Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av mkaut, onsdag 26. august 2015, klokken 10:03

« forrige - neste »

mkaut

Sitat fra: TB på mandag 27. juli 2015, klokken 14:32
Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 11:39
Vår nylig innkjøpt C-Zero fra 2011 oppgir rekkevidde på ca. 11 mil med fult batteri, som tar ca. 6 timer å lade (16A kabel). Dette betyr at bilen får i gjennomsnitt ca. 18 km rekevidde per time lading.

Spørsmålet mitt er: er dette konstant gjennom hele ladingen? Spesielt, hvis jeg starter lading med ca. 75 km igjen, kan jeg forvente å ha litt over 90 km etter en time og fullt batteri (110 km) etter to timer?
Ladefart er rimelig konstant, men hugs på det er to pauser i lading, der lading stopper heilt opp. Fyrste på ca 30%, den andre på ca 70%. Pausen er ca 10-12 minutt, dvs. om du har rett under 30% må du legge til ca 25 opp til minutt ekstra for desse pauser.

Frå ca 95% vil og lading gå gradvis seinare mot 100%
Jeg har passet med bilen mens den ladet i går. Ikke fra starten av ladingen, kom på det da bilen var ca. 70% ladet. Resten av ladingen så slikt ut:

Mao. lader bilen nesten ingenting den siste timen av ladingen: batteriindikator visste fullt etter 1 time og estimert rekkevidde sluttet å vokse etter 1:15, dvs. en time før slutten av ladingen - merkelig..
Det positive er at det bare tar litt over en time å komme fra ca. 70% til nesten fullt (med 16A lader)  :)
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

TB

Sitat fra: shuatorp på tirsdag 28. juli 2015, klokken 01:05
Får vente til OVMS er utviklet litt videre da, eller er den lett å montere?
Hvor selger de det jeg trenger?

Fjernkontrollen er kjekk den, men irriterende at varmen skrur seg av etter ca30min.
Må sette den på igjen på nytt ev. Men veldig glad jeg har muligheten da vinteren snart kommer.
OVMS kan kjøpes av fasttech.com - her er hovedmodulen:
https://www.fasttech.com/product/1000300

ODB2 kabel, og GSM og GPS antenne er i tillegg.

Når det gjeld utvikling er OVMS basert på "open souce", dvs. kjeldekoden er åpen for alle. Kjenner ikkje til at det skjer nokon utvikling for trilling p.r. idag. Dvs, alle som ynskjer kan laste ned, og justere / utvikle koden, men prinsippet er at koden igjen skal bli delt med dei nye endringar.

I dagens versjon er den nyttig for å lese ut ladenivå, plassering, temperatur. Men, ingen støtte for å styre varme av/på.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

shuatorp

#17
Sitat fra: TB på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:17
Sitat fra: shuatorp på tirsdag 28. juli 2015, klokken 01:05
Får vente til OVMS er utviklet litt videre da, eller er den lett å montere?
Hvor selger de det jeg trenger?

Fjernkontrollen er kjekk den, men irriterende at varmen skrur seg av etter ca30min.
Må sette den på igjen på nytt ev. Men veldig glad jeg har muligheten da vinteren snart kommer.
OVMS kan kjøpes av fasttech.com - her er hovedmodulen:
https://www.fasttech.com/product/1000300

ODB2 kabel, og GSM og GPS antenne er i tillegg.

Når det gjeld utvikling er OVMS basert på "open souce", dvs. kjeldekoden er åpen for alle. Kjenner ikkje til at det skjer nokon utvikling for trilling p.r. idag. Dvs, alle som ynskjer kan laste ned, og justere / utvikle koden, men prinsippet er at koden igjen skal bli delt med dei nye endringar.

I dagens versjon er den nyttig for å lese ut ladenivå, plassering, temperatur. Men, ingen støtte for å styre varme av/på.

Ser denne bestillingen riktig ut?

Er dette kompatibelt med Mac og finnes det en innstalasjons guide?
Type sim kort?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

Sitat fra: shuatorp på tirsdag 28. juli 2015, klokken 20:09
Ser denne bestillingen riktig ut?

Er dette kompatibelt med Mac og finnes det en installasjons guide?
Type sim kort?
Treng berre ein kabel - hugsar ikkje om det var venstre eller høgre, trur det står i den lange OVMS tråden :-)
Usikker ang. Mac - har brukt Windows for å laste firmware. (Men, det gjeres ikkje ofte pga. det ikkje er nye versjonar p.t.)
Installasjons guide finnes i den lange tråden - og på https://www.openvehicles.com

Sim kort, "normalt" - ikkje mini eller mikro. Obs: Må ta vekk pin koden, One Call sine sim kort støttar ikkje dette. Eg brukar Talkmore, der kan pin koden bli fjerna.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#19
Det er kabel av typen "left" som passar best i forhold til kontakten, der går kabelen ut til høgre.
Her er svar på mange spørsmål: https://www.openvehicles.com/helpme

Ser og du mangler "USB til PICKIT programmering kabel".
Kan gjerne laste opp programvaren til OVMS boksen om du bur i nær Oslo / Lørenskog området, eg har den nødvendige kabelen.

(Det er denne: PICKIT 3.5 Compatible Programmer
https://www.fasttech.com/products/1080/10000001/1002100-pickit-3-5-compatible-programmer-debugger )
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA