Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valgets kval.. R210 vs. R240 (Tilbud)

Startet av Brosmen, onsdag 26. august 2015, klokken 20:36

« forrige - neste »

Brosmen

Siden jeg har ferie i noen uker til, så vurderer jeg å ta B-klassen på en tur Bergen-Oslo (besøke venner) og tilbake til helgen. Har mest lyst å ta turen over Hardangervidda, men når jeg ser på Hurtigladekartet, så kommer Grønn Kontakt sine ladere på Ål, Gol og Nesbyen opp med rødt på alle Type2 laderne. Mens når jeg søker opp laderne i GoCharge appen, så står de oppført med grønn status (det gjør forøvrig også AR sin lader i Aurland, men har ikke hørt at den er satt i drift enda)...

Noen som vet om det er mulig å få ladet med Type2 16A (eller mer) på de nevnte plassene?
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

eivhelle

Det virker som at type2 laderene ofte registrerer feil uten grunn. Da jeg ladet på Ål for noen dager siden sto den ene type 2 laderen med feil i ladestasjoner.no, men den fungerte fint for en Kia Soul som kom og ladet samtidig som meg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gnilre

Var sikkert jeg som stod og ladet fredag på Ål fra 22kW uttaket, men har bare 6,6kW lader i bilen.Ladet til 100% mens jeg spiste middag. Kom meg veldig greit over fjellovergangen Hol-Aurland med 43% som det laveste på batteriet på den strekningen. Er vel kanskje lenger til Eidfjord, men da har du jo Geilo som backup.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Brosmen

Takker for tilbakemeldinger. Gjør meg litt roligere til sinns om at turen kan gjennomføres den veien. Syntes det var litt spesielt at samtlige 6 Type2 ladere i området står registrert med feil. Geilo er dessverre ikke et alternativ da det kun er CHAdeMO der (med mindre det er nye ladere der som ikke er oppdatert i kartet).
Hol-Aurland kan jeg godt tenke meg å kjøre på tilbakeveien, men AR har ikke sagt noe mer om ladestasjonen i Aurland enn at den var klar for strømtilkobling for en mnd. siden. Teoretisk sett skal det være mulig å kjøre fra Ål til Voss den veien ihht. jurassictest, men vet ikke om jeg har nok is i magen til å prøve det (blir vel en anledning til å, for en gangs skyld, trykke på "Range Extender" knappen) :P
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

eivhelle

Med tanke på at B klasse ikke har hurtiglader vil jeg anbefale at du planlegger å lade litt ofte i stedet for å ha lange pauser et par steder. På noen sentrale steder som for eksempel Eidfjord kan det fort bli kø fordi alle må lade der uansett hvilken retning man kjører. Og da er kan det være upopulært om noe legger beslag på laderen i 3-4 timer.
På ladeplasser med egne stolper for 22KW AC må man også huske å ha med egen type 2 kabel.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Brosmen

Ja, planen er å lade opp på Voss for så å toppe opp i Eidfjord. Burde ikke ta mer enn 30-40 min der.
Noen som vet om laderen på Voss kan lade AC og DC samtidig? Om ikke bør jeg gjerne sette av noen minutter på Dale også.
Type2 kabel har jeg alltid liggende i bilen. Har hatt god nytte av den på BKK sin lader på Danmarksplass :)
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

svingen

Tiden går og raskere med korte stopp enn og "henge" I mange timer en plass,litt begrensa hva man kan Gjøre I flere timer å :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ponniekspressen

På lader ved Amfi på Voss kan ein lada på DC og AC(type 2) samtidig.
Om denne er opptatt, skal det vera type 2 uttak i Vossapark, nytt parkeringshus v/Statoil/lyskrysset.

Brosmen

Godt å vite. Jeg kjørte over i går, alt gikk fint :) Var litt skeptisk på vei opp fra Eidfjord, da nesten halve batterikapasiteten var oppbrukt på vei opp til Hardangervidden, men brukte jo nesten ikke strøm i det hele tatt derfra. Kom til Ål med 34% kapasitet uten å ha ladet med Range extender i Eidfjord.

Turen til Oslo gikk som en drøm. Selv om det ville vært fordelaktig med mulighet for hurtiglading, fikk jeg mer tid til å se meg om på de ulike stoppestedene, så det var egentlig ikke noe problem i det hele tatt :)
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

TM

Sitat fra: Brosmen på tirsdag 04. august 2015, klokken 14:10
Godt å vite. Jeg kjørte over i går, alt gikk fint :) Var litt skeptisk på vei opp fra Eidfjord, da nesten halve batterikapasiteten var oppbrukt på vei opp til Hardangervidden, men brukte jo nesten ikke strøm i det hele tatt derfra. Kom til Ål med 34% kapasitet uten å ha ladet med Range extender i Eidfjord.
Du skrev tidligere at du toppladet i Eidfjord. Hvilken lader benyttet du da ? Den fra Grønn Kontakt ? I så fall ville det være nyttig å vite hvor mange kw / % du ladet og hvor mange minutter det tok ?
Ladet du den til 100 % ?

Brosmen

Jeg ladet til 100% på Voss og videre til 100% igjen i Eidfjord. Brukte GK sin lader i ca 40 min (normal 100%, jeg har fortsatt tilgode å noen gang lade med range extender)... Hadde jeg visst at det var fastpris på kr. 99,- i Eidfjord, hadde jeg ikke ladet like lenge på Voss som jeg gjorde (selv om det kunne medføre risiko for at jeg hadde blitt upopulær og gjort beslag på den enslige Type2 kontakten i lang tid... Når GK har valgt fastpris der, så er det dessverre incentiv til slik oppførsel).
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

1000kwh

Hvor lang tid brukte du totalt? Hvis du kunne satt opp alle ladestasjonene og ladetidene hadde det vært helt konge :)

Brosmen

Var strengt tatt mer opptatt av å gå rundt å se meg om på hvert stopp enn akkurat å se på klokken ;)
Startet fra Bergen sentrum kl. 06:30 og var fremme på Torshov ca. kl. 21:50. Noe tid gikk bort på at GPS'en sendte meg på sightseeing i Nesbyen når jeg var på leting etter ladestasjonen der, samt på vei inn til Oslo da jeg ble bedt om å ligge i høyre felt, men skulle ha lagt i venstre og dermed plutselig fant meg på vei mot Drammen :P
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Brosmen

#13
Returreisen fra Oslo til Bergen ble unnagjort i går.

Basert på følgende melding på AR sin facebook side: "Da har vi fått strøm på ladestedet vårt på Aurland Uttrykksikonet smile 2 X CCS & CHAdeMO + 2 X 22KW AC", fant jeg ut at det kunne være kjekt å ta strekningen Hol-Aurland, selv med AR sin prising for drop-inn kunder...

DET BLE EN OPPSKRIFT PÅ GARANTERT REKKEVIDDEANGST, viste det seg.

Ladet til 100% på Ål og satte avgårde. Var ikke fokusert på så veldig økonomisk kjøring, siden Aurland var langt innenfor rekkevidde. Kom frem til laderen i et regntungt Aurland med 40% rest på batteriet, plugget inn i AC-stolpen og prøvde å starte ladingen... No-go... feilmelding om at lading ikke kunne startes i appen... Prøvde noen ganger og ringte supportnummeret. Fikk da den hyggelige meldingen om at AC stolpen ikke var koblet til strømnettet enda, som jo er stikk i strid med hva meldingen på FB indikerte... Ingen hjelp å få der.

OK, hva gjør jeg nå???
Av med klimaanlegget, av med radioen, plotte inn stasjonen på Voss og sette avgårde med CC på 60km/t... og krysse det som er av fingre og tær for de neste 75km med berg- og dalbane... Temperaturen lå på rundt 11 grader, men heldigvis lettet regnet og veiene begynte å tørke opp igjen etter noen mil. Da Gudvangentunnelen (Rettelse: Det var vel Flenjatunnelen) alene stjal 15% av resterende batteri begynte pessimismen å gripe meg skikkelig, men jeg prøvde å holde motet oppe og satset på å komme så nærmt som mulig ihvertfall. Når jeg nådde 10% resterende batteri hadde jeg fortsatt 32km igjen å kjøre... Men da begynte også den slake nedstigningen langs Strandaelvi og jeg kunne se at kilometrene tikket unna uten at batterinivået gikk nedover. Da veien flatet ut igjen ved Lønavatnet hadde jeg fortsatt 5% igjen... Etter en nervepirrende tur, rullet jeg inn til ladestasjonen med 2% batteri igjen i det klokken tikket over midnatt. En drøy times frustrasjon over AR's feilinformasjon og akutt angst for å bli stående fast langs veien og vente på redningsbil, ble erstattet av en euforisk følelse over å ha klart noe jeg ikke trodde ville være oppnåelig, spesielt med tanke på hvor vått det var de første milene :D

Så retter med dette en sarkastisk takk til AR for å ha gått ut med fullstendig missvisende informasjon om status på ladestasjonen, som resulterte i mitt første møte med "rekkeviddeangsten". >:(
Samtidig vil jeg rette et helhjertet takk til Mercedes-Benz for å ha puttet et stort nok batteri i bilen :D. Kjørte 181km fra Ål i "berg- og dalbane"-terreng på en lading (uten range extender, har enda tilgode å prøve denne) og uten å være fokusert på å spare strøm over ca. 65% av distansen (kjørte hele veien på E+, men mye aktiv kjøring på vei til Aurland) :)

[Edit:] Jeg kommenterte feilinformasjonen da jeg snakket med AR og de beklaget veldig og skulle oppdatere... Jeg valgte selv å kommentere det på FB-siden deres, men kan ikke se at de har oppdatert noe som helst...
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA