Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

christian1986

Det har vært uttalt i alle fall. Hvorfor tok de ellers ikke bedre betalt tilbake i 2013..?


Enigami

Sitat fra: Salvesen på mandag 30. november 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.

Får man en E-klasse med 300+ hk, 0-100 på 5+ sekunder til 700 000, godt utstyrt? Neppe.
Det er vell fordelen til Tesla, en slipper å kjøre rundt i sinker til en "normalpris". Men ja, de henger etter tyskerene på interiør m.m. Men det har vell amerikanerne alltid gjort?

Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

Øyvind.h

#362
4 år gammel. Mao ett år garanti gjenstår.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

F_P

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

Det må vel karakteriseres som typisk norsk å anse en over 4 år gammel bil med 59000km på telleverket som nesten ny?

Oppgitt med 0,789 l/m etter fantasi-NEDC målinger. Snitter vel kjapt 1 l/m, men om det renner penger ut av ræva er det vel ikke så nøye. Personlig synes jeg det er sløsing å slenge rundt meg med 40-45000,- i året i bensinutgifter om jeg ikke må.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Salvesen

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Sitat fra: Salvesen på mandag 30. november 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.

Får man en E-klasse med 300+ hk, 0-100 på 5+ sekunder til 700 000, godt utstyrt? Neppe.
Det er vell fordelen til Tesla, en slipper å kjøre rundt i sinker til en "normalpris". Men ja, de henger etter tyskerene på interiør m.m. Men det har vell amerikanerne alltid gjort?

Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

4 år gammel bil? Er du helt i ammetåken? Man får en 4 år P85+ til laaaaangt mindre enn det der. Lær deg å sammenligne da mann...
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Bjoris

Uansett om mange av oss syns Tesla er det eneste aktuelle å kjøpe så må en vise forståelse for at ikke alle er enig, vi må ikke bli en menighet som prakker på andre, ting de ikke er interessert i. Kjøpe en E-klasse hvis du syns den er bedre, men å komme her å prøve å overbevise oss om at en E-klasse er ett bedre kjøper er jo litt optimistisk:)

Hvis interiør er viktigere enn om bilen går nesten gratis, er lyn rask osv så er det jo helt ok, men du finner ikke mange her inne med samme preferanser, det kan jeg love:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Softblue

#366
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.
Poenget mitt var ikke å rakke ned på Tesla, som er en banebrytende bil på mange måter. Men jeg synes Tesla tilbyr lite "value for money", særlig hvis man sammenligner begge bilene uten avgifter. Noen PC batterier og en el-motor er ikke akkurat rocketscience. Hva kan egentlig en vaskemaskin og en skinnsofa koste?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Espen Hugaas Andersen

For min del er det helt uaktuelt å brukte 600.000+ kroner på bil, om den ikke er helelektrisk. Bensin- og dieselbiler fremstår ca like moderne som dampbil. Og ja, dampbil kan ha sin sjarm, men det er ikke for meg. Et annet krav er at bilen må kunne brukes på langtur, da er det per dags dato kun ett bilmerke som leverer biler jeg kunne vurdere å bruke 600.000+ kroner på, og det er Tesla.

Fortsatt har ikke Tesla helt klart å overbevise meg til å kjøpe en bil, hengerfeste har vært en betydelig mangel, men fossilbilene i tilsvarende prisklasse er ikke relevante alternativer. Da blir det heller fossilbil til 100.000 kroner, inntil Tesla eller noen andre kommer med en tilstrekkelig attraktiv bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Softblue på tirsdag 01. desember 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.
Poenget mitt var ikke å rakke ned på Tesla, som er en banebrytende bil på mange måter. Men jeg synes Tesla tilbyr lite "value for money", særlig hvis man sammenligner begge bilene uten avgifter. Noen PC batterier og en el-motor er ikke akkurat rocketscience. Hva kan egentlig en vaskemaskin og en skinnsofa koste?

Det kommer an på hva man legger i begrepet "value for money". Noen setter opplevd interiørkvalitet og praktiske løsninger over alt annet.
Ande setter sømløs bruk, lydløse momentane krefter og frihet til å fylle tanken hvor som helst høyt.

For meg fremstår biler som bråker og forurenser for å skape akselerasjon som ganske langt fra "value for money". De r rett og slett blitt helt uaktuelle, og da hjelper det ikke at de ligger foran på enkelte områder når grunnpakken er så dårlig. Andre trives godt med eksosmotorer og bryr seg ikke om det aspektet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Shadaffy

Sitat fra: Dexter på tirsdag 01. desember 2015, klokken 05:53
Tror dere tesla dropper prisene hvis krona styrker seg?

Har ingen grunn til å tro annet. Men det er mer ett spørsmål om når krona styrker seg mot dollaren.
Og dette opp i mot hva AS Norge velger å gjøre med insentivene i 2017.

Så jeg tror ikke vi kommer til å se noe reell effekt av en styrket krone fordi jeg forventer en innfasing av mva fra 2017.

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Diravi

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. desember 2015, klokken 12:09
Sitat fra: Dexter på tirsdag 01. desember 2015, klokken 05:53
Tror dere tesla dropper prisene hvis krona styrker seg?

Det er jeg 99% sikker på at de gjør ja

Dollaren skal nok i så tilfelle merkbart under åtte kr før de gjør det - og det kan ta en stund.

70D er en godt priset og godt utstyrt innstegsmodell - det er Tesla sitt grep for å appellere til litt mindre kjøpesterke enn dem som vanligvis bruker 7-800 000 på bil uten å tenke noe særlig over det. Fram til Model 3 kommer på banen så tror jeg at det er det grepet vi kommer til å se, og ikke noe mer. Tesla har allerede gjort så mye de kan for å motvirke negative effekter av en ugunstig dollarkurs og kan ikke gjøre mer før den synker kraftig. En egen billigversjon av 70D for Norge er lite realistisk; det er ikke et så stort marked og det er allerede stor mulighet til å differensiere på pris ved å ta bort 4wd og ellers gå for standard utstyr.

Når Model 3 kommer så har ikke Tesla noe incitament for å presse pris på Model S ytterligere - tvert imot må den differensieres tydelig fra Model 3, og pris-settes deretter. Evt. da med mer ny teknologi/utstyr i pakken for å holde den fortsatt attraktiv. Det mest sannsynlige er i så tilfelle at autopilot blir standard og ikke tilvalg på et tidspunkt - det koster Tesla fint lite å gi kunden den merverdien.

Derfor tror jeg det er lite realistisk at prisene på Model S kommer til å gå noe NED i overskuelig fremtid - det måtte være i form av eventuelle kortvarige rabattaksjoner tilsvarende vervekampanjen, eller som sagt, at de spec'er opp basismodellen ytterligere til samme pris på ett eller annet tidspunkt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Shadaffy på tirsdag 01. desember 2015, klokken 11:30
... fordi jeg forventer en innfasing av mva fra 2017.

Sant nok at 2017 er satt som grensen for dagens ordning, men greit å få med seg at 2017 er siste året MED dagens ordning, ikke første året uten... Så, såfremt det ikke skjer noen endring her, så vil evnt. innfasing av mva skje tidligst fra 1/1 2018, ikke 2017.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fonberg

Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 08:36
Sitat fra: Salvesen på mandag 30. november 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Softblue på mandag 30. november 2015, klokken 23:16
Jeg har sett litt på Tesla S, men funnet ut at baksetet har for dårlig takhøyde og sittekomfort. I tillegg er den veldig lav og gå inn og ut av. Kvaliteten på interiøret veies heller ikke opp av en 17 toms dataskjerm. Jeg har derfor kommet til at den ikke lenger er aktuell for min del.
Men når en Tesla uten avgifter og moms koster like mye som en Mercedes E-klasse med avgifter og moms, så synes jeg personlig at Tesla har priset seg ut.

Får man en E-klasse med 300+ hk, 0-100 på 5+ sekunder til 700 000, godt utstyrt? Neppe.
Det er vell fordelen til Tesla, en slipper å kjøre rundt i sinker til en "normalpris". Men ja, de henger etter tyskerene på interiør m.m. Men det har vell amerikanerne alltid gjort?

Her er til salgs en "nesten ny" E 500 4matic til kr 779.000 med 5 års garanti. Den har V8 på 408hk og 4wd. 0-100: 4.8 sek og grom V8 motorlyd. 2012 årgang og mye bedre komfort enn Model S.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65417759&engine_effect_from=270&wheel_drive=2&year_from=2010&model=1.785.3775&make=0.785&ref=fas

Denne Mercedesen annonseres for 1.000.000,- lavere enn nypris. Det blir en kvart mill. i avskriving pr. år, det. Oppå der kommer 25.000,- pr år i drivstoff, og i tillegg bompenger, service, forsikring osvosv.
Bilen har altså kostet eieren over 300.000,- pr. år over fire år.

Det koster å være gammeldags kar med eksosbil  ;D
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dexter

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 06:16
Det har vært uttalt i alle fall. Hvorfor tok de ellers ikke bedre betalt tilbake i 2013..?

var vel da de første kom ut, har tesla satt ned prisen noen gang?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA