Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av ankul, søndag 23. august 2015, klokken 23:42

« forrige - neste »

ankul

Hei.
Skal en tur til Volda om kort tid, men er litt usikker på hvilken vei man bør ta slik at jeg ikke blir stående langs veien.
Ser at Navigasjonen i bilen anbefaler å kjøre om Gol, men søker jeg på en hvilken som helst annen veibeskrivelse på nettet så blir jeg anbefalt å kjøre om Lillehammer.. Men det er klart at de ikke vet at jeg kjører Tesla. :)

Noen som har kjørt denne strekningen, eller evnt. har noen forslag?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

satheesh.net

Ta en titt i denne tråden på Facebook:

https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/permalink/890900920992342/


Som en detalj har vi nettopp åpnet TOCN lader på Stryn Torg:

Pressemelding:
LADESTASJON FOR EL-BILER PÅ STRYN TORG
Da har vi endelig fått på plass 2 stk. ladestasjoner for EL-biler på Stryn Torg. Ladestasjonene er plassert på høyre side av bygget der man kjører inn i garasjen.

Ladestasjonen er ment som en service til våre kunder med EL-bil. Vi har hatt spørsmål hver dag om vi har denne tjenesten og nå endelig kan vi tilby den. Til å begynne med så vil denne tjenesten være gratis og en service ut til våre kunder. Vi vil evaluere tiltaket etter en tid og se hvordan dette fungerer.

Det er Tesla Owner Club of Norway som har sponset ladestasjonene, mens vi er ansvarlige for å drifte disse. Selv om det er Tesla som har levert ladestasjonene så er de tilpasset alle typer elbiler og kan derfor benyttes av alle.

Hvert ladestasjon har kapasitet på 32 Amper – dette er ikke av de raskeste men heller ikke av de tregeste. Det er de hurtigste som finnes i Stryn. Ladetiden er 3-4 timer for en Tesla bil. Bileierne må selv ta med ladekabel. Vi har kun ladestasjonen (ABL Type 2 ladestasjon 22kW). Området vil bli merket med skilt – dette får vi snart på plass. Det vil også bli merket opp for parkering også.

Stryn Torg 23.7.2015
Victoria Juvik Øvstetun

cehauge

(Ser det er mange som har svart på FB, men legg inn svaret mitt her.)

Eg har kjørt strekninga fleire gongar, både sommar og vinter, seinast for 2 veker sidan. Oslo -> Lillehammer, og deretter via Otta og over Strynefjellet er den anbefalte vegen. Eg ladar til 100% på Lillehammer, og køyrer heile vegen til Ørsta/Volda. På vår/sommar/haust har eg komt fram med mellom 40-105 km gjenståande. På vinterføre er det litt meir i grenseland, og

Mht lading på vegen i tilfelle høgt forbruk har du fylgjande alternativ:
1) Ringebu
2) Otta - ved Kiwi
3) Lom - Arctic Roads nevnte i ein annan forumtråd at deira ladastasjon no er open. Men drop-in prisen deira er latterleg (uansett om du er sunnmøring eller ikkje : ).
4) Skjåk, knappe 20 km etter Lom. 22kw type 2'en har "alltid" vore litt trøblete dei gongane eg har brukt den, men den kjem til slutt.
5) Stryn, som nevnt over.

I tillegg har du ein 22 kw-ladar Furene (3-4 km frå Volda, på vegen til Ørsta) i tilfelle du treng litt ekstra kraft ved ankomst. Som nevnt innleiingsvis har eg aldri hatt problem med å kome fram på full-lada batteri, og "rekorden" på 105 km gjenståande satte eg for 2 veker sidan. Eg køyrer kanskje i overkant snilt, men det skal mao vere fint mogleg å køyre heile strekket utan å lade på vegen.
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

weld77

Kjørte Volda-Oslo for et par uker siden. Ladet fullt hjemme, ankom Lillehammer ed 23tkm igjen. Da kunne jeg nok hatt lavere forbruk på strekningen Volda-Lom (en del forbikjøringer av bobiler o.l.) og ligget mer eksakt på fartsgrensen. Ankom Lom med 173tkm igjen, det er 171 km fra Ottta til SC Lillehammer. Fra Otta kjørte jeg konsekvent i fartsgrensen. Sent på dagen så lite trafikk og knappest noe behov for å kjøre forbi. Skru av rekkeviddeassistenten, den får maks angst av denne turen...

Vi var 2 voksne og 2 barn og svært mye bagasje i p85d. Det var også ganske kaldt, så varmeapperatet tok nok litt rekkevidde det også. Forbruket fra Toppen av Strynefjellet og sørover er veldig lavt, det er nedoverbakke leeenge. Jeg hadde et forbruk på 265Wh/km på toppen av Strynefjellet og noe over 200Wh/km mener jeg ankomst Lom. Ved ankomst SC Lillehammer hadde jeg 170 eller noe slikt om jeg ikke husker feil.

Min backup var å lade på 22kW på Ringebu, men det ble da ikke nødvendig.

ankul

Takk for alle svarene :)

Når jeg kommer frem til Volda, hvor har man da mulighet for å lade slik at man kan sette kursen hjemover igjen?
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

weld77

Sitat fra: ankul på lørdag 25. juli 2015, klokken 19:27
Takk for alle svarene :)

Når jeg kommer frem til Volda, hvor har man da mulighet for å lade slik at man kan sette kursen hjemover igjen?
Er 22kw i Furene mellom Volda og ørsta, men det er ikke akkurat er sted du vil henge lenge.... Du bør skaffe deg lading ved der du skal bo, i mitt tilfelle var jeg avhengig av fullt batteri omtrent for å klare turen til Lillehammer. Kjører du via Dombås SC er det null stress for øvrig, men tar noe lengre tid.

Hvor skal du bo (er rimelig lokalkjent...)

ankul

Datteren skal begynne på høyskolen der.. Så vi blir natten over, ikke bestemt hvor ennå..
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

cehauge

#7
Volda sentrum har diverre relativt lite å tilby mht ladeinfrastruktur.
- 4 stk 16A Schuko* rett ved rådhuset, på parkeringsplassen i krysset Storgata/Stormyra
- 4 stk 16A Schuko v/Volda omsorgssenter

No er ikkje avstandane i Volda avskrekkande, so litt avhengig av kor de overnattar so er det potensielt ikkje verre enn ein liten spasertur unna. For hurtiglading må ein til 22 kw-punktet i Furene.

* Desse viser ikkje på kartet på http://www.ladestasjoner.no, men såg stolpane stod der når eg passerte forleden. Om det er av interesse so kan eg køyre innom og sjekke om dei er operative.
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

weld77

Jeg har ladet på 22kw i Furene så de er operative.

cehauge

Furene er operative, ja. Eg tenkte på dei ved rådhuset i Volda :).
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

ankul

Sitat fra: cehauge på søndag 26. juli 2015, klokken 14:11
Volda sentrum har diverre relativt lite å tilby mht ladeinfrastruktur.
- 4 stk 16A Schuko* rett ved rådhuset, på parkeringsplassen i krysset Storgata/Stormyra
- 4 stk 16A Schuko v/Volda omsorgssenter

No er ikkje avstandane i Volda avskrekkande, so litt avhengig av kor de overnattar so er det potensielt ikkje verre enn ein liten spasertur unna. For hurtiglading må ein til 22 kw-punktet i Furene.

* Desse viser ikkje på kartet på http://www.ladestasjoner.no, men såg stolpane stod der når eg passerte forleden. Om det er av interesse so kan eg køyre innom og sjekke om dei er operative.

Det hadde vært veldig fint hvis du kunne sjekket :) Sikkert fint i Volda, men hadde ikke tenkt å bli der i flere dager i påvente av lading :)
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

weld77

Dersom du kjører fra Lillehammer SC til Volda over Strynefjellet uten å stoppe på 22kW underveis vil du ankomme med ganske lite batteri igjen. I verste fall kan du knapt kjøre rundt i området der. Dersom planen er å returnere samme vei vil du måtte lade ganske høyt for å klare turen, det tar sin tid på Schuko... alternativt kan du kjøre via Dombås SC (ca 29 mil fra Volda og snillere fjellovergang) eller så kan du kjøre tilbake via Sandane SC (12-13 mil fra Volda). Sistnevnte tar en god del mer tid totalt, men er forsåvidt en fin tur om det er godt vær.

Som sagt er det 22kW-punkt mellom Volda og Ørsta, men fasilitetene i området der er særdeles begrenset, med mindre du synest å henge på hagesenter, Lefdal eller Coop Extra er toppen av lykke.

Som nevt av en annen er avstandene i sentrum små, så om dere bor et sted i sentrum så er det ikke mange minuttene å gå til det meste.

Marmolada

Det er et godt alternativ å kjøre via gol og sandane og da slipper du lading i Volda. Totalt 47 mil med god vegstandard. 3 ferger. Ferga over sognefjorden går hvert 20 min. Og de to andre er godt timet. Jeg bruker å lade på aurland og sandane til det passer med fergene så venter sjeldent på desse. Det er endel lenger å kjøre via Lillehammer (537 km). Finnes forøvrig chademo i volda dersom du har adapter.

cehauge

Då har eg sjekka. Ladepunkta ved rådhuset fungerar, so ein kan t.d. la bilen stå der over natta, og bruke 22kW til resten.
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA