Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny elbil skiltserie

Startet av Pesi, fredag 21. august 2015, klokken 23:31

« forrige - neste »

Pesi

Finner ingen Combo ladere på Ladestasjoner.no langs E134 mellom Røldal og Bø. Noen som har kjørt denne ruta med eGolf?

jan-c

Sitat fra: Pesi på onsdag 22. juli 2015, klokken 06:50
Finner ingen Combo ladere på Ladestasjoner.no langs E134 mellom Røldal og Bø. Noen som har kjørt denne ruta med eGolf?
I følge Grønn Kontakt kommer det en  i Åmot i Vinje:

Åmot
Type: Hurtiglader og Flexilader
Status: Kommer snart
Ved Vinjekroa. Forventes operativ andre halvdel av juli 2015

2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

eivhelle

#2
Hadde tenkt å kjøre samme rute kommende uke, men det ser ut til at hurtigladeren på Åmot blir forsinket. Jeg fikk mail fra Grønn Kontakt om at den blir satt opp 3. august. :-\

Så da blir det Hardangervidda i stedet. Så får vi bare håpe at ingenting går galt med hurtigladerene i Eidfjord og Ål, for da blir det mer komplisert. :-[

Jeg tror man kan klare å komme seg over Haukeli uten laderen på Åmot hvis man lader til 100% i Røldal og kjører økonomisk ned til Morgedal (125 km) og lader en time  eller to der. Da kommer en seg til Seljord hvor det skal være mulig å lade med 16A Type2 på den lokale meny butikken. Videre er det også mulig med Type2 lading på Nutheim, hvis en skal videre mot hurtigladeren på Notodden. Så tar en seg tid til 4-5 timer saktelading er vel turen mulig å gjennomføre.

Skal en til Bø holder det nok med 3 timer saktelading i Morgedal.

Den største usikkerheten her er hvor mye ekstra energi man bruker når man må over en fjellovergang på veien. Det er 600 meter stigning fra Røldal til høyeste punkt på haukelifjell. Men deretter er det stort sett nedoverbakke, så en vil da ha en kort strekning med høyt effektforbruk etterfulgt av en lang strekning hvor en kjører relativt billig. Spørsmålet er bare om stigningen koster mer enn det man sparer nedover.

Er det noen som kan dele litt erfaring her?

Jeg har prøvd å gjøre en teoretisk beregning på hva stigningen vil koste av energi :

600 meter stigning, 1750kg bil (m/bagasje og passasjere)  vil kreve en potensiell energi tilsvarende 600x1750x9.8/3600 =2.85KWh
Strekningen opp til toppen er 21 km og hadde det vært helt flat vei burde man fint klare å kjøre på 0.12 KWh/km (som er effekten av luft og rullemotstand og øvrig forbruk, når det er greit føre og ikke for kaldt)

Totalt energiforbruk blir da 21x0.12 + 2.85 =5.37 KWh
Forbruket på strekningen skulle da bli ca 25.5KWh/100km

Da skulle man sitte igjen med 21.2 - 5.37 = 15.8 KWh til resten av strekningen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA