Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Drive unit failure

Startet av Tebbe, mandag 24. august 2015, klokken 00:30

« forrige - neste »

elektrolux

Ser det er lett å misforstå hva jeg prøvde å si. Trenger fysiske mål for å se om også jeg kan bruke slike celler. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tebbe

#31
Ah seff. Nå skjønner jeg.

http://lithiumenergy.jp/en/products/ se på denne linken;-)

eriksj

2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

elektrolux

Takk.

Ser ut som I-miev cellene vil passe.

Vedlagt er bildet av Leaf celler i en Vectrix. Passer mye bedre inn en de originale NiMh cellene som er montert 3 i høyden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


Tebbe

Da jeg hadde bly-batteri, kutta scooter ladingen da spenningen på pakka oversteg 54V.
Så igår tenkte jeg å se om det samme skjedde på lithium.

Nei... Spenningen steg, og passerte 54V. På 55 dro jeg ut stikken, da lå spenningen faretruende høyt på 4,23V over cellene.
Så jeg bestemte meg for å sette inn 14 celler.
Forsøkte å lade igjen, og nå stoppa ladingen på 54V. Hvorfor? Noen som har en teori? Spenningen dalte ned til 53,5V over pakka. Og det er for lite. Hver celle kommer ikke opp til 3,9V en gang.

elektrolux

Kanskje laderen også teller Ahr ladet inn.

Dermed stopper den på det i stedet for spenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tebbe

Tja.. Nå har jeg satt den på lading igjen.

Og nå funker det greit. Var nede og målte nå. 3,90 Volt på alle celler. Nærmet meg 55 Volt totalt.

Tebbe

Scooter kutta lading, hver celle er på 4,02v.

Perfekt!
Rekkeviddetest følger.

Tebbe

Yep. Nå har jeg fått testet mere, og har litt ny info.

Nå har jeg som sagt oppgradert fra 13 til 14 celler, fordi batteriene ble farlig fulle med 13 i serie. Om scooter får stå i fred så lader den hver celle til 4,1V. Noe som gir meg en rekkevidde på nesten 5 mil! Noe jeg er veldig fornøyd med.
Men om scooter f.eks mister strømmen/eller blir koblet av, så lader den ikke videre etterpå om batteriene er over 3,9V "fulle". Dette er vrient, fordi jeg kan ikke toppe opp batteriet hele tiden. Men må kjøre de ned til 3,7-3,8V før laderen skjønner at de ikke er fulle.
Batterimåleren er også litt vanskelig å stole på. Fordi lithiumpakka holder spenningen oppe, helt til de er tomme. Så når måleren begynner å bevege seg nedover, har jeg max 2 km igjen.
Jeg bestilte denne nå. http://www.chargery.com/BMS16.asp kom på 800,- inkludert frakt. Med denne kan jeg se nøyaktig spenning på hver celle, og dermed lett beregne hvor mye strøm jeg har igjen. (Nå kjører jeg rundt med et multimeter og måler cellene daglig)
Og fordi jeg gikk fra 13 celler til 14 celler, så får jeg ikke bruk for denne. http://www.ebay.com/itm/PCB-BMS-for-48v-13s-Li-ion-Battery-Pack-with-Equilibrium-Temperature-Switch-/171927308783?hash=item2807aa89ef
Om noen vil ha den, send meg en PM.

Tebbe

Plukker opp denne gamle tråden igjen.

Jeg har denne scooteren fortsatt. Og den går fortsatt som ei kule. Rekkevidden er vel på ca 4 mil. Litt mer om man er økonomisk.
MEN. Måler fortsatt cellene med multimeter. Har ikke montert BMS, den greia jeg bestilte solgte jeg videre. Jeg trenger egentlig ikke å SE spenningen. Men bare vite at de er nogenlunde balansert. Tips til hvor jeg skal bestille BMS?
Jeg tenkte å montere et LCD panel ved speedometeret. Voltmåler. Som kun måler på en celle. Om hele pakka blir balansert av en BMS, så bør jeg kunne stole på at alle cellene er lik den ene jeg da måler over? Eller?

Olee

Siden du gikk for billig BMS sist, så kan du jo alltids kjøpe noe sånt: http://www.aliexpress.com/item/51-8V-30A-14S-PCM-used-for-51-8-V-lithium-ion-battery/1206415913.html?spm=2114.01010208.3.1.HPzbrT&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_5_10057_10056_10055_10049_10017_405_404_10059_407_10058_10040_10060,searchweb201603_6&btsid=10e8b871-7c95-4df9-8176-6b88222db04c

Jeg ville kanskje ikke stolt fullt ut på en slik en, men du kan jo prøve og se hvordan det går? Hvis cellene holdt seg noenlunde på samme spenning uten BMS er det bare å prøve :)

elektrolux

Denne er på 30A, noe som antakelig er langt under kjørestrømmen til mopeden.

Bruker en lignende 60A 4 cells LiFePo4 versjon på et 12V booster batteri til camperen med stor suksess. BMS styrer cellene perfekt og kutter både opp og utlading om cellene går ut av arbeidsområdet sitt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olee

Linket bare til en lignende trådstarter kjøpte sist. Er ikke verre enn å søke 60A så kommer det treff på det også. http://m.aliexpress.com/item-desc/32691386767.html

Ser man på bildet av motoren på første side så ser det ut som 30A skulle holde også. Hvis ikke trådstarter har byttet motor?

Tebbe

Bestilte denne 60A BMS'en fra aliexpress.
Så får vi se om det blir bra.

Terje

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA