Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: lading av plug-in hybrid

Startet av Hansi, tirsdag 25. august 2015, klokken 10:47

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: tomrh på torsdag 23. juni 2016, klokken 09:45
Det kunne kanskje være mulig å hacke til en løsning som automatisk kutter pilotsignalet ved 80%. Du foreslår OVMS for å lese cellespenning, men da er man avhengig av en mobiltelefon og en app. Hadde vært kjekt å f.eks. bare slått på en bryter i bilen. Så om det finnes et sted å hente ut cellespenning så er det snakk om en enkel transistorkrets som trigger ved en gitt spenning.
OVMS krev mobiltelefon - det stemmer. Den brukar SMS og/eller GPRS. Med kontantkort går det ca 20-30 kr i data pr. mnd etter min erfaring.

Det _kan_ løyses ved å bruke signalutgang / IO utgang direkte i OVMS. Det krev at programvaren blir endra - slik at den gir ut signal for t.d. 80%

Dette signal ville så kunne bli trådløst overført til lader - som kutter.

Ein meir stabil / universal løysing ville være eit "smart" ladepunkt der du kan angi ladestatus - som så kjennerladetida som kreves. Ulempen er at det vil kreve at bruker angir ladestatus før lading.... då er du like langt..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beamer Screamer

Her virker det som man ender opp med en Reodor Felgen løsning som fort gjør mer skade enn nytte.

Så da er mine forslag:
-Be konemor la være å plugge i lader hvis batteriet er over X % (avhengig av kjørebehov)
-Selv gå ut og ta ut laderen
-Skaffe en lader som lader med veldig få ampere så bilen ikke står fulladet i mange timer før bruk

Eventuelt gjøre som meg: gi opp alt dette og satse på at det er god buffer innebygget i batteriet. Det virker jo som at batteriet er omtrent det siste som ryker på disse bilene.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

psyfoon

Jeg må ærlig innrømme at hvis jeg måtte tatt hensyn til alle disse faktorene for å spare batteriet så hadde jeg heller kjørt fossilbil.. Plugger inn hver gang jeg parkerer bilen og drar ut ladepluggen hver gang jeg bruker den. Enkelt og greit. Ryker batteriet så ryker batteriet. Det er risikoen ved å kjøre elbil. Samme med fossilbil også, f.eks en turbo kan ryke når som helst, uansett hvor flink man er til å bytte olje, kjøre "riktig", la bilen stå på tomgang x minutter etter hard belastning osv.. Naboen kan ha samme bil og gi f... Allikevel kan din turbo havarere før hans. That's a part of the game. Senk skuldrene og gjør ting lettvint for deg selv, i 99% av tilfellene går det bra  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Med 2013+ mod er det bekymringsløst, lad bilen din og nyt livet! :) Jeg opplever at bilen har forverret seg merkbart bare det siste året, om ikke altfor lenge så rekker vi ikke t/r Trondheim på en "tank" om sommeren heller. Har laget mods på Leafen for å øke rekkevidde (bl.a. for klima), synes det er gøy å finne måter å forbedre det jeg allerede har. Men bortsett fra TB ser jeg ikke ut til å treffe det rette publikumet her i tråden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Siden det står "i stedet for 100%", jeg er veldig interessert i å kunne lade til 100%, hvordan gjøres det? Batteriene på disse bilene lades jo i utganspunktet ikke til 100% så man har lang levetid og man kan putte den i stikkontakten når som helst og bare la den stå der.

bobakka

Sitat fra: tomrh på lørdag 25. juni 2016, klokken 10:25
Jeg opplever at bilen har forverret seg merkbart bare det siste året
Hvordan merker du det?
Jeg husker at du hadde veldig bra gjenværende kapasitet for et år eller to siden. Har du tatt en ny batteritest hos Mitsubishi?
Har du Canion og kan sjekke batterispenning? Det kan jo bære at en celle har begynt å tape seg.
Ellers kan det også være at SoC er feil og det sjekker du også best med Canion for å se gjennomsnittlig spenning.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

sylwester

Sitat fra: Hansi på søndag 26. juli 2015, klokken 10:30
Fins noe lignende på antall volt på batteriet? Det er ikke alltid jeg kobler til på samme tidspunkt, da blir det knotete å programmere tidspunkt hver gang. Det står også maks 1800W.

Det finns andre som tåler 16A som f.eks. http://m.clasohlson.com/no/Koblingsur-IP44/32-7114

Hvis du f.eks. har at den er på fra 00:00-06:00 og ser at du kun trenger 3 timer lading så stiller du klokka til 03:00 før du kobler den opp. Å stille klokka på de der er bare å vri hjulet maks en runde og mye enklere enn å stille disse små knappene for hvert kvarter på skiven.

Muligens en snillere variant er å starte den senere slik at du avslutter ladingen ved å koble ut kontakten fra bilen. Hvis du vet at den trenger 3 timer å lade og skal være der i 8 så stiller du den 24-8+3 time før 0, altså 19:00. Skulle planene endre seg og du ikke drar så lader den til 100% lenge før koblingsuret slår seg av.


For de helt vanlige dagene hvor du vet hvor  mye du kjører og skal lade kan du kjøpe en slik en: http://m.clasohlson.com/no/Digitalt-koblingsur-med-stort-display/36-4867

Den holder klokka selv om den ikke er koblet til så du der kan du stille klokka korrekt og på basis av vanlig kjørelengde kan du stille inn når du skal starte for å få den tilbake til 80%.

Altså på en helt vanlig dag kobler du inn den og andre dager så kommer du i sync med den andre som du må bruke 30 sekunder på å telle litt og stille inn.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 01:24
Sitat fra: Hansi på søndag 26. juli 2015, klokken 10:30
Fins noe lignende på antall volt på batteriet? Det er ikke alltid jeg kobler til på samme tidspunkt, da blir det knotete å programmere tidspunkt hver gang. Det står også maks 1800W.

Revneboksen stopper lading på spenning. Produktet ble solgt til bruk på NiCd biler, og kunne nok gjort en bedre jobb på Litium biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. juni 2016, klokken 06:20
Revneboksen stopper lading på spenning. Produktet ble solgt til bruk på NiCd biler, og kunne nok gjort en bedre jobb på Litium biler.

Sant nok. Å lage ein "revneboks" for trilling er ikkje så komplekst:
- Ein mikrokontroller - som kan lese ut meldingar frå ODB2 porten.
   OVMS kan bli brukt, med litt modifikasjon.
- Eit rele / kontaktor som kan styre pilotsignalet av / på.
- Som opsjon - ein display / brukergrensesnitt der innstilling kan bli gjort.

Bruken kan då bli slik:
- Du stopper bilen, og ser på skjerm for "revneboks" det står innstilt eksempel:
   - Maks 80
   - Lad til 100% til kl 0700 man - fre.
   - osv.

Ved å plugge inn ladekabelen vil lading automatisk starte seinare. For å sikre at lading faktisk virkar kan "revneboksen" gjerne lade eit par minutt fyrst - for å sikre det er straum / kontakten står korrekt i. Lading kan bli stoppa ved at pilotsignalet blir stoppa. Når lading skal bli starta vil pilotsignalet bli aktivert igjen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beamer Screamer

Sitat fra: psyfoon på lørdag 25. juni 2016, klokken 01:49
Samme med fossilbil også, f.eks en turbo kan ryke når som helst, uansett hvor flink man er til å bytte olje, kjøre "riktig", la bilen stå på tomgang x minutter etter hard belastning osv.. Naboen kan ha samme bil og gi f... Allikevel kan din turbo havarere før hans. That's a part of the game. Senk skuldrene og gjør ting lettvint for deg selv, i 99% av tilfellene går det bra  ;)

Haha, det der kan jeg skrive under på ja. Jeg er av førstnevnte kategori og har alltid behandlet mine biler så pent at det nesten blir flaut å utbrodere - selv på et bilforum. Samtidig har jeg venner som gir fullstendig blaffen. Bånn pinne med kald motor og bruker lauch control av hjertens lyst. Og hvem opplever sprekt topp, register- og girkassehavari (bare for å nevne det viktigste)?

Så for min del har jeg gitt opp å behandle bilen som gull selv om det fremdeles sitter i ryggmargen!

Og back to topic...
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Det var endel protester i tråden på hvorfor dette er lurt, om det er nødvendig etc. Fant derfor litt dokumentasjon på hvordan produsentene legger inn buffere, se vedlagt figur (fra http://batteryuniversity.com/learn/article/electric_vehicle_ev). Dette er grunnen til at mange ikke har merket redusert rekkevidde selv om antall Ah går jevnt nedover på målingene.

Vi merker nå etter 116.000 kjørte km en redusert sommer-rekkevidde på ca. 25 km i forhold til da bilen var ny. Vi har mistet 15 km bare siden i fjor sommer (da hadde den gått ca. 90.000 km). Derfor har vi helt klart kommet til end-of-life fasen der bufferet i toppen er oppbrukt. Det er derfor viktigere enn noensinne å ikke lade fullt, ellers vil degraderingen bare eskalere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på fredag 01. juli 2016, klokken 18:57
Det var endel protester i tråden på hvorfor dette er lurt, om det er nødvendig etc. Fant derfor litt dokumentasjon på hvordan produsentene legger inn buffere, se vedlagt figur (fra http://batteryuniversity.com/learn/article/electric_vehicle_ev). Dette er grunnen til at mange ikke har merket redusert rekkevidde selv om antall Ah går jevnt nedover på målingene.

Vi merker nå etter 116.000 kjørte km en redusert sommer-rekkevidde på ca. 25 km i forhold til da bilen var ny. Vi har mistet 15 km bare siden i fjor sommer (da hadde den gått ca. 90.000 km). Derfor har vi helt klart kommet til end-of-life fasen der bufferet i toppen er oppbrukt. Det er derfor viktigere enn noensinne å ikke lade fullt, ellers vil degraderingen bare eskalere.
Ser at batteriutviklingen ikke er så gunstig hvis du har brukt opp bufferene, og kanskje særlig viktig med den litt eldre typen battericeller.

Ikke lett å få til en smidig løsning på trillingene for 80% lading, uten altfor mye mekking eller passning av ladetider.

Et enkelt programmert tidur som tåler ladestrøm over tid er kanskje den enkleste løsningen.
Hvis du på forhånd noterer og regner deg frem til gjenstående tid frem til 80% i forhold til antal batteri streker ved parkering ( bruke feks Canion), slik at du har en liste med antal timer som trengs til 80% ved hver aktuel batteristrek. Da kanskje du treffer sån cirka på stoppe lading ved 75-85% og forlenger levetiden på batteriet?

En annen litt mer omfattende løsning er å kjøre på nå, og heller rett og slett  bytte batteri om noen år,
brukte batterier har gått for 16000kr og hvis man får et verksted som tar demontering/montering uten for stor kostnad, kanskje det kan lønne seg?

Vil håpe på at det kommer flere uavhengige smarte verksteder etterhvert som har elbilkompetanse til å holde de etterhvert mange elbilene lenger på veien i lengre tid fremover.

tomrh

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 01. juli 2016, klokken 19:41
Ikke lett å få til en smidig løsning på trillingene for 80% lading, uten altfor mye mekking eller passning av ladetider.

Et enkelt programmert tidur som tåler ladestrøm over tid er kanskje den enkleste løsningen.
Hvis du på forhånd noterer og regner deg frem til gjenstående tid frem til 80% i forhold til antal batteri streker ved parkering ( bruke feks Canion), slik at du har en liste med antal timer som trengs til 80% ved hver aktuel batteristrek. Da kanskje du treffer sån cirka på stoppe lading ved 75-85% og forlenger levetiden på batteriet?
Er ca der jeg er nå, beregner ladetid og stiller inn med fjernkontroll. På Leafen er det så befriende å stille 80% og bare plugge i, er jo egentlig dit jeg vil. ;) OBD2 porten sender info om batterispenning, så det er mulig som TB er inne på at jeg kan koble meg på der og styre en bryter. En annen måte kunne være å kommunisere med bilen via samme protokoll som fjernkontrollen bruker? Den må jo motta batteristatus for å kunne vise ladenivå i displayet, og den kan også styre ladetidspunkt. Må gruble og google litt.

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 01. juli 2016, klokken 19:41
En annen litt mer omfattende løsning er å kjøre på nå, og heller rett og slett  bytte batteri om noen år,
Tanken har slått meg ja. Et brukt 2013+ batteri fra kondemnert i-MiEV skulle vel kunne monteres rett inn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Sitat fra: tomrh på fredag 01. juli 2016, klokken 18:57
Derfor har vi helt klart kommet til end-of-life fasen der bufferet i toppen er oppbrukt. Det er derfor viktigere enn noensinne å ikke lade fullt, ellers vil degraderingen bare eskalere.
Jeg forstår ikke helt dette.
Kapasitet er synonymt med batterispenning etter min oppfatning.
Dvs. at hvis figuren stemmer skulle batterispenning som fullladet gå opp og batterispenning som utladet gå ned. Jeg kan ikke se at dette skjer i stor grad, og i hvert fall ikke som fullladet.
Bilen lades opp til 4,1 V og det har den gjort de tre årene som jeg har brukt Canion.
Jeg har spekulert i om batterispenningen som utladet går ned, men har egentlig ikke sett det heller.
Så om de ikke bruker batterispenning til å skjule kapasitet, hva bruker de da?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA