Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korteste rekkevide?

Startet av dkehvf, søndag 23. august 2015, klokken 16:35

« forrige - neste »

dkehvf

Skal låne en e-up for første gang og kjøre Oslo-Kongsvinger. Har rekkeviddeangst. Bør jeg kjøre E16 om Kløfta eller om Sørumsand (og evnt lade på Auli)?
Mvh
D

bruisepristine

Oslo - Kongsvinger er vel snaue 9 mil og godt innenfor hva en fulladet e-up burde klare på sommerføre?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

dkehvf

Og slik gikk det:

Det regnet tungt over Østlandet med masse vann på veiene, og det var 120 km fra dør til dør. I kun 10 kalde juli-grader måtte vindusvisker, frontrutevarme og setevarme til for å holde vann, dugg og forkjølelse unna.  Allerede på Kløfta skjønte jeg at her måtte det lades (80 km rekkevidde og 85 km til målet), selv med forsiktig kjøring uten last eller passasjerer, 2.8 bar i dekkene og Eco modus. 15 min sms-krangel i striregn med ladeautomaten bak Kiwi (stasjonen er opptatt (!) - ja det er jo meg!) og 20 min lading senere fortsatte turen.

På tilbaketur etter 6 timer saktelading (som på mystisk vis hadde stoppet på 3/4 av seg selv og måtte startes på nytt) hadde regnet avtatt og jeg kostet på meg Normal modus, men igjen turte jeg ikke annet enn å lade på Kløfta igjen (45km rekkevidde og 32 km til målet). 20 min kø ved hurtiglader, ny 10 min sms-krangel med automaten, og 15 min lading, før e-up og jeg kunne cruise inn til Tigerstaden.  Pluss for søndagsåpen Kiwi.  Minus for at de første 20 min *ikke* er gratis slik det står på Hurtigladekartet (gjalt kun i 2014).

e-up er en søt liten bil, men hun får ikke være med på langtur (120km) med meg igjen.

jkirkebo

Sitat fra: dkehvf på søndag 26. juli 2015, klokken 23:00
Og slik gikk det:

Det regnet tungt over Østlandet med masse vann på veiene, og det var 120 km fra dør til dør. I kun 10 kalde juli-grader måtte vindusvisker, frontrutevarme og setevarme til for å holde vann, dugg og forkjølelse unna.  Allerede på Kløfta skjønte jeg at her måtte det lades (80 km rekkevidde og 85 km til målet), selv med forsiktig kjøring uten last eller passasjerer, 2.8 bar i dekkene og Eco modus. 15 min sms-krangel i striregn med ladeautomaten bak Kiwi (stasjonen er opptatt (!) - ja det er jo meg!) og 20 min lading senere fortsatte turen.

På tilbaketur etter 6 timer saktelading (som på mystisk vis hadde stoppet på 3/4 av seg selv og måtte startes på nytt) hadde regnet avtatt og jeg kostet på meg Normal modus, men igjen turte jeg ikke annet enn å lade på Kløfta igjen (45km rekkevidde og 32 km til målet). 20 min kø ved hurtiglader, ny 10 min sms-krangel med automaten, og 15 min lading, før e-up og jeg kunne cruise inn til Tigerstaden.  Pluss for søndagsåpen Kiwi.  Minus for at de første 20 min *ikke* er gratis slik det står på Hurtigladekartet (gjalt kun i 2014).

e-up er en søt liten bil, men hun får ikke være med på langtur (120km) med meg igjen.

Skaff deg RFID-kort fra Fortum, evt. Elbilforeningens ladebrikke, så slipper du ihvertfall SMS-kranglingen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjølseth1

Kjørte Svelvik - kløfta, hurtiglade der, så til Kongsvinger å opp til kirkenær. Kjørte til hurtigladeren på Kongsvinger, så samme vei hjem. Gikk som smurt det
Jo hei å det går

acenta

Trekkoppbil

Ja, første gang man kjører langtur med el-bil, så må man regne med mye klabb og babb. Man må bare være foreredt på det, og ta det med godt humør.  Man er utsatt om man ikke kjenner bilen, eller terrenget.
Vi har vel alle opplevd sånne hendelser, men etterhvert lærer man seg en del triks, og det blir sjeldnere etterhvert, med sånne dager.

-Skaffe seg abonnemnt hos Fortum og  Grønn kontakt. Med Rfid-brikke har jeg opplevd å få svært hurtig autentisering på de 2 Kløfta-laderene, men det kan være mye kluss med rfid andre steder. Alternativer er SMS eller å ringe Fortum.
-Orientere seg om alternative hurtigladere. På hjemveien kunne du ha kjørt videre for å prøve andre hurtigladere på Frogner.  Av og til kan man ringe Fortum og spørre om laderene fungerer.
-Orentere seg om alternative veier. Man kan kjøre økonomisk, om man kjører utenom motorveien og finner kortere veier med økonomisk topografi. Skal du kjøre sørover fra Kiwi Kløfta, kan du ta Trondheimsveien mot Frogner.
-Ikke hurtiglade mer enn nødvendig. Er du usikker på om du trenger hurtiglading, holder det gjerne å lade 6 minutter eller  mindre. Det kan være andre bak deg i kø. Med VW er det rett nok ikke så mye tid å spare på å avbryte hurtigladinga, i motsetning til  Leaf hvor ladestrømmen nedover når batteriet er halvfullt, og da er det ikke morro å lade mer.
-Ha smart kjørestil. Kjør jevnt. Går du ned i fart, og kanskje legger deg bak en trailer i 80, kan du ofte unngå hurtgladestopp, eller få færre hurtigladestopp, og spare mye tid. Husk at du kjører i 1. gir.
-Bli kjennt med bilen.  Jeg kjenner ikke til hvilke muligheter man har med VW. Som bilist trenger man å lese av hvor mange kwt man har, og man må lære seg hvilke forbruk man har på ulike typer kjøring.
-Regn: Gjør det du kan for å holde ladekontaktene tørre for å hindre forvitring over tid. Forbruket i regn på motorvei blir høyt. Beskytt bilisten og passasjerene mot regn ved opphold utenfor kjøretøyet, og ha med regnbeskyttelse på turen.
-Ha med refleksvest til alle passasjerer, og vær ekstra nøye med å sette det på mindreårige passasjerer, ved ladestopp. Når de løper rundt på en Statoil, eller en Kiwi-parkeringsplass i gråvær, kan det være for seint å tenke på det.

olegregert

Mange positive og fine innspill fra Trekkoppbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA