Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alternative verksteder for Trilling

Startet av gamer73, torsdag 27. august 2015, klokken 00:41

« forrige - neste »

kaiat

Ja, det er ofte flere funksjoner på de forskjellige sikringene. Uten å ha sett i sikringsboksen på en e-Golf, vil jeg tippe på at kjørelysene deler sikring med parklys og baklys.

Men på den andre side er det nok en kontakt bak støtfangeren for disse kjørelysene, slik at fangeren kan taes av en eller annen gang. Den kontakten hadde det kanskje gått an å kople ifra uten at det blir for mye styr.

gamer73

Sitat fra: kaiat på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:13
Ja, det er ofte flere funksjoner på de forskjellige sikringene. Uten å ha sett i sikringsboksen på en e-Golf, vil jeg tippe på at kjørelysene deler sikring med parklys og baklys.

Men på den andre side er det nok en kontakt bak støtfangeren for disse kjørelysene, slik at fangeren kan taes av en eller annen gang. Den kontakten hadde det kanskje gått an å kople ifra uten at det blir for mye styr.

ahh GODT poeng:) DET kan sikkert la seg gjøre...eller kanskje? Tror jeg skal spørre møller om dette er mulig...for det kan jo være at om man kobler fra en kontakt så minsker elektrisk motstand eller noe...dvs at dette igjen kan påvirke andre ting? hehe...

MEN.....har dem vanlige frontlysene kjørelys funksjon i tillegg til nattlys funksjon? For om dem IKKE har det så må jeg kjøre med fulle frontlys og baklys i stedet for dem C-lysene....OG DET tror jeg ikke at jeg vil.....

Jeg har også "tåkelys" på min mazda 6....dem har ALDRI vært i bruk og det skal dem heller aldri være;) 

jensjacob

Hvis du piller stikkene af ved kofangeren som kaiat nævner, så tror jeg i værste fald du får en eller anden meddelelse om at kørelysene er defekte og kræver service.
Hvis du ikke gider have det, så kan du formentlig bare sætte en passende modstand i stikket istedet for som simulerer det strømforbrug 'c' lysene havde brugt. Det kræver dog et ordentlig stik synes jeg så det ikke bliver for meget fusk.

Hvis det var mig, så havde jeg pillet stikket af (hvis jeg kunne komme til det) målt/verificeret spændingen til 12 volt, antaget at effektforbruget for sådan en lampe er ca. 5-10 W og sat en 150 ohm / 2 W modstand i istedet for lampen. 150 ohm ved 12 volt svarer til en effekt på knap 1 W. Så vil jeg starte lavt og se om ikke det effektforbrug vil kunne tilfredsstille den kreds der ellers ville melde fejl.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:59
Hvis du piller stikkene af ved kofangeren som kaiat nævner, så tror jeg i værste fald du får en eller anden meddelelse om at kørelysene er defekte og kræver service.
Hvis du ikke gider have det, så kan du formentlig bare sætte en passende modstand i stikket istedet for som simulerer det strømforbrug 'c' lysene havde brugt. Det kræver dog et ordentlig stik synes jeg så det ikke bliver for meget fusk.

Hvis det var mig, så havde jeg pillet stikket af (hvis jeg kunne komme til det) målt/verificeret spændingen til 12 volt, antaget at effektforbruget for sådan en lampe er ca. 5-10 W og sat en 150 ohm / 2 W modstand i istedet for lampen. 150 ohm ved 12 volt svarer til en effekt på knap 1 W. Så vil jeg starte lavt og se om ikke det effektforbrug vil kunne tilfredsstille den kreds der ellers ville melde fejl.

ja eller bare skaffe en teiprull og teipe over lysene med en sort teip eller noe...(liksom sote dem så kraftig ned at lyset omtrent ikke kan sees) MEN jeg bare lurer på om dette er lovlig;) Kanskje noen nettsteder som har utviklet en teit som passer nøyaktig til disse lysene? Hvor leter dere golf folk etter slike ting?

emil

Det er vel krav om at lys som er montert skal virke, så å trekke ut kontakter eller dekke til er ikke lov uansett hvor enkelt det er å gjenopprette etterpå. Å endre programmering så ting ikke går på automatisk, men kan settes på med bryter er nok derimot innenfor.

gamer73

Sitat fra: emil på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:06
Det er vel krav om at lys som er montert skal virke, så å trekke ut kontakter eller dekke til er ikke lov uansett hvor enkelt det er å gjenopprette etterpå. Å endre programmering så ting ikke går på automatisk, men kan settes på med bryter er nok derimot innenfor.

men å sote dem ned da? Er det lov ?

eivhelle

Er i grunnen litt overrasket over at så mange henger seg opp i slike smådetaljer. Hovedpoenget med lys er enten å se eller bli sett. Når du kjører bilen ser du ikke disse detaljene selv.

Synes forøvrig selv at signatur lysene er en stilig detalj ved bilen som skiller denne ut fra fossil utgaven på en positiv måte.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

problemet er at dem lyser såpass mye opp at jeg med en gang tenker på

men jeg har jo sett at i dagslys så er det dem eneste lysene som lyser på bilen..så det vil jo være strengt ulovlig å koble dem fra uten å slå på andre lys ihvertfall

stein84

Vil bare legge inn min personlige mening om å kjøre uten baklys, og det er at de som gjør det burde blitt pisket og uthengt på torvet! Jeg er for toning av baklykter, og har det selv. Men det er Ikke bra å kjøre uten lys, og livsfarlig i mørke tunneller og spesielle værforhold..
Ville bare nevne det ;)

emil

Sitat fra: stein84 på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:29
Vil bare legge inn min personlige mening om å kjøre uten baklys, og det er at de som gjør det burde blitt pisket og uthengt på torvet! Jeg er for toning av baklykter, og har det selv. Men det er Ikke bra å kjøre uten lys, og livsfarlig i mørke tunneller og spesielle værforhold..
Ville bare nevne det ;)

+1

Ellers synes jeg det var merkelig holding at det var greit å fjerne standard funksjon med "C"-formet kjørelys foran, men det var ikke greit å ha baklysene på konstant siden dette ikke var standard...

gamer73

Sitat fra: emil på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:38
Sitat fra: stein84 på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:29
Ville bare nevne det ;)

+1

Ellers synes jeg det var merkelig holding at det var greit å fjerne standard funksjon med "C"-formet kjørelys foran, men det var ikke greit å ha baklysene på konstant siden dette ikke var standard...

her var det masse tolkning mellom linjene;) Det skal man være forsiktig med;)

Å fjerne C-formet kjørelys betyr IKKE at man ikke vil kjøre UTEN lys! DET betyr at man vil skifte kjørelys BORT FRA dem C-formede lysene og OPP TIL frontlyktene! I tillegg er det ALDRI snakk om å kjøre UTEN baklys i tuneller og under dårlige forhold. Auto-funksjonen på lys som ALLE nye biler som produseres i dag har gjør at alle lys slår seg på når det blir mørkt og dunkelt!

Å ha fulle lys i front og baklykter på en solfylt dag er rimelig meningsløst og det er derfor Det sikkert er blitt standard i EU (å kun ha kjørelys fremme altså) (og fordi man sparer masse energi på denne måten).

emil

Sitat fra: gamer73 på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:00
Å ha fulle lys i front og baklykter på en solfylt dag er rimelig meningsløst og det er derfor Det sikkert er blitt standard i EU (å kun ha kjørelys fremme altså) (og fordi man sparer masse energi på denne måten).

Hvorfor er dette meningsløst? Selv i dagslys gjør baklys (og ordentlige lys foran) at bilen blir lettere å få øye på, uansett farge på bilen. Du vil jo uansett ikke se disse lysene og bli plaget med det.

Energibesparelsen for deg er det ikke noe å tenke på, gir ikke mange meter ekstra rekkevidde. For hele europas bilpark sett under ett vil jeg tro at det er mange måter å spare mye mer energi enn å ha baklysene av.

jkirkebo

Auto-funksjonen på lys som ALLE nye biler som produseres i dag har gjør at alle lys slår seg på når det blir mørkt og dunkelt!

Dessverre ikke. Etter hva jeg skjønner mangler bl.a eUP lyssensor. Dermed må man slå på lys selv i tunneler eller når det blir mørkt.
Nissan har valgt en dårlig løsning med vribryter som gjør at lysene kan bli stående i "off" istedenfor i "auto" over lengre tid.
Tesla har heldigvis fått til implementasjonen, der starter lysene i "auto" hver gang bilen slås på. Denne løsningen burde vært påbudt, sammen med lyssensor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gamer73

Sitat fra: emil på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:36

Hvorfor er dette meningsløst? Selv i dagslys gjør baklys (og ordentlige lys foran) at bilen blir lettere å få øye på, uansett farge på bilen. Du vil jo uansett ikke se disse lysene og bli plaget med det.

Energibesparelsen for deg er det ikke noe å tenke på, gir ikke mange meter ekstra rekkevidde. For hele europas bilpark sett under ett vil jeg tro at det er mange måter å spare mye mer energi enn å ha baklysene av.

Vel..det er det det er...Det er standard på alle nye biler og det vet du. Og det er nok pga besparelser i energiforbruk sett hele bilparken under ett som er hovedgrunnen. Og dem har nok også sett at besparelsene veier mer enn noen teoretiske prosenter mer synlig i enkelte tilfeller...Om målet kun er maximal synlighet hadde alle biler vært ikledd refleksvest etc...

Om du vil diskutere politiske besluttninger så hversågod, men det er standard nå om dagen og det forholder jeg meg til.

Jeg leste en artikkel i går angående bilfarge..og det var massive forskjeller i skadestatistikk hva bilfarge anngår. .så dette betyr nok mer enn billlys en lys og fin sommerdag. Og selvsagt også om natten.

Og selv om JEG ikke ser baklyktene mine så gjør andre det....og jeg bryr meg svært mye om hvordan skinnjakken min ser ut på ryggen også..selv om jeg ikke ser det selv;)

gamer73

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:50
Auto-funksjonen på lys som ALLE nye biler som produseres i dag har gjør at alle lys slår seg på når det blir mørkt og dunkelt!

Dessverre ikke. Etter hva jeg skjønner mangler bl.a eUP lyssensor. Dermed må man slå på lys selv i tunneler eller når det blir mørkt.
Nissan har valgt en dårlig løsning med vribryter som gjør at lysene kan bli stående i "off" istedenfor i "auto" over lengre tid.
Tesla har heldigvis fått til implementasjonen, der starter lysene i "auto" hver gang bilen slås på. Denne løsningen burde vært påbudt, sammen med lyssensor.

ja oki skjønner at det finnes biler der ute uten denne autofunksjonen og i disse bilene bør jo man selvsagt kjøre 1990 standard..dvs fulle kjørelys uansett tidspunkt på døgnet. Men E-golfen og dem aller fleste nye biler jeg ser kjører altså rundt UTEN baklys på på lyse dagen....og dette er LOVLIG!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA