Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Passat GTE

Startet av inthron, mandag 24. august 2015, klokken 21:04

« forrige - neste »

inthron

Fikk i dag bekreftelse på at leveringen av den nye Zaptec ladekabelen er 2-3 måneder forsinket og ikke vil bli levert før i oktober. De skylder på nye krav fra myndighetene. Kabelen vil imidlertid da bli levert med både type 2 kontakt og normal huskontakt. Forsinket levering kom vel ikke akkurat som noen stor overraskelse.
2015 Renault Zoe Intens (R240)

Griffel

#1
Sitat fra: inthron på lørdag 25. juli 2015, klokken 10:31
Fikk i dag bekreftelse på at leveringen av den nye Zaptec ladekabelen er 2-3 måneder forsinket og ikke vil bli levert før i oktober. De skylder på nye krav fra myndighetene. Kabelen vil imidlertid da bli levert med både type 2 kontakt og normal huskontakt. Dette kom vel ikke akkurat som noen stor overraskelse.
At den også får type 2 kontakt er en overraskelse. At den er forsinket minst 3 mnd er vel ikke mer enn forventet, og skyldes neppe "veldig nye krav" fra myndighetene.
Mer spennene er det om de får ut det produktet som står først på lanseringslisten, "Zap Charger Smart", i september slik det står på hjemmesiden. Da vil de for 1.gang bli ferdig omtrent som de selv antyder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hsa77

Sitat fra: inthron på lørdag 25. juli 2015, klokken 10:31
Fikk i dag bekreftelse på at leveringen av den nye Zaptec ladekabelen er 2-3 måneder forsinket og ikke vil bli levert før i oktober. De skylder på nye krav fra myndighetene. Kabelen vil imidlertid da bli levert med både type 2 kontakt og normal huskontakt. Dette kom vel ikke akkurat som noen stor overraskelse.
Hvor har du fått denne informasjonen fra?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

Har ikke hørt noe om at Zaptec skulle levere noe volum av kablen sin før september til Renault. Det er neppe noen stor forsinkelse men snarere en tidligere overoptimisme fra enkelte kilder.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

asgeirn

At den får type 2 plugg høres veldig positivt ut. Om den i tillegg hadde taklet 7.6kW hadde man vært garantert at Zoe kunne lade på hva som helst.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:05
Har ikke hørt noe om at Zaptec skulle levere noe volum av kablen sin før september til Renault. Det er neppe noen stor forsinkelse men snarere en tidligere overoptimisme fra enkelte kilder.

Sier Renault august i kampanjene sine må man kunne forvente at det leverer ut fra august. Så da blir det som med ladebøtteprototypen: De lanserer og går stort ut, men har ingen å levere ut til kundene. Og det går faktisk over et år fra Renault går ut med at "nå er ladeproblemene løst" frem til kundene får en portabel løsning som nesten kan sammenlignes med det alle andre elbiler har kunnet lade med og på siden tidenes morgen.

TM

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:05
Har ikke hørt noe om at Zaptec skulle levere noe volum av kablen sin før september til Renault. Det er neppe noen stor forsinkelse men snarere en tidligere overoptimisme fra enkelte kilder.
Er det Renault Norge (RBI) du kaller enkelte kilder ? Det er tydelig at man må ta pressemeldinger fra RBI med en stor klype salt.

inthron

#7
Sitat fra: hsa77 på lørdag 25. juli 2015, klokken 21:12
Sitat fra: inthron på lørdag 25. juli 2015, klokken 10:31
Fikk i dag bekreftelse på at leveringen av den nye Zaptec ladekabelen er 2-3 måneder forsinket og ikke vil bli levert før i oktober. De skylder på nye krav fra myndighetene. Kabelen vil imidlertid da bli levert med både type 2 kontakt og normal huskontakt. Dette kom vel ikke akkurat som noen stor overraskelse.
Hvor har du fått denne informasjonen fra?
Fått brev om dette i posten fra RBI Norge AS.
2015 Renault Zoe Intens (R240)

Rav4_EV

Fra Zaptec har jeg fått vite at produktet skulle være ferdig utviklet i våres. Første partier av kabel skulle være klar for levering i september. Deretter en økning i produksjonstakten.

Dessverre har salget av Zoe økt raskere enn planen for innfasing av ny kabel. Et mindre antall kabler tilgjengelig i september må nå spres på ytterligere flere solgte biler.

Mine kommentarer går på hva jeg vet om Zaptec.
Hva RBI Norge AS og eventuelle folhandlere har informert om har jeg ikke fulgt med på og avstår derfor å kommentere.

Ellers er det vel lite nytt fra Emils side. Vi kjenner alle hans forkjærlighet for Renault. Selv lader jeg med 11 kW hjemme og benytter semi- og hurtiglading hos Fortum når jeg er utenbys. Leaf ble et problem for oss fordi den ladet for sakte. Når man har kjørt rundt hele dagen er det kjekt å lade under middagen og igjen kan benytte bilen på kvelden uten å måtte oppsøke en hurtiglader. Sneglelading underveis er ikke mulig. Det mangler ladeplasser underveis. Om om de finnes, er de opptatt.  For mitt bruksmønster er ladeproblemet med Zoe løst for lenge siden.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 10:07
Ellers er det vel lite nytt fra Emils side. Vi kjenner alle hans forkjærlighet for Renault. Selv lader jeg med 11 kW hjemme og benytter semi- og hurtiglading hos Fortum når jeg er utenbys. Leaf ble et problem for oss fordi den ladet for sakte. Når man har kjørt rundt hele dagen er det kjekt å lade under middagen og igjen kan benytte bilen på kvelden uten å måtte oppsøke en hurtiglader. Sneglelading underveis er ikke mulig. Det mangler ladeplasser underveis. Om om de finnes, er de opptatt.  For mitt bruksmønster er ladeproblemet med Zoe løst for lenge siden.

Spørs om du sier det samme når effekttariffene kommer til ditt område. Å lade med 11kW hver ettermiddag ville kostet meg 9405 kroner årlig i ekstra nettleie slik tariffen er her nå (35,- pr. kW sommmerstid og 107,50 vinterstid).
Her blir det å lade for fullt når sola skinner og solcelleanlegget produserer, og på 5A/6A om det må lades på andre tidspunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Skjønner din bekymring i forhold til nye effekttariffer Kirkebø, men det har jo ingenting med bruksmønsteret vårt å gjøre.
Blir vel tvunget til å kjøpe dieselbil da fordi monopolisteverkene ikke greier å legge tilrette for bruk av moderne mobilitet.
Ser ut til at prisene du nevner gjør det økonomisk lønnsomt å investere i en kraftig dieselgenerator for å jevne ut toppene.

Alternativet er gigabatteribank i garasjen i tillegg til egenprodusert strøm.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 10:07
Selv lader jeg med 11 kW hjemme og benytter semi- og hurtiglading hos Fortum når jeg er utenbys. Leaf ble et problem for oss fordi den ladet for sakte. Når man har kjørt rundt hele dagen er det kjekt å lade under middagen og igjen kan benytte bilen på kvelden uten å måtte oppsøke en hurtiglader. Sneglelading underveis er ikke mulig. Det mangler ladeplasser underveis. Om om de finnes, er de opptatt.  For mitt bruksmønster er ladeproblemet med Zoe løst for lenge siden.

Heldigvis er folk forskjellige, og biler også. Uten garantert 16A lading fra schuko/CEE/ALLE Type2 kontakter hadde jeg måttet bruke mye lengre tid på lading/kjøring enn det jeg har gjort de siste to årene siden jeg hadde måttet kjøre lange omveier etter jobb for å komme til hurtige og semihurtige ladeplasser en Zoe kunne ladet på. 16A lading gjennom dagen mens bilen står parkert og jeg jobber gir meg det jeg trenger for å komme hjem og en time på ettermiddagen mens jeg spiser gir fortsatt nok til å kjøre et par mil til. Jeg skulle jo selvfølgelig ønske at Leafen ved enkelte anledninger hadde ladet raksere hjemme, men ikke på bekosntning av garantert lading hvor-som-helst,  og de få gangene 16A ikke har vært nok har jeg hatt CHAdeMO innenfor rekkevidde uten større omveier.

Når jeg er på langtur er derimot 22kW som dagens Zoe leveres med ikke raskt nok. Da holder jeg meg til 40-50kW CHAdeMO og i de fleste tilfellene er hurtigladingen avsluttet før jeg er nede på maksladehastigheten til Zoe.

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 10:07
Ellers er det vel lite nytt fra Emils side. Vi kjenner alle hans forkjærlighet for Renault.

Har ingenting i mot Renault som firma, men måten de annonserer ting, forvirrende overlappende kampanjer og at de ikke løser problemene men snur på det og kaller det en fordel. Alle ladeproblemer til Zoe kunne vært løst med en separat 3.6kW enfaselader montert i bilen som tok over for Chameleon laderen på enfaselading. Hadde dette vært gjort fra første dag hadde det nok være en mye rimeligere løsning enn alt Renault har måttet ordne i ettertid og Zoe hadde neppe hatt de samme oppstartsporblemene her i landet som de har hatt.

Ellers er det ikke nytt her at enkelte her inne tar det personlig når man poster kritikk av Renault/Zoe og går til personangrep selv om all kriktikken er dokumentert.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 11:45
Skjønner din bekymring i forhold til nye effekttariffer Kirkebø, men det har jo ingenting med bruksmønsteret vårt å gjøre.

Selvfølgelig har det noe med bruksmønsteret å gjøre. Om man bare unntaksvis har bruk for å kjøre langt etter middag vil f.eks effekttariffene gjøre det mye mer lønnsomt å lade på en hurtiglader på vei hjem fra jobb fremfor å lade på 11kW hjemme mens middagen lages (den tiden av døgnet strømforbruket også er høyest slik at all ladeeffekt blir marginaleffekt og utløser full effektprising). Det kan også gjøre det mer lønnsomt å kjøpe en bil med større batteri slik at man har ok med strøm igjen etter at man kommer hjem fra jobb. Dermed kan lading legges til etter 23:00 da effektforbruket er mye lavere.

Det er helt klart biler med lite batteri og uten hurtiglademulighet som får størst utfordringer ved innføringen av effekttariffer. Slik sett stiller vel Smart ED og MB B-klasse ennå dårligere enn (nye) Zoe siden de kun kan lades med maks 11kW utenfor hjemmet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

#13
Spørs om ikke hurtiglading andre steder blir like galt med hensyn til effektavgifter. For at en hurtiglader skal være attraktiv for meg bør den være ledig. Slik avgiftene hos netteselskapene ser ut til å bli vil økonomien til ladeoperatørene ligge i at hurtigladeren har størst mulig belegg.

Hjemme blir varmtvannsbereder og noen varmekabler koblet ut under elbilladingen. Dermed trenger ikke totalforbruket stige voldsomt.

PS. God sommer til deg også Emil. Med dine kommentarer vet vi at informasjonen på forumet blir balansert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. juli 2015, klokken 12:26
Spørs om ikke hurtiglading andre steder blir like galt med hensyn til effektavgifter. For at en hurtiglader skal være attraktiv for meg bør den være ledig. Slik avgiftene hos netteselskapene ser ut til å bli vil økonomien til ladeoperatørene ligge i at hurtigladeren har størst mulig belegg.

Nja. Effektavgiften på hurtigladestasjonen blir ikke all verdens pr. kWh om den er hyppig brukt. Mens hjemme utløses det full effektavgift etter 3 timer i en gitt måned på 11kW. Om du lader til sammen 3 timer på 11kW en vintermåned og slår av litt annet mens det pågår slik at totalforbruket stiger kun 7KW koster det alikevel nesten 23 kroner pr. kWh i effektavgift. Bortimot worst case ja, men plutselig virker 4,- pr. kWh på en hurtiglader (2,50 pr. minutt og 37.5kW i snitt) _veldig_ billig.

Hvis du passerer 3-4 hurtigladere på vei til jobb og samme antall på vei hjem skal det vel litt til at ingen av de er ledige når du passerer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA