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Dexter

Sitat fra: Softblue på tirsdag 01. desember 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.
Poenget mitt var ikke å rakke ned på Tesla, som er en banebrytende bil på mange måter. Men jeg synes Tesla tilbyr lite "value for money", særlig hvis man sammenligner begge bilene uten avgifter. Noen PC batterier og en el-motor er ikke akkurat rocketscience. Hva kan egentlig en vaskemaskin og en skinnsofa koste?

Her er det viktige poeng, ser man på hva bilfabrikkene tar betalt for bilene, så er tesla helt sinnsykt dyre.
Det er en stor bil med batteri og elmotor, med høyst varierende kvalitet.
har vært og sett på flere teslaer, men allerede demobilene dems ser jo slitne ut.
hvordan er de da etter 5 år?

Viktigste jobben tesla gjør er mot konkurrentene (de som kommer) å presse de til bedre batterikapasiteter.

Torpedo Ted

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas
Jeg forstår ikke helt kritikken ang. interiøret til Tesla. Mulig det enkelte steder ikke er brukt de beste materialene, men rent visuelt synes jeg Tesla er overlegen det aller meste. Synes virkelig folk at den der SER finere ut inni (bortsett fra setene)?  ???

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på tirsdag 01. desember 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.
Poenget mitt var ikke å rakke ned på Tesla, som er en banebrytende bil på mange måter. Men jeg synes Tesla tilbyr lite "value for money", særlig hvis man sammenligner begge bilene uten avgifter. Noen PC batterier og en el-motor er ikke akkurat rocketscience. Hva kan egentlig en vaskemaskin og en skinnsofa koste?

Nja, jeg synes det er MBen som gir lite "value for money". Stålkarosseri og en produsent med meget dårlig historikk mhp. rust betyr fort rognkjeksutseende om 10-12 år mens Teslaen er produsert i (fordyrende) aluminium. I tillegg vil vi nok få se prisøkninger på MB også fremover. Alt vi importerer blir dyrere nå, bare ikke i samme tempo.

Klart, for de som beholder nybiler i 3 år betyr ikke evt. rustproblemer noe, men for oss som gjerne beholder bilene i 10+ år er ikke MB førstevalget akkurat...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

christian1986

Sitat fra: Dexter på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:55
Sitat fra: christian1986 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 06:16
Det har vært uttalt i alle fall. Hvorfor tok de ellers ikke bedre betalt tilbake i 2013..?

var vel da de første kom ut, har tesla satt ned prisen noen gang?
Om de ønsket høyere dekning i Norge, typ den de har i USA ville de gjort det tilbake i 2013. De har satt ned prisene i andre markedet grunnet endringer i valuta tidligere.

kmagne

Snakket med en selger i dag som sa han var 99% sikker på at prisen på vinterhjul var feil, og at det kom til å komme en prisjustering på disse.
TMS 70D Motatt Juli 2016.

Enigami

Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:43
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Sitat fra: Salvesen på mandag 30. november 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.

Får man en E-klasse med 300+ hk, 0-100 på 5+ sekunder til 700 000, godt utstyrt? Neppe.
Det er vell fordelen til Tesla, en slipper å kjøre rundt i sinker til en "normalpris". Men ja, de henger etter tyskerene på interiør m.m. Men det har vell amerikanerne alltid gjort?

Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

Denne Mercedesen annonseres for 1.000.000,- lavere enn nypris. Det blir en kvart mill. i avskriving pr. år, det. Oppå der kommer 25.000,- pr år i drivstoff, og i tillegg bompenger, service, forsikring osvosv.
Bilen har altså kostet eieren over 300.000,- pr. år over fire år.

Det koster å være gammeldags kar med eksosbil  ;D


Innlegget mitt var bare et svar på feilaktig påstand. At man ikke finner en E-klasse til drøyt 700.000kr som gjør 0-100 på rundt 5 sek. Bilen er 3 år gammel, ikke 4 som noen antyder.

Det er voldsomt med rabatt å velge en 1-4 år gammel bruktbil med garantien i behold med stor bensinmotor. Så det er langt fra noen krise for meg å kjøpe en bruktbil. Kjøp av bruktbil gjennom forhandler gjelder dessuten 5 års forbrukerkjøpslov. Den er ofte bedre enn F eks Tesla sine relativt dårlige garantier og laaange ventetider.
Denne E500 4matic fra 2012 føles garantert ikke eldre ut enn en splitter ny Model S.

Espen Hugaas Andersen

#381
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14Denne E500 4matic fra 2012 føles garantert ikke eldre ut enn en splitter ny Model S.
Så klart gjør den det. Den første moderne forbrenningsmotoren er fra 1864.

For å si det enda klarere, en 2020 E500 vil føles eldre ut enn en 2012 Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Salvesen

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14
Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:43
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Sitat fra: Salvesen på mandag 30. november 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.

Får man en E-klasse med 300+ hk, 0-100 på 5+ sekunder til 700 000, godt utstyrt? Neppe.
Det er vell fordelen til Tesla, en slipper å kjøre rundt i sinker til en "normalpris". Men ja, de henger etter tyskerene på interiør m.m. Men det har vell amerikanerne alltid gjort?

Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

Denne Mercedesen annonseres for 1.000.000,- lavere enn nypris. Det blir en kvart mill. i avskriving pr. år, det. Oppå der kommer 25.000,- pr år i drivstoff, og i tillegg bompenger, service, forsikring osvosv.
Bilen har altså kostet eieren over 300.000,- pr. år over fire år.

Det koster å være gammeldags kar med eksosbil  ;D


Innlegget mitt var bare et svar på feilaktig påstand. At man ikke finner en E-klasse til drøyt 700.000kr som gjør 0-100 på rundt 5 sek. Bilen er 3 år gammel, ikke 4 som noen antyder.

Det er voldsomt med rabatt å velge en 1-4 år gammel bruktbil med garantien i behold med stor bensinmotor. Så det er langt fra noen krise for meg å kjøpe en bruktbil. Kjøp av bruktbil gjennom forhandler gjelder dessuten 5 års forbrukerkjøpslov. Den er ofte bedre enn F eks Tesla sine relativt dårlige garantier og laaange ventetider.
Denne E500 4matic fra 2012 føles garantert ikke eldre ut enn en splitter ny Model S.

Feilaktig påstand, det var jo ganske åpenbart at det var snakk om ny bil...
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Enigami

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:20
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14
Sitat fra: fonberg på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:43
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Sitat fra: Salvesen på mandag 30. november 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.

Får man en E-klasse med 300+ hk, 0-100 på 5+ sekunder til 700 000, godt utstyrt? Neppe.
Det er vell fordelen til Tesla, en slipper å kjøre rundt i sinker til en "normalpris". Men ja, de henger etter tyskerene på interiør m.m. Men det har vell amerikanerne alltid gjort?

Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

Denne Mercedesen annonseres for 1.000.000,- lavere enn nypris. Det blir en kvart mill. i avskriving pr. år, det. Oppå der kommer 25.000,- pr år i drivstoff, og i tillegg bompenger, service, forsikring osvosv.
Bilen har altså kostet eieren over 300.000,- pr. år over fire år.

Det koster å være gammeldags kar med eksosbil  ;D


Innlegget mitt var bare et svar på feilaktig påstand. At man ikke finner en E-klasse til drøyt 700.000kr som gjør 0-100 på rundt 5 sek. Bilen er 3 år gammel, ikke 4 som noen antyder.

Det er voldsomt med rabatt å velge en 1-4 år gammel bruktbil med garantien i behold med stor bensinmotor. Så det er langt fra noen krise for meg å kjøpe en bruktbil. Kjøp av bruktbil gjennom forhandler gjelder dessuten 5 års forbrukerkjøpslov. Den er ofte bedre enn F eks Tesla sine relativt dårlige garantier og laaange ventetider.
Denne E500 4matic fra 2012 føles garantert ikke eldre ut enn en splitter ny Model S.

Feilaktig påstand, det var jo ganske åpenbart at det var snakk om ny bil...


Ny bil er i grunn oppskrytt synes jeg. Om det er noen som har kjørt den 15-35.000km har lite å si på kvalitetsbiler.
Kjøpte ny BMW levert januar 2015. Hyggelig med ny bil, men ser ikke helt vitsen neste gang. Ulempene er jo større verditap, ekstremt lange leveringstider, tør ikke være den første til å vaske bilen i børstevask, man ser hver eneste lille ripe eller bulk, man får likevel småfeil og ting og tang, garanti er greit nok, men den skal da inn på verksted og skitne mennesker kjører bilen din inn og ut. Så har man dekkskift etc. Biler blir brukt etter 500km.

Neste gang tipper jeg at jeg velger nyere brukt 1-2 år gamle biler med store rabatter og store bensinmotorer. Nå som plug-in hybrider kommer for fullt blir det en drøm for meg som ønsker gode kjøp på godt motoriserte bensinbiler :)

Muffinman

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14
.... 5 års forbrukerkjøpslov. Den er ofte bedre enn F eks Tesla sine relativt dårlige garantier
Tull. Det er ikke lov å kalle noe for garanti med mindre det gir rettigheter som er bedre enn lovverket. Dessuten gjelder forbrukerkjøpsloven også ved nybilkjøp om man handler som privatperson.

Forbrukerkjøpsloven regulererer bruktbilhandel mellom profesjonell part og privatperson. Kjøper du brukbilen av en annen privatperson er det kjøpsloven som gjelder, og den gir vesentlig svakere rettigheter.

Enigami

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:19
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14Denne E500 4matic fra 2012 føles garantert ikke eldre ut enn en splitter ny Model S.
Så klart gjør den det. Den første moderne forbrenningsmotoren er fra 1864.

For å si det enda klarere, en 2020 E500 vil føles eldre ut enn en 2012 Model S.


Det kommer an på hva du legger i at er gammeldags. For min del mener jeg elbil er hel så gammeldags som bensinbiler. Det som er moderne nå er plug-in hybrid. En E 500e vil ha plug-in hybrid med mulighet trådløs lading. Og en grom bensinmotor til bruk når man ønsker det. Tesla Model S mangler en viktig ting, nemlig motor. Slitsomt å måtte lade hver gang batterier er tomme. Da er det fint å kunne gjøre begge deler etter behov. Snart kommer sikkert plug-in hybrider til å gå 15-25 mil på elektrisk og deretter kan man bruke bensinmotoren.

Økonomi har jo ingen betydning, det er bruksegenskapene jeg er ute etter.

Prøvekjør nye S 500 E (plug-in hybrid) og deretter din Model S og svar på hvilken du synes er mest moderne etter det.

Salvesen

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:43



Ny bil er i grunn oppskrytt synes jeg. Om det er noen som har kjørt den 15-35.000km har lite å si på kvalitetsbiler.
Kjøpte ny BMW levert januar 2015. Hyggelig med ny bil, men ser ikke helt vitsen neste gang. Ulempene er jo større verditap, ekstremt lange leveringstider, tør ikke være den første til å vaske bilen i børstevask, man ser hver eneste lille ripe eller bulk, man får likevel småfeil og ting og tang, garanti er greit nok, men den skal da inn på verksted og skitne mennesker kjører bilen din inn og ut. Så har man dekkskift etc. Biler blir brukt etter 500km.

Neste gang tipper jeg at jeg velger nyere brukt 1-2 år gamle biler med store rabatter og store bensinmotorer. Nå som plug-in hybrider kommer for fullt blir det en drøm for meg som ønsker gode kjøp på godt motoriserte bensinbiler :)

Det spiller ingen rolle hva du tenker om nybil, du kan ikke sammenligne en brukt og gammel bil mot en ny, det går liksom ikke. skal en sammenligne må det være på samme premisser..
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Kristian O

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:19
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14
Tesla Model S mangler en viktig ting, nemlig motor. Slitsomt å måtte lade hver gang batterier er tomme. Da er det fint å kunne gjøre begge deler etter behov. Snart kommer sikkert plug-in hybrider til å gå 15-25 mil på elektrisk og deretter kan man bruke bensinmotoren.
For at en plug- in hybrid skal kunne gå 15- 25 mil elektrisk så må den vel ladast først? Er dette mindre slitsomt enn å måtte lade en Tesla?  ::)
For min egen del synes eg det er meir slitsomt å måtte fylle bensin enn å sette bilen til lading.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Tuxedo

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 01. desember 2015, klokken 18:06
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:49
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:19
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:14
Tesla Model S mangler en viktig ting, nemlig motor. Slitsomt å måtte lade hver gang batterier er tomme. Da er det fint å kunne gjøre begge deler etter behov. Snart kommer sikkert plug-in hybrider til å gå 15-25 mil på elektrisk og deretter kan man bruke bensinmotoren.
For at en plug- in hybrid skal kunne gå 15- 25 mil elektrisk så må den vel ladast først? Er dette mindre slitsomt enn å måtte lade en Tesla?  ::)
For min egen del synes eg det er meir slitsomt å måtte fylle bensin enn å sette bilen til lading.
Jeg tror denne karen (BensinV8) planlegger å lade ved å la bilen gå på tomgang over natten.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Spinner


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA