Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Huset ditt vil brenne ned"; Advarer mot å lade elbilen hjemme

Startet av FrankDal, tirsdag 25. august 2015, klokken 14:39

« forrige - neste »

pizzahjul

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 28. juli 2015, klokken 09:24
Vis han i tillegg korleis han kan lukke luka sjøl med knappen som er der (forutsatt at bilen har den pakken) så burde han være solgt  :)

Skriver under på denne - meget populær knapp :-)

Muffinman

Hehe, fant ikke den knappen før jeg demonterte bak der ifm støyisolering. Kjekt å vite i tilfelle jeg får bruk for setene en dag :)

FrankDal

Min største bekymring er kvalme. Våre barn blir veldig lett bilsyke. Og da de satt bakover i vanlig bil ble de ofte veldig dårlig.  Dette forsvant å de ble snudd.

Tromic

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:47

7 seter: Tesla i Bergen anbefalte meg faktisk å ikke kjøpe dette tilleggsutstyret fordi dersom noen sitter bak kan jeg ikke ha bagasje. På langturer er jo det dumt. Dessuten er min eldste veldig høy - ca 140cm. Mellomste vil nok aldri akseptere å sitte bak alle andre og ikke sammen med oss;-) Noen erfaringer her? Tenker da baggasjeplass eller tre barn i bil uten 7 seter

Dette er bare tull. Vi kjøpte S85 i sommer og har tre barn (9 mnd, 3 og 5 år). Vi har 7 seteren og ville aldre valgt bil uten denne. Til langtur har du da to alternativer: Enten å ikke bruke setene bak og sette alle barna i barneseter og ha veldig god bagasjeplass(det er ikke noe problem med tre seter slik vi ser det, men nå er vår sammenligning at vi har trykket tre seter inn i en liten stasjonsvogn tidligere). Eller ha et barn i barnesete og to i bagasjen. Da har man plass til masse bager og annet i baksetene eller i forsetet om nødvendig (stroppet fast med setebelter og annet).
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kristian O

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:08
Min største bekymring er kvalme. Våre barn blir veldig lett bilsyke. Og da de satt bakover i vanlig bil ble de ofte veldig dårlig.  Dette forsvant å de ble snudd.
Det er en veldig reel bekymring. Men det kan være mulig å "kurere" ved å følge rådene til Trygg Trafikk:
"Ta pauser og sørg for frisk luft. Bilsyketabletter og magnetarmbånd hjelper på bilsyke. Dropp melk og mye søtt rett før turen. Aggressiv kjørestil med mye gassing og bremsing gir lett kvalme."

Vil for min egen del også legge til:
- temperatur i bilen. Eg trur man blir letter bilsjuk i 25 grader enn i 19 grader.
- "State of mind". Hold ungene fornøgd; kjør på med Kaptein Sabeltann etc. Kan virke kvalmende på vokse på en lengre bilferie, men hold ut!
- Er ungene fornøgd så ikkje spør "er du kvalm no?"

Vi har hatt "kronisk bilsjuke" barn heilt bakerst uten problemer. Våre egne barn har også unngått bilsjuke til tross for at begge foreldre var veldig bilsjuk som barn (fremovervendt), og vi blir det fortsatt om vi f.eks prøver å lese bok i bil  :P
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Sjøhyene

Vår erfaring med bilsyke er at det er liten forskjell om ungene sitter bakovervendt eller forovervendt da de uansett ikke følger med noe særlig i kjøreretningen. Har du større barn som klarer å følge med litt forover og der det psykiske spiller mer inn har det nok mer å si. Våre er 5 og 3.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Mine barn blir heldigvis ikke bilsyke. Men jeg merker at en del sjåfører kjører rykkete, og svinger ujevnt. Det bidrar nok ikke positivt. Et vennepar sliter med en sønn som blir lett bilsyk. Det hjalp veldig å snu han fra bakovervendt til forovervendt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:20Det er en veldig reel bekymring. Men det kan være mulig å "kurere" ved å følge rådene til Trygg Trafikk:
"Ta pauser og sørg for frisk luft. Bilsyketabletter og magnetarmbånd hjelper på bilsyke. Dropp melk og mye søtt rett før turen. Aggressiv kjørestil med mye gassing og bremsing gir lett kvalme."
Trygg Trafikk anbefaler magnetarmbånd? :o Rart de ikke også anbefaler bønn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:08
I min erfaring er det viktig å ha oversikt over det som er utenfor bilen. (Regel nr 1 for å unngå sjøsyke: Se på horisonten.) Dette kan vel fort spille inn om man sitter og ser på en seterygg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kristian O

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 28. juli 2015, klokken 12:01
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:20Det er en veldig reel bekymring. Men det kan være mulig å "kurere" ved å følge rådene til Trygg Trafikk:
Trygg Trafikk anbefaler magnetarmbånd? :o Rart de ikke også anbefaler bønn.

Stusset litt på den sjølv  :)
Men har sett at dei nevner et akupunktur- lignende armband andre steder, så det er mulig dette er ei forveksling. Men så lenge Placebo hjelper så er det jo greit det også  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Sjøhyene

Sånne bånd rundt armen er 100% placebo. Ikke kast bort penger på sånt skvip. Får jo samme placebo effekt med en strikk med noe rundt og hardt limt fast. Eller hva som helst annet som du klarer å overbevise ungene om at fungerer. Psyken spiller inn veldig når det kommer til kvalme.

laumb

Jeg kjørte tur retur Spania i år med 2 voksne og barn på 3, 4 og 5.
Vi brukte bagasjesetene og vekslet mellom å ha 1 baki eller 2 baki - avhengig av. Ved hyppige bytter ble det og litt stas å komme til neste stopp - da fikk de bytte på.

Vi klarte oss fint med bagasjerommet foran + 2 bager som ble flyttet avhengig av hvem som satt hvor.

Sjøhyene

Tøft gjort laumb! :)
Noen flere tips på hvordan man gjennomfører en sånn langtur uten for mye misnøye i baksete?
Skal t/r Tønsberg-Bergen om en uke over en langhelg med våre to jenter som er 3 og 5. Veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Lengste turene foreløpig har vært på 3-4 timer og da alltid med en-to stopp. Har følt at det har vært på grensen så er veldig spent egentlig. Ser for meg å bruke en hel dag fra morgen til kveld på de ~7 timene turen tar.

o.b.lix

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:07
Noen flere tips på hvordan man gjennomfører en sånn langtur uten for mye misnøye i baksete?
Lydbok (dvs NRK Hørespill)!

Jeg bruker storytel på mobil med blåtann - "spotify" for lydbøker og selv om denne mangler en del forlag, er det likevel mye å velge blant.
Kan også låne en del på bibliotek eller kjøpes, men må da kopieres over på minneplugg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA