Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Meldola

Man skal være forberedt på at man kan få et heftig verditap dersom dollaren skal tilbake til mer normal kurs.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

JørundG

I Danmark stiger den til nærmere 2.mill fra 1. januar.
I mange andre europeiske land selger Tesla Modell S omtrent like godt som Mersedes S-klasse, Porsche og BMW M-klasse. Den konkurrerer i dette segmentet prismessig og ytelsesmessig i disse land, og den konkurrerer godt. Trendy-faktoren ("hollywood og Kongelig") er sterk når det gjelder Modell S for de som ikke har oppdaget det.

Det spesielle i Norge er vi har kunnet kjøpe Modell S til prisen av en godt utstyrt men ellers ordinær Volvo eller Audi. Eventuelt en svært godt spekket Passat eller Mondeo.
Tesla har aldri ment at Tesla Modell S skal være en "folkebil", den har blitt det i Norge pga av særnorske avgifter, dette til glede for alle de som har skjønt at dette vinuet er åpent....
Modell 3, derimot, skal bli en rimeligere bil tilgjengelig for "folket". tror jeg skal ha en slik også, når den tid kommer...

Tror det er litt unødvendig (eller naivt) å forvente at Tesla skal gi spesialrabbatter eller ha lavere marginer i Norge pga at vi har lave særavgifter. At Tesla er ekstra konkurransedyktig i Norge pga særavgiftene er vel heller et argument for at de, bedriftsøkonomisk, kan ta en høyere margin.

Sannsynligvis har Tesla valutasikret seg slik at de ikke trenger å ta ut hele valutabevegelsen i økte prisere ennå. Jeg tror i hvert fall at det er slik. Dersom valutaen holder seg slik den er nå, les svak krone, da er det å forvente at Tesla ytterligere og i løpet av et år nok en gang må justere prisene. De som hevder at andre bilprodusenter ikke gjør eller kommer til å gjøre dette tar feil. (det er først og fremst svak krone pga oljeprisen som forårsaker at dollar oppleves som så sterk. Dersom oljeprisen går opp, da vil kronen også styrkes, men ingen vet hvordan den vil gå, ei heller Tesla)


Salvesen

Sitat fra: Meldola på mandag 30. november 2015, klokken 11:22
Man skal være forberedt på at man kan få et heftig verditap dersom dollaren skal tilbake til mer normal kurs.

Innen denne tid har avgifter skutt prisen i været uansett, har liten tro på at bilene som blir kjøpt i dag blir solgt billigere i årene fremover. Det er fortsatt billigere å kjøpe tesla i Norge vs usa etter prisjustering slik at små endringer i nærliggende fremtid ikke vill slå ut på prisene her hjemme(så lenge ikke kronen svekkes mer, da må prisene mer opp).

Jeg er iallefall ikke redd for å gå på en valuta smell på mitt tesla kjøp, kan umulig bli verre enn verditapet på mine tidligere BMW'er uansett :p
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

weld77

Jeg har for øvrig null tro på at Tesla vil være like ivrige på å sette ned prisene i takt med valutasvingninger som de har vært på å sette de opp. Marginene er allerede lavere i Norge enn andre steder.

SunSeeker

Sitat fra: weld77 på mandag 30. november 2015, klokken 11:39
Jeg har for øvrig null tro på at Tesla vil være like ivrige på å sette ned prisene i takt med valutasvingninger som de har vært på å sette de opp. Marginene er allerede lavere i Norge enn andre steder.

Det burde de heller ikke. Norge er desidert det dyreste landet å etablere seg i. Kostnader til oppstart, oppbygning av service/salg og ladenettverk er høye, og disse må tjenes inn igjen.
Har ingen tall, men skulle ikke forundret meg om 1 Norsk ansatt koster Tesla det samme som 3 Amerikanske.

weld77

^ presis. Det koster av flere grunner mer å selge en bil i Norge enn i USA så alt annet like burde prisene vært høyere her.

Jeg regner for øvrig med at de kommer til justere prisene på Model X (dvs regne på en høyere valutakurs). Det ville være fullstendig meningsløst å ha altfor lave marginer på det første, store rushet av bestillinger som kommer når det åpnes for bestilling her til lands. Noen kommer selvsagt til å droppe bestillingen helt eller gå for en lavere config enn tiltenkt, men det ville være merkelig om de legger seg veldig lavt på marginene i det tidsrommet hvor tross alt en svært stor del av bilene vil bli bestillt.

På en annen side bruke de ganske lang tid på å sette opp prisen på Model S til tross for at kronen svekket seg ganske mye i november/desember 2014.

Sjøhyene

Sitat fra: Meldola på mandag 30. november 2015, klokken 11:22
Man skal være forberedt på at man kan få et heftig verditap dersom dollaren skal tilbake til mer normal kurs.

Det lave nivået under 6 er vel omtrent like unormalt som dagens nivåer langt over 8. Hvis du ser 50 år tilbake i tid ca er vel snittet totalt sett på ca 7.
Samtidig så er det vel ingen åpenbar grunn til å tro at den skal ned mot 7 igjen de neste 10 årene i hvertfall, så det siste man bør gjøre er å sette kjøp på hold i avvente av gunstigere kurs sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Toonster

Sitat fra: weld77 på mandag 30. november 2015, klokken 11:39
Jeg har for øvrig null tro på at Tesla vil være like ivrige på å sette ned prisene i takt med valutasvingninger som de har vært på å sette de opp. Marginene er allerede lavere i Norge enn andre steder.

Greit nok at marginene pr bil er lavere (ikke dermed sagt det er en dårlig margin?), og det har jo utvilsomt også gitt et stort volum. Så det er jo en pris - etterspørsel kurve her som må ses i sammenheng med total fortjeneste i Norge?

weld77

Sitat fra: Toonster på mandag 30. november 2015, klokken 12:38
Sitat fra: weld77 på mandag 30. november 2015, klokken 11:39
Jeg har for øvrig null tro på at Tesla vil være like ivrige på å sette ned prisene i takt med valutasvingninger som de har vært på å sette de opp. Marginene er allerede lavere i Norge enn andre steder.

Greit nok at marginene pr bil er lavere (ikke dermed sagt det er en dårlig margin?), og det har jo utvilsomt også gitt et stort volum. Så det er jo en pris - etterspørsel kurve her som må ses i sammenheng med total fortjeneste i Norge?

Joda, men om de ville ha volum så kunne de jo selge med lavere margin i USA hvor bilene tross alt hovedsaklig selges? Tesla har en modell med stor fortjeneste på bilene og lav fortjeneste på "aftermarket" - det er stikk motsatt av hvordan biler vanligvis selges, så om de ikke tjener penger på å selge bilene så tjener de knapt penger på et bilsalg sett over flere år.

De godtar åpenbart lavere marginer i Norge, men de hadde nok helst sett for seg å kunne øke prisene mer gradvis, men så fort og så mye som kronen har svekket seg så må de ta det i ganske store jafs for å opprettholde en viss fortjeneste.

Nå er heller ikke hele bilen priset i USD - en del av komponentene kommer nok fra europeiske produsenter og Tesla har en del utgifter i lokal valuta også (lønn, leie av lokaler, arbeid ifm superchargere osv osv) så det er ikke et 1:1 - forhold, men man ser jo veien det går og det er ganske åpenbart at det er valutakursen som er drivende for prisjusterinene.

Teslanewbie

#339
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 27. november 2015, klokken 20:59
Tesla har tvilsom markedsføring og selskapsmoral ja.  Tipper de venter til angreretten på 2 uker er forbi for de fleste av de nybestillinger de har fått inn. Dvs  prisøkning neste uke . Evt natt til mandag .

Som jeg skrev, trolig økning natt til mandag. Dette var som estimert fra Tesla, massiv opphausing om nærstående prisøkning, få flest mulige kunder som slenger seg på toget... vent til depositum bindingen på 2 uker utgår.. øk deretter priset..

Ellers er prisoppgangen god på mine biler inntil nå.

P85 med alt uten int.lyspakke bestilt okt 2013 : 690000 kr (utgått modell men est i dag >950000kr)
P85D med alt inkl dobbellader bestilt des 2014 : 860 000kr ( i dag 1057000kr og da uten dobbellader)
90D bestilt aug 2015 med alt unntatt 7 seter : 800000kr (i dag 897000kr)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 30. november 2015, klokken 13:18
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 27. november 2015, klokken 20:59
Tesla har tvilsom markedsføring og selskapsmoral ja.  Tipper de venter til angreretten på 2 uker er forbi for de fleste av de nybestillinger de har fått inn. Dvs  prisøkning neste uke . Evt natt til mandag .

Som jeg skrev, trolig økning natt til søndag. Dette var som estimert fra Tesla, massiv opphausing om nærstående prisøkning, få flest mulige kunder som slenger seg på toget... vent til depositum bindingen på 2 uker utgår.. øk deretter priset..

Massiv informasjonskampanje om varslet prisøkning er da det eneste rette. Eller mener du Tesla burde hemmeligholdt dette? Det har de forsøkt før, noe som ble svært dårlig mottatt her på forumet.

Nå derimot sørger de for at alle som er i kjøpsmodus hopper ned fra gjerdet og bestiller. Bilkjøp er en lang prosess, og uten denne typen informasjon må man fort ut med titusener mer fordi man tilfeldigvis havnet på feil side av prisøkningen. Det er bedre for kunden å fremskynde kjøpet med noen uker/måneder dersom alternativet er å flekke ut titusenvis ekstra helt unødvendig.

Jeg setter meget stor pris på at de varslet om prisøkning. Uten det varselet hadde jeg fort blitt stående uten både Model S og Model X, i hvert fall den bil/utstyrskomboen jeg helst ønsker meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

#341
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. november 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 30. november 2015, klokken 13:18
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 27. november 2015, klokken 20:59
Tesla har tvilsom markedsføring og selskapsmoral ja.  Tipper de venter til angreretten på 2 uker er forbi for de fleste av de nybestillinger de har fått inn. Dvs  prisøkning neste uke . Evt natt til mandag .

Som jeg skrev, trolig økning natt til søndag. Dette var som estimert fra Tesla, massiv opphausing om nærstående prisøkning, få flest mulige kunder som slenger seg på toget... vent til depositum bindingen på 2 uker utgår.. øk deretter priset..

Massiv informasjonskampanje om varslet prisøkning er da det eneste rette. Eller mener du Tesla burde hemmeligholdt dette? Det har de forsøkt før, noe som ble svært dårlig mottatt her på forumet.

Nå derimot sørger de for at alle som er i kjøpsmodus hopper ned fra gjerdet og bestiller. Bilkjøp er en lang prosess, og uten denne typen informasjon må man fort ut med titusener mer fordi man tilfeldigvis havnet på feil side av prisøkningen. Det er bedre for kunden å fremskynde kjøpet med noen uker/måneder dersom alternativet er å flekke ut titusenvis ekstra helt unødvendig.

Jeg setter meget stor pris på at de varslet om prisøkning. Uten det varselet hadde jeg fort blitt stående uten både Model S og Model X, i hvert fall den bil/utstyrskomboen jeg helst ønsker meg.

Både enig og uenig med deg.


Har du fått låst prisen på X?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Toonster

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. november 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 30. november 2015, klokken 13:18
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 27. november 2015, klokken 20:59
Tesla har tvilsom markedsføring og selskapsmoral ja.  Tipper de venter til angreretten på 2 uker er forbi for de fleste av de nybestillinger de har fått inn. Dvs  prisøkning neste uke . Evt natt til mandag .

Som jeg skrev, trolig økning natt til søndag. Dette var som estimert fra Tesla, massiv opphausing om nærstående prisøkning, få flest mulige kunder som slenger seg på toget... vent til depositum bindingen på 2 uker utgår.. øk deretter priset..

Massiv informasjonskampanje om varslet prisøkning er da det eneste rette. Eller mener du Tesla burde hemmeligholdt dette? Det har de forsøkt før, noe som ble svært dårlig mottatt her på forumet.

Nå derimot sørger de for at alle som er i kjøpsmodus hopper ned fra gjerdet og bestiller. Bilkjøp er en lang prosess, og uten denne typen informasjon må man fort ut med titusener mer fordi man tilfeldigvis havnet på feil side av prisøkningen. Det er bedre for kunden å fremskynde kjøpet med noen uker/måneder dersom alternativet er å flekke ut titusenvis ekstra helt unødvendig.

Jeg setter meget stor pris på at de varslet om prisøkning. Uten det varselet hadde jeg fort blitt stående uten både Model S og Model X, i hvert fall den bil/utstyrskomboen jeg helst ønsker meg.

+1

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tkjoerlaug

Har prisene steget nå?

Testet en config av min 85D, og den er ca 100k dyrere enn jeg kjøpte den for i mai i år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA