Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilgjengelig batterikapasitet ved ulike temperaturer

Startet av sølv-pilen, søndag 23. august 2015, klokken 09:12

« forrige - neste »

Philip Marlowe

OSLO
(Med forbehold om  at jeg har oversett noe.)

Høyre
http://www.oslohoyre.no/oslohoyre/oslo-hoyres-program-2015-2019/
•   Oslo skal kutte klimagassutslippene med 50 prosent innen 2030, og byen skal være karbonnøytral innen 2050.
•   Innføre miljødifferensiering i bomringen for å stimulere flere bilister til å gå over til miljøvennlige biler.
•   Sette opp flere ladestasjoner for el-bil over hele byen og sørge for ladestasjoner på Innfartsparkeringer.
•   At kommunens virksomheter fullfører overgangen til nullutslippsbiler.
•   Gi fordeler til klimavennlige varebiler i sentrum.
•   Endre regelverket for drosjer slik at disse ikke kan benytte tomgangskjøring på sommeren, og innføre krav om null- eller lavutslippsstandard for alle nye drosjer

Venstre
http://www.venstre.no/artikkel/2015/03/18/mennesker-miljo-kunnskap/
•   Bilparken i Oslo skal være den minst forurensende i verden.
•   At kommunens bilpark skal være utslippsfri.
•   Vurdere miljøfelt der nullutslippsbiler, nyttetransport og samkjøring er tillatt.
•   Samarbeide med næringslivet for å utvikle energistasjoner som tilbyr hydrogenfylling, biogassfylling, samt hurtiglading og semi-hurtiglading for elbiler.
•   Etablere 200 ladestasjoner for elbiler hvert år, fordelt utover i byen, slik at elbiler blir et reelt alternativ for flest mulig.
•   Tillate at plug-in hybridbiler ogsåkan benytte p-plasser reservert for elbiler.
•   Legge til rette for el-sykler bl.a. med ladestasjoner ved sentrale sykkelparkeringer.
•   Stille krav om nullutslippsbiler i drosjenæringen innen 2023.


Krf
http://www.krf.no/partiorganisasjonen/fylkes-og-lokallag/oslo/partiprogram-2015-2019/
•   begrense antall dieselkjøretøy på dager med dårlig luftkvalitet.
•   Oslo har ambisiøse mål om å redusere klimagassutslippene med 50 prosent innen 2030 og være en nullutslippsby innen 2050. KrF vil særlig ta tak i de to store kildene til CO2-utslipp i Oslo – veitrafikk og fossil oppvarming.
•   Alle nye biler som anskaffes av kommunen skal være nullutslippsbiler, og etter 2020 skal ingen biler som kommunen disponerer bidra til klimagassutslipp.
•   Stille strengere miljøkrav til taxinæringen ved tildeling av konsesjoner.
•   Legge til rette for tilstrekkelig antall ladestasjoner for el-biler, hurtigladestasjoner og fyllestasjoner for hydrogen og biogass.
•   Sikre et velfungerende, trygt og miljøvennlig taxitilbud i Oslo, blant annet ved å stille krav om nullutslippsbiler i taxinæringen.
•   Sette opp semi-hurtigladere (11-22 kW) på enkelte drosjeholdeplasser.
•   Bruke bomringen aktivt for å stimulere til redusert bilbruk i rushtiden og mer miljøvennlige biler.
•   Etablere flere ladestasjoner for el-biler over hele byen.


Frp
https://www.frp.no/ditt-fylke/oslo/nyheter/2015/04/oslo-frps-program-for-2015-2019
Her finner jeg ingenting om elbiler.
De vil fjerne bompengeringen, men det vil de for alle biler.


Sp
http://osp.blogg.fritekst.no/2015/04/20/kommunevalgprogram-for-oslo-senterparti-2015-2019/
Ikke funnet noe spesielt om elbiler.

MDG
http://oslo.mdg.no/
•   Gjøre Oslo til en by uten netto klimagassutslipp innen 2030, uten kjøp av klimakvoter.
•   legge tilrette for bildelingsordninger med el-biler.
•   Innføre lavutslippsone innenfor Ring 3 fra og med 2016, og trappe dette gradvis opp til et forbud mot fossilbiler innen 2022.
•   Forby bruk av dieselbiler innenfor Oslo fra og med 2016 på dager hvor det er varslet høy luftforurensing
•   Legge til rette for økt bruk av elsykler, herunder utvide bysykkelordningen slik at den også omfatter sykler med elmotor.
•   I de senere år har det vært en stor vekst i antallet elbiler på Osloveiene. Dette er bra, men fremdeles vokser fossilbilparken langt raskere enn elbilparken. Vårt mål er at alle biler i Oslo er nullutslippsbiler i 2030.
•   Øke takten i utbyggingen av ladestasjoner for elbiler.
•   Gjøre eksisterende bilfelter om til miljøfelter dersom elbilene i kollektivfeltene hindrer bussene.
•   Redusere antall fossilbiler og -busser i Oslo med 90% innen 2030 (basert på 2015-nivå).
•   Fjerne eller avgiftsbelegge alle kommunale gratisparkeringsplasser for fossilbiler innenfor Ring 2, med unntak for plasser for bevegelseshemmede.
•   Øke antallet elbilparkeringsplasser på bekostning av plasser til fossilbiler.
•   At alle drosjeløyver skal kreve nullutslippsbiler innen 2022.
•   At kommunen hjelper borettslag med å tilrettelegge for elbiler.
•   Miljøpartiet vil jobbe for at nyttetransport og varelevering skal foregå på en måte som reduserer utslipp og plager, men samtidig på en smidig og gjennomførbar måte.
•   At alle kommunale virksomheter skal kunne tilby sine ansatte å bruke el-sykkel framfor bil på tjenestereiser.
•   Senke kravet til antall parkeringsplasser i parkeringsnormen for nye byggeprosjekter, samt pålegge at et minimum antall plasser forbeholdes el-biler og bildelingsordninger.

Ap
http://oslo.arbeiderparti.no/program
•   Målet er å halvere klimagassutslippene i forhold til 1990-nivå i 2020, og at Oslo blir klimanøytral innen 2050.
•   Redusere utslippene fra transportsektoren ved å øke andelen som går, sykler eller benytter kollektivtransport.
•   Øke antall lade- og tankestasjoner for elektrisitet, hydrogen og biodrivstoff, særlig utenfor Ring 2.
•   Etablere eget miljøfelt på E18 vestover, og sikre flere miljøfelt i Oslo.
•   Sikre at alle drosjer i Oslo er nullutslippsbiler innen 2020.


SV
https://www.sv.no/oslo/nyttprogram/
•   Etablere flere ladestasjoner for el-biler, for eksempel i tilknytning til borettslag, parkeringsplasser og andre sentrale områder.
•   Forbeholde en større del av parkeringsplassene til bilkollektiver og el-biler.
•   Vi vil at miljødifferensierte bompenger eller rushtidsavgift benyttes på innfartsveier for å begrense biler og forurensning i byen. SV mener at den som forurenser mest, også må betale mest.


Rødt
http://rødt.no/oslo/politikk/r%C3%B8dt-oslos-program/
•   Oslo kommune bør starte et to-årig prøveprosjekt med elektriske bysykler.
•   Elbil er en delløsning på klimakrisa. Men uansett drivstoff krever produksjon av bilen mye energi, den tar stor plass i bybildet og bidrar til svevestøv. Rødt Oslo støtter derfor først og fremst kollektive løsninger, og vil stanse videre utbygging av gratis P-plasser for elbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

PokerFjes

I min lille kommune Modum har jeg funnet følgende (mangelfulle) utsagn som er relevante for elbil/ladbare biler.

Høyre - har ikke publisert program på nett...

MDG – Ladere for El-biler ved alle offentlige bygg.

Venstre
-Flere ladestasjoner for elektriske biler
-Vi vil jobbe for å få hydrogenfyllestasjon i Modum.

AP - Utvide antall ladestasjoner for elbiler.

SP - ingenting relatert til elbiler/ladbare biler
KRF - ingenting relatert til elbiler/ladbare biler
SV - ingenting relatert til elbiler/ladbare biler
FRP - ingenting relatert til elbiler/ladbare biler
Bygdelista - ingenting relatert til elbiler/ladbare biler, er knapt synlig på nett
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

arnejorg1

Sitat fra: Olatho på mandag 10. august 2015, klokken 16:42

Og det er jo faktisk heller ikke sånn at alle kan kjøre bil "fra A til B".  I de fleste bysentra må man f.eks. uansett parkere et godt stykke fra stedet man skal til (eller fra), da det er begrenset med parkeringsplasser.
Å tro at man kan bygge vei nok til at man kan ta unna for befolknings- og trafikkveksten på det sentrale østlandet er i bestefall ganske naivt.


I byen er det trangt og begrensede muligheter til å bygge vei. Det er pr. i dag ikke noe problem å reise kollektivt inne i byen. Dersom folk som beveger seg innad i byen kan reise med buss/trikk, sykle eller gå kan de som kommer utenbys fra kjøre elbil.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA