Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: i3 vs Model S

Startet av mecanica vergara, lørdag 22. august 2015, klokken 12:44

« forrige - neste »

mecanica vergara

Etter å ha kjørt på en skrue i helgen måtte jeg innom et dekkveksted å få plugget dekket mitt. Reparatøren påpekte at dekket var slitt helt ned til 0 på innsiden, og han mente dekket ikke ville holde sommeren ut.

I går var jeg innom Tesla for å få deres vurdering på saken. De la seg på siden av bilen og virket ikke veldig interessert i å se hvordan dekket var slitt. Og lurte på hvor langt jeg hadde kjørt på dekkene.

Er det ikke u relevant hvor langt dekkene har kjørt når det er 5-6mm mønster igjen i midten og ytterside av dekket.


Bildet viser ikke så godt hvor slitt det er. 
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Muffinman

Feil spissing bak tipper jeg. Ligner mye på det jeg hadde på min. Oppstod faktisk ved justering i vår; da viste utskriften at alt var på spec. Ny måling viste 014/-014, og det ble justert på det ene hjulet.

mecanica vergara

Men er det riktig av Tesla å legge ansvaret tilbake på meg med at jeg skal sjekke fortløpende. Eller burde jeg gå på å kreve at de gjør noen målinger? Jeg vil helst ikke komme i den situasjonen at jeg må bytte dekk og ødelegge innsiden på et nytt dekk sett også.

I tillegg har jeg et sett med vinterhjul som ligger på dekkhotell som jeg er spendt på tilstanden til.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Muffinman

De har vært veldig greie i Trondheim, selv om det ble feil ved justeringen i april. Terskelen for å ta inn og kontrollere later til å være lav der. Model S sliter i følge et kjent dekkservicefirma litt ujevnt samme hva man gjør med dem (de nye er visst bedre), men et smalt felt innerst som slites er ikke normalt. Se på bildene under. Dette dekket ble kjørt 12000km på drivhjul i fjor uten denne slitasjen. På første bilde er det kjørt 160 mil med feil spissing, på det andre 350.



xref

Kjenner jeg blir litt smånervøs av alle erfaringene her om problematisk hjulstilling og dekkslitasje. Har nettopp fått bil selv. Er dette noe jeg kan/bør kontrollere snarest?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Muffinman

Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:17
Jeg vil helst ikke komme i den situasjonen at jeg må bytte dekk og ødelegge innsiden på et nytt dekk sett også.
Jeg har fått betydelig redusert kjørelengde på flere dekk uten at de tilbød seg å erstatte noe. I fjor sommer utfordret jeg dem pr mail på dette, men de valgte å ikke svare. Dermed ble hjul/dekk noe jeg kjøper fra andre enn Tesla heretter.

Ironisk nok ble vårens feil til etter en justering de tok pga min bekymring over en svak skjevslitasje på vinterdekkene etter 20.000km. Var urolig over hva som kunne skje med 21" hjulene til våren om alt ikke var i orden.  Sendte inn bilder, og de tok selv initiativ til justering. Etter justeringen, som altså avstedkom feil spissing på et hjul bak, kunne de fortelle at slitasjen jeg hadde i vinter var normal - noe jeg tror stemmer. Slitasjen som oppstod etter justering derimot er ikke normal, og minner om den du har.

mecanica vergara

Sitat fra: xref på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:36
Kjenner jeg blir litt smånervøs av alle erfaringene her om problematisk hjulstilling og dekkslitasje. Har nettopp fått bil selv. Er dette noe jeg kan/bør kontrollere snarest?
Og dette er ikke noe du bør kontrollere snarest. Dette ser du etter en stund. Og hvis du kjører på 19" hjul vil du se det senere en om du kjører på 21" hjul. Jeg tror det har minimalt å si på kjøreegenskapene til bilen, selv om det sikkert forstyrrer noen promille.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Muffinman

Sitat fra: mecanica vergara på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:45
Sitat fra: xref på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:36
Kjenner jeg blir litt smånervøs av alle erfaringene her om problematisk hjulstilling og dekkslitasje. Har nettopp fått bil selv. Er dette noe jeg kan/bør kontrollere snarest?
Og dette er ikke noe du bør kontrollere snarest. Dette ser du etter en stund.
D-modellene skal visstnok være adskillig mindre plaget av skjevslitasje i følge noen som burde ha greie på det. Jeg ville ikke bekymret meg. Kontroller sommerdekkene når du skifter til vinterhjul og nyt bilen i mellomtiden  :)

cairnz

Ikke alle har dette problemet. Jeg har vel kjørt rundt 30.000km med hjulene jeg har bak, og de har enda endel igjen. De foran har gått noe over 50.000km.
Elbilist

Leif1

40000 km på min, uten skjevslitasje. Byttet bakhjulene nettopp. Godt slitt, antagelig grunnet litt for ivrig gassfot. Fremhjula holder sikkert ut sesongen.
Konvertitt fra S til X

gss


timingbeltkiller

Sitat fra: cairnz på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:58
Ikke alle har dette problemet. Jeg har vel kjørt rundt 30.000km med hjulene jeg har bak, og de har enda endel igjen. De foran har gått noe over 50.000km.
Alle bilmerker produserer nødvendigvis noen (få) mandagsbiler.
Det av den enkle grunn å eliminere siste prosent(delen) feil koster til dels langt mer enn å rette opp reklamasjonene.

Men mye tyder på sluttkontrollen på fabrikken og utleveringskontrollen hos servicesentrene ikke er noe TM har grunn til å skryte av.
Det samme gjelder antakelig spesifikasjonene til og kontrollen med underleverandørene.

Som TM kunde blir du derfor utsatt for (betydelig) mer bingo enn rett og rimelig er.
Synd at Toyota ånden forsvant fra fabrikkanleggene TM overtok!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA