Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Redusert kapasitet etter batteriservice

Startet av elektrolux, mandag 18. januar 2010, klokken 10:54

« forrige - neste »

elektrolux

Softwaren er nå oppgradert slik at der ikke går alarm ved overlading, og at det er enklere å forstå om en manuelt har skrudd alarmen av eller på ved at bekreftelsesbip kun kommer om en skrur alarmen ppå igjen. Alarmen vil som før, alltid være på ved ny oppstart.

Spenningsensorene kommer nå oppgradert versjon og i nytt hus. Dette har eliminert tidligere problemer på enklete instalasjoner der støy medførte 0V indikasjon og falsk alarm.

Nye temperatursensorer kommer med annen føler som gir mer nøyaktig avlesning. De gamle indikerte gjerne 3-4 grader for lav temp.

Alt dette betyr at vi føler at differensialspenningsalarm og kjøreinformasjonsystemet nå er forbi prototypestadiet, og er blitt et fullverdig og nyttig produkt for alle som ønsker full kontrol over NiCd batteriene sine.

For mer informasjon se her:http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Robometer

Neste stadium blir en utbyggingsmodul for begrensning av kjørestrøm på Think. Planen er å tilby en pulsbreddemodulator som kobles inn mellom Think sin BMS og Siemens motorstyringen. Dermed kan bruker gå inn i dypmenyen på Robometeret og sette max strømuttak fra batteriene til 150 A,  200A eller ubegrenset.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. juni 2012, klokken 05:41
Siden dette var en PSA valgte jeg å montere prøvemontere Robometer i stedet for å teste hver enkelt blokk.

Jeg har laget er Robometer-testkit for PSA som du som nå repararer så mye for andre burde kopiere.
Jeg har festet lange ledninger på 3 sikringer/shunter og samlet dem i en plastboks sammen med sensorene. 12volten har jeg koblet til en sigarettennerplugg. Strømsensoren har jeg droppet (foreløpig?)

Dermed kan jeg på bare 5-10 min montere Robometer på en P106/Saxo for å få en kjapp stastus på pakken. Bytter bare ut tre av bilens "sikringer" med mine som har ledninger på. Kan legge ut noen bilder hvis det er interessant.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Genialt! Hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Forstår teorien bak hva du har gjort, men imøteser gjerne en av dine flotte tegninger som viser tilkoblingspunktene, og bildet som viser testkittet.

Eller i første omgang hvilke sikringer/shunter du midlertidig erstatter med "senspunkter".

Forøvrig er vi nå kommet til V2.15b som bruker ny type CE merket spenningsensor ( bildet ) med sterkt forbedret nøyaktighet.

Oppgradering er mulig for 500 kr, og innbefatter innsending av gammel spenningsensor, og display.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Elmo på fredag 15. juni 2012, klokken 00:06
Jeg har laget er Robometer-testkit for PSA . . . .

Ja her er bilde av mitt "hurtig-robometer". Blir litt av er skjærereir sammenpakket ;)

Minus - går til 3'er kassens shunt, dvs på toppen (den vi ofte kaller hovedsikringen). Drar ledningen ut i bakkant av panseret og inn i dørsprekken på passasjerdøren.
Midten - går til 6'er kassens sikring, dvs høyre side. Slipper sikringen ned foran radiatoren og under kassen. Strammer ledningen med to tørn rundt lokket på varmebeholderen og så følger 3'er ledningen.
Pluss - går til 11'er kassens sikring, dvs venstre side. Legger ledningen gjennom bilen og ut av bakluka på ventre side.
12volt - tar jeg fra sigarettenneren.

Det hele tar bare et par minutter å montere på bilen, og kan nesten gjøres i finstasen.
Og det eneste som kan gå galt hvis man setter i feil sikringsholder er at det piiiper.

I den hvite boksen ligger spenningssensor og sikringer. Skulle kanskje har sikringene i andre enden, men ledningene er 2-par telefonkabel som i praksis er fire tynne ledere i en veldig solid strømpe - nesten som et rør.
Strømsensor og tempsensor har jeg droppet.

Må innrømme at jeg er ganske fornøyd, særlig med idéen, men også resultatet 8)

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. juni 2012, klokken 07:23
Forøvrig er vi nå kommet til V2.15b som bruker ny type CE merket spenningsensor ( bildet ) med sterkt forbedret nøyaktighet.

Jeg har v2.12 om jeg ikke husker feil, og spenningssensoren min ser ut eksakt som den du har på bildet sammen med display og strømsensor.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. juni 2012, klokken 07:23
Genialt! Hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Jeg har brukt et slikt testkit for å sjekke biler som ikke har Robometer på en rask måte i 2-3 år.
Som Elmo sier, så tar det knapt 5 min å få på plass.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

En liten oppdatering på bruk av mitt "hurtig-robometer".  Ganske innlysende egentlig, men . . . .

Hvis Robometeret viser problem i "6+3" flytter jeg midten til 6'er kassens shuntholder og plussen til 6'er kassens sikring  (sikringen går som kjent inn en shunt-holder).

Da kan jeg vha "Sensorspenning" menyen finne ut om feilen ligger i 3'er eller 6'er kassen 8)
("Blockspenning" menyen gir selvfølgelig bare tull og det piper ved denne tilkoblingen).


PS: med "hurtig-robometeret" kan jeg dermed også hjelpe folk med fastmontert Robometer til å finne om problemet er i 3'er eller 6'er kassen ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er enda enklere med software 3.13 til slik bruk.

Der kan du fritt stille inn antall blokker på hver side av senter, og få fornuftige tall.

Dersom du tar ut chippen i displayet og sender det til meg, retunerer jeg det med 3.13 program.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA