Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Stian89, søndag 23. august 2015, klokken 23:45

« forrige - neste »

Stian89

Hei!

har bestemt meg for og gå til innkjøp av Tesla da jeg må pendle på jobb...

Hva er viktig og tenke på når man kjøper en brukt tesla - og hvilket utstyr bør man ha med tanke på videre utvikling?

prislappen jeg har tenkt meg er rundt 600K

tar i mot all hjelp, da jeg er ganske grønn når det gjelder Tesla - prøve kjørte denne i går, og fant ikke ut om den hadde noe ekstra utstyr pga jeg var så grønn at jeg ikke fikk det til  ::) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=60967794&searchclickthrough=true


Espen Hugaas Andersen

Utifra det som står om den, så har den i hvert fall dette av ekstrautstyr:

- Metallic blå lakk
- Beige skinn
- Vinterdekk (kan være greit å spørre om disse har dekktrykk sensorer)
- Vinterpakke
- Dobbeltlader (dobbeltsjekk om at det er dette de mener med "hurtiglader")
- Gummimatter

Noen ting som den kanskje burde hatt er:

- Panoramatak
- Parkeringssensorer
- Tech pakke (Litt usikker på om denne mangler, men jeg tror det. Sjekk om den har elektrisk bakluke.)
- Oppgradert interiør (Men om du syns pianosvart er ok, så er det jo ikke noe problem)

Panoramatak er greit om du skal ha takboks. Uten panoramatak må du enten bruke sugekopper eller bolte på noen fester på taket.

Parkeringssensorer er også kjekt å ha på en så stor bil.

Innholdet i tech-pakken har variert litt, men i begynnelsen av 2014 inneholdt den:

- LED kurvelys, som lyser opp rundt skarpe svinger. Veldig praktisk på innkjørsler på natten.
- 7 år med navigasjon/europeiske kart, med oppdateringer.
- Automatisk nøkkelfri døråpning, som detekterer når du nærmer deg, låser opp bilen og viser dørhåndtakene, i stedet for å måtte trykke på en knapp på FOBen.
- Belyste dørhåndtak, så du kan se håndtakene i mørket.
- Elektrokromatiske speil, som automatisk dimmer når man om natten blir belyst av følgende biler.
- Elektrisk innfellbare speil med varme, så man kan komme seg inn trange porter uten å manuelt slå inn speilene, og så snø og is ikke bygger seg opp på speilene.
- GPS-aktivert Homelink, som kan kommandere kompatible garasjeportåpnere til å åpne når man nærmer seg garasjen.
- Seter og speil med minnefunksjon og førerprofil.
- Elektrisk hevet bagasjeluke, som kan heves/senkes fra nøkkel-FOB, innvendig og utvendig knapp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

#2
Prøv å strekk deg til HW oppdateringen som kom oktober i fjor. Bilene som er oppgradert har en del funksjoner som adaptiv cruise  controle, lane warining etc. Bedre standardseter og bedre lydisolasjon m.m. Du gjenkjenner at de har radar foran (firkant i grillen under nosecone) og "parkeringssensorer" på sidene like ved hjulbuene.
Se også på nye 70D eller S70. Da får du helt ny bil. Hør også med Tesla direkte da de ofte har lånebiler ev. avbestilte biler som de kan tilby med en hyggelig rabatt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Stian89 på fredag 24. juli 2015, klokken 08:37
Hei!

har bestemt meg for og gå til innkjøp av Tesla da jeg må pendle på jobb...

Hva er viktig og tenke på når man kjøper en brukt tesla - og hvilket utstyr bør man ha med tanke på videre utvikling?

prislappen jeg har tenkt meg er rundt 600K

For ~600k er også en ny S70 innenfor rekkevidde, jeg hadde helt klart vurdert det (om det ikke haster for mye). Når jeg konfigurerer en slik jeg vil ha den havner prislappen på 617k, dog uten gummimatter og ettermontering av dobbeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stian89


Elbil fundamentalist

#5
En P85 med autopilot er vel nærmest et samlerobjekt å regne med tanke på at den er solgt i et lite mulighetsvindu og dermed er sjelden. Får du i tillegg en av de utgåtte fargene f.eks. Britisk racing green har du nærmest skutt gullfuglen. Om du vil ha 4wd eller 2gen seter er personlige preferanser. Det må du velge selv. Uansett hva du velger blir du sinnsykt fornøyd. :) lykke til!!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Andreas Thorsheim

Hei Stian89,

Dersom du skal kjøpe ny Tesla, bruk denne lenken fra Teslas nye verveprogram (startet i går) når du bestiller bilen, og få kr10.000 i rabatt: http://ts.la/andreas8767

Mvh
Andreas
Tel: 93065178

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: Stian89 på fredag 24. juli 2015, klokken 21:41
takk for go respons!

er det et møst å velge P eller vanlig?

HW er vel autopiloten det?

hvilken ville dere valgt av disse?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62031074&searchclickthrough=true
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61338306&searchclickthrough=true
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61000269&searchclickthrough=true
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62033158&searchclickthrough=true
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62042904&searchclickthrough=true

evt andre så ligger på finn ?

utsene har jo litt og si, men vil heller ha en bil som kan oppdateres ihht til tesla sin utvikling og evt salg senere.
Av disse ville jeg valgt: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61000269&searchclickthrough=true

Den har autopilot, så du vil kunne få en del oppdateringer etter hvert, og ACC er klart bra når man pendler. Prisen er ganske lav, som er bra, også er det den nyeste av de, som jeg syns er viktig. Tesla gjennomfører titalls oppdateringer hver eneste uke, som forbedrer fit & finish, øker funksjonalitet og forbedrer holdbarheten.

Jeg syns ikke P er nødvendig. Standard akselerasjon er mer enn godt nok.

Om det skulle bli aktuelt å kjøpe S70/70D ville jeg heller brukt denne linken: http://ts.la/bjrn3169 Det er linken til Bjørn Nyland, som lager masse kule videoer om Model S: https://www.youtube.com/user/bjornnyland Da vil vi kanskje kunne se han lage Model X videoer. :)

Om det er aktuelt med S70/70D ville jeg også fått bestilt raskt. Ryktene svirrer rundt en prisøkning på 7-10% som er like rundt hjørnet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RunarBT

P er ikkje nødvendig, men gøy.:-)

Kan du i stedet får en S70D til tilnærmet samme pris, ville eg nok kanskje valgt det. Har ikkje sjekket priser ordentlig, men ein 70D er vel ikkje så dyr ny kanskje, sammenlignet med en P85 brukt på finn?

Hadde forresten lånebil (Tesla uten panoramatak) når min var til reperasjon av ein bulk i døra.
Eg savnet pano veldig - bare det å kunne åpne for litt frisk luft når ein stod parkert og ventet på folk var et savn.
Blir merkbart meir støy og trekk om ein må opp med sidevindu.

E_S

Da jeg kjøpte litt brukt fra Tesla i juni med ca. samme prisramme som deg fikk jeg valget stort sett mellom noen måneder gammel P85 med alt utstyr (inkl. autopilot) eller så å si ny 70D med nesten ikke noe utstyr. Endte på P85, da jeg syntes det hørtes triveligere ut med større batteri og mer utstyr. 4WD hadde vært fint, men prioriterte andre ting. :) En god grunn til ny/nesten ny bil er riktignok Nextgen-setene, som er vesentlig bedre enn de gamle.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

RunarBT

Sitat fra: E_S på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:35
Da jeg kjøpte litt brukt fra Tesla i juni med ca. samme prisramme som deg fikk jeg valget stort sett mellom noen måneder gammel P85 med alt utstyr (inkl. autopilot) eller så å si ny 70D med nesten ikke noe utstyr. Endte på P85, da jeg syntes det hørtes triveligere ut med større batteri og mer utstyr. 4WD hadde vært fint, men prioriterte andre ting. :) En god grunn til ny/nesten ny bil er riktignok Nextgen-setene, som er vesentlig bedre enn de gamle.

får du ein P85 med autopilot, så ikkje noke å stusse på! :-D

elbil_pt

Hei!
Jeg tenker også å kjøpe en Tesla. Men jeg leser på noe sted det var Tesla som hadde Supercharger og andre som hadde ikke? Stemer det?

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: elbil_pt på fredag 07. august 2015, klokken 22:35
Hei!
Jeg tenker også å kjøpe en Tesla. Men jeg leser på noe sted det var Tesla som hadde Supercharger og andre som hadde ikke? Stemer det?
Hei, først er det greit å friske opp et par begreper, bare så jeg er sikker på at du mener det jeg tror du mener. :)

- Supercharger: Er likestrøms hurtiglading som man finner langs diverse hovedveier i Europa. Disse kan brukes til å lade med opp til 135 kW eller ca 600 km/t. Selve laderen står utenfor bilen, og strømmen mates rett til batteriet.
- Dobbeltlader: Er vekselstrøms semi-hurtig lading som man finner mange steder, og om man har 400V trefase kan man faktisk få det i garasjen sin. Dobbeltladeren dobler effekten til den innebygde laderen fra 11 kW til 22 kW. Laderen står i bilen.

Man vil få biler med og uten begge disse lademulighetene. For superlading, så er det *kun* enkelte Model S med 60 kWh batteri som kan mangle dette. Alle Model S med 70, 85 og 90 kWh batteri har superlading. Det er ikke veldig problematisk å oppgradere en 60 kWh Model S uten superlading til å få superlading. Dette krever en telefon til Tesla og ca 20.000 kroner. All hardware er installert på alle Model S, det er bare en instilling Tesla må endre for at man skal få tilgang.

For dobbeltlader, så er det ingen enkel regel for hvilke biler som har hva. Det har aldri vært inkludert i en grunnmodell. For noen måneder siden endret Tesla på dette, slik at man kan nå kun kjøpe den på service senter, etter man har mottatt bilen. Dermed er det faktisk større sannsynlighet for å finne dobbeltladeren på en litt eldre bil enn på en ny bil. Dette er hardware som må installeres i bilen, og man må ta ut baksetene og slikt, så det er ikke spesielt billig (tror ca 30k).

Hva er det du tenker å kjøpe? Brukt eller nytt? Om nytt så vil jeg anbefale deg å bruke linken til Bjørn Nyland for å få en rabatt på 10.000 kroner: http://ts.la/bjrn3169 Han har masse informative videoer om Model S: https://www.youtube.com/user/bjornnyland
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ser at bjørn har nå nådd maksimalt antall bruk av linken. Du finner andre linker her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22716.0.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RunarBT

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. august 2015, klokken 00:34
Jeg ser at bjørn har nå nådd maksimalt antall bruk av linken. Du finner andre linker her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22716.0.html

Det kan være greit at Bjørn for eit par referrals å gå på, i tilfelle noken ikkje gjennomfører kjøpet. Siste informasjonen fra tesla er at det kun er 10 fullførte bilkjøp som gjelder, så om ein trekker seg blir det bom for Bjørn. Det hadde vert kjipt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA