Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtigladekart

Startet av ludo, mandag 24. august 2015, klokken 21:43

« forrige - neste »

elektrolux

Første skår i gleden er at de har en elendig virkningsgrad. Når de er nye og friske må de overlades med ca 7% og i enden av sitt liv nærmere 20%.
Dvs at en må lade inn typisk 1100 At for å få akkumulert 1000At. Altså søler vi bort masse energi. Folk hadde nok reagert dersom de bare hadde 90 liter på tanken etter å ha fylt og betalt for 100...


Vi reagerer på at mange fremdeles kun utnytter 14-20% av energien til framdrift, og resten til oppvarming av jorden.... ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Produksjonen av en enkelt elbil er tøv fordi den er mer miljøbelastende enn produksjonen av en tilsvarende fossilbil.
Bruken av denne elbilen er ikke tøv fordi den er mindre miljøbelastende enn bruken av en tilsvarende fossilbil.
I sum av produksjon og bruk er den ikke tøv. Og mindre tøv jo renere el bilen fores med.

Elbilene i likhet med fossilbilene er tøv som del av det rådende globale økonomiske systemet
som har aksellerende økonomisk vekst som både drivmotor og medisin mot dårlige tider.
For uendelig vekst på en endelig klode er helt enkelt umulig i lengden.

Og den negative eksponensielle kurven er allerede tilnærmet loddrett
slik at i lengden kan være et spørsmål om tiår i verste fall og hundreår i beste fall.
SE Two new papers, the latest in a series of scientific studies, paint a picture considerably less rosy than conventional ideas that major damage can still be avoided.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

Gamle folk som har gjort smarte ting tidligere i livet, trur fortsatt at de er smarte, når de uttaler seg om ting de ikke forstår i det hele tatt.

Rosenquist sine utregninger har et merkelig datagrunnlag.

Han snakker om hurtiglading på 220V, som jeg aldri har hørt om før. Er det ikke vanlig at bilbatterier er på ca 400V?
Han snakker om 700-800 ampertimer på en elbil, men 50-60AH er vel mer vanlig?
Han snakker om at man kan måke inn 80% lading på 2 timer, og han beskylder andre for å ljuge når de snakker om 80% på en halvtime. Jeg er alltid like imponert over folk som beskylder andre for å ljuge. Det er jerne folk av den typen som i realiteten beskriver seg sjølv, når det omtaler andre.
Og han snakker om at det tar 6-8 timer å lade de siste 20%.

Og han snakker om strømmer på 1000A.

Kommentarene hans om utnyttelse er jo morsomme. Når man tenker på at en bensinbil bruker kanskje 16% av energien til framdrift, og det går mye energi til rafinering, transport og ulike prosesseringer.  Noen mener at utvinning fra oljesand er en skandale, siden halvparten av energien går bort i tap, mens andre har regna ut at importert olje til Nordamerika har ikke stort større utnyttelse på veien. Til biodrivstoff går halvparten av energien bort i tap, og for hydrogen, går halvparten av energien bort til komprimering.

Noen burde vel fortelle denne mannen hvordan verden ser ut i dag?

Han snakker også om store trafostasjoner på bensinstasjoner. Det kan sikkert koste mange penger, men når man sammenligner med hva tankanlegg og bensinpumper koster, blir det vel ikke så galt. For ca 25 å sida hørte jeg om en ny bensinstasjon på Gjøvik, og den gangen mener jeg det kosta i størrelsesorden 20 millioner.

bosonic

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 01. august 2015, klokken 23:26

Han snakker om hurtiglading på 220V, som jeg aldri har hørt om før. Er det ikke vanlig at bilbatterier er på ca 400V?
Han snakker om 700-800 ampertimer på en elbil, men 50-60AH er vel mer vanlig?
Han snakker om at man kan måke inn 80% lading på 2 timer, og han beskylder andre for å ljuge når de snakker om 80% på en halvtime. Jeg er alltid like imponert over folk som beskylder andre for å ljuge. Det er jerne folk av den typen som i realiteten beskriver seg sjølv, når det omtaler andre.
Og han snakker om at det tar 6-8 timer å lade de siste 20%.
Og han snakker om strømmer på 1000A.

Han sier selv han er svakstrøms ingeniør, men med disse uttalelsene begynner man jammen å undre seg...
Å kun snakke om Ah er uinteressant, dessuten er det ingen elbiler som har 700-800Ah. Det er energiinnholdet  i batteriet som er interessant, nemlig Ah x batterispenning. Eks: 50Ah x 400V = 20kWh.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

TorC

Jeg tipper at han rett og slett tror at elbiler går på 12v blybatterier. Hvis man leser tallene hans og påstandene hans i lys av dette, så er det er det mer logisk. Selvsagt pinlig for ham å drite seg ut på denne måten, men jeg synes jo dette egentlig er mest pinlig for journalisten. Det er faktisk han som har ansvaret for å beskytte intervjuobjektet.

For det er tullete å kjøre elbillading på 12v lading. Og hadde elbilene gått på 12v så hadde man jo faktisk trengt 700 ah.

Men som nevnt, det er jo bare en pinlig seanse. Trist at en sånn fyr som har gjort mye smart skal avslutte karrieren med et slikt oppslag.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

arnejorg1

Gammel artikkel som jeg har lest tidligere. Men man kan vel konkludere med at denne mannen tar helt feil. Han sier sier han har laget de beste batteriene. Vel d er vel ikke hans teknologi.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Olee

Lurer på om han fortsatt sier det samme...

Jorgensen

Sitat fra: Olee på mandag 03. august 2015, klokken 17:11
Lurer på om han fortsatt sier det samme...
Det samme gjelder han som skrev om internett i 1996, han tok iallefall helt feil :)
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

TorC

Sitat fra: Jorgensen på onsdag 05. august 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olee på mandag 03. august 2015, klokken 17:11
Lurer på om han fortsatt sier det samme...
Det samme gjelder han som skrev om internett i 1996, han tok iallefall helt feil :)

Takk for dagens latter! Tipper Leif Osvold føler seg temmelig smart nå.... Merkelig at noen fortsatt gidder å lytte til ham... http://www.minervanett.no/skribent/leif_osvold/
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

AmocoCadiz

Sitat fra: TorC på onsdag 05. august 2015, klokken 18:04
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 05. august 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olee på mandag 03. august 2015, klokken 17:11
Lurer på om han fortsatt sier det samme...
Det samme gjelder han som skrev om internett i 1996, han tok iallefall helt feil :)

Takk for dagens latter! Tipper Leif Osvold føler seg temmelig smart nå.... Merkelig at noen fortsatt gidder å lytte til ham... http://www.minervanett.no/skribent/leif_osvold/

Er vel bare å sende et brev i posten og spørre han,
siden han sannsynligvis tilhører de 99% som ikke bruker internet....sic

Olee

Hahaha  ;D Får spørre om han kan spå fremtiden for elbiler også  :o

TorC

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 05. august 2015, klokken 21:01
Sitat fra: TorC på onsdag 05. august 2015, klokken 18:04
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 05. august 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olee på mandag 03. august 2015, klokken 17:11
Lurer på om han fortsatt sier det samme...
Det samme gjelder han som skrev om internett i 1996, han tok iallefall helt feil :)

Takk for dagens latter! Tipper Leif Osvold føler seg temmelig smart nå.... Merkelig at noen fortsatt gidder å lytte til ham... http://www.minervanett.no/skribent/leif_osvold/

Er vel bare å sende et brev i posten og spørre han,
siden han sannsynligvis tilhører de 99% som ikke bruker internet....sic

Det verste er jo at han ikke ga seg heller. Han fulgte opp med "Tilbakegang for internett" i 1998 http://www.ignorantus.com/osvold/7juli1998.png. OG toppet det hele med "Nettet tar ikke av" i 1999 http://www.ignorantus.com/osvold/osvold_tar_ikke_av.jpg

Det minner meg "litt" om ingeniøren fra Bodø... Gir seg ikke på tross av fakta sier det stikk motsatte.

Og jeg tipper ingeniøren fra Bodø kommer til å føle seg uthengt om ti år akkurat som Leif Osvald kommenterte i 2005. http://www.ignorantus.com/osvold/oktober2005.png

Når folk sier dumme ting i media, så må man forvente å bli latterliggjort.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ludo

#13

ludo

#14
Og enda en luring som bruker  Dagfinn Danielsen artikelen som referat!

https://m.facebook.com/profile.php?id=566893270082513

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA