Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilgjengelig batterikapasitet ved ulike temperaturer

Startet av sølv-pilen, søndag 23. august 2015, klokken 09:12

« forrige - neste »

sølv-pilen

HAUGESUND

Haugesund SV

* vil jobbe for å etablere flere ladestasjoner for el-bil i både kommunal og privat regi
* er opptatt av at kommunens biler skal være el-biler og at kommunen legger til rette for bildeleordninger.
* ønsker flere skal bruke kollektivtransport, sykkel og gang fremfor bil.



Haugesund Venstre

* Venstre mener det skal lønne seg å velge miljøvennlige alternativer, og derfor bør avgifter m.v. på null-utslippsbiler være lavere enn på andre.
* ønsker at flest mulig skal sykle, gå eller kjøre buss på jobb.
* går inn for å innføre belønningsordning for samkjøring i bomringen , dette for å få ned antal biler som reiser inn og ut av Haugesund sentrum.
* Når det gjelder særordninger for elbiler, mener Haugesund Venstre at det skal være tilrettelagt for lading ved våre parkeringsanlegg og at det bør være lavere bompenger. Selv om en bil har lav/nullutslipp, så vil en "slite" på veinett, og ha behov for oppgradere veier. Å slippe helt bompenger blir feil, men Haugesund Venstre ønsker å få vurdert om det er mulig med gradert sats basert på bilens utslipp.
* Haugesund Venstre også pådriver for å redusere utslipp fra diesel- og bensinbiler ved å legge til rette for nullutslippsbiler og hybridbiler. Derfor vil vi ta initiativ til at fordeler for el-biler og andre nullutslippsbiler videreføres i Haugesund når dette blir opp til kommunene å bestemme fra 2017.



Haugesund Høyre

* Haugesund Høyre ønsker velkommen El-biler på veiene på Haugalandet. El-biler er et synlig tegn på det såkalte grønne skiftet.
* goder for el-bilkjøpere er uproblematisk for Haugesund Høyre. Er forkjempere for gode incentiver. Noen av ordningene, som for eksempel muligheten til å kjøre i kollektivfelt må nok revurderes da kollektivtransport også er en del av en ambisiøs klimapolitikk.
* Haugesund Høyre vil at mest mulig av persontrafikken skal over på kollektivtransport. I de tilfellene der det ikke er mulig MÅ vi legge tilrette for at den eksisterende bilparken skiftes ut med lavutslippsbiler og el-biler.
* arbeide for en felles kollektivtrase gjennom sentrum hvor alle busser til og fra Haugesund skal innom. En mulig trase kan gå vest Tuhauggata, sør Sørhauggata og østover Skippergata. Nytt høyeffektivt sentralstoppested etableres for alle busser i Sørhauggata. Flotmyr rutebilstasjon avvikles, og nytt område for bussoppstilling etableres utenfor sentrum.
* vil legge til rette for at det kan etableres en bysykkelordning etter mønster fra byer som Drammen og Lillestrøm. Bysykkelordningen bør i startfasen dekke et utvidet sentrumsområde slik at trafikk til/fra sentrum, videregående skoler og idrettsanlegg dekkes. Etterhvert bør ordningen bygges ut til å dekke større deler av kommunen.



Haugesund FrP

* mener at Haugesund har kommet langt i å tilrettelegge for miljøvennlig transport, vi har i samarbeid med Haugesund parkering satt ut over 20 ladestasjoner i Haugesund kommune for EL bil, i tillegg er det sagt at bybusser skal fortrinnsvis bruke gass i rutetrafikk på bybusser
* er tilhenger av at sykkelveinettet blir bedre, men ikke på bekostning av motorisert kjøretøy, det må være plass for begge.
* En utbygging av et sammenhengende sykkelveinett er noe Haugesund FrP ønsker å få til sammen med de andre partiene i Haugesund, når dette er en realitet, har Haugesund FrP tro på at det vil være enklere å velge alternativet miljøvennlig fremfor bil.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Leaf_2014

Noen som har avgift på båtdiesel på programmet? Personlig synes jeg det er vanskelig å ta fossilbilhoggestabbpolitikken seriøst så lenge båtfolket slipper langt billigere avgiftsmessig. Båtlivet er tross alt stort sett fullstendig unødvendig kjøring, i motsetning til folks bilkjøring.
Leaf 2014

Rødkleiv

Gahr Støre lover 12 000 nye ladestasjoner innen 4 år.

5000 av disse er renovering og oppussing av gamle ladestasjoner.
I tillegg kommer tilskudd til 2000 stasjoner.
Tilsagn om ytterligere 3000 og tilsagn om tilskudd til 2000.

Løftet forutsetter at virkeligheten responderer som man forventer.




emil

Igjen, dette er kommunevalg og dieselavgift og hva partilerdere mener om ting for hele landet er egentlig ikke veldig relevant. Har ennå tilgode å skjønne hva man skal med TV-sendte debatter med rikspolitikere (regjerling/storting) under kommunevalget.

Amoss

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 10:52
Igjen, dette er kommunevalg og dieselavgift og hva partilerdere mener om ting for hele landet er egentlig ikke veldig relevant. Har ennå tilgode å skjønne hva man skal med TV-sendte debatter med rikspolitikere (regjerling/storting) under kommunevalget.

Fordi det vil ta opp for mye sendetid og sende lokalpartilederdebatter fra 400(?) kommuner ;)

Men ja, de burde heller hatt det på i det minste fylkesnivå, og sendt det under distriktssendingene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 04. august 2015, klokken 09:01
Her har du nøyaktige tal: https://no.wikipedia.org/wiki/Transportkapasitet#Biltrafikk_har_lav_kapasitet

Sjølvsagt blir det betre kapasitet om vi byggjer ut kollektivtilbodet framfor vegtilbodet.

Man må gjerne bygge jernbane, men da får folk som bruker den betale selv, slik de som bruker veien gjør. Jeg står fortsatt for at du ikke klarer og redusere biltrafikken spesielt mye fordi de fleste som kjører bil kjører den på kortere strekninger fra A-B. Toget kjører ikke fra A-B. Da må du over på enten buss eller bil for og komme dit du skal. Det er også dårlig med bussforbindelser når man kommer ut av byene.

Det er fortsatt upraktisk for de fleste og ta tog eller buss fordi toget eller bussen ikke går dit du skal og når du skal. Også billigere og kjøre elbil til og fra jobb i ett år enn å ta toget, iallefall for de som må ha en bil uansett.

Dobler du kapasiteten på dagens veinett vil man nok kunne kjøre bil i 30 år til før den må utvides. Nye kostnader om 30 år, men hva gjør vel det dersom man betaler selv. Jeg er ganske sikker på at man i fremtiden også skal klare å bygge veien miljøvennlig med bedre batteriteknologi. Så kan man jo også bygge ut jernbanen så lenge det lønner seg økonomisk. 
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Olatho

Du kan godt stå for hva du vil, men faktum er at jernbane både bruker mindre energi og mindre areal per kjørte personkilometer enn bil.

At toget (eller andre kollektivløsninger) ikke går nøyaktig mellom de to stedene man skal til og fra har ikke så stor betydning, all den tid de fleste er villige til å gå noen hundre meter, og mange også til å bytte mellom to transportmidler, så lenge det ellers er lagt til rette for det.
Og det er jo faktisk heller ikke sånn at alle kan kjøre bil "fra A til B".  I de fleste bysentra må man f.eks. uansett parkere et godt stykke fra stedet man skal til (eller fra), da det er begrenset med parkeringsplasser.
Å tro at man kan bygge vei nok til at man kan ta unna for befolknings- og trafikkveksten på det sentrale østlandet er i bestefall ganske naivt.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Olatho på mandag 10. august 2015, klokken 16:42
Du kan godt stå for hva du vil, men faktum er at jernbane både bruker mindre energi og mindre areal per kjørte personkilometer enn bil.

NSBs miljøkalkulator https://www.nsb.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Milj%C3%B8kalkulator regner faktisk ut at elbil i de fleste sammenhenger bruker mindre energi enn tog.

Når det gjelder areal så er nok tog mer effektivt - ihvertfall inn til de store byene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. august 2015, klokken 18:04
NSBs miljøkalkulator https://www.nsb.no/om-nsb/nsb-og-miljo/Milj%C3%B8kalkulator regner faktisk ut at elbil i de fleste sammenhenger bruker mindre energi enn tog.

Sitat fra den kalkulatoren:
Sitat
Hvor fullt er toget?
Gjennomsnitt: 34%

Endrer man dette til bare 40% fullt så går elbil og tog opp-i-opp på strekningen Oslo - Asker. Øker man reisen til Oslo - Drammen går de opp i opp også på 34% fulle tog. Slik jeg har tolket arnejorg1 så snakker han egentlig om rushtrafikken hvor togene ofte er betydelig fullere enn dette.

Så, velger man (el)bil fremfor tog på ett tidspunkt med lite trafikk så kan man ha bedre samvittighet enn om man gjør det samme i rushtrafikken ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olatho

Her er jo en grei illustrasjon...


OlavEmil

http://www.nrk.no/hordaland/_-miljopartiets-miljokrav-er-for-tamme-1.12504719

Om alle står for det dei seier, ser det ut til at vi i Hordaland trygt kan stemme på dei vi vil mtp elbil (kanskje med unntak av FrP).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tomrh

Et paradoks er at de som jobbpendler til en bykommune ofte bor i en annen kommune og dermed ikke har noen påvirkningskraft i bykommunen ved lokalvalget, bare i fylkeskommunale anliggender. Men det er ofte pendlerne som har de største behovene mhp. kollektivtilbud, parkering, ladeinfrastruktur etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på onsdag 19. august 2015, klokken 16:58
Et paradoks er at de som jobbpendler til en bykommune ofte bor i en annen kommune og dermed ikke har noen påvirkningskraft i bykommunen ved lokalvalget, bare i fylkeskommunale anliggender. Men det er ofte pendlerne som har de største behovene mhp. kollektivtilbud, parkering, ladeinfrastruktur etc.

Det har du helt rett i ja. Derfor jeg startet å snakke om dette alt i fjor høst/vinter, så vi som velgere skulle kunne rekke å signalisere at dette var ett viktig poeng alt før valgkampen satte inn, slik at partiene skulle ha klare standpunkt å vise til nå. Selv om man ikke skulle kunne stemme selv i den kommunen der "skoen trykker" så vil ett press fra partiapparatet i nabo-kommunene også ha en effekt på partiene i den kommunen. Etter valget er sjansene til å kunne påvirke - spesielt i en "nabokommune" - minimalisert :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlavEmil

Mykje av elbilfordelane er det vel fylkeskommunen som står for (ferjer, bompengar (?), utbyggjing osv).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 19. august 2015, klokken 17:50
Mykje av elbilfordelane er det vel fylkeskommunen som står for (ferjer, bompengar (?), utbyggjing osv).

Fergene mener jeg helt bestemt at du har rett i ja, men kommunal parkering definitivt ikke. Så vidt jeg vet er det kommunene  - evnt. i samarbeid med fylkeskommunene - som bygger ut ladestasjoner - ref http://www.fortum.no/no/Fortum/Pressemeldinger/Alle-pressemeldinger/Fortum-Charge--Drive-skal-levere-400-nye-ladestasjoner-for-elbil-i-Ostfold-og-Follo-/
SitatLadeinfrastrukturen er et spleiselag mellom Østfold og Akershus fylkeskommuner, og 20 kommuner i Østfold og Follo. Kommunene har samarbeidet om et anbud i regi av Klima Østfold, ...

Kollektivfelt er jeg usikker på hvor ansvaret ligger, men tror det er hos kommunen.

Bompenger er det vel i all hovedsak kommunene som styrer? Ref: http://www.oblad.no/bompenger/as/nyhet/as-politikerne-vil-ikke-ha-bompenger-pa-lokalveiene/s/5-68-19917  Virker i alle fall slik uti fra dette. Tidligere har det vært oppslag om at utbyggingen av E18 forbi Ski/Ås har blitt forsinket grunnet lokal motstand i kommunestyrene.
SitatPlassering av bommer, takstnivå og vurdering av trafikkmessige konsekvenser av bompengeordningen for sideveinettet, vil bli utredet etter at prinsippvedtaket foreligger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA