Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av ThomasEL, mandag 24. august 2015, klokken 09:18

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg er relativ fersk Leafbruker og har en 2015 modell Acenta.
Så langt er jeg strålende fornøyd med bilen, bortsett fra én ting:

Oversikten over ladepunkter i bilens navigasjonssystem er katastrofalt dårlig... Med Carwingssystemet er man jo stadig "online" med Nissans database - ergo må det jo bety at de ikke "gidder" å holde denne databasen oppdatert...

Noen som har prøvd seg med noen fremstøt mot Nissan? Jeg mener vi bør kunne forvente at bilens ladekart (så lenge man har et aktivt Carwingsabonnement) er like godt oppdatert som f. eks. ladekart.no og andre som får informasjon fra NOBIL.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

mo73ro

Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Erik182

Helt enig. Den er helt på trynet. Fikk erfare dette når jeg cruiset rundt i Oslo..
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

Øivind

Hele navigasjonssystemet på Leaf er en katastrofe...
Bruker heller Here Drive på mobilen til navigering og ladekart på 1881 til å finne hurtigladere...
2014 Leaf
2015 e-NV200
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

ThomasEL

Joda, vi kan jo velge å resignere... Jeg har i stedet valgt å sende en e-post til Nissan der jeg som forbruker fremmer et krav om at tjenesten bedres drastisk. Hjelper det? Neppe hvis jeg gjør det alene... Men hvis mange Leafeiere legger press på Nissan, så kanskje de blir tvungen til å gjøre noe... Dette er tross alt et stort irritasjonsmoment blant ellers godt fornøyde Leafkjørere her i landet. Og hvordan vi snakker om bilene våre er viktig for Nissan, vil jeg tro...

tropico

Thomas: hvilken epostadresse sendte du klage til?
Vil også sende dem noen ord, men greit å ta det på samme adresse kanskje?
Nissan Leaf 2012

ThomasEL

Jeg brukte den adressen Nissan oppgir til Carwings kundesenter:

evnorway@nissan-services.eu

Kjør på folkens! Jo flere som skriver til dem, jo større sjanse for at noe skjer!

mo73ro

Kunne du lagt ut hva du skrev? Evt. sendt det som PM. Sikkert greit å sende dem omtrentlig samme innhold.

Kanskje også en idé og sende samme epost til forhandler slik at de også får tilbakemelding?

Ellers har jeg inntrykk av at software fra Asia sjelden er på høyde med US eller Euro utviklet løsninger. Ikke bare i bil men i annet utstyr også.

Har KIA c'eed som backup bil og navigasjon i denne er også langt unna det jeg sett i tyske biler, men her er selvfølgelig ikke oppdatert oversikt over bensinstasjoner så viktig. Den er jo heller ikke online slik Leaf'en er, så man forventer vel mer av et system som burde kunne holde seg oppdatert automatisk.
Leaf Acenta Sort 2015

ThomasEL

Er bortreist for øyeblikket, så har ikke tilgang på nøyaktig det jeg skrev... Men jeg gjorde det enkelt og tydelig:

- Adresserte henvendelsen til Nissans Carwingkundesenter (se e-postadresse i tidligere innlegg)

-Fortalte helt kort at jeg er generelt fornøyd med bilen, men at et viktig punkt trekker ned helhetsinntrykket og ligger "utenfor" det man kan forvente.

-Beskrev kort hvordan Carwingssystemet ikke holder mål når det gjelder oppdatering av ladestasjoner. Her henviste jeg til at b.l.a. ladestasjoner.no klarer dette. Bør ikke være vanskeligere for Nissan å holde databasen oppdatert.

Thomas

muggost

Jeg har, et flere uheldige opplevelser, sluttet å stole på både bilens innebygde ladekart, LadeNå-appen og 1881. Når jeg skal på langtur har jeg på forhånd laget meg et eget google kart med alle hurtigladerne på kjøreruta (og noen rundt), samt programmert inn disse som "stored addresses" i bilens navigasjonssystem, slik:

E18-01 Kiwi SFJ
E18-02 Statoil TMP
E18-03 Kiwi Porsgr
E18-04 Lasses Auto
osv...
E39-01 Vesterveien
E39-02 Brennåsen
E39-03 Mandal
osv...

Pr dags dato er dette den eneste løsningen som har fungert tilfredsstillende for meg. Jeg skulle gjerne vært nav-utvikler for Nissan - det er mange lavthengende frukter som kan plukkes relativt enkelt hos dem :)

ThomasEL

Har nå fått svar på min e-posthenvendelse til Nissan Carwings:

De bedyrer at de tar henvendelsen alvorlig og at de jobber med å holde kartene så oppdatert de kan. Samtidig kommer det ei lekse om at de er avhengige av at eksterne aktører sender info om ladepunkter, noe som tar tid... Dette siste er vel med respekt å melde vås, for det finnes allerede databaser som ligger lysår foran Nissans...

Så oppfordringen er klar:
Fortsett å "bombardere" kundeservice med krav om hurtigere og bedre oppdatering av ladepunkter!! Dette viktige arbeidet kan vi ikke la de ignorere lenger!

tropico

Nissan Leaf 2012

Rødkleiv

Hvor er det dårlig oppdatert? Jeg kjører mest rundt/i Oslo, og opplever at ladekartet i bilen er omtrent like bra som nobil og diverse apper.

mo73ro

Er ikke snakk om hvor, men hva som ikke kommer opp. Har hatt bilen i ca. 1 mnd og får ikke opp Fortum sine hurtigladere. Begynte da og bruke web / app.
Leaf Acenta Sort 2015

Rødkleiv

Jeg får opp Fortum sine ladestasjoner.

Er det ikke et valg et sted hvor man kan si ja/nei til å vise hurtigladere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA