Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Lacaixxa

Da blir det nok mer attraktiv med ladbare hybrider frem til dollaren faller igjen. Når model X blir dyrere enn Porsche Cayenne hybrid er det nok noen som blir litt mindre miljøbevisst fremover.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

DulciusExAsperis

Rekkeviddeoppgradering fra 85D til 90D: 22.900 -> 24.100
AP: 19.100 -> 20.100
Luftfjæring: 19.100 -> 20.100
Vinterpakke: 7.600 -> 8.000
Nokian vinterhjul: 21.000 -> 32.000 (!)
Pano: 11.500 ->  12.000
21" m/turbin: 34.400 - 36.100


Totalt en økning på 16.100 på tilleggsutstyret og rekkeviddeoppgraderingen fra 85D til 90D på min konfig. Drøy økning på vinterdekkene. Regner med at de priser seg helt ut her.


Epleskreller

Sitat fra: DulciusExAsperis på mandag 30. november 2015, klokken 09:13
Samme her. Rett under 7 % for min konfigurerte 90D som er på vei. Håper ikke dette får en altfor stor negativ effekt i Norge.

nøyaktig 5% for min 90D med levering i august (uten AP og 7 seter) (800-->840k), sammenlignet uten ververabatt sefølgelig... Har bestilt den som backup om jeg dropper Model X.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eadie

Ser at min S85 med bakhjulstrekk, fullspekket pr bestilling i sept 2013, levert mars 2015 til 640k med 5 års serviceavtale, vil komme på ca 820k nå.
Helt vilt.
Nå har det vært noe endringer i utstyrspakkene (bla Premium belysning/interiør), men for å få regnestykket likt har jeg konfigurert en ny S85 med det utstyret som jeg fikk med på min S85 i 2014. Den gang var det jo lyspakke innendørs, og elektrisk bakluke var inkludert, etc.

Uansett, med likt oppsett, og UTEN service avtale er forskjellen:

Sept 2014 bestilling S85 med alt (ikke 7-seter) og 19" sommer/vinter hjul og servicepakke 5 år:    640k
Nov 2015 bestilling S85 med alt (ikke 7-seter) og 19" sommer/vinter hjul: 802k.

Legger man da til serviceavtalen som vel ikke tilbys lengre er forskjellen enda 20k.

Det vil si omtrent 180k forskjell i pris.

Vil jo normalt gjøre underverker for bruktbilprisen, selv på bakhjulstrekkbiler.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Epleskreller

Sitat fra: DulciusExAsperis på mandag 30. november 2015, klokken 09:32Drøy økning på vinterdekkene. Regner med at de priser seg helt ut her.

Altså, nå kan man kjøpe Pirelli og legge om til Nokian til same prisen.. Det der var jo helt tullete.. 32k!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Toonster


Muffinman

For vår del er ikke Model S attraktiv med disse prisene. Om vi skulle valgt bilpark i dag ville det nok dessverre blitt fossil+kortrekkevidde el hvor fossilen ville fått 70% av kjøringen.

Litt fornøyd med å ha bilparken på plass nå kan man si  :)

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. november 2015, klokken 09:57
For vår del er ikke Model S attraktiv med disse prisene. Om vi skulle valgt bilpark i dag ville det nok dessverre blitt fossil+kortrekkevidde el hvor fossilen ville fått 70% av kjøringen.

Litt fornøyd med å ha bilparken på plass nå kan man si  :)

Samme her. Hadde vært helt utelukket å betale 800k for den bilen jeg betalte 600k for to år siden.
Men skjønner jo såklart at Tesla er tvunget til å øke prisen med dagens kronekurs. Er jo først og fremst et resultat av at Norge er så hinsides oljesmurt dette vi ser nå, og tror vi skal være sjeleglade for at kronen har svekket seg så mye mtp landets økonomiske framtid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Diravi

De vinterdekkene til 32 000 kan da ikke bli stående - regner med de justerer dem noe ned igjen. Hvorfor skal like dyre ting som luft, panoramatak etc. bare gå opp en tusenlapp og dekkene over 10 000? Må være en tasteleif - det skulle vært 22 000....  ;D

Men hvis det er riktig, så er min ennå ikke leverte 70D (bestilt i september, fem minutter før forrige prisøkning) nå  84 000 kr/13,5 % dyrere enn jeg betalte (riktignok inkludert ververabatt på 10 000). Tenker det nuller ut verditapet det første året sånn ca.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

eadie

Jeg hadde aldri kjøpt Tesla med de prisene som er nå. Dollaren er kunstig høy i et langtidsperspektiv, og med så dyr dollar gambler man egentlig på at etterspørselen etter Tesla sine produkter holder seg.

For at etterspørselen skal holde seg er man avhengig av flere ting.
1. At incentivene beholdes i overskuelig fremtid (usikkert)
2. At man forventer at dollaren skal styrke seg ytterligere (usikkert)
3. At Tesla fortsatt vil ligge langt foran konkurrente i årene fremover (også høyst usikkert).
4. Model E kan ødelegge regnestykket for alle som tenker på Model X og Model S. Vil potensielt føre til prisras på X og S, spesielt i bruktmarkedet.

Jeg sammenlikner kjøp av Tesla nå, med disse prisene, som å kjøpe leiligheter i byen med håp om at prisene skal holde seg eller stige i lang fremtid.

Bilen er nå blitt for dyr for folk flest, og med stigende arbeidsledighet i Norge, og økende priser pga dyr dollar tror jeg Tesla skyter seg selv i foten med tanke på salgstall fremover.
Fint for oss med Tesla kjøpt for noen år siden. De blir mere attraktive nå pga de stive prisene på nye biler.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Salvesen

#325
Bestilte vinterhjul på etterskudd hos tesla sist uke, får inderlig håpe jeg får gamle priser evt kan avbestille. Aldri om jeg betaler 21 000 for pirelli! Har sendt mail til DS nå, regner ikke med jeg får svar med det første. De er vell redde for å forsnakke seg nå kan jeg tenke meg, blir fort dyrt slikt :p

EDIT: Da ble det gammel pris for meg, lykke!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

orjan

Jeg hadde heller aldri kjøpt bilen til dagens priser. For Tesla Norge sin skyld så får man håpe jeg er i mindretall, men tviler egentlig litt på akkurat det. Tesla får sikkert solgt alle bilene de rekker å produsere til andre land uansett.

Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

rsomby

De som sitter på 2013-2014 modeller burde være ganske fornøyde med dette, meg inkludert.
Jeg hadde betstilt ny bil, men har nå avbestilt den av andre ikke relevante grunner.

Men jo mer jeg tenker på det, så er 850k+ for en ny bil godt over kanten. Nå beveger vi oss i et prissjikte hvor en kan får utrolig mye annet for den prisen. Eller en kan kjøpe 2 stk. ok fossiler ala passat superb osv. selv om det ikke er så veldig aktuelt.

Jeg kjenner på meg at det er veldig riktig å beholde min 2014 s85 fremover, og er jeg heldig så kan jeg selge den senere uten mye tap.

Jeg er redd tesla priser seg ut av markedet i norge nå. Er rimelig sikker på at disse prisene kommer til å bremse salget kraftig.


MeTesla

Sitat fra: eadie på mandag 30. november 2015, klokken 10:14
Jeg hadde aldri kjøpt Tesla med de prisene som er nå. Dollaren er kunstig høy i et langtidsperspektiv, og med så dyr dollar gambler man egentlig på at etterspørselen etter Tesla sine produkter holder seg.

For at etterspørselen skal holde seg er man avhengig av flere ting.
1. At incentivene beholdes i overskuelig fremtid (usikkert)
2. At man forventer at dollaren skal styrke seg ytterligere (usikkert)
3. At Tesla fortsatt vil ligge langt foran konkurrente i årene fremover (også høyst usikkert).
4. Model E kan ødelegge regnestykket for alle som tenker på Model X og Model S. Vil potensielt føre til prisras på X og S, spesielt i bruktmarkedet.

Jeg sammenlikner kjøp av Tesla nå, med disse prisene, som å kjøpe leiligheter i byen med håp om at prisene skal holde seg eller stige i lang fremtid.

Bilen er nå blitt for dyr for folk flest, og med stigende arbeidsledighet i Norge, og økende priser pga dyr dollar tror jeg Tesla skyter seg selv i foten med tanke på salgstall fremover.
Fint for oss med Tesla kjøpt for noen år siden. De blir mere attraktive nå pga de stive prisene på nye biler.

Jeg har en 85D fra før. Den har Nextgen framme og bak, luft, HIFI og Vinterpakke. Det ga jeg 665 000 for.

Jeg har lagt inn bestilling nå før denne prisoppgangen med leveranse i august. Skal forsøke å få den enda senere om Tesla går med på det.

Etter min mening er det lite trolig at Tesla setter ned prisen innen da, enten er den som nå eller enda en justering opp imot reell kurs.

Selger min 85D i august 2016 for omtrent det samme som jeg ga for den i junu 2015 - kanskje mer, den vil da ha gått 25 000. Mottar en ny 85D med ca. 40-50 000 rabatt i forhold til prisen i august 2016.

Ny  bil, nye oppgraderinger og ny garanti.

Kommentarer? Bra plan?

Diravi

Tesla har nok holdt igjen på prisene så mye som de kan opp mot utviklingen i dollaren. Når mange fortsatt kjøper godt utstyrte S85/90D så er det vel fortsatt betydelig kjøpekraft i markedet, men jeg er enig i at smertegrensen er nær. Vi ville ikke bestilt til den prisen som er nå, og bestilte til litt over 600' kun fordi forventningene om et i hvert fall moderat verdifall bedret regnestykket noe. Elbil er jo ellers kjent for å ha høyt verditap.

På kort sikt er det fortsatt ikke noe godt alternativ til Model S på markedet, og jeg tror ikke vi ser Model E her til lands før 2018. Ny Leaf (ca 2017) kan bli et alternativ for noen dersom den gir 30 reelle mil, men mange vil likevel ønske seg mer plass. Plug in-hybridene er bare blitt marginalt billigere som følge av budsjettforliket, det er bare luksusbilene med ekstremt mange hestekrefter som kan nyte godt av miljøinnsatsen til Venstre (sarcasm intended).

Jeg tror derfor mange fortsatt vil strekke seg for å få en Tesla, men gjetter på at flere vil gå på bakhjulsdrevet S70 og at man kutter mer i ekstrautstyret.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA