Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av E_S, onsdag 26. august 2015, klokken 19:52

« forrige - neste »

E_S

Jeg bor i et forholdsvis nytt leilighetsbygg. Til min leilighet i 6. etasje er det kun lagt inn 1 fase. Måleren sitter i fordelingsskap på gangen i hver etasje. De som kjøpte leilighetene nye kunne velge å ha kontakt på parkeringsplassen, og det er da en lang kabel fra fordelingsskap med måler og sikring ned til P-plass i kjelleren.

Skal jeg ha kontakt på samme måte blir det et voldsomt kabelstrekk (80 meter) med en forholdsvis tykk kabel (pga. lengden), og jeg kan bare få 1-fase.

Finnes det noe annet, økonomisk forsvarlig alternativ? Å koble seg på fellesanlegget og betale skjematisk er ikke et alternativ. Nytt punkt med egen måler er såvidt jeg har skjønt horribelt dyrt i deler og fastavgifter.

Noen som har en lur løsning?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

ludo


ludo

Finnes vel noen billige måler også. Ikke det at jeg har sjekker prisen, men du får vel noe slikt for et par hundre lapper på Malmbergs f.eks.

Du trenger vel ikke en strømmåler som sitter i hoved inntaket i hus.

emil

Fellesanlegget og minusmåler hvis styret går med på det og det er tilgjengelig kapasitet.

Enten fastpris pr kWh eller kWh pris tilsvarende det fellesstrømmen koster og så fakturerer styret deg direkte.


emil

Sitat fra: ludo på mandag 27. juli 2015, klokken 22:09
Åssen bil skal du lade? Tesla?

Signaturen til trådstarter skulle tilsi at en Tesla er på vei om knappe to dager.

ludo

Hvor mange ampere kan du få på de forskjellige stedene? Kan du få tre fas hvis du kobler deg på felles anlegget?

TB

Sitat fra: E_S på mandag 27. juli 2015, klokken 21:35
Finnes det noe annet, økonomisk forsvarlig alternativ? Å koble seg på fellesanlegget og betale skjematisk er ikke et alternativ. Nytt punkt med egen måler er såvidt jeg har skjønt horribelt dyrt i deler og fastavgifter.

Noen som har en lur løsning?
Usikker på kva installasjon vil koste, men faste avgifter for måler er for Hafslund 750 kr pr år for bolig, og 1500 for fritid / hytte.

Seriemåler / minus måler kobla på til felles anlegg vil vere det beste, så lenge som det finnes nok kapasitet her. Krev og at styret vil avrekne ditt forbruk.

Ang. langt kabelstrekk:
Høgare spenning vil overføre meir effekt på tynnere kabel. (Ref overføring av høgspenning over lange strekk. )
Blir neppe ein gjennomførbar måte med to stk trafo - samt kabel som har isolasjon for høgare spenning kostar sikkert mykje... Men, reint prinsipielt vil det la seg gjere.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Med x antall elbiler er der sikkert ikke nok
Kapasitet I felles anlegget om x antall år greit og få lagt opp egent selv. Lader du med 10a Bør du ikke trenge så tykk kabel ladet på 6a på 70m var ikke mye spenningsfall da men det kan nok folk mer om enn meg :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

E_S

Jeg har regnet på det, og for å holde spenningsfall innenfor rammene må det til ganske tykk kabel. Det optimale hadde vært 400V 32A bare for å være litt "framsynt", men egentlig vil stort sett hva som helst fungere. Jeg kan lade på jobben og nå som Leafen åker ut til fordel for Tesla kan det hende jeg stort sett kan klare meg uten lading hjemme i det hele tatt og heller basere meg på offentlige punkter om behovet skulle dukke opp.

Skal undersøke rundt seriemåler, det kan høres ut som en god løsning. Kapasiteten er mer enn god nok, bygget er oppført i 2012 og det ble montert ny trafo på grunn av byggingen.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

svingen

På 10a får du vel ca 11v I tap ikke så ille da får du vel ca 1 mil I timen på tessla en fort regna,er du hjemme 10 timer blir det 10 mil så Bør dekke det meste,nå som det er flere og flere som snakker om effekbasert nettleie kan det bli komplisert får styre og regne ut det her.

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

E_S

Blir det effektbasert er det sikkert like greit å basere seg på å lade på jobb (der er det opp til 400V 125A, så det holder i lange baner til flere biler!), offentlige ladepunkter og Supercharger, tenker jeg..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på tirsdag 28. juli 2015, klokken 20:28
På 10a får du vel ca 11v I tap ikke så ille da får du vel ca 1 mil I timen på tessla en fort regna,er du hjemme 10 timer blir det 10 mil så Bør dekke det meste,nå som det er flere og flere som snakker om effekbasert nettleie kan det bli komplisert får styre og regne ut det her.

11V er for mye, spenningstap bør være under 4%. Det vil si 6mm2 for 16A eller 4mm2 for 10A. PFXP 3G6 selger jeg for 45,- pr. meter i de kvantaene så det blir fort noen kroner for kabel. Spenningstapet for 16A i 80m 3G6 blir 7.47V eller 3,24%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

#12
Med 6mm2 kabel, kan du lade 6-10A til vanlig, og få 1-2% tap.
Samtidig har du muligheten til å lade 32A ved behov, og få 15V tap.

Lader du 2000kWt i året, og har 5% tap, så vil tapet koste 100 kroner året.

Har du bare en fase, så bør du kikke på kapasiteten din. Om du lader på 32A, og har induksjonstopp på 25A, steikeovn på 16A, og utstyret skal brukes ved middagstid, så kan det bli en del strøm. Jeg tviler på at det er noe problem, i alle fall hvis du lader sjeldent på 32A, men det er greit å regne litt.

Ellers trur jeg det kan være lurt å diskutere problemstillingen og løsninger med generalforsamlingen, så beboerene er klar over at man kan måtte ta grep i løpet av noen år. Ett mulig scenario er at de fleste har elbil om 10 år, og et spørsmål da er om beboerene bør finne en løsning sammen, eller om man skal løs det hver for seg.

svingen

Så ca 4 Tusen får kabelen og så er det vel rundt 4 Tusen får type2 32a lader fra jkirkebo mener jeg? Så må du ha slik sikkting går elbil koster vel kanskje 1000 kr? Mener jkirkebo selger det å ? Så spørs det hvor lang tid elektriker mem burde  vel komme  på under 15 Tusen, da slipper du og tenke på andre.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

E_S

Elektriker slipper jeg heldigvis å betale for - det blir kun utstyret som koster.

Har 63A 1-fas inn, men jeg skal klare meg bra likevel, jeg MÅ egentlig ikke lade med 32A heller til vanlig, men tanken var litt å ta noe som i hvert fall når man har behov kan by på litt mer enn en vanlig 16A-kontakt, men ikke for enhver pris. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA