Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. august 2015, klokken 22:50
Vil en prisstigning vanskeliggjøre endringer i min konfigurasjon? Tenker da på om utstyrspakker endres og/eller utstyr blir dyrere?
Inntil du bekrefter din reservasjon vil du kunne endre farge, utstyr etc med samme spesifikasjoner og priser som du hadde på reservasjonstidspunktet selv om Tesla hever prisen.

Jeg har en reservert bil fra april, før forrige "prisstigning" (1,5%) , og kongiguratoren for denne er dønn lik (pris/spek) som den var før prisstigning. Det medfører bl.a at jeg F.eks ikke kan endre til 90 kwt batteripakke.

Stikkkontakt

Sitat fra: nie på tirsdag 04. august 2015, klokken 23:07
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 04. august 2015, klokken 22:50
Vil en prisstigning vanskeliggjøre endringer i min konfigurasjon? Tenker da på om utstyrspakker endres og/eller utstyr blir dyrere?
Inntil du bekrefter din reservasjon vil du kunne endre farge, utstyr etc med samme spesifikasjoner og priser som du hadde på reservasjonstidspunktet selv om Tesla hever prisen.

Jeg har en reservert bil fra april, før forrige "prisstigning" (1,5%) , og kongiguratoren for denne er dønn lik (pris/spek) som den var før prisstigning. Det medfører bl.a at jeg F.eks ikke kan endre til 90 kwt batteripakke.

Ok.
Jeg har reservert en 70D med pano, 2gen,sort tak, premiumpakke, luft, vinter og autopilot. Eneste jeg vurderer er karboninteriør. Et av mine ankepunkt på TMS er interiørkvaliteten. Da er det kanskje riktig å gjøre interiøret så eksklusivt som mulig?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

dosmont

Det kommer raskt englehår på piano, så hvis jeg skulle velge igjen så hadde det blitt carbon.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Stikkkontakt

I dag er dollaren 8,30. "Min bil"  koster da 748.000 kr i USA. 659.900 i Norge. Helt vilt..
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

christian1986

#109
Der kom du meg i forkjøpet, hadde tenkt å skrive det samme :P.

Min 85D som jeg kjøpte i fjor høst til 683k koster nå 836k i USA. Da uten vinterhjul og dobbeltlader. Altså nesten 200k dyrere.

Det er også noe av årsaken jeg har lagt inn ordre på en ny ::)

Toonster

http://www.nettavisen.no/na24/dollaren-styrker-seg-etter-varsel-om-rentekning/3422815317.html

Kan det være at man får en prisendring rundt det neste møtet i Sentralbanken i USA (16. og 17. september)

Er prisene på bilen i USA egentlig noe indikasjon på hva prisen bør være i Norge? I Norge har jo elbiler en god del fordeler i forbindelse med engangsavgift og mva - usikker på om det er slik i USA.

Tror kanskje det kan være bedre å sammenligne prisene med Sverige og USA - for å se om det er noe skjevhet i prisbildet fra USA?

christian1986

Prisen i USA er i høyeste grad aktuell. Den oppgis, her som der uten noen form for mva.

Om noe burde prisen i Norge vært høyere, da for å kompensere for høyere kostnader ifm garanti og levering.

weld77

Det er åpenbart at Tesla godtar betydelig lavere marginer i Norge enn i USA. Alt er dyrere her... transport fra USA via Nederland(?), delvis reassembly i Nederland(?), bedre garantiordninger i Norge enn i USA, høyere kostnader i salgs- og serviceorganisasjonen pga høyere lønninger osv osv osv.

Nå har Tesla - i motsetning til de fleste andre bilprodusenter - temmelig høy bruttomargin pr. bil å spise av, men det sier seg selv at valutakursene slår direkte inn i lønnsomheten og at det må være en viss justering.

Den andre siden av dette er at det er langtfra opplagt at Tesla vil sette ned prisene dersom den norske krona skulle styrke seg...

Stikkkontakt

Prisen i Tyskland(eks mwst)  er litt lavere enn i USA. Dollaren har gradvis styrket seg litt også mot Euro. Men ikke tilnærmelsesvis slik som mot NOK. Senest i fjor vår var dollaren under 6 kroner.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

MeTesla

Jeg pratet med en kar i Tesla nå. Han sa at prisene elllers i Europa skal opp med 3% og han sa han hadde fått indikasjoner på rundt 5% for Norge. Om det ikke blir mer enn det vet jeg ikke  helt om jeg synes det er bryet verdt å  beholde bestillingen.

Jeg har en X reservert også. Om jeg om et par måneder velger å heller gå for den samtidig som jeg allerede har bekreftet bestilling på S, så bekrefter karen hos Tesla at jeg kan bruke mine 15 000 i depositum på S bestillingen til betaling av X.

Dette til info dersom andre er i samme situasjon mtp S og X.

Prisendringen skjer neste uke sa han.

Amoss

Sitat fra: weld77 på onsdag 05. august 2015, klokken 11:19
... transport fra USA via Nederland(?), delvis reassembly i Nederland(?), ...

Så vidt jeg vet så går rett nok transporten via Nederland, men siden vi ikke er med i EU så behøver ikke bilene til Norge å gå via "EU-fabrikken" der.

Sitat fra: weld77 på onsdag 05. august 2015, klokken 11:19
Den andre siden av dette er at det er langtfra opplagt at Tesla vil sette ned prisene dersom den norske krona skulle styrke seg...

Vel, de har faktisk gjort det da Euro styrket seg vs USD for en tid tilbake (var det i fjor vinter?). Så vil nok tro de ville gjøre det. Men som det kommer frem her ser de økningene vi har fått/ser ut til å få ikke ut til å dekke fullt ut svekkelsen vi har sett i kursen. Så kronen må styrke seg betydelig før vi evnt. ser noe slikt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

weld77

Ja, det var poenget mitt. De vil fort ønske å øke marginen en del siden den har vært "for lav" ganske lenge ift USA.

Men jeg tipper også at norske bilkjøpere er en del mer prissensitive enn i USA. Sett med norske øyne får man kjøpt en betydelig fetere bil enn man ellers ville ha kjøpt, og noen strekker seg nok et stykke lengre rent økonomisk enn de ellers ville har gjort ved et bilkjøp. USA har i området 300 millioner innbyggere og betydelig mer å velge mellom i prisklassen, så å kjøpe elbil der borte blir fort mer ett "satement" enn et "realtivt-sett-mye-for-pengene"-resonnement... Bilene jeg hadde før Teslaen var i kategorien "praktiske transportmidler for en familie", dvs Skoda stasjonsvogner. Kjøpt brukt for hhv 230k (Octavia) og 400k (superb). Hadde det ikke vært for Tesla hadde jeg nok beholdt Superben et par år til minst.

I USA er også strømmen dyrere enn i Norge og bensin mye billigere, så får ikke helt de samme fordelene i direkte variable driftskostnader.

Stikkkontakt

Sitat fra: Amoss på onsdag 05. august 2015, klokken 12:07
Sitat fra: weld77 på onsdag 05. august 2015, klokken 11:19
... transport fra USA via Nederland(?), delvis reassembly i Nederland(?), ...

Så vidt jeg vet så går rett nok transporten via Nederland, men siden vi ikke er med i EU så behøver ikke bilene til Norge å gå via "EU-fabrikken" der.

Sitat fra: weld77 på onsdag 05. august 2015, klokken 11:19
Den andre siden av dette er at det er langtfra opplagt at Tesla vil sette ned prisene dersom den norske krona skulle styrke seg...

Vel, de har faktisk gjort det da Euro styrket seg vs USD for en tid tilbake (var det i fjor vinter?). Så vil nok tro de ville gjøre det. Men som det kommer frem her ser de økningene vi har fått/ser ut til å få ikke ut til å dekke fullt ut svekkelsen vi har sett i kursen. Så kronen må styrke seg betydelig før vi evnt. ser noe slikt.

For igjen å bruke "min bil" :
Dersom bilen skulle koste det samme med dagens pris i NOK henholdsvis USD måtte dollarkursen vært 7,25.
As we speak er den 8,27.+frakt og bedre garantier
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Epleskreller

Sitat fra: weld77 på onsdag 05. august 2015, klokken 11:19
Det er åpenbart at Tesla godtar betydelig lavere marginer i Norge enn i USA. Alt er dyrere her... transport fra USA via Nederland(?), delvis reassembly i Nederland(?), bedre garantiordninger i Norge enn i USA, høyere kostnader i salgs- og serviceorganisasjonen pga høyere lønninger osv osv osv.

Reasembly i Nederland gjelder ikke norske biler. Bilen min var en dag i Bremerhaven før den var på et nytt skip til Norge.

I starten mener jeg bilene kostet litt mere i Norge enn USA.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA