Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast parkeringsplass i bakke på vinterføre?

Startet av Lyse Tanker, onsdag 26. august 2015, klokken 22:32

« forrige - neste »

emil

#15
Sitat fra: leafnor på onsdag 05. august 2015, klokken 11:51
Har plan på en tur Trondheim-Hamar den 21 august.

Planen min er å kjøre oppover til Trondheim den 18. og kanskje allerede dagen etter ta en dagstur i retning Dombås.

Dagsturen er både for turens skyld, men også for å teste forbruket fra Trondheim og opp siden jeg har et litt knapt tidsskjema for returen til Arendal på søndagen. Brattøra-Fagerhaug skal i teorien gå akkurat, men tror det ikke før jeg har prøvd. Statoil på Klett ligger alt for nærme Trondheim til at den gjør mye nytte den retningen.

Månedsabonnementet til ArcticRoads sparer meg for ca 500kr sammenlignet med stykkprisladingen jeg hadde regnet med, så det kan være at jeg bruker noen av de sparte kronene på en EVPower-lading på Berkåk


Planen jeg har lagt for returen sier ladestopp på Fagerhaug, Hjerkin, Otta, Lillehammer og Hamar

Gliderman

Jeg skal til Geiranger i slutten av august og da blir det relativt hypping med hurtiglading. Jeg er da litt bekymret for temperaturen på batteriet. Noen erfaring med dette hos dere som kjører lange dagsturer?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Har vært oppe i 49 grader hvis jeg ikke husker helt feil. Fortsatt en strek opp til det røde temperaturområdet. Da var jeg på dagens 11. hurtiglading og hadde tilbakelagt ca 620km.

Sliter sikkert mer på batteriet enn å la bilen stå stille, men hvorfor har man kjøpt seg bil? :)

Jeg hurtiglader heller ofte og lite, enn få ganger og mye pr gang. Fra 15% til 60% er det jeg ser på som optimalt. Holder jeg meg i det området får jeg som oftest inn ca 9-10kWh på 15 minutter hvis laderen er god for det.

leafnor

Sitat fra: emil på onsdag 05. august 2015, klokken 13:23
Sitat fra: leafnor på onsdag 05. august 2015, klokken 11:51
Har plan på en tur Trondheim-Hamar den 21 august.

Planen min er å kjøre oppover til Trondheim den 18. og kanskje allerede dagen etter ta en dagstur i retning Dombås.

Dagsturen er både for turens skyld, men også for å teste forbruket fra Trondheim og opp siden jeg har et litt knapt tidsskjema for returen til Arendal på søndagen. Brattøra-Fagerhaug skal i teorien gå akkurat, men tror det ikke før jeg har prøvd.
Planen jeg har lagt for returen sier ladestopp på Fagerhaug, Hjerkin, Otta, Lillehammer og Hamar
Spent på å høre hva du finner ut på kjøreturen mot Dombås. Selv vært litt sør av Støren. Brukte 7,4 kWt til Støren, alene i bilen og pent vær. Hadde da igjen 11,8 kWt. Jurassicsaken sier at en LEAF på 1800kg (Hva jeg tror den veier på turen vi skal ta) bruker 11,8 kWt fra Støren til Fagerhaug. Så kommer akkurat frem, i teorien! Men for akkurat etter min smak. Det kan jo både være nedbør og være behov av litt varme.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Lyse Tanker

Hei. De ganger jeg hurtiglader mange ganger etter hverandre kommer det to ekstra streker på temperaturmåleren. Syv streker, mot fem hvis det er kjølig vær. På veldig varme dager i fjor, så fikk jeg seks streker på vanlig saktelading. En av de gangene underveis fra vestlandet og hjem, sank varmen ned til fem streker etter en hurtiglading, midt i mellom flere hurtigladinger, merkelig og positivt synes jeg.

emil

Siste ladestopp for dagen. 52.1 grader på batteriet (lader fortatt), 706.9km unnagjort og ca 107km igjen...

Øyvind.h

Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:12
Siste ladestopp for dagen. 52.1 grader på batteriet (lader fortatt), 706.9km unnagjort og ca 107km igjen...

Imponerende :)
Hva er billigste løsning på leafspy så man ser SOC? Jeg kjører en 2012 mod, og guessometeret gjør mer skade enn nytte. SOC hadde løst +/- alle bekymringer. Men ettersom jeg bare skal ha bilen 6-8 måneder ønsker jeg ikke bruke mye på den.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gausel

Høres ut som en lang dag! Hvor mange (hurtig)ladinger på turen??
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Olee

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:14
Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:12
Siste ladestopp for dagen. 52.1 grader på batteriet (lader fortatt), 706.9km unnagjort og ca 107km igjen...

Imponerende :)
Hva er billigste løsning på leafspy så man ser SOC? Jeg kjører en 2012 mod, og guessometeret gjør mer skade enn nytte. SOC hadde løst +/- alle bekymringer. Men ettersom jeg bare skal ha bilen 6-8 måneder ønsker jeg ikke bruke mye på den.
Billigste løsning blir da gratisversjonen av Leafspy, og OBDII leser fra ebay. Det koster deg da ca 35kr(hvis du har en android mobil/nettbrett fra før av) :)

leafnor

Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:12
Siste ladestopp for dagen. 52.1 grader på batteriet (lader fortatt), 706.9km unnagjort og ca 107km igjen...
Imponert.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Sitat fra: gausel på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:23
Høres ut som en lang dag! Hvor mange (hurtig)ladinger på turen??

10 hurtigladinger, noe over 11t30m kjøretid. 813.3km totalt kjørt. Temp stoppet på 52.7 grader og 10 streker, men ikke opp på rødmerkingen. Får komme med litt mer detaljer imorgen.

emil

Sitat fra: Olee på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:14
Sitat fra: emil på tirsdag 18. august 2015, klokken 21:12
Siste ladestopp for dagen. 52.1 grader på batteriet (lader fortatt), 706.9km unnagjort og ca 107km igjen...

Imponerende :)
Hva er billigste løsning på leafspy så man ser SOC? Jeg kjører en 2012 mod, og guessometeret gjør mer skade enn nytte. SOC hadde løst +/- alle bekymringer. Men ettersom jeg bare skal ha bilen 6-8 måneder ønsker jeg ikke bruke mye på den.
Billigste løsning blir da gratisversjonen av Leafspy, og OBDII leser fra ebay. Det koster deg da ca 35kr(hvis du har en android mobil/nettbrett fra før av) :)

Spander på deg kronene for pro-utgaven så du får kWh avlesing på forbruk og gjenværende. Har linket til en 50-kroners obdii i leafspy-tråden som ligger ikke veldig langt tilbake i tid.

drlw1980

Hei!

Jeg hentet min 2013-USA Leaf på Autonova Fjellhamar og kjørte hjem til Oksvoll i Bjugn kommune, ca. 640 km.

Brukte ca. 13,5 time på turen. Hurtigladet på: Brummundal, Øyer (hurtiglader virket ikke, ladet langsomt på Rådhuset.), Ringebu, Otta, Dombås, Berkåk og Trondheim. Bratt, men effektiv læringkurve på elbil.  ;D

emil

#28
Sitat fra: drlw1980 på onsdag 19. august 2015, klokken 13:33
Hei!

Jeg hentet min 2013-USA Leaf på Autonova Fjellhamar og kjørte hjem til Oksvoll i Bjugn kommune, ca. 640 km.

Brukte ca. 13,5 time på turen. Hurtigladet på: Brummundal, Øyer (hurtiglader virket ikke, ladet langsomt på Rådhuset.), Ringebu, Otta, Dombås, Berkåk og Trondheim. Bratt, men effektiv læringkurve på elbil.  ;D

Bytt ut Brummundal med Rudshøgda, Berkåk med Fagerhaug (og Trondheim med Minnesund) har du omtrent min rute etter Oslo inkludert samme ladeproblemer og alternativt ladested på Øyer :)

Øyer står som operativ nå, men tror ikke jeg legger den inn som ladested på returen.

Jejl

1900km på 24 timer her.(I Tesla model s)
Ved å begynne med fullt batteri, og sløyfe to unødvendig lange (1,5t) ladepauser og et par småpauser utenom lading og ved unngå køkjøring, så er målet neste gang 2200km på 24 timer.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA