Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gul Think 2001 med webasto, nesten kjørbar, byttes i deler

Startet av ElectroShock, onsdag 26. august 2015, klokken 09:28

« forrige - neste »

ElectroShock

Har nettopp kommet hjem fra en rundreise i Europa. Min erfaring er at det å lade rundt på kontinentet er et sant mareritt av følgende grunner:

1. En hel flora av ladekort kreves for å starte lading - selv der hvor lading er gratis.
2. Får ikke startet lading, selv der man har ladekort. (Kort ikke aktivert eller feil på stasjon f. eks.)
3. Parkeringshus har ikke vanlig schuko engang
4. Ulike schuko-kontakter i Europa og jeg hadde ikke med riktig adapter for å bruke andre typer rød og blå kontakter
(6. Må bruke flere forskjellige apper for å finne ladepunkter)

Problemet var ikke å finne ladestasjoner, men å få dem til å virke! Kanskje problemet løser seg når VISA med RFID blir vanlig.

Hvorfor har så få parkeringshus vanlig schuko? Det hadde gjort ting mye lettere om man kunne lade opp bilen over natten.

Powerflux

Nok en grunn til at  Leafen går ut døren om 2-3 år istedenfor om 10 år som var den opprinnelige planen. 
Tesla som neste bil, der er ladestrukturen i orden!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Sitat fra: Powerflux på mandag 27. juli 2015, klokken 12:45
Nok en grunn til at  Leafen går ut døren om 2-3 år istedenfor om 10 år som var den opprinnelige planen. 
Tesla som neste bil, der er ladestrukturen i orden!

Vi kan jo håpe at
1) Det er bedre i europa om 2-3 år
2) Andre biler enn Tesla har rekkevidde som gjør at det vil gå greit å kjøre rundtomkring i Europa uten å måtte lade hver 100km.

Jeg håper jeg kan kjøre LEAF'en trygt til Stockholm eller G.Borg om et par år, iallefall.

MortenRA

Göteborg er hvertfall ingen problem per i dag da det er 4-5 QC på strekke fra Strømstad :)
Tesla Model S 75D - Soon to come

Panduck

Sitat fra: MortenRA på mandag 27. juli 2015, klokken 17:04
Göteborg er hvertfall ingen problem per i dag da det er 4-5 QC på strekke fra Strømstad :)

Mulig er det, men den er litt for risikabel til at jeg føler meg komfortabel.

Jeg føler man er litt avhengi av at en enkeltlader på McDonalds i Munkedal skal fungere. Hadde ikke vært for ille om McDonalds Landvetter hadde en lader til, pluss at den som sto der faktisk fungerte. :)

Gliderman

Lader du til 98% på Tanum Shopping går det greit til Kungälv og der står det to ladere. Kjører denne ruta regelmessig.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Sitat fra: Gliderman på mandag 27. juli 2015, klokken 22:50
Lader du til 98% på Tanum Shopping går det greit til Kungälv og der står det to ladere. Kjører denne ruta regelmessig.

Det tar jo en halv evighet å lade en leaf til 98%. Da er det vel like greit å stoppe før 90%, og bruke type2 på munkedal om chademo er nede, spesielt om man har 6.6kW lader. Det er uansett fristende å prøve, skal til Fritsla utenfor G.Borg, og det står mellom en tusenlapp for leiebil + bensin eller relativt billig elbiltur. Spesielt om det er gratis lading i Kungälv og Tanum Shopping. Stemmer det? Fra Kungälv går det greit til Fritsla...

elektrolux

Det enkleste er nok privat lading via drestrømnet.com

Da betaler du etter ønske, men må stille med eget 3 fase 400V ladestikk for å bli medlem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arha

Sitat fra: Panduck på mandag 27. juli 2015, klokken 22:58
Sitat fra: Gliderman på mandag 27. juli 2015, klokken 22:50
Lader du til 98% på Tanum Shopping går det greit til Kungälv og der står det to ladere. Kjører denne ruta regelmessig.

Det tar jo en halv evighet å lade en leaf til 98%. Da er det vel like greit å stoppe før 90%, og bruke type2 på munkedal om chademo er nede, spesielt om man har 6.6kW lader. Det er uansett fristende å prøve, skal til Fritsla utenfor G.Borg, og det står mellom en tusenlapp for leiebil + bensin eller relativt billig elbiltur. Spesielt om det er gratis lading i Kungälv og Tanum Shopping. Stemmer det? Fra Kungälv går det greit til Fritsla...

Både Kungälv og Tanum er gratis, med hhv 2 og 3 hurtigladere.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2015, klokken 23:14
Det enkleste er nok privat lading via drestrømnet.com

Da betaler du etter ønske, men må stille med eget 3 fase 400V ladestikk for å bli medlem.

Denne høyrdes interessant ut men fekk ikkje adressa til å virke!!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ElectroShock

Finnes det noen som har god erfaring med å lade rundt i Europa? Hva er i så fall hemmeligheten?

Heldigvis gjennomførte jeg rundreisen i en Tesla, men strevet med å finne lading utenfor supercharger-nettverket var sjelden verdt det.

Øyvind.h

Sitat fra: ElectroShock på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:03
Finnes det noen som har god erfaring med å lade rundt i Europa? Hva er i så fall hemmeligheten?

Heldigvis gjennomførte jeg rundreisen i en Tesla, men strevet med å finne lading utenfor supercharger-nettverket var sjelden verdt det.
Sverige og danmark har jeg veldig god erfaring med. 22kW gratisladere på div sentere, og i Danmark har Clever et stort nettverk av både 22kW og CHAdeMO for de som har adapter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hansi

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:29
Sitat fra: ElectroShock på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:03
Finnes det noen som har god erfaring med å lade rundt i Europa? Hva er i så fall hemmeligheten?

Heldigvis gjennomførte jeg rundreisen i en Tesla, men strevet med å finne lading utenfor supercharger-nettverket var sjelden verdt det.
Sverige og danmark har jeg veldig god erfaring med. 22kW gratisladere på div sentere, og i Danmark har Clever et stort nettverk av både 22kW og CHAdeMO for de som har adapter.

Får håpe "kortrekkevidde-elbilene" kommer med mulighet for 11/22kW AC-lading i neste utgaver.
Og at man implementerer enten et roaming-system eller kortterminal på hurtigladere.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jensjacob

Hansi, de 22 kW gratis ladere du omtaler var det også i Danmark eller var det kun Sverige ? Hvis det er i DK er jeg meget interesseret i dine erfaringer.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

arnkl

Sitat fra: ElectroShock på tirsdag 28. juli 2015, klokken 11:03
Finnes det noen som har god erfaring med å lade rundt i Europa? Hva er i så fall hemmeligheten?

Prøv facebook-gruppa "Elektrisk bilferie i Europa". Relativ aktiv gruppe med mange som har køyrt i Europa i sommar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA