Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Drive unit failure

Startet av Tebbe, mandag 24. august 2015, klokken 00:30

« forrige - neste »

Tebbe

Hei.
Jeg kjøpte akkurat en 2005 Swap Elscooter som jeg har tenkt å bruke til småkjøring rundt i Oslo.
Den ser ok ut, men batteriene er helt borte. Scooter har stått parkert i en garasje i flere år.


Jeg spratt opp lokket under beina i går for å bare sjekke status, og der ser det ille ut. Batteri har ulmet ut og rusten råder.
Jeg har enda ikke hatt tid til å få ut batteriene. Men det ser ut som at det kan være 12V 40AH. 4 stk.

Jeg har lyst til å bruke original laderen videre, hvilke batterier bør jeg gå for? Husk at denne var billig, jeg har ikke lyst til å bruke for mye monatos.
Jeg har lurt på Biltemas 12V22AH Blybatteri, men kanskje rekkevidden blir utrolig stusselig med disse?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Batteri/Vedlikeholdsfrie-batterier-for-MC-og-scooter-2000019166/?artId=80279

elektrolux

Gratulerer med en fin scooter. Har selv en EVT som har stått parkert grunnet at nytt sett batteri er mer kostbart enn verdien på scooteren.

Skal du ha batteri som varer mer enn en sesong trenger du batteri som koster 1000 kr stk og er beregnet på dyputlading. Biltema sine er nok startbatterier med rundt 10 syklusser før de taper kapasitet.

Snakk med f.eks Sønnak om batteri for formålet, og innse at penger spart på feil type batteri er feilslått økonomi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Vi har hyggelige priser på AGM batterier fra http://www.hazebattery.com/EVAGM/default.htm

Mål HxBxD da det ofte ikke er noe ekstra plass .
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Tebbe

#3
Da har jeg gjort litt research.
Batteriene er på 4*12v/50ah. Og er veldig slitne.
Jeg bestemte meg for å se om resten var ok. Så jeg hektet på et48v dc power på 1,75a.

Fikk nok strøm til å konstatere at ting funker. Lys, blinklys og bremselys ok. Prøvde å vri på gassen, og motoren startet faktisk, klarte så vidt å dra rundt bakhjulet før det ble litt smått med strøm.
Er usikker på om lader er ok. Men det lyser iallefall i ladelampa når jeg setter i stikken. (uten batteri)

Ja tar gjerne i mot pristilbud på batterier!

Tebbe

Høyden på batteriene er 18cm
Bredden er 20cm
Dybden er 16 cm

elektrolux

Bly er det en som kaller seg her på forumet. Han har fått produsert opp noen litium blokker i denne størrelsen som direkte erstatter blybatteri.

Elmo har noen slike som han muligens ikke trenger lengre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

"Bly" = Alternativ Energi AS i Grimstad.

Batteriene Elektrolux nevner jeg så er det disse. De har mål (DxBxH) 17,5 x 17,5 x 11 pluss 1cm for polene, og de er bare 32 Ah. 
Jeg har ikke helt bestemt meg enda, for om jeg skal bruke dem selv eller ikke. Men Alternativ Energi har jo også andre alternativer, både Lithium og AGM



Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tebbe

Joa. Så litt på sidene til Alternativ energi.
Lithium koster mer enn jeg har lyst til å koste på doningen, selv om jeg skjønner at det er veldig mye bedre.
Fant ikke noe AGM som funker på disse sidene, enten for store eller små. Men jeg kan sende en mail og spørre.


elektrolux

Vurderer selv et slikt litium batteri til Camperen etter at det gamle blybatteriet gav opp etter mindre enn 2 år.

Min feil som lot det lade seg ut mellom bruk, men dette ser ut til å kunne passe seg selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tebbe

Jepp. Ser det.
Men jeg trenger 4. Det blir nærmere 8000,-
Nei det er litt drøyt..

elektrolux

Jeg må selv ut med 6 lapper mot 1,2. Et blybatteri varer normalt 5-6 år. Skal jeg ha denne camperen lengre enn 30 år mon tro ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tebbe

Hah vel. Om denne mopeden går i seks år til skal jeg egentlig være veldig fornøyd☺ Er fornøyd om den klarer to og egentlig..
Jeg tror nok jeg satser på bly.

elektrolux

Et tips for lang levetid på bly er separate intelligente ladere/12V batteri

Gjerne i kombinasjon med originalladeren. Raskere lading og automatisk ballansering er resultatet. Små intelligente ladere på 2-6A koster ikke all verden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#13
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juli 2015, klokken 23:21
Små intelligente ladere på 2-6A koster ikke all verden.
Finnes en på Jula til halv pris akkurat nå (dog ikke Ctek, men B&D er vel også OK):
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608105/

EDIT: så først nå at den bare gir 1A  :(    men denne Ctek'n som gir 3,6A koster 399,- nå (på salg !)
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608067/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tebbe

Den koster 299,- faktisk ☺
Men trenger først og fremst batteri.
Om dere har anbefalinger til hvor jeg skal bestille, si fra.
Budsjettet er på rundt 4k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA