Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: nie på torsdag 06. august 2015, klokken 14:25
Tesla har vel egentlig ikke så mye valg.

Slik det er nå er prisforskjellen mellom Norge og Tyskland ca 50000,-. Det er antagelig stor nok forskjell til at utlendinger kan finne det interessant å bestille Tesla i Norge f.eks. Via en norsk mellommann.

Tesla ble nødt til og sette ned prisene drastisk i Tyskland ifjor p.g.a dårlig salg, til gjengjeld så har de ingen fordeler så prisen er ganske så stiv allikevel.

weld77

#136
Er 10% importtoll til mange (alle?) EU-land om noen kjøper den fra Norge. I tillegg kommer mva, så for en tysker blir regnestykket norsk pris + 27.5% omregnet til EUR + kostnader ved transport, hassle og andre ting.

(alternativt norsk pris + 29.25% om det er mva på tollen)

Så vidt jeg kan se fra eksempel med 85D med nextgen, autopilot og metallic lakk og ikke noe annet så er det hipp som happ for en tysker om vedkommende kjøper den via Norge eller direkte i Tyskland, så det er ikke så veldig mye å tenke på. Prisene er 677.100 NOK som blir rundt 96.000 EUR importert til Tyskland vs 96.350 EUR ny i Tyskland.

cirys1

Sitat fra: weld77 på torsdag 06. august 2015, klokken 15:17
Er 10% importtoll til mange (alle?) EU-land om noen kjøper den fra Norge. I tillegg kommer mva, så for en tysker blir regnestykket norsk pris + 27.5% omregnet til EUR + kostnader ved transport, hassle og andre ting.

(alternativt norsk pris + 29.25% om det er mva på tollen)

Så vidt jeg kan se fra eksempel med 85D med nextgen, autopilot og metallic lakk og ikke noe annet så er det hipp som happ for en tysker om vedkommende kjøper den via Norge eller direkte i Tyskland, så det er ikke så veldig mye å tenke på. Prisene er 677.100 NOK som blir rundt 96.000 EUR importert til Tyskland vs 96.350 EUR ny i Tyskland.
Hvorfor blir det mva egentlig? Elbiler har vell fritak, er det forskjell på om leverandør gjør det eller man gjør det personlig??

Tuxedo

MVA-fritaket gjelder bare i Norge.  En utenlandsk kjøper må betale MVA i sitt eget land når han importerer bilen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nie

Sitat fra: weld77 på torsdag 06. august 2015, klokken 15:17
Er 10% importtoll til mange (alle?) EU-land om noen kjøper den fra Norge. I tillegg kommer mva, så for en tysker blir regnestykket norsk pris + 27.5% omregnet til EUR + kostnader ved transport, hassle og andre ting.

(alternativt norsk pris + 29.25% om det er mva på tollen)

Så vidt jeg kan se fra eksempel med 85D med nextgen, autopilot og metallic lakk og ikke noe annet så er det hipp som happ for en tysker om vedkommende kjøper den via Norge eller direkte i Tyskland, så det er ikke så veldig mye å tenke på. Prisene er 677.100 NOK som blir rundt 96.000 EUR importert til Tyskland vs 96.350 EUR ny i Tyskland.
Ja, hvis det blir toll fra Norge til alle EU-land så blir sluttprisen nokså lik (regnet eks mva i Tyskland) .

finn_roen

Jeg har lagt inn bestilling, men kommer trolig til å kansellere får se hvor stor prisendringen blir,
uansett når jeg forsøker å gjøre endringer på bilen som er bestilt får jeg feilmelding i "Design Studie" og får ikke lagret endringene
Noen andre som har dette problemet?

oleredv

Sitat fra: finn_roen på torsdag 06. august 2015, klokken 21:34
Jeg har lagt inn bestilling, men kommer trolig til å kansellere får se hvor stor prisendringen blir,
uansett når jeg forsøker å gjøre endringer på bilen som er bestilt får jeg feilmelding i "Design Studie" og får ikke lagret endringene
Noen andre som har dette problemet?

La også inn bestilling i stad og ser at når eg går inn i design studioet via mytesla så dukker det opp pris utan rabatt, så det er nok litt snodige ting ute og går i konfiguratoren om dagen.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

finn_roen

Samme hos meg, men mailen tesla sendte meg viser bilens konfigurasjon med rabatt.

nie

Skal vi tippe på at prisstigningen kommer iløpet av natten?
Forrige økning kom iallfall nattestid mellom fredag 1.mai og lørdag 2.mai.

Amoss

Sitat fra: cirys1 på torsdag 06. august 2015, klokken 15:05
Tesla ble nødt til og sette ned prisene drastisk i Tyskland ifjor p.g.a dårlig salg, til gjengjeld så har de ingen fordeler så prisen er ganske så stiv allikevel.

Stemmer dette?  Den offisielle årsaken til at prisen ble satt ned var i alle fall at Euroen hadde styrket seg i forhold til USD. Dersom du har en bekreftet alternativ forklaring hadde seg satt pris på en link som bekrefter påstanden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Stikkkontakt

#145
Sitat fra: Amoss på fredag 07. august 2015, klokken 18:39
Sitat fra: cirys1 på torsdag 06. august 2015, klokken 15:05
Tesla ble nødt til og sette ned prisene drastisk i Tyskland ifjor p.g.a dårlig salg, til gjengjeld så har de ingen fordeler så prisen er ganske så stiv allikevel.

Stemmer dette?  Den offisielle årsaken til at prisen ble satt ned var i alle fall at Euroen hadde styrket seg i forhold til USD. Dersom du har en bekreftet alternativ forklaring hadde seg satt pris på en link som bekrefter påstanden.
Dette bildet bekrefter ingenting, men det avkrefter en betydelig styrking av Euro mot Dollar. 85 med rwd kostet forresten 81.750 Euro ved salgsstart i Tyskland. Nå koster den 84.800.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Amoss

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. august 2015, klokken 18:55
Dette bildet bekrefter ingenting, men det avkrefter en betydelig styrking av Euro mot Dollar. 85 med rwd kostet forresten 81.750 Euro ved salgsstart i Tyskland. Nå koster den 84.800.

Bildet bekrefter en ting: Høsten/vinteren 2013/14 styrket Euro seg mot Dollar. Ikke betydelig rett nok, og Dollar har siden styrket seg betydelig mot Euro. Som du sier så har prisen øket igjen med mer enn den gikk ned, og kommer antagelig til å øke igjen en av de nærmeste dagene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cirys1

Sitat fra: Amoss på fredag 07. august 2015, klokken 18:39
Sitat fra: cirys1 på torsdag 06. august 2015, klokken 15:05
Tesla ble nødt til og sette ned prisene drastisk i Tyskland ifjor p.g.a dårlig salg, til gjengjeld så har de ingen fordeler så prisen er ganske så stiv allikevel.

Stemmer dette?  Den offisielle årsaken til at prisen ble satt ned var i alle fall at Euroen hadde styrket seg i forhold til USD. Dersom du har en bekreftet alternativ forklaring hadde seg satt pris på en link som bekrefter påstanden.
Dette var i mars ifjor lenge før USD gikk opp noe særlig iforhold til euro.

http://insideevs.com/tesla-slashes-7000-euros-model-s-price-germany/

De solgte 817 biler i i Tyskland i 2014, et land med 80 millioner innbyggere og som er "pepret" med SC..

http://www.benzinga.com/trading-ideas/long-ideas/15/06/5599542/is-germany-about-to-get-friendlier-toward-electric-vehicles

Amoss

Sitat fra: cirys1 på fredag 07. august 2015, klokken 20:25
Dette var i mars ifjor lenge før USD gikk opp noe særlig iforhold til euro.

http://insideevs.com/tesla-slashes-7000-euros-model-s-price-germany/

Jeg var klar over sånn ca når dette skjedde, og også om det dårlige salget der.

Sitat fra linken du kom med:
SitatEditor's Note:  When Tesla announced European pricing on December 19, 2012 the Euro traded at 1.321, yesterday it closed at 1.386, up about 5% since the announcement.

Så alt stemmer med hva jeg mente å huske - Euro hadde styrket seg vs USD og prisene oppgitt i Euro ble generelt redusert. Stemmer også at prisene ble justert litt varierende fra land til land, og der kan det også være andre forhold som spilte inn. Joda, ser at artikkelen spekulerer i det samme som du skrev over her, men ser ikke at de kan bekrefte dette (derimot måtte de tydeligvis i etterkant komme med det sitatet jeg har over - kanskje de etterhvert så at de ikke hadde så mye hold i spekulasjonene sine som de først trodde?).

Jada, prisreduksjonen var i følge denne artikkelen på ca 8% og kursendringen - fortsatt i følge denne artikkelen - på bare 5%. Ja, de siste 3% KAN ha vært for å stimulere salget. Føler bare ikke at vi kan si det så sikkert at vi kan slå det fast som ett faktum.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cirys1

Sitat fra: Amoss på fredag 07. august 2015, klokken 22:01
Ja, de siste 3% KAN ha vært for å stimulere salget. Føler bare ikke at vi kan si det så sikkert at vi kan slå det fast som ett faktum.
Salget burde gitt deg svaret 817 biler på 80 mill på et helt år...Bilen selger seg ikke selv der..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA