Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16


Teslanewbie

Føler det på gikta :-) 

Tidligere pristigninger har vært natt til fredag hvis jeg husker korrekt.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Toonster

Er det ikke naturlig for Tesla å vente til sept og se hvordan rentemøte går (som igjen vil påvirke dollaren)?

Hvorfor skal en justering komme allerede nå, når de hadde en i mai?

christian1986

Kanskje fordi dollaren styrket seg kraftig ganske rett etter forrige økning? Ingen grunn til at kronen skal styrke seg med det første.

weld77

Valutakurser går hit og dit med eller uten gode grunner. For de som mener å forstå seg på slikt er det bare å sette i gang å trade valuta... det er ingen naturlov som sier at dollaren skal være sterkere i september om fed setter opp renten.

Som et kuriosa kan det nevnes at historisk har dollaren styrket seg mest før sentralbanken faktisk begynner å heve rentene. Det er fortsatt ingen naturlov som tilsier at det blir slik denne gangen også...

nie



Stikkkontakt

Sitat fra: Toonster på torsdag 06. august 2015, klokken 00:02
Skal vi tippe 3-5% opp?

De sier ihvertfall på pressekonferansen i kveld at "The stronger dollar has had a huge impact on Tesla"
Måten i respondere på det problemet er å skru opp prisen til kunder i land med svak valuta. Eller å sikre valuta utifra salgsforventninger slik bedrifter som regel gjør.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

christian1986

Rart hvis det bare blir 3-5%, jeg tipper mer. Som tidligere nevnt ingen grunn til at bilen skal være billigere her enn i usa.

Brede

Sitat fra: christian1986 på torsdag 06. august 2015, klokken 08:03
Rart hvis det bare blir 3-5%, jeg tipper mer. Som tidligere nevnt ingen grunn til at bilen skal være billigere her enn i usa.

Njaaa.. Grunner kan vi vel finne.
Kjøpegruppen for Model S i USA er i stor grad personer med høy inntekt som nok ikke skygger unna å kjøpe bilen om den skulle koste 70,80,100 tusen mer enn den gjør i dag.

I Norge er det derimot hvermansen som kjøper Model S og de aller fleste av oss vil bli påvirket av å måtte betale såpass mye mere for en bil, her går det ut over husholdningsbudsjettet.

Jeg husker jeg var innom Tesla Trondheim noen dager etter et tidligere stort prishopp, da hadde salget hatt en bråstopp ble det sagt der.  Bergingen ble da Dual Drive ble introdusert, da hoppet mange ned fra gjerdet som måtte ha 4wd.

Øker de prisen mye nå igjen så pusher de helt sikkert Model S utenfor budsjettet til maaange.
Så da spørs det da hva som er viktig for Tesla.. Å selge få biler med god inntjening, eller mange biler med liten inntjening?

Hadde jeg sittet i styret i Tesla så hadde jeg forresten sett fordelen med å gi det norske markedet litt slakke.
Hvor fantastisk må det ikke være for selskapet å ha et "eget" land der det kryr av Tesla?
Ett av verdens rikeste og mest miljøbevisste land der strøm stort sett kun kommer fra vannkraft, "alle" kjører elektriske biler, og favoritten er Tesla. Nei.. Jeg ville holdt prisene lave og salget høyt i det landet.  ;D

christian1986

Det er sant, men er vel ikke helt i trå med visjonen til Tesla og Elon. Det var aldri meningen at Model S skulle bli en "askerpassat", men derimot være utenfor rekkevidden for folk flest. Har også vært uttalt at de ikke skal drive med prisdifferensiering i forskjellige marked.

Når det er sagt så støtter jeg punktene, dog litt usikker på hva som har forrang her.

nie

Tesla har vel egentlig ikke så mye valg.

Slik det er nå er prisforskjellen mellom Norge og Tyskland ca 50000,-. Det er antagelig stor nok forskjell til at utlendinger kan finne det interessant å bestille Tesla i Norge f.eks. Via en norsk mellommann.

thilo

Sitat fra: nie på torsdag 06. august 2015, klokken 14:25Slik det er nå er prisforskjellen mellom Norge og Tyskland ca 50000,-. Det er antagelig stor nok forskjell til at utlendinger kan finne det interessant å bestille Tesla i Norge f.eks. Via en norsk mellommann.

Da glemte du nok 10% toll ved import til Tyskland ;)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA