Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spør Arctic Roads

Startet av mkaut, onsdag 26. august 2015, klokken 10:03

« forrige - neste »

mkaut

Vår nylig innkjøpt C-Zero fra 2011 oppgir rekkevidde på ca. 11 mil med fult batteri, som tar ca. 6 timer å lade (16A kabel). Dette betyr at bilen får i gjennomsnitt ca. 18 km rekevidde per time lading.

Spørsmålet mitt er: er dette konstant gjennom hele ladingen? Spesielt, hvis jeg starter lading med ca. 75 km igjen, kan jeg forvente å ha litt over 90 km etter en time og fullt batteri (110 km) etter to timer?

(Planleger en tur med eneste lademulighet 3 mil hjemmefra (så hurtiglading ikke hjelper), og 78 eller 97 km etterpå, avhengig av valgt rute: 97 km direkte til hytta, 78 til en hurtiglader som dessverre innebærer 3 mil og en ferge ekstra..)
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

emil

Vil tro at du kjører ganske konstant ladehastighet fra 0-90%, men et sted rund der går det saktere og saktere opp til fulladet.

mkaut

Sitat fra: emil på mandag 27. juli 2015, klokken 11:44
Vil tro at du kjører ganske konstant ladehastighet fra 0-90%, men et sted rund der går det saktere og saktere opp til fulladet.
Takk.
Det betyr at vi bør kanskje satse på den første varianten, dvs. å lade en time, kjøre 78 km til en hurtiglader og så til hytta (45 km + ferge), framfor å vente til at bilen er fulladet for å kunne klare 97 km direkte?

Er det forresten trygt (for batteri osv) å slå på bilen og sjekke batteristatus/estimert rekkevidde mens bilen står i lading?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

emil

Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 12:54
Sitat fra: emil på mandag 27. juli 2015, klokken 11:44
Vil tro at du kjører ganske konstant ladehastighet fra 0-90%, men et sted rund der går det saktere og saktere opp til fulladet.
Takk.
Det betyr at vi bør kanskje satse på den første varianten, dvs. å lade en time, kjøre 78 km til en hurtiglader og så til hytta (45 km + ferge), framfor å vente til at bilen er fulladet for å kunne klare 97 km direkte?

Kommer jo litt an på topografien og om du har mulighet til "nødlading" med kladd på den korteste ruten hvis det ikke skulle gå. Ellers hadde nok jeg heller valgt en time ekstra lading for å slippe 45km ekstra +ferge(kø) gitt at veiene ellers er mer eller mindre like.

Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 12:54
Er det forresten trygt (for batteri osv) å slå på bilen og sjekke batteristatus/estimert rekkevidde mens bilen står i lading?

Særlig vinterstid setter jeg Leafen på mens jeg hurtiglader for å ha på litt varme uten at det har skapt noen problemer. Er uansett ikke mulig å sette bilene i D mens ladekabel er tilkoblet.

mkaut

Sitat fra: emil på mandag 27. juli 2015, klokken 13:32
Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 12:54
Sitat fra: emil på mandag 27. juli 2015, klokken 11:44
Vil tro at du kjører ganske konstant ladehastighet fra 0-90%, men et sted rund der går det saktere og saktere opp til fulladet.
Takk.
Det betyr at vi bør kanskje satse på den første varianten, dvs. å lade en time, kjøre 78 km til en hurtiglader og så til hytta (45 km + ferge), framfor å vente til at bilen er fulladet for å kunne klare 97 km direkte?

Kommer jo litt an på topografien og om du har mulighet til "nødlading" med kladd på den korteste ruten hvis det ikke skulle gå. Ellers hadde nok jeg heller valgt en time ekstra lading for å slippe 45km ekstra +ferge(kø) gitt at veiene ellers er mer eller mindre like.
Det var nok planen (å vente to timer) - det er derfor jeg hadde spurt om ladefart på slutten av ladingen - skulle det gå vesentlig tregere på slutten og vi måtte dermed vente mye mer enn to timer, da ville vi gå for fergen..
Når det gjelder terreng så er det en liten "fjellovergang" (240 moh) 30 km før hytta. Det er bensinstasjoner 40 før hytta (Kyrksæterøra - ingen ladestasjoner der  :(), de siste 40 km er den eneste muligheten for nødlading hos noen hjemme...

Sitat fra: emil på mandag 27. juli 2015, klokken 13:32
Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 12:54
Er det forresten trygt (for batteri osv) å slå på bilen og sjekke batteristatus/estimert rekkevidde mens bilen står i lading?

Særlig vinterstid setter jeg Leafen på mens jeg hurtiglader for å ha på litt varme uten at det har skapt noen problemer. Er uansett ikke mulig å sette bilene i D mens ladekabel er tilkoblet.
Takk  :)
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

TB

Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 12:54
Er det forresten trygt (for batteri osv) å slå på bilen og sjekke batteristatus/estimert rekkevidde mens bilen står i lading?

Emil:
Sitat
Særlig vinterstid setter jeg Leafen på mens jeg hurtiglader for å ha på litt varme uten at det har skapt noen problemer. Er uansett ikke mulig å sette bilene i D mens ladekabel er tilkoblet.

På trillingene er det ikkje mulig med varme samtidig som det blir lada. Mulig med unntak av i-Miev med fjernstyrt oppvarming - mulig det er mulig å starte via fjernkontrollen?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 11:39
Vår nylig innkjøpt C-Zero fra 2011 oppgir rekkevidde på ca. 11 mil med fult batteri, som tar ca. 6 timer å lade (16A kabel). Dette betyr at bilen får i gjennomsnitt ca. 18 km rekevidde per time lading.

Spørsmålet mitt er: er dette konstant gjennom hele ladingen? Spesielt, hvis jeg starter lading med ca. 75 km igjen, kan jeg forvente å ha litt over 90 km etter en time og fullt batteri (110 km) etter to timer?
Ladefart er rimelig konstant, men hugs på det er to pauser i lading, der lading stopper heilt opp. Fyrste på ca 30%, den andre på ca 70%. Pausen er ca 10-12 minutt, dvs. om du har rett under 30% må du legge til ca 25 opp til minutt ekstra for desse pauser.

Frå ca 95% vil og lading gå gradvis seinare mot 100%
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

mkaut

Sitat fra: TB på mandag 27. juli 2015, klokken 14:30

Emil:
Sitat
Særlig vinterstid setter jeg Leafen på mens jeg hurtiglader for å ha på litt varme uten at det har skapt noen problemer. Er uansett ikke mulig å sette bilene i D mens ladekabel er tilkoblet.

På trillingene er det ikkje mulig med varme samtidig som det blir lada. Mulig med unntak av i-Miev med fjernstyrt oppvarming - mulig det er mulig å starte via fjernkontrollen?
Det visste jeg ikke, det var litt dumt - men ingen krise: lader man over natta er jo bilen uansett ferdigladet når man skal til jobb om morgen..

Men det å slå bilen på og sjekke batteristatus, det må nok være mulig (og trygt), eller?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

pwb

Sitat fra: mkaut på mandag 27. juli 2015, klokken 15:11

Men det å slå bilen på og sjekke batteristatus, det må nok være mulig (og trygt), eller?

Ikke noe problem. Hadde det vært ett problem så ville det ikke vært mulig. Men du vil jo delvis se hvor mye det er ladet uten å slå på også siden måleren på venstre side er på når den lader, så du kan se hvor mange streker batteriet har.

TB

Ja, Mitsubishi har gjort det svært enkelt - plugg inn, start lading - status vises fram til bilen er ferdig lada.

At det er kaldt under lading er diverre eit resultat av at det er gjort enkelt.
Samme med manglende app, og visning av ladestatus i %. Sistnevnte kan løyses ved hjelp av App, eller OVMS.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

shuatorp

Sitat fra: TB på mandag 27. juli 2015, klokken 21:24
Ja, Mitsubishi har gjort det svært enkelt - plugg inn, start lading - status vises fram til bilen er ferdig lada.

At det er kaldt under lading er diverre eit resultat av at det er gjort enkelt.
Samme med manglende app, og visning av ladestatus i %. Sistnevnte kan løyses ved hjelp av App, eller OVMS.

App? Finnes det app til disse bilene?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

Sitat fra: shuatorp på mandag 27. juli 2015, klokken 22:55
App? Finnes det app til disse bilene?

Ja, det finnes i uoriginal utgåve, to ulike variantar:
caniOn
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9010.0.html

OVMS:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.0.html

caniOn gir status i sanntid på Android telefon, data overføres frå ODB2 port til mobil vil blåtann. Obs, krever STN1170 OBD-II Adapter. ELM 327 kloner som finnes til ein femtilapp fungerer ikkje.

OVMS gir status via GPRS, dvs. du kan sjekke ladestatus på mobil via eigen OVMS app. Kan og sjekke kvar bilen er (innebygd GPS i OVMS).
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

shuatorp

Sitat fra: TB på mandag 27. juli 2015, klokken 23:33
Sitat fra: shuatorp på mandag 27. juli 2015, klokken 22:55
App? Finnes det app til disse bilene?

Ja, det finnes i uoriginal utgåve, to ulike variantar:
caniOn
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9010.0.html

OVMS:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.0.html

caniOn gir status i sanntid på Android telefon, data overføres frå ODB2 port til mobil vil blåtann. Obs, krever STN1170 OBD-II Adapter. ELM 327 kloner som finnes til ein femtilapp fungerer ikkje.

OVMS gir status via GPRS, dvs. du kan sjekke ladestatus på mobil via eigen OVMS app. Kan og sjekke kvar bilen er (innebygd GPS i OVMS).

Huff, trist at man må ha Android.
Det er dessverre uaktuelt.

Idiotisk at ikke Mitsubishi bare lager en enhet man kan kjøpe og kople til.
Hadde vært mersalg med en gang det.
Hadde vært digg å slippe den teite fjernkontrollen.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

Sitat fra: shuatorp på mandag 27. juli 2015, klokken 23:49
Huff, trist at man må ha Android.
Det er dessverre uaktuelt.

Idiotisk at ikke Mitsubishi bare lager en enhet man kan kjøpe og kople til.
Hadde vært mersalg med en gang det.
Hadde vært digg å slippe den teite fjernkontrollen.

OVMS finnes både til iPhone og Android. canIon finnes berre for Android.
Å sleppe unna fjernkontrollen er kanskje mulig, men kommando som må bli sendt via ODB2 porten er ikkje avklart / funne / testa ut etter det eg kjenner til. Mulig det lar seg gjere på biler som faktisk har fjernkontrollen.

På C-Zero og iOn er bilen heilt av - dvs. ikkje mulig å starte varme uten at tenning er på - og ladekabel ute av bilen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

shuatorp

Sitat fra: TB på mandag 27. juli 2015, klokken 23:55
Sitat fra: shuatorp på mandag 27. juli 2015, klokken 23:49
Huff, trist at man må ha Android.
Det er dessverre uaktuelt.

Idiotisk at ikke Mitsubishi bare lager en enhet man kan kjøpe og kople til.
Hadde vært mersalg med en gang det.
Hadde vært digg å slippe den teite fjernkontrollen.

OVMS finnes både til iPhone og Android. canIon finnes berre for Android.
Å sleppe unna fjernkontrollen er kanskje mulig, men kommando som må bli sendt via ODB2 porten er ikkje avklart / funne / testa ut etter det eg kjenner til. Mulig det lar seg gjere på biler som faktisk har fjernkontrollen.

På C-Zero og iOn er bilen heilt av - dvs. ikkje mulig å starte varme uten at tenning er på - og ladekabel ute av bilen.

Får vente til OVMS er utviklet litt videre da, eller er den lett å montere?
Hvor selger de det jeg trenger?

Fjernkontrollen er kjekk den, men irriterende at varmen skrur seg av etter ca30min.
Må sette den på igjen på nytt ev. Men veldig glad jeg har muligheten da vinteren snart kommer.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA