Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast parkeringsplass i bakke på vinterføre?

Startet av zbk, onsdag 26. august 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

hsa77

Hadde vært interessant å finne ut når feilen inntreffer. Dersom man avslutter lading ved 85%, er det da like ille?

Skal på langtur med min R240 på fredag, skal prøve å finne ut om den er like ille....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Speeder

Måtte teste dette selv, lader skjelden andre stede enn hjemme...
Ladet til 99% på 22kW og kjørte 5km hjem. Nå etter ca 10 timer viser bilen 81%!
Zoe 43kW

bjaolsen

I går ladet jeg kun 3 min. 23-30 % på 43kW for å komme meg hjem fra jobb. Forbruket hjem var rundt 20% som vanlig... Så ikke noe avvik i det området hvertfall.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

morten69

Har nå kommet hjem fra 4 ukers ferie på camping i Strømstad. Ladet kun på 22 Kw lader i strømstad og 43 kw lader på nordbysenteret. Jeg merker at ved lading på 22 kw lader detter den fra 99% til alt fra 85-95 hvis jeg ikke lar den lade 30 min til mens det lyser 99%. Ved bruk av 43 Kw laderen på nordbysenteret har jeg aldri det problemet. Jeg har R240 motor.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

TM

Sitat fra: morten69 på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:04
Har nå kommet hjem fra 4 ukers ferie på camping i Strømstad. Ladet kun på 22 Kw lader i strømstad og 43 kw lader på nordbysenteret. Jeg merker at ved lading på 22 kw lader detter den fra 99% til alt fra 85-95 hvis jeg ikke lar den lade 30 min til mens det lyser 99%. Ved bruk av 43 Kw laderen på nordbysenteret har jeg aldri det problemet. Jeg har R240 motor.
Så dette er forklaringen på hvorfor det tar så lang tid fra 99 til 100 %. Da jeg testet Zoe på langtur stoppet jeg ladingen når den kom til 99 %. I realiteten var den da kanskje bare 85-90 % fulladet. Så hvis max rekkevidde er viktig, så bør man ta seg tid til å vente på den siste "prosenten" fra 99 til 100.

aronesen

Sitat fra: TM på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:56
Sitat fra: morten69 på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:04
Har nå kommet hjem fra 4 ukers ferie på camping i Strømstad. Ladet kun på 22 Kw lader i strømstad og 43 kw lader på nordbysenteret. Jeg merker at ved lading på 22 kw lader detter den fra 99% til alt fra 85-95 hvis jeg ikke lar den lade 30 min til mens det lyser 99%. Ved bruk av 43 Kw laderen på nordbysenteret har jeg aldri det problemet. Jeg har R240 motor.
Så dette er forklaringen på hvorfor det tar så lang tid fra 99 til 100 %. Da jeg testet Zoe på langtur stoppet jeg ladingen når den kom til 99 %. I realiteten var den da kanskje bare 85-90 % fulladet. Så hvis max rekkevidde er viktig, så bør man ta seg tid til å vente på den siste "prosenten" fra 99 til 100.

Tenker du blir ganske uglesett hvis du står over en time etter at bilen har nådd 99%..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Sitat fra: aronesen på torsdag 30. juli 2015, klokken 09:00
Sitat fra: TM på torsdag 30. juli 2015, klokken 06:56
Sitat fra: morten69 på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:04
Har nå kommet hjem fra 4 ukers ferie på camping i Strømstad. Ladet kun på 22 Kw lader i strømstad og 43 kw lader på nordbysenteret. Jeg merker at ved lading på 22 kw lader detter den fra 99% til alt fra 85-95 hvis jeg ikke lar den lade 30 min til mens det lyser 99%. Ved bruk av 43 Kw laderen på nordbysenteret har jeg aldri det problemet. Jeg har R240 motor.
Så dette er forklaringen på hvorfor det tar så lang tid fra 99 til 100 %. Da jeg testet Zoe på langtur stoppet jeg ladingen når den kom til 99 %. I realiteten var den da kanskje bare 85-90 % fulladet. Så hvis max rekkevidde er viktig, så bør man ta seg tid til å vente på den siste "prosenten" fra 99 til 100.

Tenker du blir ganske uglesett hvis du står over en time etter at bilen har nådd 99%..
På DBT laderne (Kiwi) står det en liten effektmåler på baksiden, dersom denne viser over 10kw kan man jo forsvare å stå på hurtigladeren. Men dersom det er kø og man ikke trenger mer strøm må man selvfølgelig avslutte.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitter nå på hurtigladeren på Minnesund. Hadde brukt litt over 8kwh og batteriet var på 59%.

Etter 10 min lading var det levert 3.5kwh SoC 73%
Etter 15min lading var det levert 5.2kwh SoC 82%. Ladeeffekten var nå falt til 15kw.
Etter 20 min lading var det levert 6.4kwh SoC 87%. Ladeeffekt 11.0kw.
Etter 25min lading var det levert 7.2kwh SoC 91% ladeeffekt 8kw.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Sitat fra: hsa77 på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:53
Sitter nå på hurtigladeren på Minnesund. Hadde brukt litt over 8kwh og batteriet var på 59%.

Etter 10 min lading var det levert 3.5kwh SoC 73%
Etter 15min lading var det levert 5.2kwh SoC 82%. Ladeeffekten var nå falt til 15kw.
Etter 20 min lading var det levert 6.4kwh SoC 87%. Ladeeffekt 11.0kw.
Etter 25min lading var det levert 7.2kwh SoC 91% ladeeffekt 8kw.

Det er jo "spot on" og slik jeg hadde håp om det skulle vært hos meg også. Fint om flere andre også kan legge ut slike data. Det er sjelden jeg hurtiglader, men skal se om jeg kan laget noen tilsvarende logger for egen bil også. Fortrinnsvis som starter med SoC så lavt som mulig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Jeg fikk installert ny software på bilen før sommeren, hadde visstnok noe med 22kw lading å gjøre. Kanskje det er forklaringen?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Elhanen

Noe sånt problem har ikke jeg på min R 240 , har nå kjørt 2000 km. I går kveld kom jeg hjem etter Harrytur og hadde 25 % batteri, satte til lading i garasjen, ladet til 50 % , noe den også hadde da jeg startet i formiddag.
Men ved 25 %, mente bilen jeg trengte 6 timer og 20 minutt for lading. Noen andre som opplever lignende ?
Ut fra at den skal klare å fylle batteriet på 5 timer og 40 min , så lurer jeg på om jeg har nok strøm på trafo ?
Noen som kan noe om dette ?

emil

Sitat fra: Elhanen på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:59
Noe sånt problem har ikke jeg på min R 240 , har nå kjørt 2000 km. I går kveld kom jeg hjem etter Harrytur og hadde 25 % batteri, satte til lading i garasjen, ladet til 50 % , noe den også hadde da jeg startet i formiddag.

Problemet ser ut til å oppstå på hurtig/semihurtiglading over 80% SOC. Saktelading og lading under ~80% er ikke noe problem.

zbk

Sitat fra: Elhanen på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:59
Noe sånt problem har ikke jeg på min R 240 , har nå kjørt 2000 km. I går kveld kom jeg hjem etter Harrytur og hadde 25 % batteri, satte til lading i garasjen, ladet til 50 % , noe den også hadde da jeg startet i formiddag.
Men ved 25 %, mente bilen jeg trengte 6 timer og 20 minutt for lading. Noen andre som opplever lignende ?
Ut fra at den skal klare å fylle batteriet på 5 timer og 40 min , så lurer jeg på om jeg har nok strøm på trafo ?
Noen som kan noe om dette ?

Jeg har bare registrert problemet med feilvisning etter hurtig- og semi-hurtig lading, så jeg tviler på 3.6kW er raskt nok til å skape problemet.

Ang. ladetiden er 5t40m oppgitt tid for 0-80%. De siste prosentene tar mye lenger tid og kommer i tillegg til de første 5t40m. Siste prosenten fra 99-100% kan ta en time eller mer, basert på egne erfaringer. Da holder bilen på og "balanserer" batericellene og tilfører lite ekstra rekkevidde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Elhanen

Jeg har brukt mest hurtiglading, lader da for det meste til omkring 85 % alt etter hvor god tid jeg har.
Har heller ikke kjørt batteriet så mye langt ned, 17 % en gang og 2 ganger til 27 %, har tenkt at jeg "klattlader" , men forstår ut fra instruksjonsbok og det jeg har lest at det kan være best å gjøre.
Ikke så lett å få gode svar hos bilselger, da mitt inntrykk er at kunnskapen burde vært høyere på elektrisk !
Jeg har også opplevd at den siste prosenten til 100 tar veldig lang tid, de få gangene jeg har latt den stå på så lenge og det har bare skjedd på laderen i garasjen.

zbk

Da har meg gjort en litt mer detaljert test. Ladet fra 9% på Fortum-laderen på Ålgård, noe som skulle tilsi 2.0kWh igjen på batteriet ved ladestart. Hadde ikke kjørt veldig langt i forkant, så prosenten burde være stabil. 17°C ute.



TidLevert kWhVist SoCTeoretisk SoCTeoretisk SoC, 10% tap
  5 3.225%23.6%22.2%
10 6.642%38.8%36.0%
15 9.959%54.0%49.6%
2013.076%68.1%62.3%
2516.092%81.7%74.5%
3017.699%89.0%81.0%
3518.499%92.4%84.2%

Som dette viser er misvisningen ganske stor. Jeg er litt usikker på hva som er reelle ladetapet, men jeg kan gjøre et anslag.

Etter lading kjørte jeg en lengre tur som brukte ganske nøyaktig 11kW, altså 50% kapasitet. Ved parkering viste batterimåleren 34% når jeg koblet til, noe som 5-10minutter senere hadde justert seg til 38% og som når ladingen startet i dag tidlig hadde justert seg litt mer til 39%.

Ut fra dette er det rimelig å anta at reell batteristatus etter 35min lading var mellom 85% og 90%, noe som er greit nok om bare SoC hadde vist mer korrekt. Jeg har sendt en epost med spørsmål om dette til både Renault sentralt og til forhandler, men har foreløpig ikke fått noe svar.

Ladehastigheten var derimot ypperlig. Rundt 40kW i ca 25min før den falt raskt. Etter 25min var snitteffekt levert fra lader 38.5kW. Neste 5min var snitteffekten ca 19kW og de siste 5min nede i 9.5kW.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA