Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DAB/DAB+ på Renault Zoe

Startet av Lille Lance, mandag 24. august 2015, klokken 09:01

« forrige - neste »

Lille Lance

Jeg antar at bestilling av X iverksettes før snøen kommer iår. Det betyr at man ikke får noe info om hvordan Falcondørene fungere mht mye snø på taket.

Har noen av dere snappet opp info rundt dette på nettet? Det må jo vært testet på en vis med prototyp X'er
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

OleJA

Sitat fra: Lille Lance på fredag 24. juli 2015, klokken 11:30
Jeg antar at bestilling av X iverksettes før snøen kommer iår. Det betyr at man ikke får noe info om hvordan Falcondørene fungere mht mye snø på taket.

Har noen av dere snappet opp info rundt dette på nettet? Det må jo vært testet på en vis med prototyp X'er
En kan jo håpe på at dette er testet, men tviler vel egentlig på det. Det aller meste av X-testingen har vel skjedd de siste 2-3mnd utfra rapporterte observasjoner på nettet, og det har vært dårlig med muligheter for vintertesting.
Vintertestingen av Model S viste seg i ettertid å ha bestått av noen runder på en islagt sjø i tørt og fint vinterklima. F.eks så måtte ventilasjonen redesignes i ettertid siden den viste seg å være utilstrekkelig  til å holde vinduene frie for dugg.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sigurdi

Er blitt diskutert i ulike tråder både her og på TMC.
Tesla har tilgang til test anlegg både i Alaska og andre stater med klima som oss.
Dette er lukkede baner uten tilgang for offentligheten. :-)
Biler som er blitt observert lastet på lastebiler kan jo ta veien til en slik bane i Alaska.
Første observasjoner var rett etter Q1 rapporten og da var det fremdeles vinter i nordlige stater.
Falcon dørene har endret seg siden Prototypen, men mye er likt.
De har kunnet testet snø og is på lukkede baner siden 2012 for å finne ut hva endringer som eventuelt måtte gjøres.

Dørene kan sammenlignes med bakluka til Model S, som har større paknings flater og større areal en en av falcon dørene.
Har ikke sett store problemer med denne på vinteren.
PS det meste av taket er av glass, bilen har forvarming, kun bakdørene, så tror faktisk ikke dette blir et problem.

Alternativet er å be om levering på vår/sommer og la oss andre teste denne vinteren. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Lille Lance

Takk for innspill.

Jeg sitter og vurderer salg av P85 og dermed sitte klar med $$ når X bestillingen starter.
P85 er fantastisk, men skulle gjerne hatt litt mere plass til folk og baggasje. Derfor vurderer jeg å gjøre alvor av reservasjonen. Tror (håper) Musk har kontroll på bakdørene  ;D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Øyvind.h

Sitat fra: sigurdi på fredag 24. juli 2015, klokken 13:04
Dørene kan sammenlignes med bakluka til Model S, som har større paknings flater og større areal en en av falcon dørene.
Du har helt rett i at bakluken på Model S ikke kan sammenlignes med bakdørene på Model X.

Det beste å sammenligne med hadde vært en vanlig stasjonsvogn hvor bakluken var mye smalere enn bilen, og hvor bakluken går langt opp på taket slik at den får horisontale pakninger på hver side.
Bakluken på S skråner bra ned på hver side, har brede karmer og ingen passasjerer bryr seg om det snør inn der. Bakdørene på X har ikke slike brede karmer/bred overlapping dør/karosseri/, har horisontale flater i overkant og har passasjerer på innsiden.

Jeg tror dørene tidvis vil være mer upraktisk enn konvensjonelle dører. Spesielt vinterstid. Samtidig tror jeg de tidvis vil være mer praktiske. Summa sumarum lander jeg på at jeg her i Norge ville foretrukket konvensjonelle dører, men ikke i så stor grad at jeg velger å droppe reservasjonen. Det er jo eksempelvis deilig å stå oppreist i regnvær og spenne fast unger under tak :) Så lenge det ikke blåser kraftig...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

De har holdt på med TMX i mange år nå - faktisk. At de ikke har gjort en (eller haugevis av) vintertest(er) har jeg veldig liten tro på. ???

lurium

Fikk beskjed av Tesla i Bergen at en delegasjon ingeniører fra Tesla var på besøk her i Bergen for å oppleve mye nedbør og vårt klima i forbindelse med lekkasje i tak problematikken.

Det er en grunn for at VAG og andre premium bilmerker ikke lager slike konstruksjoner.... det vil dere oppdage.

Man vil slite med å parkere inn i norske parkeringshus, her på bondelandet Norge så bygges jo ikke infrastruktur for å takle "amerikanske" biler.

Snø er jo en ting, men hva med slapse og IS som fryser på taket og i pakningsens overgang, vil det holde med å forvarme bilen?

Vil man få skikkelig service av Tesla hvis ting IKKE fungerer.

Dette er grunnen til at jeg hoppet fra Model X over på D når den ble sluppet ... har allerede hatt min P85D en uke på Riis bilglass for å bytte soltak.... JEPP kontruksjonen for soltaket til Tesla er IKKE "BMW" kvalitet.

laumb

Man skal jo uansett fjerne snøen på taket før man kjører slik at den ikke skaper farlige situasjoner i trafikken. :D


Forøvrig tør jeg å legge penger på at deler av taket får varmetråder.

lurium

Ja det blir bra for batteriet. Tror det kommer en X facelift med vanlige dører om 2 år. Samme som model S kommer med nytt soltak.

Kristian O

Sitat fra: Thomas M på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:31
Ja det blir bra for batteriet. Tror det kommer en X facelift med vanlige dører om 2 år. Samme som model S kommer med nytt soltak.
Er dette seriøst?
Har du regnet på kor lenge varmetråder i frontrute, bakrute og deler av tak kan stå på før batteriet blir tappet noe særlig?
Om vi antar at dei brukker 500 W til sammen så blir det 0,5 kWh pr time. Dvs at om du har dei stående på i 10 timer (!!!) så har du brukt 5 kWh. Totalt er batteriet på 70, 85 eller 90 kWh, så batteriet skulle klare dette heilt fint.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:37
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:31
Ja det blir bra for batteriet. Tror det kommer en X facelift med vanlige dører om 2 år. Samme som model S kommer med nytt soltak.
Er dette seriøst?
Har du regnet på kor lenge varmetråder i frontrute, bakrute og deler av tak kan stå på før batteriet blir tappet noe særlig?
Om vi antar at dei brukker 500 W til sammen så blir det 0,5 kWh pr time. Dvs at om du har dei stående på i 10 timer (!!!) så har du brukt 5 kWh. Totalt er batteriet på 70, 85 eller 90 kWh, så batteriet skulle klare dette heilt fint.

Er det såpass lite som 500W? Jeg er jo lokfører av yrke, og NSBs nyeste tog (Flirt) har varmefolie i frontruta. Riktignok er ruta ganske mye større enn en vanlig personbilrute, men effekten på varmen er 7.2kW (!). Man kan tydelig se at det damper av ruta i regnvær. Folie har kanskje mye høyere effekt enn varmetråder, da jeg aldri har sett det dampe av bakruter med varmetråder. Men i en frontrute må vel folie være mye mer egnet enn tråder...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lurium

Den som venter får se hvordan dette blir.
Merkelig at alle andre bilmerker ikke har hoppet på falkedører hvis det er såpass mye bedre som alle her hevder :)

Kristian O

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. juli 2015, klokken 16:02
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:37
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:31
Ja det blir bra for batteriet. Tror det kommer en X facelift med vanlige dører om 2 år. Samme som model S kommer med nytt soltak.
Er dette seriøst?
Har du regnet på kor lenge varmetråder i frontrute, bakrute og deler av tak kan stå på før batteriet blir tappet noe særlig?
Om vi antar at dei brukker 500 W til sammen så blir det 0,5 kWh pr time. Dvs at om du har dei stående på i 10 timer (!!!) så har du brukt 5 kWh. Totalt er batteriet på 70, 85 eller 90 kWh, så batteriet skulle klare dette heilt fint.

Er det såpass lite som 500W? Jeg er jo lokfører av yrke, og NSBs nyeste tog (Flirt) har varmefolie i frontruta. Riktignok er ruta ganske mye større enn en vanlig personbilrute, men effekten på varmen er 7.2kW (!). Man kan tydelig se at det damper av ruta i regnvær. Folie har kanskje mye høyere effekt enn varmetråder, da jeg aldri har sett det dampe av bakruter med varmetråder. Men i en frontrute må vel folie være mye mer egnet enn tråder...

Jeg vet ikke hvor mye effekt det er snakk om, så jeg trodde jeg tok godt i. Når man ser på trådene så vil jeg igrunn tro det er mindre enn 500 watt, men jeg kan godt ta feil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

sjokomelk

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. juli 2015, klokken 16:02
Er det såpass lite som 500W? Jeg er jo lokfører av yrke, og NSBs nyeste tog (Flirt) har varmefolie i frontruta. Riktignok er ruta ganske mye større enn en vanlig personbilrute, men effekten på varmen er 7.2kW (!). Man kan tydelig se at det damper av ruta i regnvær. Folie har kanskje mye høyere effekt enn varmetråder, da jeg aldri har sett det dampe av bakruter med varmetråder. Men i en frontrute må vel folie være mye mer egnet enn tråder...
I Amperaen min er bakrutevarmeren på 475W. Så rundt 500W er nok ganske normalt. Men på bilen skal den jo bare komme med ekstra varme for å smelte is.
På toget skal rutevarmen jobbe som et snøsmelteanlegg. Og da er nok 7,2kW det som trengs for at snø skal smelte og fordampe med en gang det treffer ruta. Vi har 44kW med varmekabler til snøsmelteanlegget utenfor jobb. Og det er ikke SÅ mange kvadratmeterne.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

lurium

Bakrute tråder etc vil jo ikke monne for å fjerne snø fra taket. Det er jo laget for å fjerne dugg og is. Så da må nok kraftigere lut ... fks et par tusen watt.

I så fall blir det første bilmerke som har takvarme.... amen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA