Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synest dere kan forbedres på Model S

Startet av Helge, søndag 23. august 2015, klokken 14:56

« forrige - neste »

Helge

Trenger å skifte en blokk igjen på Saxo'en og legger for første gang merke til noe jeg ikke har tenkt over tidligere. Jeg har overtatt/kjøpt 4 batterier (2+2) fra 2 forskjellige personer og det viser seg at de 4 blokkene har "avtegninger" på sidene der det ser ut som om væskenivået på et tidspunkt har vært avgjørende for det avtegnede fargemønsteret. Hva er forklaringen på at det blir et slikt mønster...(?) ...og hvorfor har det blitt i to forskjellige farger? Skyldes fargene kun kjølevæsken eller hva? Om det er kjølevæske burde vel nivået/høyden på cellene vært noenlunde likt, mens her er det HØYST varierende nivå som er avtegnet? Når de som jeg har overtatt/kjøpt batteriene fra sier batteriene har vært testet og funnet OK, må jeg vel anta at de faktisk er ok....
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Ting tyder på at ene blokken har vært veltet. Det kan bety at elektrolytten innvendig er forskjøvet mellom cellene noe som er uheldig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#2
Det du ser er ikke avtegning, men rett og slett kjølevæskenivået. Hvis du tilt'er litt på batteriet så vil du se at det flytter seg.  At nivået på kjølevæske er lavt eller ujevnt har ingenting å si, det fylles opp når de er montert.

Men om elektrolytt nivået er ujevnt så er det som Elektrolux sier ikke bra !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#3
(orket ikke skrive mere på mobilen isted)

Hvis du plugger alle stussene som vist på dette bildet, og legger batteriet på flatsiden en stund så kan du få utjevnet lektrolyttnivået i cellene.

Og ang fargen på kjølevæsken. Noen sier at man ikke skal blande rød væske med blå/grønn (på fossilbiler). Jeg har aldri forstått helt hvorfor. Gjelder kanskje bare fossilbiler hvor det blir virkelig varmt ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

  takk Elmo. så mye man kan lære her :-)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Som Elmo sier kan en utjevne nivået på elektrolytten ved å legge blokken på siden, men det skal ikke gjøres da nivået av elektrolytt kan være ulikt fra celle til celle ut fra kvaliteten på cellen. Den med lavest kapasitet kan f.eks ha lavere nivå av elektrolytt forde denne forbruker mest vann. Utlignes da nivået vil denne cellen få tilført mer elektrolytt i stedet for vann som den egentlig skal ha. Gjøres det som en fiks forde blokken har lagt skjevt ( på høysiden ) kan det selvfølgelig bedre en allerede uheldig situasjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#6
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 06:28
Som Elmo sier kan en utjevne nivået på elektrolytten ved å legge blokken på siden, men det skal ikke gjøres da nivået av elektrolytt kan være ulikt fra celle til celle ut fra kvaliteten på cellen. Den med lavest kapasitet kan f.eks ha lavere nivå av elektrolytt forde denne forbruker mest vann. Utlignes da nivået vil denne cellen få tilført mer elektrolytt i stedet for vann som den egentlig skal ha. Gjøres det som en fiks forde blokken har lagt skjevt ( på høysiden ) kan det selvfølgelig bedre en allerede uheldig situasjon.

Fullstendig enig i det.  Hvis man utjevner elektrolyttnivået på denne måten, uansett årsak for å gjøre det, så ville jeg ikke brukt blokken uten å gjøre vannservise på den først.

Videre ville jeg ikke gjort vannservice på Helges blokk nr.2 fra høyre uten først å ha forsøkt å utjevne elektrolytten med "metoden".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Først: Mht til kjølevæske så er det blå/grønn på begge våre PSA elbiler. Men jeg tenkte å kjøre vann gjennom de to batteriene med rød væske og deretter blå/grønn (før eventuell bruk av disse to batteriene) ...bare "sånn for sikkerhets skyld"

Med hensyn til elektrolytten føler jeg meg ikke sikker på om Elmo og elektrolux "er helt på bølgelengde" ut fra hva som er skrevet her...? Det virker som Elmo mener nivået av elektrolytt bør utgjevnes mellom cellene før vannservice (Videre ville jeg ikke gjort vannservice på Helges blokk nr.2 fra høyre uten først å ha forsøkt å utjevne elektrolytten med "metoden".) mens elektrolux mener det må være med forbehold om at det er skjevhet pga at elektrolytt har flytt mellom cellene allerede. Han mener etter det jeg oppfatter... at dersom nivået av elektrolytt har sunket i to celler pga at de to cellene er "dårligere" og har forbrukt mere vann (men det vet jeg ikke - var slik da jeg mottok dem) så må de to cellene få mere vann FØR vannservice. "Correct me if I am wrong"  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. juli 2015, klokken 06:28
Den med lavest kapasitet kan f.eks ha lavere nivå av elektrolytt forde denne forbruker mest vann. Utlignes da nivået vil denne cellen få tilført mer elektrolytt i stedet for vann som den egentlig skal ha.
@Helge, du har rett i at det er en nyanse i det Elektrolux skrev her som jeg ikke helt fikk med meg i farten :-[

Men allikevel ville jeg ikke nølt med å utligne nivået i ditt batteri 2 fra høyre. Jeg ville vært mere redd for å "brenne" platene i en for tom celle under "maint-charge" enn å komme ut for problemet Elektrolux er inne på.
Og et batteri som har det problemet Elektrolux er inne har vel begrenset restlevetid uansett (correct me if I am wrong ;) )
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Enig med Elmo. Ville bare forhindre at slik utligning blir brukt som "vanlig service"

Her kan blokken ha blitt vippet, og elektrolytt forflyttet seg. Da er beste kompromiss å forsøke å utligne nivået ved å blokkere vannfyllingen og legge blokken på siden en stund.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Da var det en D-blokk denne gangen i 6'er kassen (i romjula var det en G-blokk i 11'er kassen).

Må vel skaffe meg en D-blokk til for å ha stående klar som reserve... for nå har jeg kun to G-blokker igjen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

D blokkene ryker oftere enn G blokkene. Skulle gjerne visst hvorfor. De er identiske og ingenting skulle tilsi denne ulikheten som er observert over flere år.

Har følgelig dusinvis med G blokker mens jeg mangler D blokker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:45
D blokkene ryker oftere enn G blokkene. Skulle gjerne visst hvorfor.

RART. Hos meg er det flest G blokker som ryker
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. juli 2015, klokken 15:14
Ting tyder på at ene blokken har vært veltet. Det kan bety at elektrolytten innvendig er forskjøvet mellom cellene noe som er uheldig.
Da jeg satte inn ny D-blokk flyttet jeg samtidig litt på flere av de blokkene som står i min garasje og oppdaget at det ikke er så veldig mye skjevt man skal /holde sette et slikt batteri før kjølevann-nivået mellom cellene blir skjevt. Om man holder/bikker litt på et batteri (la os si såpass mye som 45 grader i noen få sekunder) så er det gjort.

Robometeret viste i går veldig liten forskjell mellom 6+3 og 11. Det varierte mellom 0 og 0,01  :)
Da blir det lading og vannservice i dag
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA