Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alternative verksteder for Trilling

Startet av gamer73, torsdag 27. august 2015, klokken 00:41

« forrige - neste »

gamer73

ja men jeg tenker som sagt ikke på bøter...jeg har totaltangst for EN ting...ulykke! Finner forsikringen ut at du har moddet lyktene dine...og du har smelt med påfølgende personskade etc...DA ville ikke jeg vært den som sitter der med selvmodda lykter! Og det er ikke sikkert det er lett å komme seg ut og frem for å rive av gummien om fronten er smadret og man kanskje sitter der med brukne ben etc...

forsikringen kaller det vel regress? Og man kan være sikker på en ting...med store pengeutbetalinger gjør dem en grundig jobb mht etterforskning av kjøretøy mht modifikasjoner etc...

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på fredag 28. august 2015, klokken 10:06
ja men jeg tenker som sagt ikke på bøter...jeg har totaltangst for EN ting...ulykke! Finner forsikringen ut at du har moddet lyktene dine...og du har smelt med påfølgende personskade etc...DA ville ikke jeg vært den som sitter der med selvmodda lykter! Og det er ikke sikkert det er lett å komme seg ut og frem for å rive av gummien om fronten er smadret og man kanskje sitter der med brukne ben etc...

forsikringen kaller det vel regress? Og man kan være sikker på en ting...med store pengeutbetalinger gjør dem en grundig jobb mht etterforskning av kjøretøy mht modifikasjoner etc...
Jeg har akkurat vært tett på en dødsulykke (front mot front), og lest rapporter til den store gullmedalje. Ja - selvfølgelig går de nøye gjennom involverte biler, men det er nå en gang slik at ting skal være relevant for at det skal føre til regress.
Det er vegvesenet som gjør disse vurderingene, så hvis de finner noe som ikke er etter boka, vil de også vurdere om det hadde noe å si på ulykken. Forsikringsselskapet har ingenting å si her.
Så å kjøre med ikke e-merkede ekstralys eller 5mm for bred sporvidde er jeg absolutt ikke bekymret for i en slik setting. Å klistre en tape eller gummiere over en del av C-lyktene på bilen blir totalt irrelevant i denne sammenhengen.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

vel...det KAN jo være at lys kan ha noe å si på en ulykke da...jeg tar IKKE sjansen ihvertfall....Jeg er mindre redd for feil med bilen som man normalt kanskje skulle sett, men ikke har gjort med overlegg etc. Men gimmimaling på lyktene er jo en ganske overlagt handling som lett kan brukes mot en i retten etc...

Eneste måte jeg tørr å gjøre noe med dem lysene er om dem kan kobles fra og at vanlige kjørelys tok over liksom. dvs...100% lovlig og greit. Elelr at man byttet dem ut med andre tåkelys..gti lys? eller noe...

Og jeg har jo fått vite at dem ikke lar seg koble fra på lovlig vis uten å tweake med kabel etc...og der tørr jeg nok heller ikke bevege meg..i frykt for å forandre noe jeg ikke har kontroll på og som gjør ting skummelt...

PokerFjes

Det er ikke lov å koble dem fra. Alle påmonterte lys skal fungere.
Er mange som har prøvd seg på dette. "Kan jeg ikke bare koble fra orginalt fjernlys og bare bruke ekstralysene?"

Hvis du er involvert i en ulykke som skisserer, så er det større sannsynlighet for at de "tar deg" for at du fiklet med radioen, navigasjonen eller mobilen enn at de skal gi deg livstid i fengsel og et millionkrav for å ha satt en tapebit over 1/3 av C-lysene ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Sitat fra: PokerFjes på fredag 28. august 2015, klokken 11:41
Er mange som har prøvd seg på dette. "Kan jeg ikke bare koble fra orginalt fjernlys og bare bruke ekstralysene?"

Hvis du er involvert i en ulykke som skisserer, så er det større sannsynlighet for at de "tar deg" for at du fiklet med radioen, navigasjonen eller mobilen enn at de skal gi deg livstid i fengsel og et millionkrav for å ha satt en tapebit over 1/3 av C-lysene ;)

ja jeg mente ikke koble dem fra per say..jeg mente å switche bryteren til å bruke frontlysene i stedet for dem C-led-lysene. DETTE lar seg ikke gjøre, men det HADDE vært lovlig OM det lot seg gjøre:)

Saken mht hva dem tar deg på er vel at dem tar det på ALT dem kan ta deg på...spes på ting du med viten og vilje har gjort selv. Syntes jeg hører meg selv i en rettsak..ehh nei jeg brukte gummispray på lyktene fordi jeg ikke liker dem;) Tror ikke dem hadde hatt stor tro på deg etter det liksom;)

Råde

Sitat fra: gamer73 på fredag 28. august 2015, klokken 11:47

ja jeg mente ikke koble dem fra per say..jeg mente å switche bryteren til å bruke frontlysene i stedet for dem C-led-lysene. DETTE lar seg ikke gjøre, men det HADDE vært lovlig OM det lot seg gjøre:)

Saken mht hva dem tar deg på er vel at dem tar det på ALT dem kan ta deg på...spes på ting du med viten og vilje har gjort selv. Syntes jeg hører meg selv i en rettsak..ehh nei jeg brukte gummispray på lyktene fordi jeg ikke liker dem;) Tror ikke dem hadde hatt stor tro på deg etter det liksom;)
Det lar seg fint gjøre å koble hovedlys som DRL.
e-Golf | X75D

gamer73

Sitat fra: Råde på fredag 28. august 2015, klokken 13:16

ja men da må du tweake (VCDS) sant? Og selv om hovedlysene er på i tuneller så er C-lysene også på hehe...er jo som et juletre;)

hottentott33

Jeg hadde en bil på EU-kontroll for endel år siden der de originale tåke-/kurvelysene ikke funket skikkelig, aner ikke hvorfor de ikke funket, gadd ikke å bruke tid og penger på slikt på en eldre bil. Ikke lyser kurvelys langt frem og ikke kan en lovlig kjøre med dem annet enn med parklys før en får bøter på 2-3000,-. Jeg fikk da samme beskjed som du, men da kom verkstedet med svart teip og sa de skulle godkjenne bilen hvis jeg blendet av lyktene. Dette var visstnok helt lovlig, så lenge teipen forble på.

For mitt vedkommende som er ofte i kontakt med Statens vegvesen i forbindelse med jobb, så er mitt inntrykk at det er like mange oppfatninger av reglene som det er forskjellige folk i den instansen...
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Råde

Sitat fra: gamer73 på fredag 28. august 2015, klokken 13:21
Sitat fra: Råde på fredag 28. august 2015, klokken 13:16

ja men da må du tweake (VCDS) sant? Og selv om hovedlysene er på i tuneller så er C-lysene også på hehe...er jo som et juletre;)
Joda, du må bruke VCDS, men du har full kontroll på juletreet. Vil du ha C lysene av, så får du det. For å tilfredsstille onkel sam, så kan du koble C-lysene bare til parklys (men ikke til kjørelys og nærlys). Da er alt fullt lovlig.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA