Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DAB/DAB+ på Renault Zoe

Startet av Lille Lance, mandag 24. august 2015, klokken 09:01

« forrige - neste »

sigurdi

Taket er av glass, skråer bakover og utover mot siden trenger ikke mye for å at snå og is skal gli av.
Klarer den å holde over 0 grader gikser friksjon resten.

Men det kommer en CUV uten falcon dører i 2017-2018 for de som kan vente og bare trenger 5 seter.
Heter Model 3

At andre ikke har kommet med falcon dører kan like godt være at de ikke har kommet på det eller ikke ønsker å prøve.

Skyvedører ble og dømt nedom og hjem når det først kom på biler og kom alldri til å bli noe brukbar løsning.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Om falkevingedørene er så fantastiske, hvorfor ikke ha dem både foran og bak? Kanskje er det bare "de andre" som ikke har skjønt fortreffeligheten av slike dører, men jeg er ikke overbevist.

Mitt synspunkt er at Tesla fokuserer og bruker ressurser på litt merkelige ting. Nå har vi f.eks. fått en nye Model S med enda bedre ytelse (Ludicriuos), men seriøst - hva med å lage tette takluker og ladeluker som åpner seg når de skal m.m - OG ikke minst få en Model X på markedet som fungerer uten problemer og har funksjonaliteten man forventer av premium-/luksus familiebil.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

sigurdi

#17
Falcon dørene er ikke like praktiske som front dører.

Skjelden noen spenner fast barn i barnesete i førere setet.
Bilen er jo en 5 dørt, så trenger ikke ekstra brei fremdør for å komme bak i baksetet.

Hoved grunnene til Falcon løsningen er jo følgende:

- Lettere kunne komme seg inn/ut av tredje seterad.
- Lettere å spenne fast barn i barnesete(R) i 2 seterad, kanskje tredje også.
- lettere tilkomst for å feste barn i trange parkerings plasser.
(Ikke lett å presse seg inn en stor bakdør uten å skade nabobilen)
Bonuser:
- Ingen skader på nabo bil, når barn åpner en stor bakdør.
- ingen fare for at barn åpner døren ut i trafikkert veibane.
- Dørene kan åpnes lukkes fra førerplass.  (taxi, eldre folk, svigermødre osv)
PS skyvedører er nok vanskeligere å få til på en dråpeformet bil og aerodynamikk er svært viktig på en elbil. (Skinner langs siden lager mye turbulens)

PS er ikke samme personalet som jobber med utvikling av nye batterier, software og fikse lekkasjer på takluker.
(90kWh med Silicon i Anoden og nye sikringer er resultat av X utviklingen og ikke noe de har jobbet med for å få Ludicrous mode, bare bi effekt)
Vil tro de har måttet utvikle nye sikringer når X skulle trekke henger på litt under 10 000 pounds (ca 4400kg) oppover en bra stigning.
Ingen fare Max 3500kg i EU (EU regler)
Og blir ikke tettere takluker om IT eller batteri avdelingen prøver å fikse det.

X får ikke takluke, så et problem mindre. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

samotholt

Jeg er klar over at jeg nå kverulerer, men

- 3. seterad er vel en opsjon og er da "meningsløs" for de som velger bare 5 seter. Ergo falkevingedører unødvendige for denne gruppen.
- om vanlig bakdør gjør det for trangt å komme inn så er vel det samme gjerne tilfellet også for framdørene? Dette er en brei bil....
- hvorfor ikke ha en falkevingedør som dekker hele siden på bilen - da kan snøen "renne ned" bakrute og frontruta..

Sånn kan vi nå holde på  :) Jeg er skeptisk til konseptet uansett hva som blir sagt.

Forøvrig skjønner jeg at det ikke er samme folk som jobber på ulike ting i bilen, men de kunne jo ha brukt ressursene som er brukt på falkedørene til f.eks. å støyisolere bilene og kanskje tom. laget noe oppbevaringsrom osv. Må si at det forundrer meg at man i Model S dørene ikke har noen lommer å putte ting. Det er ikke mangel på plass som gjør det ihvertfall.

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

GreenBeHH

Av diverse grunner, mest pga. størrelsen på model S så ble det ikke Tesla på meg i denne omgang. Venter på model 3.
Men, jeg kan ikke helt forstå greia med disse 'falcon' dørene.  Det må være det mest upraktiske jeg har sett på lenge og det fra et land (USA) som veldig ofte parkerer i garasjer og garasjeanlegg.  Etter det jeg forstår så kan disse dørene ikke åpnes fordi de fleste slike anlegg har høyde rundt 2.10.
I tillegg så vil de ha alle negative elementer rundt regn og snø som i Norge er på tvers, smelter og fryser (pakninger).
I en annen tråd så vises testbiler på veien, men flere av disse bilene burde ikke vært ute i offentligheten da tilpasningene av dører og vinduer er synlig veldig dårlige.
Jeg tipper at model X aldri kommer på veien med disse dørene. :-\
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

samotholt

Så mye prestisje som er lagt i disse dørene så må de nesten levere med de, men skulle gjerne vært foruten.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

jkirkebo

#21
Sitat fra: GreenBeHH på torsdag 30. juli 2015, klokken 20:51
Av diverse grunner, mest pga. størrelsen på model S så ble det ikke Tesla på meg i denne omgang. Venter på model 3.
Men, jeg kan ikke helt forstå greia med disse 'falcon' dørene.  Det må være det mest upraktiske jeg har sett på lenge og det fra et land (USA) som veldig ofte parkerer i garasjer og garasjeanlegg.  Etter det jeg forstår så kan disse dørene ikke åpnes fordi de fleste slike anlegg har høyde rundt 2.10.

Jeg blir overrasket om bilen er høyere enn 2.10 med dørene åpne. Hvor høy er Model S, rundt 143cm? Og Model X blir da rundt 160cm tipper jeg. Det er neppe noen grunn til at dørene skal bygge mer enn 50cm oppover?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

samotholt

Bakluka på Model S er vel rundt 215cm høy åpnet?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Diravi

Bakluken på Model S kan jo enkelt programmeres til å ikke gå høyere enn det punktet eieren selv velger, om jeg husker riktig. Da kan vel disse falkedørene styres på samme måte.

Jeg skjønner utmerket godt ønsket om å kombinere bred sidedøråpning med dører som ikke tar mye plass utover. Falkedørene løser dette og jeg tror det vil være viktig for mange. All den tid den bakerste seteraden tydeligvis kan foldes ned tror jeg heller ikke det vil selges mange Model X med kun fem seter. Til sammenligning er det sterkt anbefalt å kjøpe Volvo XC90 med syv seter for gjensalgsverdien, og antall solgte Model S med de bakovervendte setene dokumenterer vel også behovet som mange kjøpere i denne størrelsesklassen bil har. Risikoen for en teknisk dårlig løsning skjønner jeg er en bekymring for flere, men de andre argumentene mot falkedørene fremstår som relativt søkt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sigurdi

Falcon dørene har sensorer og er dobbelt hengslet slik at de stopper før de treffer hindringer oppover og utover.
Dette er observert på observerte model X på veiene i USA.
Det blir nok ikke noe lommer osv i falcon dørene heller, er også ganse upraktisk når de åpnes :-)
SUV er en helt annen type bil og annen bruker gruppe og mønster så vil tro den er mer praktisk innredet sammenlignet med S.

Falcon dørene er kommet for å bli så for de som ikke liker dem eller er skeptiske, så er det mange andre biler å velge blandt.  Model S er jo et godt valg og har 5 normale dører. :-)

Panel tilpassninger er skjelden et veldig priortert området på test biler, siden det er helt andre ting de tester og som er i fokus. 
Dette er test biler produsert i test øyemed, ikke produsert for salg eller utstilling.

Bilder av test bilene, så ser en mange som har sensorer stikkende ut bak på dører, vinduer osv som blandt annet gjør at en ikke får lukket helt igjen dørene og vinduer.

Panel tilpassning kommer mer i fokus nå når de kjører test produksjon.

Mest sannsynlig denne og neste uke. (Fabrikken er stengt for omvisning og passer bra med tanke på Q2 Earnings 5 August)
Går denne test produksjonen bra ligger nok Tesla ajour når det gjelder  produksjons oppstart, vist ikke får vi en ny utsettelse på Q2 Earnings Call.

Har og tro på at design studio kommer opp snart men Tesla ønsker nok å selge mest mulig Model S, så vil tro de holder ut så lenge som mulig.

PS er jo bare Signatur holdere i USA som faktisk trenger tilgang til desing studio i første omgang.
(Founders biler har nok mottakere blitt spurt om farge utvendig/innvendig, siden de ellers er fully loaded for å si det slik)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Regner med at Falcon dørene åpnes, heves og lukkes elektrisk ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

satheesh.net

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 02. august 2015, klokken 10:16
Regner med at Falcon dørene åpnes, heves og lukkes elektrisk ?

Stemmer. Er nok også en utløsermekanisme for bruk i en eventuell nødsituasjon.

Teslanewbie

#27
Her er litt bilder på X tatt /publisert 1 uke siden, ser ut som om den får LED lys isteden for xenon

Men regner at dette er noen av testbilene da den ikke har sidespeil..

http://m.imgur.com/y4SEwvk

http://m.imgur.com/r/teslamotors/xVTkUsR
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Diravi

Dette så jo meget beroligende ut designmessig! Falkedørene pent integrert og fremfor alt er hekken senket vesentlig fra uglier-than-Prius-looken man kunne ane på en av de delvis kamuflerte testbilene. Fronten kan man også leve med. :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Espen Hugaas Andersen

Det der er en prototype som ble laget for ca 2 år siden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA