Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast parkeringsplass i bakke på vinterføre?

Startet av zbk, onsdag 26. august 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

TrondN

Jeg har en Zoe med 43 KW lader. Er strålende fornøyd med bilen, men når det gjelder programvaren som styre forbruk/batteriet er Renault rett og slett amatører desverre. Har en Tesla 2013 modell, der er dette av en helt annen kvalitet og presisjon på anslått rekkevidde/forbruk og status batteri.

Skulle ønske at noen på forumet som kanskje har god kontakt med Renault fikk orden på dette. Zoe er en moderne bil produsert i 2015, så slike banale problemer burde være løst :-)

hsa77

Ladet bilen min på 22kw på Myklegard  (Løten) i går for å teste den nye ladestasjonen. Ladet fra 86% til 99%soc på 15min, var borte fra bilen en stund, men jeg var der fra 95-99%, det virket som om prosentene gikk med jevnt tempo. Etter å ha kjørt hjem nogenlunde sammevegen viste bilen 87% da jeg plugget i laderen hjemme. Ingen avvik å melde på min bil altså!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på mandag 10. august 2015, klokken 09:53
Ladet bilen min på 22kw på Myklegard  (Løten) i går for å teste den nye ladestasjonen. Ladet fra 86% til 99%soc på 15min, var borte fra bilen en stund, men jeg var der fra 95-99%, det virket som om prosentene gikk med jevnt tempo. Etter å ha kjørt hjem nogenlunde sammevegen viste bilen 87% da jeg plugget i laderen hjemme. Ingen avvik å melde på min bil altså!

zbk

Kjørte tur Stavanger-Dyreparken t/r i går med samme opplevelse som sist, men nå som jeg kjenner bilen bedre var det ikke så problematisk for min del. Har lagt meg til vanen å bruke SoC ved ladestart og kWh levert fra lader som estimat i stedet for display i bil. Mener dog fortsatt at det er helt på trynet at det er så ille.

I tillegg fikk jeg bekrefta (uten eksplisitt testing) en følelse jeg hadde på forrige tur også. Når jeg har hurtigladet og SoC er "oppblåst" går som forventet batteribaren nedover fryktelig fort i starten. Samtidig, sannsynligvis som en følge av dette, faller gjettometerets rest-anvisning til absurd lave tall.

Det som så skjer er at når batteribaren kommer ned til 2-3 barer igjen, så begynner det å gå veldig sakte nedover. Plutselig virker det som om det går enda saktere enn når man har en skikkelig kalibrert tur etter en full-lading. Det verste var et strekk (relativt flatt) der jeg kjørte en 10km uten at gjettometeret endret seg fra anslått restrekkevidde. Snittforbruket endret seg ikke nevneverdig på denne strekningen som kom sent på turen.

På det verste var estimert rekkevidde 40km lavere enn veien hjem (60 vs 100km). Med 60km igjen hjem viste restrekkevidden ca 30km, mens jeg altså fikk "break even" like før Ålgård med 26km igjen. Parkerte hjemme med 12km anvist rest (og 9% batteri som steg til 12% før ladingen startet i natt).

Jeg har kontaktet både Renault og min forhandler med spørsmål om prosentanvisningen, men har ikke hørt tilbake fra noen av dem. Håper de kan få forbedret dette siden det gjør langturer skremmende for de som ikke er entusiastiske nok til å skaffe seg den erfaringen som trengs for å bli trygge på hva bilen faktisk klarer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Sitat fra: emil på mandag 10. august 2015, klokken 10:23
Sitat fra: hsa77 på mandag 10. august 2015, klokken 09:53
Ladet bilen min på 22kw på Myklegard  (Løten) i går for å teste den nye ladestasjonen. Ladet fra 86% til 99%soc på 15min, var borte fra bilen en stund, men jeg var der fra 95-99%, det virket som om prosentene gikk med jevnt tempo. Etter å ha kjørt hjem nogenlunde sammevegen viste bilen 87% da jeg plugget i laderen hjemme. Ingen avvik å melde på min bil altså!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

morten69

Sitat fra: zbk på mandag 10. august 2015, klokken 10:55
Kjørte tur Stavanger-Dyreparken t/r i går med samme opplevelse som sist, men nå som jeg kjenner bilen bedre var det ikke så problematisk for min del. Har lagt meg til vanen å bruke SoC ved ladestart og kWh levert fra lader som estimat i stedet for display i bil. Mener dog fortsatt at det er helt på trynet at det er så ille.

I tillegg fikk jeg bekrefta (uten eksplisitt testing) en følelse jeg hadde på forrige tur også. Når jeg har hurtigladet og SoC er "oppblåst" går som forventet batteribaren nedover fryktelig fort i starten. Samtidig, sannsynligvis som en følge av dette, faller gjettometerets rest-anvisning til absurd lave tall.

Det som så skjer er at når batteribaren kommer ned til 2-3 barer igjen, så begynner det å gå veldig sakte nedover. Plutselig virker det som om det går enda saktere enn når man har en skikkelig kalibrert tur etter en full-lading. Det verste var et strekk (relativt flatt) der jeg kjørte en 10km uten at gjettometeret endret seg fra anslått restrekkevidde. Snittforbruket endret seg ikke nevneverdig på denne strekningen som kom sent på turen.

På det verste var estimert rekkevidde 40km lavere enn veien hjem (60 vs 100km). Med 60km igjen hjem viste restrekkevidden ca 30km, mens jeg altså fikk "break even" like før Ålgård med 26km igjen. Parkerte hjemme med 12km anvist rest (og 9% batteri som steg til 12% før ladingen startet i natt).




Jeg har kontaktet både Renault og min forhandler med spørsmål om prosentanvisningen, men har ikke hørt tilbake fra noen av dem. Håper de kan få forbedret dette siden det gjør langturer skremmende for de som ikke er entusiastiske nok til å skaffe seg den erfaringen som trengs for å bli trygge på hva bilen faktisk klarer.

Akkurat samme erfaring jeg har, men kun på 22 Kw ladere ikke 43Kw. Jeg har klaget til Motor forum og litt motvillig måtte kundemottaker medele at det var et kjent problem og at Franrike måtte komme å bytte "noe/oppdatere". Ikke vet jeg eksakt, men min skal inn 7.9 så da får jeg se.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Sitat fra: morten69 på mandag 10. august 2015, klokken 12:44
Akkurat samme erfaring jeg har, men kun på 22 Kw ladere ikke 43Kw. Jeg har klaget til Motor forum og litt motvillig måtte kundemottaker medele at det var et kjent problem og at Franrike måtte komme å bytte "noe/oppdatere". Ikke vet jeg eksakt, men min skal inn 7.9 så da får jeg se.

Du får holde oss orientert om du får noe mer informasjon om problemet og om det er noe som retter seg? Hvilken MotorForum-filial var du i kontakt med?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Erfaring fra turen Grimstad-Hamar for en uke siden;

Ankom Lasses med SoC 21%, ladet i 44min og oppnådde 90%. Intet display på stolpen, men det skulle tilsi at jeg ladet batteriet med 15,9kwh noe som tilser ladefart på 21,7kw.

Kjørte til flykafeen, dette er 69km, ved ankomst hadde jeg SoC 38%. Jeg hadde altså brukt ca 12kwh hvilket tilsier et forbruk på ca 17kwh/100km noe som er litt for høyt selv om jeg mener å huske at jeg lå i 90-95 mesteparten av veien. På flykafeen stod jeg i 30 min og ladet da til 84%, det tilsier at jeg fikk på 10,6kwh med ladefart 21,2kw. Her var det display på stolpen, jeg glemte selvfølgelig å notere, men jeg mener bestemt at det viste at jeg fikk lever 9,etellerannet kwh.

Dette kan tyde på at det er *litt* feilvisning av SoC, men ikke mye. Jeg fikk oppdatert softwaren i bilen før sommeren, den skulle ha noe med 22kw lading å gjøre, men den gjaldt kun for R240, så det er kanskje ikke det problemet den skulle løse.


2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

morten69

Sitat fra: zbk på mandag 10. august 2015, klokken 13:06
Sitat fra: morten69 på mandag 10. august 2015, klokken 12:44
Akkurat samme erfaring jeg har, men kun på 22 Kw ladere ikke 43Kw. Jeg har klaget til Motor forum og litt motvillig måtte kundemottaker medele at det var et kjent problem og at Franrike måtte komme å bytte "noe/oppdatere". Ikke vet jeg eksakt, men min skal inn 7.9 så da får jeg se.

Du får holde oss orientert om du får noe mer informasjon om problemet og om det er noe som retter seg? Hvilken MotorForum-filial var du i kontakt med?

Det skal jeg. Motor Forum oslo (østre Aker vei)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

hsa77

Har nå kjørt fra Hamar til Askim. Ladet fra 35% til 95% på 22kw stolpe på McD Berger. Da anslo GoM 141km. Etter å ha kjørt 66km har jeg nå satt bilen på lading med SoC 50% og GoM 74km. Dette må vel sies å være så nøyaktig at min R240 ikke kan sies å ha denne feilen som andre rapporter om.  :)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Sitat fra: hsa77 på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:20
Har nå kjørt fra Hamar til Askim. Ladet fra 35% til 95% på 22kw stolpe på McD Berger. Da anslo GoM 141km. Etter å ha kjørt 66km har jeg nå satt bilen på lading med SoC 50% og GoM 74km. Dette må vel sies å være så nøyaktig at min R240 ikke kan sies å ha denne feilen som andre rapporter om.  :)

Husker du snittforbruket for turen (eller enda bedre, totalforbruket i kWh)? For min R210 er 10kWh ganske nøyaktig 45% eller tilsvarende snittforbruk 15kWh/100km i dette tilfellet for meg. R240 utnytter vel litt mer av batteriet, så ditt forbruk må ha vært enda høyere om prosentene skal stemme?

Dersom forbruket ditt var vesentlig lavere enn dette for de siste 66km av turen er det en indikasjon på noe muffens likevel.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Min begynner nå og oppføre seg merkelig på hjemme lader også. Den bruker veeeeeeldig lang tid fra 99% til 100%. Igår kjørte jeg den helt ned til SOC 3% og da brukte den nesten 10 timer før den var 100%. Siste 1% brukte den alene over 2 timer. Krysser fingrene for at den går frem til jeg har verksted time 7.9
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Siste prosenten fra 99% til 100% varierer veldig i tidsbruk. Har jeg kjørt bilen langt ned eller ikke ladet til 100% på en stund virker det som om det tar lengre tid enn vanlig.

Siden mye av denne tiden går med til å balansere cellespenning på batteriet antar jeg at dyp utlading evt. kombinert med hurtiglading underveis forsterker denne "ubalansen" og forlenger sluttdelen av ladeprosessen.

Sjekker du ladehistorikken på nettsidene vil du se at lading fra ca samme SoC kan variere ganske mye i tid.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Sitat fra: zbk på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:36
Sitat fra: hsa77 på tirsdag 11. august 2015, klokken 14:20
Har nå kjørt fra Hamar til Askim. Ladet fra 35% til 95% på 22kw stolpe på McD Berger. Da anslo GoM 141km. Etter å ha kjørt 66km har jeg nå satt bilen på lading med SoC 50% og GoM 74km. Dette må vel sies å være så nøyaktig at min R240 ikke kan sies å ha denne feilen som andre rapporter om.  :)

Husker du snittforbruket for turen (eller enda bedre, totalforbruket i kWh)? For min R210 er 10kWh ganske nøyaktig 45% eller tilsvarende snittforbruk 15kWh/100km i dette tilfellet for meg. R240 utnytter vel litt mer av batteriet, så ditt forbruk må ha vært enda høyere om prosentene skal stemme?

Dersom forbruket ditt var vesentlig lavere enn dette for de siste 66km av turen er det en indikasjon på noe muffens likevel.
Snittforbruket for hele turen var 14.1kwh/100km, men jeg kjørte ganske aktivt fra Lillestrøm til Askim, så forbruket her var kanskje litt høyere.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

overter

Har opplevd noe av det motsatte. Satte fra meg bilen med 77% og da jeg startet opp igjen etter ca 2 timer var det 83% tilgjengelig.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA