Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?

Startet av morten69, torsdag 27. august 2015, klokken 09:05

« forrige - neste »

morten69

Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

asgeirn

Jeg har vurdert den der, men husk at de blå adapterne ikke vil hjelpe så mye hvis de står på et IT-nett.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

pudderjagar

Byggde ein slek sjøl for ca 5 000. Den er regulerbar frå 6 til 80A! Men eg har begrenset den til 32A sidan eg brukar type2 kabelen som følger med bilen til boksen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Du må GJERNE dele erfaringer med den pudderjagar...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

aronesen

Sitat fra: morten69 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:13
Denne må jo være genial for oss med Zoe, noen som har en slik?

http://www.automobile-propre.com/boutique/maxicharger/67-mister-ev-maxicharger.html#/prise_cote_vehicule-type_2

Stive priser for adapterne. Som i tillegg er proprietære og ikke kan brukes på andre ladebokser. Det betyr at alle adapterne du trenger må bestilles fra produsenten. Det blir en ganske dyr løsning til slutt.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

#5
Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:21
Du må GJERNE dele erfaringer med den pudderjagar...

Skulle gjerne ha gjort da men er redd at da vært litt skummelt hvis alle prøver å kobble den. Kan fort bli farlig hvis ein ikkje er elektriker. Og strengt tatt så er da veldig uglesett av eltilsynet å kobble den. Sjøl om den ikkje høyre til ein fast installasjon og dermed ikkje treng samsvarserklæring på same måte som fastmontert utstyr.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

morten69

Dyrt og dyrt, 1000 Euro for full pakke i koffert. ca 9000,- kroner hvis man bestiller den til levering f eks i post restante til strømstad i sverige. Koster jo 8500 bare for en portabel løsning uten adapter her i Norge.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

aronesen

#7
Sitat fra: morten69 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 22:14
Dyrt og dyrt, 1000 Euro for full pakke i koffert. ca 9000,- kroner hvis man bestiller den til levering f eks i post restante til strømstad i sverige. Koster jo 8500 bare for en portabel løsning uten adapter her i Norge.

Det er 100 euro for et rødt 32A adapter, 90 for rødt 16A adapter og 75 euro for shuko adapter.
Det synes jeg er stivt. Jeg lader av og til fra rødt 63A stikk på jobben og her finner jeg ingen slik overgang.
Når det er sagt så har jeg selv en juice booster 1 som jo koster en litt mere, men overgangene har jeg fått kjøpt relativt billig av folk på forumet her, så totalprisen blir likevel mindre enn det vil blitt med denne løsningen.

Tror kanskje jeg hadde valgt denne fra EV select, hvis jeg kunne vente litt.  ;)  http://elbilhjelpen.no/images/ladeutstyr/type2-3fase/22kW_cableL.jpg
Forutsatt at prisen er grei og ladestyrken lett justerbar.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Ut i fra utforimg og antall pinner på kontakten der overgangen kobles til ville jeg tro at det lagt opp til både at kladden stopper lading før evt lysbue oppstår hvis noen skulle føle for å koble ut den enden mens bilen lader, samt at kladden begrenser maksstrøm avhengig av hvilken adapter som er tilkoblet.

Det rimeligste må da være å bruke original 32A rød kontakt og så bruke egne overganger fra dette til alle andre, inkludert f.eks schuko og selv passe på at man begrenser maksstrøm i kladd.

aronesen

Sitat fra: emil på onsdag 29. juli 2015, klokken 08:58
Det rimeligste må da være å bruke original 32A rød kontakt og så bruke egne overganger fra dette til alle andre, inkludert f.eks schuko og selv passe på at man begrenser maksstrøm i kladd.

Enig med deg i det. Det fungerer utmerket for min del.  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ZOE

Spurte om jeg kunne hente zaptecladeren min siden vi nå var i august.

Fikk følgende svar:

Hei .

Pga nye krav fra myndighetene blir Zaptec kabelen utsatt i 2-3 mnd.

Det vil si at den ikke kan leveres før ut i Oktober.

Fordelen med dette er at den leveres både med type 2  kontakt og vanlig stikk kontakt, så den kan brukes i alle ladestasjonene også.

emil

#11
Sitat fra: ZOE på mandag 10. august 2015, klokken 10:24
Spurte om jeg kunne hente zaptecladeren min siden vi nå var i august.

Fikk følgende svar:

Hei .

Pga nye krav fra myndighetene blir Zaptec kabelen utsatt i 2-3 mnd.

Det vil si at den ikke kan leveres før ut i Oktober.

Fordelen med dette er at den leveres både med type 2  kontakt og vanlig stikk kontakt, så den kan brukes i alle ladestasjonene også.

Vil tippe at det egentlig ikke har noe med nye krav for ladekabelen å gjøre, men at Renault har innsett (som jeg har påpekt et års tid) at ladebøtte/zaptec kladd ikke løser problemet med IT-nett på Type2 kontakter, og siden forskriftene endres mer og mer i retning av at Type2 kontakter skal brukes til lading måtte dette også inn.

Men det blir litt spesiellt å bruke ladekabel med kladd når man skal lade fra en Type2 kontakt, men se det fra den lyse siden at kabelen da blir enda mer nyttig.

Eneste utfordringen som står igjen nå er fastmonterte kabler med Type2 kontakt på IT-nett, som f.eks hjemme hos familie/venner med VW/BMW, eller som kriselading hos en forhandler av sånne biler. Men her får schuko-adapteren til Zaptec kabelen gjøre nytten de få stedene og gangene deteventuellt er snakk om.

Ellers må vel zaptec-kladden endre pilotsignalet når den er tilkoblet Type2 stolpe med IT-nett. Selv om den er effektiv er det jo noe tap i den og da kan det kanskje bli en utfordring hvis den er tilkoblet ladekontakter med lastbalansering og pilotsignalet fra veggen går til 6A.

THE

Sitat fra: ZOE på mandag 10. august 2015, klokken 10:24
Spurte om jeg kunne hente zaptecladeren min siden vi nå var i august.

Fikk følgende svar:

Hei .

Pga nye krav fra myndighetene blir Zaptec kabelen utsatt i 2-3 mnd.

Det vil si at den ikke kan leveres før ut i Oktober.

Fordelen med dette er at den leveres både med type 2  kontakt og vanlig stikk kontakt, så den kan brukes i alle ladestasjonene også.

Ringte også forhandleren min, og fikk samme svar. Da jeg spurte hvilke krav det var, så fant ikke personen igjen dette i papirene sine. Refererte bare til max 10A lading via "vanlig" stikkontakt. Jeg bestilte bil og Zaptec i februar, og fikk da leveringsdato for Zaptec i august. Så vidt jeg vet har det ikke kommet noen nye krav etter februar 2015. NEK400:2014 trådte i kraft 1,. juli 2014, og dermed kan ikke Zaptec si at det har dukket opp som et nytt krav etter at de lanserte august 2015 som leveransetidspunkt.

Hvis det er snakk om andre krav enn NEK400, så må de vel klare å vise til en norm eller en paragraf i et lovverk. Synes det er ille om de ikke hadde kjennskap til krav i NEK400:2014 før nå i sommer i alle fall. Må si jeg blir positivt overraket om jeg får Zaptec-kabelen før vinteren setter inn for fullt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Spørs om det ikke er tilpassing til varslede kommende direktiver (fra EU?) for lading med type 2 enn tilpassing til eksisterende.

Det vil nok være mye billigere å ta det med i utviklingsprosjektet nå enn å "ta opp" prosjektet om kun kort tid for å få inn endringen....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ZOE

Jeg er jo spent på HVOR MYE den kan lade på type 2. Det er jo flott om den kan lade 32A, men det har jeg vel meget liten tro på. Men det hadde jo vært kult om jeg kunne klare meg med en kabel i bilen på langtur...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA