Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær

Startet av Edderkopp, mandag 24. august 2015, klokken 20:26

« forrige - neste »

Rødkleiv

Testa har nok totalt sett minst støy. Ved motorveiehastighet med OK asfalt synes jeg Leafen er nesten like bra. Det som skiller er at støyen i Leafen er mer ujevn og varierende. Ved dårlig asfalt/nedbør merker man at Leafen har noen hull i støydempingen.

Sammenligner man Tesla gen 1 med 21' dekk mot Leaf gen 2 (1.5) på 16' dekk, er Leafen bedre.

BEVeRage

Konstigt, är det bara jag som störs av Leaf'ens obehagliga resonansljud (ca 230Hz) i farter över 30km/h?
(dvs inte VSP ljudet)
Nissan verkstaden påstår att det är normalt men då borde ju fler höra det.
Min Leaf 2015 har nu gått 400 mil och resonansljudet hördes redan från början.

När jag bytte till Leaf (BEV) tänkte jag att den skulle vara minst lika tyst som min gamla Prius (HEV), dvs under dom korta stunderna Prius'en bara drevs med elmotorn, men så blev det ju tyvärr inte.

kornman

Sitat fra: BEVeRage på søndag 02. august 2015, klokken 15:12
Konstigt, är det bara jag som störs av Leaf'ens obehagliga resonansljud (ca 230Hz) i farter över 30km/h?
(dvs inte VSP ljudet)
Nissan verkstaden påstår att det är normalt men då borde ju fler höra det.
Min Leaf 2015 har nu gått 400 mil och resonansljudet hördes redan från början.
Jag har visserligen en 2012:a, men upplever inget resonansljud. Ett svagt surr från invertern hörs ibland (ca 5kHz gissar jag). Annars är den föredömligt tyst (utom på grov asfalt). i3:an jag provkörde väsnades betydligt mer.

Vissa däcksmönster kan ge förfärliga resonanser. Möjligen har 2015 andra däck, men det är bara en vild gissning. Det får du veta när vinterdäcken åker på. Jag kör på Nokian R2 och de är minst lika tysta som sommardäcken.

BEVeRage

Sitat fra: kornman på søndag 02. august 2015, klokken 19:02
Vissa däcksmönster kan ge förfärliga resonanser. Möjligen har 2015 andra däck, men det är bara en vild gissning.

Min Leaf 2015 har Michelin Energy Saver+.
Någon fler med likadana sommardäck som upplever störande resonansljud?

Rødkleiv

Har samme dekkene og opplever ikke en slik lyd. Det skal sies at jeg ikke er helt intuitiv med Hz skalaen, men jeg pleier å være svært observant til støy i bil.

Silkefot

BEVeRage: Foreslår at du prøvekjører en annen Leaf for å se om det er forskjeller. Støy er ofte veldig individuelt både med tanke på det som produserer det og den som opplever det
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA