Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast parkeringsplass i bakke på vinterføre?

Startet av zbk, onsdag 26. august 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

zbk

Hadde en lang rundtur lørdag bare for moro skyld. Startet fra Stavanger tidlig om morgenen og kjørte via Karmøy til Røldal, ned Setesdalen og så hjem igjen. Skal prøve å få kommet med en mer utfyllende rapport når jeg har et bedre tastatur.

Ladestopp i Etne, Røldal, Hovden, Evje, Brennåsen og Flekkefjord, samt 5 minutter på Ålgård siden bilen rapporterte ca 15km for kort rest til å komme helt hjem. Fikk føle litt på rekkeviddeangsten når jeg rullet inn til Evje med alle varsellamper på og uten rekkeviddeanvisning siste mila. Merkelig nok viste den hele 4% når jeg koblet til laderen, noe som bringer meg til en litt merkelig observasjon fra turen:

Når jeg ladet, så ladet jeg stort sett til 97-98% siden prosentene tikket fort oppover hele veien. Det som da skjedde når jeg startet igjen var at de første par batteristrekene forsvant i et forrykende tempo hver gang, mens det når jeg kom ned til de siste to, tre begynte det å gå i det tempoet som jeg er vant med om jeg starter med fulladet bil.

Basert på rapportert energimengde fra hurtigladerene gikk også prosentene fryktelig fort oppover. For eksempel ankom jeg Etne med 21% på batteriet. 25 minutter senere rapporterte laderen 13,5kWh levert, noe som selv uten ladetap max burde gi 60% økning. Anvisningen i bilen viste derimot 94% når jeg var ferdig! Dermed raste det anviste batterinivået nedover på starten av turen videre.

Samme effekt gjentok seg etter alle ladestopp. Anvist prosent ved avsluttet lading hadde tydeligvis lite med de faktiske forhold å gjøre og gjorde det mye vanskeligere enn nødvendig å beregne hva man hadde å gå på til neste stopp.

Er det andre som har sett tilsvarende effekt ved hurtiglading? Det er litt trist om man må regne prosenter selv basert på hva hurtigladeren sier den har levert + anvist rest ved ankomst.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AmocoCadiz

Imponerende tur og lengde! Opplever lignende erfaring ved bruk av hurtiglading, laderen rapporterer mottatt høy prosent, men de prosenten eller batteristrekene forsvinner fortere enn etter tilsvarende vanlig saktere opplading, føles akkurat som om det er kommet på litt "utvannet strøm" fra den siste del av hurtigladingen....

Usikker på hva dette er for slags "batteriladingsfenomen", men gjentar seg hele tiden, og gjør at jeg må strekke hurtigladingen enda litt høyere for å oppnå ønsket batteriladenivå.

aronesen

Min erfaring er at du bør lade mere enn du tror du trenger.
Ladet bilen opp til 99% på hurtiglader og satte fra meg bilen.
Da jeg skulle hente den dagen etter, hadde det "forsvunnet" en god del batterikapasitet.   ???
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

bjaolsen

Har også hatt samme opplevelse, særlig etter turen til Jæren.

Ladet opp til 99% på kvelden, på morgenen var batteriet 84%.... Etter en lenger lading var %-telleren igjen mer å stole på.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Opplever dette med 3fase lading. Hadde først 1 faseladingen til Renault, men bygget fort om til 3fase sidan da då vart lik belastning på alle fasane i huset. Då eg bytta til 3fase 13A så syntest eg at rekkevidda gjekk litt ned. Med hurtiglading 43kw raser dei første %, Ved 22 kw går da litt tregare.

Ser og at Zoe lader raskt opp til over 95% mens andre elbilar sakkar på farten når dei passere 80%.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Dersom prosentanvisningen ikke er reell er det ikke rart at man kommer opp til over 95% før det sakker merkbart av i alle fall...

Det er ikke bra at det er så misvisende, siden man enten ryker på en rekkeviddesmell eller lader lenger enn man trenger for å være helt sikker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Jeg har sendt en epost til kundeservice hos Renault for å høre hva de sier om problemstillingen, men gitt responsen fra dem tidligere er det langt fra sikkert det kommer noe svar. Skal oppdatere her om de kommer med noe informasjon.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Gjelder denne unøyaktigheten begge utgaver av Zoe, eller er det spesifikt for 43kW/R210 utgaven?

hsa77

Sitat fra: emil på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:11
Gjelder denne unøyaktigheten begge utgaver av Zoe, eller er det spesifikt for 43kW/R210 utgaven?
Unøyaktigheten jeg opplever med min R240 har en tendens til å gå andre vegen. Når jeg setter fra meg bilen på jobb etter å ha kjørt 7mil har jeg ca. 50% igjen på batteriet. Når jeg henter bilen mange timer senere viser måleren som regel 55-57%. Regner med at dette har noe med kaldt/varmt batteri å gjøre. I og med at jeg har nok strøm til å kjøre hjem igjen og da har igjen 10-15% er nok måleren mest riktig etter at bilen har kjølt seg ned. På den annen side kjører jeg langt mer forsiktig på vei hjem...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Normalt øker batteriprosenten noe når jeg setter fra meg bilen etter lengre turer, noe jeg har antatt har med batterikjemi å gjøre. Problemet jeg hadde på denne turen var at anvisningen under lading var altfor høy i forhold til hva som var reelt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Den lengste 22kw ladingen jeg har hatt var på GK Kongsvinger. Jeg ladet i 45min og fikk ifølge GK levert 13,9kwh. Teoretisk sett (uten tap i ladingen) skulle batteriprosenten da øke med 60%. Ifølge bilen ladet jeg fra 32% til 90%, dvs opp 58% - dette virker jo ganske så nøyaktig.

Har dessverre ikke oversikt over alle Fortum-ladingene mine - det er jo ikke jeg som får regningen! ;D
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Jeg har den gamle motoren, så mulig det er en forskjell mellom modellene.

Beste eksempelet mitt er de 40min jeg ladet på Evje. Uten ladetap kan man regne dette til 66% noe som med mine 4% fra start skulle gi 70%. Bilen viste 80% ved ferdig...

Ser jeg på start av neste lading hadde jeg da kjørt bilen 6mil à 13.5kWh/100km, noe som skille gi 8.1kWh forbruk. Rest ved neste ladestart var 32%. Dette skulle tilsi at reelt batterinivå etter lading på Evje var 68%.

Gjør jeg tilsvarende regnestykke basert på ladingen på Kiwi Brennåsen og turen videre til Flekkefjord, så blir utregnet reell lading når jeg dro videre ca 85%. Sluttanvist ladestatus på Brennåsen var 99%!  Dette er en så stor forskjell at det etter min mening blir ubrukelig til beregninger for hva man trenger av lading til neste stopp. Er man på en ladestolpe som ikke forteller hvor mye energi som er levert, så lader man i praksis i blinde mtp på rekkeviddeberegning.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Dine erfaringer stemmer bra med det jeg har erfart.
Hvis du lader det du tror du trenger for å komme til neste stopp, så er det stor sjanse for at de siste mila går med ac off og fjærlett pedal for å rekke fram.  :-\
Man må altså lade minst 15% ekstra for å være nogenlunde sikker på å komme fram med normal kjøring.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Så i prinsippet lader ikke Zoe med full guffe til ca 95% som det påstås, men at hastigheten sansynligvis faller merkbart fra et sted etter 80% uten at bilen faktisk sier ifra til sjåføren om det.

aronesen

Sitat fra: emil på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:29
Så i prinsippet lader ikke Zoe med full guffe til ca 95% som det påstås, men at hastigheten sansynligvis faller merkbart fra et sted etter 80% uten at bilen faktisk sier ifra til sjåføren om det.
Ja. Det er nok den enste fornuftige forklaringen på dette.
Jeg ladet bilen til 99% i Kristiansand og kjørte 150 meter og satte fra meg bilen.
Da jeg startet opp dagen etter viste den 85%....
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA