Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtigladekart

Startet av ludo, mandag 24. august 2015, klokken 21:43

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: ludo på fredag 07. august 2015, klokken 16:36
http://mobil.an.no/debatt/elbil/leserbrev/la-elbilistene-betale-for-parkering-bompenger-og-innfor-veiavgift/o/5-4-139036

Enda en luring (Dagfinn Danielsen) som bruker Paul som referat!


Dette begynner å utvikle seg til dagens humorside. Når man leser slikt må man jo nesten lure på om han faktisk mener han skriver, eller faktisk prøver å fremstille elbilmostandere som idioter. Det er jo ikke første gang folk gjør slikt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Olee

Sitat fra: TorC på fredag 07. august 2015, klokken 19:04
Sitat fra: ludo på fredag 07. august 2015, klokken 16:36
http://mobil.an.no/debatt/elbil/leserbrev/la-elbilistene-betale-for-parkering-bompenger-og-innfor-veiavgift/o/5-4-139036

Enda en luring (Dagfinn Danielsen) som bruker Paul som referat!


Dette begynner å utvikle seg til dagens humorside. Når man leser slikt må man jo nesten lure på om han faktisk mener han skriver, eller faktisk prøver å fremstille elbilmostandere som idioter. Det er jo ikke første gang folk gjør slikt.
I tillegg begynner man å lure når man leser alle kommentarene...

jensjacob

Sommetider spekulerer jeg på om jeg i virkeligheden er heldig med at vi her i Danmark 'kun' har afgiftsfritagelsen som incitament til at købe elbil  ::)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

En pointe som jeg ser gå igen ofte her i debatten er hvor meget (elektrisk) energi det koster at raffinere råolie til gængs brændstof - en god pointe iøvrigt.

Men hvad med prisen det koster at tilvejebringe et kg kul til et kraftværk ? Både at grave op af jorden samt transportere til kraftværk ? - Sammenlignet med at tilvejebringe en liter råolie + transport til raffinaderi ?
Er de ting sammenlignelige ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jensjacob på lørdag 08. august 2015, klokken 00:06
En pointe som jeg ser gå igen ofte her i debatten er hvor meget (elektrisk) energi det koster at raffinere råolie til gængs brændstof - en god pointe iøvrigt.

Men hvad med prisen det koster at tilvejebringe et kg kul til et kraftværk ? Både at grave op af jorden samt transportere til kraftværk ? - Sammenlignet med at tilvejebringe en liter råolie + transport til raffinaderi ?
Er de ting sammenlignelige ?
Nei. Det kreves mye mer energi i utvinningen av olje i forhold til utvinning av kull.

EROEI er et greit mål på dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_returned_on_energy_invested

Kull har i området av 80, mens olje har mer i området av 10-20. Hva betyr dette? Det betyr at for å utvinne 100 kWh med olje, så kreves det 5-10 kWh med innskutt energi, mens for å utvinne 100 kWh med kull, så kreves det 1,25 kWh med innskutt energi. Og energien som er innskutt forbrennes i all hovedsak i maskineri, altså mindre innskutt energi betyr at behovet for maskineri i utvinningen er mindre.

Dette har en veldig meningsfull virkning på kostnaden i utvinningen per kWh. Om ikke dette var tilfelle, så ville det jo vært null problem å la kullet ligge i bakken og heller bruke oljen i kraftverkene. Men dette gjør man ikke, fordi oljen er *betydelig* dyrere å utvinne per kWh. (Det er jo ingen mangel på olje, det er mangel på olje som er billig å utvinne.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erikf

Sitat fra: jensjacob på lørdag 08. august 2015, klokken 00:06
En pointe som jeg ser gå igen ofte her i debatten er hvor meget (elektrisk) energi det koster at raffinere råolie til gængs brændstof - en god pointe iøvrigt.

Men hvad med prisen det koster at tilvejebringe et kg kul til et kraftværk ? Både at grave op af jorden samt transportere til kraftværk ? - Sammenlignet med at tilvejebringe en liter råolie + transport til raffinaderi ?
Er de ting sammenlignelige ?
Det koster en del å tilveiebringe et kg kull til et kraftverk. Strømmen som så lages benyttes til å lage en liter olje, eller til å lade en elbil nok til å kjøre en mil.
Så det å gå lenger bak i denne kullprosessen setter ikke elbilisme i et dårligere klimalys, siden oljeproduksjonen benytter kullkraft i like stor grad som elbil.
Usikker på om det var dithen du hintet, men har sett denne tankegangen benyttet i elbilkritikk - at hvis du skal gå lenger bak i prosessen (well to wheel) så må du gjøre det for kullkraft også.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

AmocoCadiz

Sitat fra: jensjacob på lørdag 08. august 2015, klokken 00:06
En pointe som jeg ser gå igen ofte her i debatten er hvor meget (elektrisk) energi det koster at raffinere råolie til gængs brændstof - en god pointe iøvrigt.

Men hvad med prisen det koster at tilvejebringe et kg kul til et kraftværk ? Både at grave op af jorden samt transportere til kraftværk ? - Sammenlignet med at tilvejebringe en liter råolie + transport til raffinaderi ?
Er de ting sammenlignelige ?

Er vel i prinsippet dobbelt så dyrt å levere olje/bensin som å levere kull, da kullet skal kun til kraftverket og olje/bensinen først fraktes til raffinaderiet OG så fraktes rundt hele landet til tappekranene (bensinstasjonene).
Og så mener jeg det er et sikkerhetspoeng i hvordan ev. kull/over til el bringes frem i forhold til olje/bensin. Å kontinuerlig kjøre rundt på hele veinettet med 10tusentals liter livsfarlig eksplosivt brennbar bensin  er egentlig fullstendig galskap. Jmfr det siste "lille" uhellet i  Skatestraumtunnelen i den undersjøiske tunnelen hvor 16500liter bensin eksploderte i brann i tunnelen. Og sammfunsskostnaden ved dette uhellet på den ødelagte tunnelen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA