Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E24 med guide for bedre elbil rekkevidde.

Startet av Griffel, mandag 24. august 2015, klokken 21:27

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/industri/2015/07/25/hvilken-elbil-skal-du-kjope

Sitat
Livssituasjon vil ofte diktere hva slags bil det er mest fornuftig å kjøpe. Vi har satt opp seks typiske brukergrupper, og funnet noen passende biler basert på spesifikasjoner......Det skal understrekes at dette bare er forslag, og ikke anbefalinger. Til syvende og sist er det tross alt dine behov som må avgjøre hvilken bil som passer deg best.

og gruppene er:
Småkjøreren:Trillingene,Buddy Baes
Småbarnsfamilien: Leaf,eGolf,
Familie med store barn: Nissan e-NV200 Evalia, Kia Soul,
Pendleren: Mercedes B, Renault Zoe
Den som bruker bil mye:Tesla

Jeg kom bare til 5 grupper, den 6. er kanskje de som aldrig kunne tenke seg elbil? eller at de ikke fant på noe navn på gruppen som burde kjøpe seg en BMW i3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Ingen burde kjøpe bil med kortere rekkevidde enn Soul, da elbilen som gjerne var tenkt som bil nummer to blir hovedbilen!

Trillingene er bra de,men de er små og har for kort rekkevidde.
Vi tenkte på det først, men lykken var heldigvis bedre enn forstanden.
Vurderte Tesla også et halvt sekund, men et flak på 10 m2 er langt utforbi i andre enden....
Spennende om/når Tesla kommer med folkebil med 30-40 mils rekkevidde....,

bno

Sitat fra: K S på lørdag 25. juli 2015, klokken 12:20
Vurderte Tesla også et halvt sekund, men et flak på 10 m2 er langt utforbi i andre enden....
Spennende om/når Tesla kommer med folkebil med 30-40 mils rekkevidde....,
Enig. Gjorde de samme konklusjoner. Tror vi kan utelate om, det blir vel et spørsmål (håper jeg) når den kommer. Satser på slutten av 2017 ...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

werner

Les kommentarene til TU artikkelen på FB. Utrolig mange som er sinte på elbiler og de mest usaklige argumenter presenteres.
Hvorfor denne skepsis ?

Ferry

Jeg skulle til å skrive at kommentarene ikke var ille på denne artikkelen, men så så jeg det ble referert til Facebook. Trålet meg inn der for å lese litt, og det var jo ikke bedre enn kommentarfeltene i tabloidene. Livet er for kort til å bry seg med slikt.

elektrolux

Sitat fra: K S på lørdag 25. juli 2015, klokken 12:20
Ingen burde kjøpe bil med kortere rekkevidde enn Soul, da elbilen som gjerne var tenkt som bil nummer to blir hovedbilen!

Obs! Føler meg plutselig ikke verdig som elbillist da ingen av mine Elbiler klarer Soul sin rekkevidde.  :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Sitat fra: werner på søndag 26. juli 2015, klokken 11:26
Les kommentarene til TU artikkelen på FB. Utrolig mange som er sinte på elbiler og de mest usaklige argumenter presenteres.
Hvorfor denne skepsis ?

Same grunn til at folk sutrar over at dei må betale skatt, og stemmer FrP. Nokon er dessverre mindre begava, og det ein manglar mellom øyra, tek ein ofte att i høgrøyste...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. juli 2015, klokken 12:27
Sitat fra: K S på lørdag 25. juli 2015, klokken 12:20
Ingen burde kjøpe bil med kortere rekkevidde enn Soul, da elbilen som gjerne var tenkt som bil nummer to blir hovedbilen!

Obs! Føler meg plutselig ikke verdig som elbillist da ingen av mine Elbiler klarer Soul sin rekkevidde.  :o

Antar at du forstod hva jeg mente, hvis ikke beklager jeg, virkelig.

elektrolux

Ingen skjede skadd, ingen skade skjedd, men vi har stor glede av elbilene våre, selv C1 som akkurat nå ligger på 20-30 km rekkevidde grunnet en defekt celle.

Skal vi først ut av området vi bor i blir det ofte veldig langt, og da nytter selv ikke Tesla for oss. Har derfor en camper og div. MC i tillegg til en elektrisk bilpark som hele familien disponerer. Med 3 personer med førerkort holder vi 4 elbiler i sirkulasjon og bytter bare til en fulladet når en er tom. Raskere enn både hurtiglading og batteribytte. Rart ikke flere bruker denne metoden. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Sitat fra: K S på søndag 26. juli 2015, klokken 13:08
Har ikke tømt batteriet på Soulen, bare ned mot 10-20 km restrekkevidde, men hadde bilen hatt 10-20 km kortere rekkevidde hadde jeg fått testa Viking.....
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Sitat fra: K S på søndag 26. juli 2015, klokken 13:08
For meg er det tre ting sim er viktige når det gjelder elbil:
1. Rekkevidde
2. Rekkevidde
3. Rekkevidde

Rekkevidderutfordringer kan løses med et ekstra hurtigladestopp på langtur og det er mange andre problemer som ikke kan løses like lett:

Mangel på bagasjeplass kan gjøre at man ikke får med seg alt man trenger.
Biler med bare 4 seter gjør at sistemann eller kjærringa må bli igjen hjemme (kanskje ikke alltid en dum ting).
Mangel på saktelademulighet gjør at man kan bli nødt til å kjøre lange omveier for å få ladet bilen.
Stoor bil (tesla) kan by på parkeringsutfordringer der man bor (jeg har ikke plass til en sånn sak).

Og dette er bare noe av det jeg kommer på i farta. Så selv om rekkevidde er viktig, er det faktisk den enkleste tingen å løse hvis man står der med litt for kort rekkevidde på én lading en dag. Forutsetter at man ikke er nødt til å hurtiglade på daglig basis for å få hverdagens gjøremål til å gå opp.

moderator 2

Folkens - skjerpings!

Diskuter sak, og ikke person eller skrivefeil.

Noen liker mora og andre liker dattera.

Vær åpen for at man prioriterer forskjellig

Blir det vanskelig å holde seg saklig, så dropp å skriv på elbilforumet. Da kan du heller ytre deg hos HegnarForum.

Lars

Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA