Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-bilen ut av bussfeltet?

Startet av Jostein Dale, tirsdag 19. januar 2010, klokken 20:13

« forrige - neste »

Jostein Dale

Peugot 106 - kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Bilen har fungert greitt. Kjørelengde på en lading ca 7 mil i sommer (kun bykjøring). I vinter noe mindre, ca 6 mil. Kjørt og ladet etter vedlagt skriftlige råd fra Enviro.

Bilen er nå kjørt ca 3000km med den nye batteripakken. Siste to ladinger imidlertid kun oppnådd ca 80% etter ca 8 timer, normalt over 100%. Siste 2 dager har i tillegg lampen "Elektrisk feil" lyst. Bilen har fungert som normalt ved kjøring. Når jeg skulle sette på til lading i ettermiddag skjedde ingenting. Den vil ikke lade. Det lyser oransje ved koblingspunktet (lampe i venstre hjørne for kontakten). 

jeg er helt fersk i gamet. Hva kan det være og hva skal jeg gjøre?
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Jostein Dale

Det er ikke fylt noe vann siden den ble kjøpt. Kan ikke se at det er blitt angitt måtte gjøres etter såpass kort kjøring. Eller?
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

Elmo

Sitat fra: Jostein Dale på tirsdag 15. desember 2009, klokken 18:25
Siste to ladinger imidlertid kun oppnådd ca 80% etter ca 8 timer
Hadde ladingen stoppet da, etter de 8 timene - eller indikerte bilen lading fremdeles?
Ladingen kan vel stoppe både fordi laderen er gåen og fordi vannpumpa har stoppet.

Sitat fra: Jostein Dale på tirsdag 15. desember 2009, klokken 18:25
Det lyser oransje ved koblingspunktet (lampe i venstre hjørne for kontakten).
Forstår ikke hvilken lampe du snakker om. Er det denne ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jostein Dale

Ladingen hadde stoppet, altså ingen aktiv lading. Jeg har snakket med Enviro i dag. De mener at det er 90% sannsynlighet for at det er kjølepumpen som er kaputt. Jeg skal nå få sendt pumpe i posten til Trondheim og Prøven bil som hadde slike biler tidligere skal kunne bytte denne.

Det som er viktig for meg nå siden jeg har totalgaranti frem til april 10 er om denne feilen nå har forringet/ødelagt batteriene eller om det bare er en bagatell.

Ad lys: noe annerledes konfigurasjon i ladepunktet mitt. Lyset sitter i hjørnet mot venstre.
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

elektrolux

Sitat fra: Jostein Dale på onsdag 16. desember 2009, klokken 09:11
Det som er viktig for meg nå siden jeg har totalgaranti frem til april 10 er om denne feilen nå har forringet/ødelagt batteriene eller om det bare er en bagatell.

Det har overhode ingen betydning for batteriene om kjølevannet slutter å sirkulere.

Batteriene trenger omtrent ikke kjølingen likevel, bortsett fra i siste del av vannserviceladingen, og laderen din stopper før de blir varme uansett om det er pumpa som er problemet.

Det som er verre, er om du har tørste batterier, som trenger vann oftere enn det bilens vannlys er innstillt på. Med 2009 batterier skal ikke det være et problem, men det kan uansett være en fordel å fylle vann etter 3000-4000 km inntill vannforbruket er etablert. Før dette kan skje må likevel bilen fikses slik at batteriene kommer opp i minst 25 grader C og har fallende spenning under lading før vannet kan fylles på. På helt nye batterier kan det bety full vannservicelading + litt til, mens på andre batterier oppnås disse betingelsene allerede etter 20 Ahr overlading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#6
Sitat fra: Jostein Dale på onsdag 16. desember 2009, klokken 09:11
Jeg har snakket med Enviro i dag. De mener at det er 90% sannsynlighet for at det er kjølepumpen som er kaputt.
Det er enkelt å sjekke om pumpa går.
Sett på tenningen og se om du har sirkulasjon i vanntanken (Nr 11 på dette bildet).  Evt kan du kjenne på pumpa og/eller trykke på slangen. Se på bildet her hvis du ikke vet hvor den sitter.

Sitat fra: Jostein Dale på onsdag 16. desember 2009, klokken 09:11
Ad lys: noe annerledes konfigurasjon i ladepunktet mitt. Lyset sitter i hjørnet mot venstre.
Lyset i ladeluka er bare for å se bedre ved innkobling.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#7
Sitat fra: Jostein Dale på onsdag 16. desember 2009, klokken 09:11
Det som er viktig for meg nå siden jeg har totalgaranti frem til april 10 er om denne feilen nå har forringet/ødelagt batteriene eller om det bare er en bagatell.
Enig med Elektrolux her; ingen skade på batteri eller noe annet. Ladingen har stoppet fordi en sikkerhetskrets har oppdaget for høy temperatur, sannsynligvis i laderen. Laderen er også vannkjølt. Sikkerhetskretsene trer i funksjon før en skade oppstår.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Jostein Dale

Virkelig flott at dere engasjerer dere. Slik lærer jeg masse og får gode råd.

Sigmund ved Enviro ba meg om å løsne "den sorte boksen i bakkant av batteriet" og sette den på igjen. Slik skulle jeg kunne få ladet en god del og fått transportert bilen til verksted. Intet skjedde, mao ingen lading, når jeg utførte prosedyren.

Er dette et tegn på at det ikke er kjølevannspumpa som er kaputt likevel?.
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

PLUTO

#9
Den sorte boksen i bakkant av batteriet i motorrommet er kun en sikring. Når man tar ut denne kobler man fra fremdriftsbatteriet. Dersom batteriet er kommet lavt i spenning og man ikke kan kjøre lenger kan man trekke ut dette og sette det inn igjen. Bilen vil da kunne kjøre igjen helt til spenningen er kommet lavt nok. NB dette er risikosport og kan være farlig for batteriene. Er det på flat mark og du kun skal 100 meter kan det brukes, eller ikke.

Dersom Enviro ville at du skulle gjøre en nullstilling av elektronikken må du i tillegg koble fra 12V batteriet.
1. koble fra den sorte sikringen bak batteriet
2. koble fra plusspolen på batteriet
3. vent et minutt
4. koble inn plusspolen på 12v batteriet
5. koble inn den sorte sikringen igjen.

Du har nå nullstilt det som er å nullstille i bilen. Dette kan være nyttig av og til om det oppstår problemer.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Gaute

Hei!
Min erfaring når du skal tvinge bilen til å lade litt til når sirkulasjonspumpa er gåen er at den starter ikke hvis du bare tar den store sikringen ut og setter den inn igjen. Jeg må starte bilen og skru den av igjen før den vil starte å lade. Ladekabel frakoblet når den blir startet.  Vanligvis vil den da bare stå å lade max 15 min.  Hvis den er varm enda mindre.  Det er ikke noe hokus pokus å skifte pumpa selv. Det vanskeligste er faktisk å få frigjort vannslangene.  i løpet av en times tid har du gjort jobben. Noe av det viktigste er å samle litt agresjon mot de slangene som ofte er litt gjenstridige.
;)Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Jostein Dale

Jeg hadde som nevnt ingen umiddelbar suksess med å ta sikringen av og på. Et forsøk på lading dagen etter lyktes imidlertid. Ikke vet jeg hva slags hokus pokus som gjorde at det fungerte igjen. Lampen "Elektrisk feil" lyste under lading, stoppet lading bevisst etter ca 60%. Nå har jeg strøm til å komme meg til verksted. Kjølevannspumpe er på vei i posten til Trondheim. Fint med 1 års fullforsikring. Kanskje greitt med batteriservice samtidig ( snart 3000km)? Det er også usedvanlig lite trykk i spylervæsken foran, dette må de også se på.
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2009, klokken 13:06
Du kan også se på spylevannspumpen selv. Her er hvordan:
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:How-to#Vindusspyler_som_ikke_virker
Når du har fullgaranti så er det vel greit å få byttet den, men prosedyren på elbilwiki er grei å vite om.  Spylepumpen på Saxo'n min ble byttet av Enviro da jeg kjøpte bilen, men etter bare 2,5 år streket den igjen, så det var da jeg forsket frem reparasjonsprosedyren Elektrolux viste til på wiki.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jostein Dale

#14
Kjempefint Elektrolux og Elmo. Det er tross alt ikke lenge igjen av garantitiden. Mye fin info her. Tar kopi med til verksted!
Peugot 106, 2001 modell kjøpt med ny batteripakke mai 09 (Enviro). Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA