Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: lading av plug-in hybrid

Startet av Hansi, tirsdag 25. august 2015, klokken 10:47

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hansi

Fins noe lignende på antall volt på batteriet? Det er ikke alltid jeg kobler til på samme tidspunkt, da blir det knotete å programmere tidspunkt hver gang. Det står også maks 1800W.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

shuatorp

Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

emil

Sitat fra: shuatorp på søndag 26. juli 2015, klokken 13:46
Hvorfor bare lade til 80%

Selv om alle bilprodusentene har buffer i topp og bunn på batteripakkene sine vil fullading slite mer enn f.eks lading til 80%. Holder 80% til all kjøring en dag er det en grei måte å forlenge levetiden til batteriet litt.

shuatorp

Sitat fra: emil på søndag 26. juli 2015, klokken 14:09
Sitat fra: shuatorp på søndag 26. juli 2015, klokken 13:46
Hvorfor bare lade til 80%

Selv om alle bilprodusentene har buffer i topp og bunn på batteripakkene sine vil fullading slite mer enn f.eks lading til 80%. Holder 80% til all kjøring en dag er det en grei måte å forlenge levetiden til batteriet litt.

Vet du hvor mye buffer de har i topp?
Har sett at da min nærmest er tom viser den 17% da jeg plugger i hurtigladeren, så tipper buffer i bunn er ca 15%
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

emil

Sitat fra: shuatorp på søndag 26. juli 2015, klokken 14:51
Vet du hvor mye buffer de har i topp?
Har sett at da min nærmest er tom viser den 17% da jeg plugger i hurtigladeren, så tipper buffer i bunn er ca 15%

Det er litt halv-hemmelig hvor mye effekt tilgjengelig er vs totalkapasitet på batteripakken hos de forskjellige produsentene. For Leaf er det vel noe rundt 2kWh av total kapasitet som ikke er tilgjengelig. Burde nok finnes noen eldre tråder her der tall for ulike versjoner av trillinger er sporet opp hvis ingen andre her har de tallene i hodet.

%SOC hurtiglader viser er ikke nødvendigvis korrekt. Har store avvik der på min Leaf, særlig når man nærmer seg toppen og da kan det være at hurtigladeren rapporterer opp imot 15% mer enn det som er tilfellet.

Batteriet er ikke "tomt" før du har kjørt forbi skilpaddemodus og bilen har stoppet helt, kan selv kjøre (igjen med Leaf) en god mil eller mer mens gjettometeret viser "---" i tilgjengelig rekkevidde litt avhengig av vær og føre.

TB

For trillingene er ingen måte å styre lading på innebygd i bilen. Slik som er beskrive i andre tråder, basert på dokumentasjon rundt batteritypen som Mitsubishi har brukt lades batteri mindre opp til eit "trygt" nivå, slik at 100% ikkje skal lage noko skade. Ulempen er at det ikkje er mulig å strekke rekkevidden ekstra, slik som t.d. Leaf har med sin 80 / 100% lading.

Fordel med alltid 100% er at det er enkelt. Ein bivirkning er om du skal lenger enn planlagt slepp du å ende opp nær 0%, som vil slite meir enn 100% (Men, naturligvis alt med måte..)

Om du likevel ynskjer å stoppe lading før 100% har eg desse forslag:
- Manuell stopp, gjerne basert på OVMS. (Det er mulig å lage ein liten rutine som varsler ved 80 %
- Automatisk stopp via type 2 ladepunkt. Usikker på om desse klarer å lese ladenivå, trur dette må bli styrt t.d. via OVMS som gir ladestatus.
- Tidsur vil og vere mulig, men krev at du manuelt stiller tida basert på resterende ladenivå. Må og bruke eit robust tidsur, det som er lenke til i starten av tråden er maks 1800 Watt.

Ein variant vil vere at type 2 ladepunkt er kobla til pc, eller mikrokontroller, som ser når pausen på ca 70% er, og lader x antall minutt etter pausen. Ulempen med denne løysing er at det også er ein pause på 30%, og ved start av lading over 70% vil lade til 100%. Du må dermed manuelt angi om ladenivå er mindre enn 30%, 30-70% eller over 70% for at dette skal fungere.

Etter min mening blir det unødvendig komplisert / kostbart å automatisere stopp på 80% for trilling. Unngå å la bilen stå på 100% over lang tid, t.d ferie o.l. så er mykje gjort.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Vekker til liv denne tråden. Bruksmønsteret hjemme har endret seg, og kona bruker mjauen mest nå. Hun plugger bare i og orker ikke tenke på batterihelse. Så hvis ikke jeg passer på så står den fulladet i lange tidsrom. Vurderer tidsur istedet for å stille lading med fjernkontrollen hele tiden. Men ser for meg at gjentatte plutselig strømkutt kan være belastende for ladekabelen? Hva mener dere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Ein mer skånsom metode ville være å kutte pilotsignalet, i staden for 230 V signalet?
Ved å kombinere OVMS og eit tidsur kan du få til automatisk stopp uten gnist.

Men, generelt - kladden bør fint klare at 230 V blir kutta. Det vil være rele i uret som må tole ut kobling. Innkobling er ikkje noko problem, lading starter alltid forsiktig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Når kona bare plugger i og ikke tenker på batteriet har du en smart kone. Hun tenker på deg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Myrvang

Er det noe å tjene på dette da? Min står alltid i laderen, har i-On 2011 med 67.000 km på telleren og 89% batterieffekt igjen. Kunne jeg hatt 93% ved optimal lading hele veien? Mulig, men umulig å vite sikkert. Men er deilig å alltid ha full tank nor jeg henter bilen i garasjen.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Sitat fra: TB på torsdag 23. juni 2016, klokken 00:14
Ein mer skånsom metode ville være å kutte pilotsignalet, i staden for 230 V signalet?
Ved å kombinere OVMS og eit tidsur kan du få til automatisk stopp uten gnist.
Det kunne kanskje være mulig å hacke til en løsning som automatisk kutter pilotsignalet ved 80%. Du foreslår OVMS for å lese cellespenning, men da er man avhengig av en mobiltelefon og en app. Hadde vært kjekt å f.eks. bare slått på en bryter i bilen. Så om det finnes et sted å hente ut cellespenning så er det snakk om en enkel transistorkrets som trigger ved en gitt spenning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

@erik e: det er spesielt vi med 2011-2012 mod som bør passe på batteriene våre, vi har den gamle batterikjemien. Og av oss så er det spesielt vi med 2012-mod som bør passe ekstra godt på fordi det viser seg at lading med 16A som dere 2011-mod eiere gjør med medfølgende ladekladd er mer gunstig enn å lade med 10A som fulgte med 2012. Jeg vurderer nå å kjøpe 16A ladekabel for å bruke også på mjauen, for å kunne ha bilen endel år videre. Merker godt at rekkevidden har skrumpet inn etter 115k km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA