Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: lading av plug-in hybrid

Startet av Hansi, tirsdag 25. august 2015, klokken 10:47

« forrige - neste »

bobakka

Sitat fra: tomrh på fredag 01. juli 2016, klokken 18:57
Vi merker nå etter 116.000 kjørte km en redusert sommer-rekkevidde på ca. 25 km i forhold til da bilen var ny. Vi har mistet 15 km bare siden i fjor sommer (da hadde den gått ca. 90.000 km). Derfor har vi helt klart kommet til end-of-life fasen der bufferet i toppen er oppbrukt.
Er du sikker på at det ikke bare er en svak celle du sliter med?
Du burde sjekke med Canion eller ta en batteritest hos forhandler.

Jeg har kjørt 110 000 km og syns batteriet fremdeles er bra.
Ikke like bra som nytt, men ikke langt unna.
Når jeg har igjen 22% SoC (2 streker) har jeg forskjell på batterispenning på under 0,05 V (3,650 til 3,700 med celle 19 og 20 med lavest spenning).

Jeg husker at du hadde veldig god batterikapasitet da det ble målt ifm service - og bedre enn meg.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elekTrond

[TL;DR warning]

Å bytte enkeltceller i trillingvogn er relativt enkelt og har blitt gjort av minst én lekmann (me68@myimiev) i trådene Single LEV50-cell wanted for our Citroen C-Zero og goingelectric.de/Suche einzelne LEV50-Zelle für unseren Citroen C-Zero
Youtubevideo: 2015-08-29 - Citroen C-Zero - Zellentausch

Her er to tilfeldige (sykkel)ladere som setter ladingen til 50/80/90/100% "with a flick of a switch":
http://lunacycle.com/batteries/chargers/luna-charger-52v-advanced-300w-ebike-charger/
http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=35_37&product_id=121
Førstnevnte lar deg også velge om du vil lade på "10A", "16A" eller "32A"

For å balansere cellene også ved f.eks. 80% må du kunne gripe inn i bilens BMS og stille ned terskelen mellom CC/CV-fasene fra f.eks. 4.1 til 4.0 volt. Se Constant-Voltage/Constant-Current Devices Optimize Li-Ion Battery Charging for Energy-Harvesting @digikey.no for en mindre pedagogisk utgreiing. (Jeg tok det første og beste søketreffet jeg fikk.

Siden jeg ikke snakker canbus, blir min versjon 0.1 omtrent som sågar:

Bilde: Ærlig og redelig stjålet fra evcraft.com/BMS.html

Ved å følge DC-ledningene innover fra CHAdeMO-inntaket vil du komme enten rett inn på cellene, evt. BMSen som virker som en tolk mellom lader og de enkelte cellene. Problemet blir å bygge og/eller finne en ferdig BMS som takler 1) 80/88 celler og 2) strømmengden en elbil bør lades med.

En god inspirasjonskilde er herr og fru Damian Rene som er beundret i sykkelmiljøet for sine kunstneriske evner innen konstruksjon av hhv. batteri og video. På endless-sphere.com foregår det mye BMS-bygging og annen rakettforskning som f.eks. (!). Se forøvrig (plasma-duden (Doctorbass (aka BikeToTheFuture))).

Kilder:
https://ixquick.com/do/search?&query=88+cell+bms
http://www.metricmind.com/qashqai/3-battery_and_bms.htm
[url=https://www.youtube.com/watch?v=2Z1PIGLRSMc]72V 29Ah 20s10p high density li-ion battery pack by Damian Rene
https://electricbike-blog.com/2016/02/24/repairing-damaged-or-dead-cells-in-a-18650-pack-without-blowing-yourself-up/[/url]

Hmm... http://www.metricmind.com/ har mye snacks i hyllene. De har visst bygd elektronikk for EV i hvert fall siden før 2009 la jeg merke til i Qashqai-artikkelen. *lagre*

[/TL;DR warning]
'13 Mjau

tomrh

Sitat fra: bobakka på lørdag 02. juli 2016, klokken 08:53
Er du sikker på at det ikke bare er en svak celle du sliter med?
Du burde sjekke med Canion eller ta en batteritest hos forhandler.

Jeg har kjørt 110 000 km og syns batteriet fremdeles er bra.
Ikke like bra som nytt, men ikke langt unna.
Hadde ikke du batteriproblemer? Du fikk tomt batteri med en strek igjen og fikk noen rare kapasitetsmålinger fra forhandler? Hvordan gikk dette?

Ser ikke noe unormalt men skal få undersøkt status med Canion/EvBatMon, må bare finne en obd2 dongle som virker først. Det er uansett bra å ikke lade fullt, for hver 0,1V lavere cellespenning man lader opp til så dobles levetiden iflg batteryuniversity.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på søndag 03. juli 2016, klokken 23:35

Ser ikke noe unormalt men skal få undersøkt status med Canion/EvBatMon, må bare finne en obd2 dongle som virker først. Det er uansett bra å ikke lade fullt, for hver 0,1V lavere cellespenning man lader opp til så dobles levetiden iflg batteryuniversity.

De billige obd2 donglene fra Ebay kan være vansklige å få funke med Canion, hvis du har tid til levering fra USA og litt mer penger å legge i dongle, kan jeg rekommendere Scantools bluetooth adapter, veldig solid og går effektivt i dvale, slik at 12v batteri ikke tappes unødvendlig

bobakka

Sitat fra: tomrh på søndag 03. juli 2016, klokken 23:35
Sitat fra: bobakka på lørdag 02. juli 2016, klokken 08:53
Er du sikker på at det ikke bare er en svak celle du sliter med?
Du burde sjekke med Canion eller ta en batteritest hos forhandler.

Jeg har kjørt 110 000 km og syns batteriet fremdeles er bra.
Ikke like bra som nytt, men ikke langt unna.
Hadde ikke du batteriproblemer? Du fikk tomt batteri med en strek igjen og fikk noen rare kapasitetsmålinger fra forhandler? Hvordan gikk dette?

Ser ikke noe unormalt men skal få undersøkt status med Canion/EvBatMon, må bare finne en obd2 dongle som virker først. Det er uansett bra å ikke lade fullt, for hver 0,1V lavere cellespenning man lader opp til så dobles levetiden iflg batteryuniversity.

Grunnen til at jeg gikk tom var nok at 12v batteriet gikk tomt og bilen trodde batteriet var nytt da den våknet opp. Nå er den tilbake til vanlig, men fremdeles litt nervøs for å kjøre batteriet helt tomt. Har ikke lyst til å stå strømløs et øde sted..

Jeg kjører jevnlig til Kongsberg fra Oslo. En varm morgen i juni til Kongsberg opplevde jeg å ha igjen 5 streker, ny rekord. Jeg lå riktignok i dragsuget bak noen trailere, men uansett veldig godt fornøyd. Jeg husker fremdeles første tur til Kongsberg i mai 2011 hvor det ikke var noen steder å lade på veien og jeg endte opp med 2 streker. Riktignok da 10-15 grader kjøligere og uten trailer drahjelp.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

bobakka

Jeg er fremdeles usikker på hvordan iMiev skjuler batterikapasiteten sin. Jeg tror ikke den skjuler noe i toppen, da hadde ladespenningen endret seg over tid, og det har jeg ikke sett.
Kan være at den tar alt i bunn, men har ikke sett antydning til set heller.
Hvordan kan den ellers skjule kapasitet?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

I dag kom det plutselig mer rekkevidde.  ???
Nesten som om bilen er ny igjen.

Akkurat som om noe har blitt kalibrert, for jeg har kjørt i måneder nå og brukt 14 streker t/r jobben uten lading (85 km totalt), og aldri sett mer enn 110 km fulladet på guessometeret. I dag var det 128 km, og jeg brukte 12 streker, akkurat som da bilen var helt ny. Et lite kvantesprang. Bilen har gått 119.000 km.

Jeg mistenker at bms nettopp kalibrerte seg slik som jeg skrev i svar #26 i ttåden. At det fremdeles var noe å hente fra et buffer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. august 2016, klokken 23:30
I dag kom det plutselig mer rekkevidde.  ???
Nesten som om bilen er ny igjen.

Akkurat som om noe har blitt kalibrert, for jeg har kjørt i måneder nå og brukt 14 streker t/r jobben uten lading (85 km totalt), og aldri sett mer enn 110 km fulladet på guessometeret. I dag var det 128 km, og jeg brukte 12 streker, akkurat som da bilen var helt ny. Et lite kvantesprang. Bilen har gått 119.000 km.

Jeg mistenker at bms nettopp kalibrerte seg slik som jeg skrev i svar #26 i ttåden. At det fremdeles var noe å hente fra et buffer.
Er jo en positiv overraskelse. Har du ladet på noen annen måte i det siste som kunne tilsi en forandring/fått bms til nykalibrering, hurtigladet eller kjørt noen sykluser du ikke vanligvis gjør som helt full til tom e.l? Eller kom det bare etter vanlig rutinekjøring? Uansett hyggelig å få mer batteri da!

bobakka

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. august 2016, klokken 23:30
Nesten som om bilen er ny igjen.

Jeg mistenker at bms nettopp kalibrerte seg slik som jeg skrev i svar #26 i ttåden. At det fremdeles var noe å hente fra et buffer.

Flott at du fikk tilbake følt kapasitet! (på guessometeret da vel å merke.., kapasiteten har jo vært der hele tiden)
Det var derfor at jeg gikk tom for strøm den gangen, at kalibreringen var feil.
Det er også derfor at det er fint å bruke Canion, den gir ut spenningen på batteriet - og spenningen er ekvivalent med kapasitet, og den lar seg ikke lure.
Det eneste som er absolutt er når en celle når 2,75V så stopper bilen og vil ikke la seg starte igjen.

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Canion krever vel ganske mye av obd2 (aktiv filtrering) slik at dongelen blir ganske dyr? EvBatMon måler vel også batterispenning? Faktisk batterispenning er informativt men hjelper ikke om bms tror at man har mindre igjen, da kjører man jo nesten tom slik du gjorde Bobakka.

@AmocoCadiz: har hurtigladet mer i det siste. To ganger sist søndag.

På Leaf-forumet så postes det erfaringer om at SoH og Hx (batterihelse) går opp på LeafSpy etter hurtiglading, selv om hurtiglading i seg selv regnes som skadelig for Leaf (varmefølsomt batteri, ingen aktiv batterikjøling). Lurer på om hurtiglading faktisk trigger en bms kalibrering? For under hurtiglading er det ingen balansering, store mengder strøm dyttes brutalt inn og må stoppes på 80% pga fare for enkeltceller i ubalanse. Så da er det naturlig at bms måler hver enkelt cellestatus etterpå for å vite hvordan den skal balansere og lade videre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på fredag 05. august 2016, klokken 08:39
Canion krever vel ganske mye av obd2 (aktiv filtrering) slik at dongelen blir ganske dyr?
CanIon krev STN1110 basert ODB adapter. Desse er meir avansert enn ELM327 brikkene. Men, det mest viktige er at ELM327 brikkene er kopiert av mange ulike produsenter i stort antall, med resultat at prisen er svært låg. STN1110 finnes meg bekjent berre i original utgåve.

http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327
SitatSTN1110 can execute its software 10 times faster than ELM327, 4 times as much flash memory, and over 5 times as much RAM. Faster execution speed allows doing more tasks at the same time. Large flash memory means there is more room for additional features. Unlike ELM327, STN1110 has plenty of memory to buffer OBD responses and eliminate buffer errors.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bobakka

Sitat fra: tomrh på fredag 05. august 2016, klokken 08:39
Faktisk batterispenning er informativt men hjelper ikke om bms tror at man har mindre igjen, da kjører man jo nesten tom slik du gjorde Bobakka.

Jeg brukte ikke Canion akkurat da jeg kjørte tom så jeg vet ikke helt sikkert hva som skjedde.

Min teori er følgende:
Da bilen våknet opp etter at 12V batteriet var tomt så gikk den tilbake til fabrikkinnstillingene.
De var basert på helt nytt kjørebatteri.
Bms'en måler strøm (eller effekt) forbrukt etterhvert som jeg kjørte og tilpasset antall streker etter det den trodde var riktig.
I realiteten så var kapasiteten på batterien mindre enn bms'en antok og spenningen sank mye fortere enn bms'en trodde.
Da bms'en trodde det var 20% energi igjen så nådde den laveste batterispenningen 2,75 V.
Dette trigget at skilpadden kom på og 100 m senere at bilen stoppet (og ikke lot seg starte igjen).
Heldigvis for meg skjedde dette 5 m fra ladepunktet mitt på jobb slik jeg rullet den bort med håndmakt.

Med Canion ville jeg sett at batteriespenningen falt ned mot og under 3V - og dermed kunne jeg forstått at noe var feil og at jeg snart ville stoppe på grunn av flatt batteri.

I forrige uke kjørte jeg til RR = ---, SoC = 7%, lysende skilpadde. Da var fremdeles laveste cellespenning så høy som 3,4V og mindre enn 0,1V mellom laveste og høyeste cellespenning.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA