Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E24 med guide for bedre elbil rekkevidde.

Startet av Simen1, mandag 24. august 2015, klokken 21:48

« forrige - neste »

Simen1

Jeg vil oppgradere fra dieselbil (Nissan NV200) til elbil på grunn av økonomi, støy og lyst. Jeg ser USA-brukte Leaf koster fra 125 000 kr på finn og har noen spørsmål:

Hvilke konsekvenser har det at disse er USA-importerte? Er merkeverkstedene vrange på service og garanti? Har det noen tekniske implikasjoner for ladesystem, varmetråder i rute og seter, varmeapparat etc?

Jeg bor i Tromsø. Hvordan får jeg fraktet den oppover? Vet det er ganske rimelig med Hurtigruta der den går, men hvis den leveres på Østlandet, hva koster det å få den fraktet med tog/biltrailere? Eventuelt, er det en smal sak å kjøre den selv for eksempel Oslo-Trondheim (Hurtigrute for bilen og fly for meg derfra)? Hvor mange dager/overnattinger vil dere anta for turen Oslo-Trondheim?

Det ryktes om en 2016-utgave med 30 kWh batteri. Går det noen rykter om at dagens modeller skal kunne oppgraderes til det batteriet senere? Jeg tenker som en erstatning for dagens batteri når kapasiteten krymper veldig?

Jeg hater biler som stinker røyk. Er det mulig å få en garantert røykfri bil?

Angående rekkevidde så vil denne bli brukt til daglig kjøring under 5 mil. Jeg kommer til å savne muligheten for å kjøre på langtur mange timer i strekk, men Tesla har jeg ikke råd til så det må bli med byttelånt diesel/bensin-bil inntil videre. Om kortdistansebilen har 5 eller 15 mil rekkevidde er egentlig irrelevant. Med tid og stunder kan kanskje Tesla Model 3 bli en aktuell oppgradering, særlig hvis rekkevidden strekker seg over 30-40 mil. Men for de nærmeste årene ser jeg for meg å ha en Leaf eller annen 5-seters elbil i prisklassen godt under 200 000 kr.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Elmo

#1
Det finnes maaaaange tråder som omhandler USA-import vs. Europa-import vs Norsk-levert Leaf.
Et raskt søk på ordene "USA" og "Import" begrenset til Leaf-delen av forumet gir bla. disse (NB: dette er bare er relativt tilfeldig utvalg).  Happy reading:
Importert USA, Importert Europa eller kjøpt i Norge
Siste tøv fra norsk Nissan-forhandler angående USA-import
usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt
Carwings og navigasjon på USA-import
Europeisk kart til USA importert bil
Enkelte useriøse annonser på Finn

Sitat fra: Simen1 på lørdag 25. juli 2015, klokken 12:59
Det ryktes om en 2016-utgave med 30 kWh batteri. Går det noen rykter om at dagens modeller skal kunne oppgraderes til det batteriet senere? Jeg tenker som en erstatning for dagens batteri når kapasiteten krymper veldig?
Det er vel sjelden lønnsomt å bytte så store komponenter på en bruktbil.  Det blir omtrent som å kjøpe flunkende ny motor til en 10-år gammel bensinbil med motor som fremdeles går, men hangler litt ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Simen1

Hva er de rimeligste og beste fraktalternativene for en Leaf fra Østlandet til Tromsø?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Softblue

Hvis du har NV200 diesel fra før, hvorfor ikke bare kjøpe en elektrisk Nissan e-NV200?
Slik som denne f.eks. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60384458&sort=0&model=1.792.2000311&make=0.792&ref=fas
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Simen1

Egentlig fordi Leaf er mye billigere. Skulle jeg betalt mye ekstra for e-NV200 så ville jeg hatt 7 seter som jeg har i dieselutgaven. Nå ser jeg heldigvis at Nissan nettopp har lansert en ny e-NV200 med 7 seter så da blir det en reell mulighet.

Dilemma: Leaf til 120-150 000 eller e-NV200 7-seter til veil 250 000 kr? Jeg ser lite poeng i å betale mye mer enn for Leaf og bare få en 5-seters Kangoo eller lignende. 4-seterne er helt uaktuelle da vi er 5 i familien. Jeg må tenke litt mer over om e-NV200 7-seteren er verd merprisen over Leaf. For mitt vedkommende.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Softblue

Vent litt så kommer e-NV200 med større 30Kw batteri (antar jeg). Det er nok en grunn til at Nissan nå selger ut alle e-NV200 med stor rabatt ;)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA