Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DAB/DAB+ på Renault Zoe

Startet av Lille Lance, mandag 24. august 2015, klokken 09:01

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sigurdi på lørdag 08. august 2015, klokken 00:36
Dersom garasjen er så lav at en må smyge seg inn, blir det ikke noe problem stilling at det ikke går med skiboks eller mulighet for å feste sykkel på taket. :-)

Men høyden på Falcon dørene oppe, er det samme som høyden som bagasjedøra på en tilsvarende bil.

Er vel ikke så mange som vurderer å kjøpe SUV om de har garasje under 2.1m og da er det ikke noe problem å komme ut av falcon dørene.
De går ikke helt opp, men går opp til 2.1 og så ut.
En voksen kan da ikke stå oppreist under døra, men går nok greit for barn.

For de som har svært lavt under taket i garasjen så er vel Model S et bedre kjøp?

PS bredden blir noen cm mer en model S, lengden blir litt lengre, små garasje anlegg har en tendens til å ha svært små parkerings plasser også. ;-)

Ser på bildet at bakluken er omtrent like høy som falcondørene ja. Men alt ser veldig høyt ut ettersom det innerste leddet vil rett opp og ingenting vil særlig rett ut. Kanskje sensorene kan se at det er lite plass rett opp men mye plass på sidene sånn at de kan løfte vingene mer ut enn opp i de tilfellene? På bildet så er det enten veldig lave mennesker eller så snakker vi gjerne 2,4meter? For min del som verken parkerer i garasje eller handler på Straensenteret eller Jåttå, hvor det er lave parkeringsplasser er det mer takstativet som er ankepunktet.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

sigurdi

Full åpning av dører så trenger man 2.4m takhøyde.

Er det slik at en alltid må ha dører helt åpne for å gå ut av bilen?
Jeg sniker meg ut titt og ofte i parkerings hus, ferger osv pga bredde.
Falcon åpner seg så mye de kan uten å ta borti og en kan da snike seg ut, må bøye seg.
Nøyaktig hvor stor åpning det er med løft i ulike høyder, må vi nok vente på å finne ut.
De som er svært usikre, må da vente til det kommer demo biler som en kan teste på.
Si at noe ikke er mulig bare ut fra synsing og bilder med dørene helt åpne blir noe feil.
Det er gjort endringer på dørene siden Prototypen og er vel bare Tesla indre kjerne som vet 100% hvordan de fungerer.

Så vi får vente å se, tror de fleste blir positivt overasket etter noe bruk.
PS går jo ann å vente på CUV versjonen av Model 3, men jeg er lei av å vente.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Lynet

Hvis man tar å måler på vedlagte bilde så er høyden med åpne dører tilnærmet lik bredden. Og i følge Wikipedia er TMX 208,3cm bred.
Det vil si at dørene ikke er mye høyere enn 210cm.
Men bildet er jo en animasjon da......
Og å krype ut med halvåpne dører tror jeg blir en akrobatisk øvelse.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Amoss

Sitat fra: StianSalG på fredag 07. august 2015, klokken 09:52
Problemet med den løsningen som denne brukeren har foreslått, er hvordan døren skal hengsles. Hvordan skal side-delen av døra (hvis vi deler opp i takdel og sidedel) kunne løftes opp over 180 grader (om vi tenker tak og side koblet sammen)? Intet stempel klarer å gå i vinkel slik at det får skjøvet døra opp i mer enn 180 grader.

Du har jo helt rett i at dette kan være vanskelig å få til i praksis. Men nå har nå en gang Tesla noen gode ingeniører på lønningslista, og etter ryktene så er jo nettopp det å få til disse dørene noe av det de har slitt med, og som har forårsaket forsinkelsene av bilen. Så ville ikke se helt bort i fra at de har fått til noe ala dette, om enn kanskje ikke fullt så dramatisk som på bildet der dør-bladene peker oppover. Men la oss si at de har fått til å løfte tak-delen av døra 1cm, og få side-delen av døren til å peke rett ut derifra?

... men er nå uansett ikke lenge til vi ser hva de har - eller ikke har - fått til :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Sitat fra: Amoss på lørdag 08. august 2015, klokken 12:54

Du har jo helt rett i at dette kan være vanskelig å få til i praksis. Men nå har nå en gang Tesla noen gode ingeniører på lønningslista, og etter ryktene så er jo nettopp det å få til disse dørene noe av det de har slitt med, og som har forårsaket forsinkelsene av bilen. Så ville ikke se helt bort i fra at de har fått til noe ala dette, om enn kanskje ikke fullt så dramatisk som på bildet der dør-bladene peker oppover. Men la oss si at de har fått til å løfte tak-delen av døra 1cm, og få side-delen av døren til å peke rett ut derifra?

... men er nå uansett ikke lenge til vi ser hva de har - eller ikke har - fått til :)
Ryktene har sakt dette, men Tesla selv har faktisk ved flere anledninger (sist nå på Q2) gitt klar beskjed at Falcon Dørene ikke har vært det store problemet, men 2.Seterad.
Så dette er vel et bevis på at er det nok rykter om en ting blir det fakta?

Snike seg ut halvåpen Falcon dør må ikke være så mye større akrobatisk øvelse en en standard dør i en trang parkerings garasje, en får åpning på begge sider av døren når den går opp og ut.

Men denne diskusjonen gir svært lite nytteverdi siden vi ikke vet nøyaktig hvordan falcon dørene kommer til å oppføre seg på produksjons modellen.
Vi vet heller ikke høyden på bilen mer en antagelser og ikke hvor mye ut dørene kommer opp ut f.eks 2.1m takhøyde.
Er ikke noe vi får gjort noe med, er en fungsjon som er kommer om vi liker det eller ikke.

Men for de som dette blir et problem, finnes det andre biler å velge blant eks Model S som ikke har noe høydeproblem, bar bredde/lengde i trange garasjer.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på lørdag 08. august 2015, klokken 13:59
Ryktene har sakt dette, men Tesla selv har faktisk ved flere anledninger (sist nå på Q2) gitt klar beskjed at Falcon Dørene ikke har vært det store problemet, men 2.Seterad.
Så dette er vel et bevis på at er det nok rykter om en ting blir det fakta?

Hehe - neida, presenterte ingen ting som "fakta" her. :)

Men joda, har fått med meg at Elon nå i det siste har snakket "utelukkende" om 2. seterad. Men tviler sterkt på at Teslas samlede ingeniørkorps har jobbet med den i ett par år for å få den rett ;)  Sitter heller med inntrykk av at det først var døren som var problemet, og at når dørene var i boks, så var det denne seteraden som ikke var perfekt nok (kanskje fordi dørene ble smalere enn ført tenkt?). Men nei, kommer på ingen måte med noen "fakta" påstander her - det blir fra min side kun synsing og antagelser.

... og som du selv sier har debatten liten nytteverdi (dersom den da ikke kan få noen fra å kansellere før de ser hvordan løsningen faktisk blir?), så skal ikke dra den noe videre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Kanskje de individuelt kan skyves frem og tilbake? Kanskje snus helt rundt? Kanskje integrert underholdningssystem? Katapult? ::) ;)

De som venter på noe godt .. og alt det der .. :)

Lynet

Tok noen nye sammenligninger på bildet som ligger på tu.no, da kan det se ut som høyden blir 220cm!
En standard garasjeport er mellom 200 205cm. Og er det leddport ligger skinnene på siden og er det laveste punktet! Så dette kan holde hardt i 90% av norske garasjer.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lurium

Selv Model S bredde og lengde er jo utfordrende i Norge. Sånn er amerikansk bil :)

sigurdi

Håper Autoparkering blir lansert samtidig med X.
For de med frittstående garasje, blir ikke åpning av dører i garasjen en problem stilling.
Alle går ut før bilen kjører inn og parkerer seg selv, fordel pga bredden også.
Har selv 2.2m høyde i garasjen og porten er 2.4, brei, måtte heve døra for å få in Carawelle, men barn, varer... blir tatt ut før jeg kjører bilen inn.

Men alle biler er ikke laget for å passe alle brukergrupper, er jo en av grunnene til at vi har så mange ulike modeller og typer å velge blandt.

Hvor praktisk/upraktisk Falcon dørene blir må vi nok vente til vi kjører en selv, eller kan låne av Tesla.
Ser veldig stor fordel for Taxi, f.eks, sjåfør åpner døren fra førerplass, fulle folk som skal ut, eldre personer som skal inn ut, bevegelses hemmende og/eller rullestol brukere.
Så tror X blir mer populær Taxi en Model S.


Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lurium

Model X blir helt klart bedre som taxi pga lettere å sette seg inn. Model S vil ha bedre kjøreegenskaper da den vil være lettere og ha lavere tyngepunkt.

Oppheve tyngdekraftens lover klarer selv ikke Musk :)

sigurdi

Sitat fra: Thomas M på søndag 09. august 2015, klokken 18:17
Model X blir helt klart bedre som taxi pga lettere å sette seg inn. Model S vil ha bedre kjøreegenskaper da den vil være lettere og ha lavere tyngepunkt.

Oppheve tyngdekraftens lover klarer selv ikke Musk :)

Tror ikke så mange kjøpe Model X eller noen andre SUV/CUV type biler for å få best mulig kjøreegenskaper, dersom en tenker på høy fart i svinger osv.
Men kjøre langt på rette veier med både folk, fe, bagasje og ha god konfort og oversikt, er det mange som er blitt svært glad i denne typen biler. 
Tror også X blir stillere en Model S, Model S har kommet seg fra først bilene til i dag og X får ennå mer plass til isolasjon og distensering mellom passasjerer og veibane.

Kunne se over standard biler er en stor glede, på langtur, havne bak en lastebil en sen høstkveld med snø i lufta er totalt pyton. Ha litt ekstra skyv for å komme seg sikkert og raskt forbi er en stor fordel, men trenger verken Insane eller Ludicurus for å ha denne muligheten. 

De få gangene jeg bare skal kjøre for gleden av turen, er det garantert et par kameratet som byttelåner sin model S mot min X. :-)

Så kjøper ikke Model X for å få lavest mulig tyngdepunkt, raskest 0-100 eller for å kjøre gris på svingete skogsveier, men for å kunne transporere meg, famile, ink hund, utstyr fra A-B sommer, høst, vinter og vår på en sikker og konfortabel måte.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Espen Hugaas Andersen

Men velger bilklasse utifra behov. Deretter velger man spesifikk bilmodell utifra ønsker.

Model X vil ikke ha det laveste tyngdepunktet av alle biler, men den vil nok ha det laveste tyngdepunktet av enhver SUV/CUV av lignende størrelse. Model X vil ikke være den raskeste bilen på 0-100, men den vil være den raskeste SUV/CUVen på 0-100. Mange vil nok kjøpe Model X med ludicrous. Jeg vil nok ikke gjøre det, men det er jo ganske kult å kjøre fra en Porsche 911 eller en BMW i8 i en CUV.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mr_Utopia

Jeg lurer litt på om det kan tenkes at snø og is vil legge seg i kanten der hvor sylinder demper ligger. Og lage trøbbel ved lukking av døren. Altså at det kan bli skade på døren eller pakning... Noen som har link eller noe til nylige bilder av dette området som dekkes av ytterdel av døren og er over taket?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 04. september 2015, klokken 20:23
Jeg lurer litt på om det kan tenkes at snø og is vil legge seg i kanten der hvor sylinder demper ligger. Og lage trøbbel ved lukking av døren. Altså at det kan bli skade på døren eller pakning... Noen som har link eller noe til nylige bilder av dette området som dekkes av ytterdel av døren og er over taket?

Tipper de vil måtte installere "heat tracing" som de kaller det i oljebransjen - altså varmekabler...rundt forbi....men det er vel diskutert opp og ned....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA