Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alternative verksteder for Trilling

Startet av gamer73, torsdag 27. august 2015, klokken 00:41

« forrige - neste »

gamer73

Det er i tillegg også blitt nevnt at man faktisk ser bremselyset BEDRE om man ikke har lys i baklyktene på dagtid. PGa kontrasten som da pluttselig oppstår når man bremser..fra helt mørkt til fulle bremselys!

GreenBeHH

Trådstarter like ikke signatur lysene og jeg kan til en viss grad være enig.  Jeg har satt en svart tape (vanlig elekriker tape) slik at den øverste rette delen skille den nederste.  Jeg har ikke sett dette i mørke enda, men skal ta et bilde når høsten faller på.
Hvis en har lysene på Auto så tennes hovedlys og baklys i mørke + tunneller.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

gamer73

Blir flott å se bilde av dette:)

MEN..er det lovlig å gjøre slikt? Jeg vet jo man kan sette "øyelokk" på enkelte frontlykter og dette tror jeg er lovlig, men jeg kjenner ikke helt reglene for modifisering av lys som allerede står på bilen.....

elektro

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:50
Sitat fra: gamer73 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:00
Auto-funksjonen på lys som ALLE nye biler som produseres i dag har gjør at alle lys slår seg på når det blir mørkt og dunkelt!

Dessverre ikke. Etter hva jeg skjønner mangler bl.a eUP lyssensor. Dermed må man slå på lys selv i tunneler eller når det blir mørkt.
Nissan har valgt en dårlig løsning med vribryter som gjør at lysene kan bli stående i "off" istedenfor i "auto" over lengre tid.
Tesla har heldigvis fått til implementasjonen, der starter lysene i "auto" hver gang bilen slås på. Denne løsningen burde vært påbudt, sammen med lyssensor.

Enig! Ser daglig biler uten kjørebaklys i tunnelene i Oslo, og Leaf og UP er overrepresentert.

Jeg synes det er merkelig at lys både foran og bak ikke er påbudt i hele EU, også i dagslys, da dette øker synligheten mer enn noe annet - og gjør det lettere å bedømme f.eks. avstand og hastighet.

Synes for øvrig de c-formede led lysene på e-golf er "litt av greia" og synes det er rart å fikle med akkurat det.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

gamer73

Sitat fra: elektro på lørdag 01. august 2015, klokken 22:59
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:50
Sitat fra: gamer73 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:00
Auto-funksjonen på lys som ALLE nye biler som produseres i dag har gjør at alle lys slår seg på når det blir mørkt og dunkelt!

Dessverre ikke. Etter hva jeg skjønner mangler bl.a eUP lyssensor. Dermed må man slå på lys selv i tunneler eller når det blir mørkt.
Nissan har valgt en dårlig løsning med vribryter som gjør at lysene kan bli stående i "off" istedenfor i "auto" over lengre tid.
Tesla har heldigvis fått til implementasjonen, der starter lysene i "auto" hver gang bilen slås på. Denne løsningen burde vært påbudt, sammen med lyssensor.

Enig! Ser daglig biler uten kjørebaklys i tunnelene i Oslo, og Leaf og UP er overrepresentert.

Jeg synes det er merkelig at lys både foran og bak ikke er påbudt i hele EU, også i dagslys, da dette øker synligheten mer enn noe annet - og gjør det lettere å bedømme f.eks. avstand og hastighet.

Synes for øvrig de c-formede led lysene på e-golf er "litt av greia" og synes det er rart å fikle med akkurat det.

Ja uten kjørelys i tunneler er jo sinnsykt, så DETTE må fikses..

Når det kommer til kjørelys på en solfylt dag så tror jeg nok at dette er vurdert og funnet ut at har lite å si mht det å bli sett....jeg tror i bunn og grunn det ble innført i Norge på 80-tallet, pga da slapp man å tenke på lys i det hele tatt..DVS..INGEN glemte lenger å slå på lysene i tunnelene om alle biler kjører rundt med fulle lys hele tiden...og spes i et land som Norge..med masse vær og tunneler så veier dette for å ha max kjøelys (den gang) MEN det var før tiden med AUTOlys...Nå med autolys så er nok dette like sikkert..SÅFREMT autolyset fungerer...DVs slår seg på når forholdene tilsier det! Og man sparer også samfunnet utrolig masse energi sett bilparken samlet. OG vi har nå er ganske synlig kjørelys selv i fult dagslys i tillegg til denne autofunksjonen (så fulle frontlys er totalt bortkastet energi)

ja..C-lysene er litt av greia, men dem er stygg uansett;) og jeg valgte E-golf pga prisen (og at vi MÅ ha 2 biler) og at det er den peneste EL-bilen..men jeg ville ALLER helst hatt en bmw 328 eller noe;)

jonste

Selv kjører jeg med c-lysene + parklys som kjørelys. Og har kodet baklysene til å lyse sammen med kjørelys, dvs konstant. Og satt bremselys til å virke i hele lykta. e-Golf har jo pene baklykter. Så finner ingen grunn til at de ikke skal brukes.

Verste jeg vet er biler uten lys. Og biler med kjørelys vises uten tvil bedre enn biler uten. Uansett farge.

Når det er sagt, så har man vel som eier av en e-Golf masse muligheter.
Det meste kan byttes i deler fra andre modeller. Så antar at det å sette på en standard framfanger fra annen golf, er rimelig plug and play. Så er man kvitt c-lysene. Mener det finnes fangere både med og uten ulike former for lys.

Med vcds er det en smal sak å kode hovedlyktene som kjørelys.


skoTner

Ingen som foreslår å bytte frontfanger til noe annet enn e-Golf, slik som f.eks GTI-fanger. Noen grunn til det? Ikke bare fjerner man lyset, men blir kvitt lampene i det store og hele. Så kobler man bare tåkelysene i ny støtfanger til kablingen fra C-lampene. Evt. sette på en ekstra bryter rett før lampene som man kan styre fra førerplassen. GTI-fangeren har jo LED-lys den også, så da slipper man noe tull med lysstyringen også.
Venter på eGolf

gamer73


skoTner

#38
Sitat fra: gamer73 på torsdag 27. august 2015, klokken 08:30
forsåvidt en god ide..men det koster vel skjorta;)

Trenger ikke nødvendigvis være så dyrt:
http://www.ebay.com/itm/VW-Golf-GTI-15-MK7-VII-R-Style-Front-Bumper-Cover-Black-Grille-Chrome-Trim-/400948733095?fits=Model%3AGolf%7CSubmodel%3AR

.. det er riktignok R-fangeren, så lampene kommer i tillegg på GTI-fangeren. Og lakkering selvfølgelig (et par tusen?)

EDIT:
Fant GTI-kit også:
http://www.ebay.com/itm/VW-Golf-15-MK7-VII-GTI-Style-Front-Bumper-Cover-LED-Fog-DRL-Mesh-Grille-Chrome-/400948733992?fits=Model%3AGolf%7CSubmodel%3AR
Venter på eGolf

gamer73

GTI kittet var 1000 ganger tøffere enn R fronten må jeg si. Og 4.5 tusen spenn som sikkert blir 8 tusen med toll og frakt...og lakkering ja...og montering...vi er sikkert oppe i 15 store lapper. Det er greit nok det, men jeg vil ikke bruke sååå mye bare for å bli kvitt dem lysene hehe...men fin fine linker om man vil ha gti/r front:) Som ER mye tøffere enn E-golf fronten

np

Når bilen slo seg av en kveld mens jeg var i butikken og sønnen satt i bilen, var kun DRL tent når jeg kom tilbake. Det var veldig kult. Mulig å få til hele tiden via VCDS eller noe? (Hører i den tråden.)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

dabis

2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

gamer73

ja....men hvor lovlig er det der på dagtid når dine vanlige lys er AV?;)

Jeg tror ikke det er lov å modde lykter selv nemlig....

dabis

Det er nokk ikke lovlig å kjøre for for heller. Om jeg blir stoppet pga det så tar det meg 10 sek å rive av gummien. Lov eller ikke lov ja om jeg hadde blenda hele lyset så ser jeg problemet men her er det bare snakk om en liten blending av et mindre parti. Bilen er like synlig i trafikken og fordelen er jo heller at de ikke er så ubehagelig blendene lenger for motgående trafikk.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

PokerFjes

Gummispray er jo supersmart :). I tilfellet LED så blir det ikke snakk om noen overoppheting uansett.
Uansett hva onkel eller biltilsynet skulle finne på å mene så tror jeg de flirer litt når du fjerner gummien :).

@gamer73 - Det eneste du risikerer er å bli tatt til side fordi du har for mange lyspunkter.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA