Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.0 beta i dag? Noen screenshots?

Startet av Kjatil, fredag 21. august 2015, klokken 22:40

« forrige - neste »

Kjatil

Hei, jeg har nå hatt elektriker på befaring og skal etter planen få lagt opp ny kurs med et uttak på husveggen for lading av bil. Ønsker å ha standardladeren til bilen montert på veggen. Og også kunne lade andre biler ved behov. Hva trenger jeg?

1.ny kurs: Etter befaring ble det avtalt kurs med 1-fas 32a 230v med standard husholdningsstikk. (Jeg trodde jeg bare kunne få 10a eller 16a på standard stikk, men det var vist ingen problem) (Kan jeg lade flere biler samtidig på denne kursen så lenge det holdes under totalt 32a?

2.uttak: Burde jeg få montert noen annen stikk i tillegg, f.eks blå industri av noe slag? Hvordan ser en blå industri ut for 32a?

3.jordfeilbryter: Burde jeg/må jeg ha vern type B?

Jeg har i grunn ingen peiling og trenger sårt hjelp! Håper dere holder det enkelt, dette kan jeg ikke noe om.

sølv-pilen

Feil forum, her er det mange som er kloke og har har svar på det du søker, men om de klarer å formidle det på en måte som en som ikke har noe begrep om dette forstår er nokk en utfording her. Ikke for at jeg tror jeg er noe flinkere men jeg kan gjøre ett forsøk.

Jeg vet ingetning.. dette er ikke mitt felt, Jeg kan dog gi deg noen svar, utfra det jeg tror fra hva jeg har lest her på forumet tidligere.

1. Ja, du skal kunne klare å lade 2 stk biler på feks 10A samtidig.. Men her fabler jeg utfra bedreviten...

2. blå kontakt=240V, Rød kontakt=400V. Størrelsen (diameteren) på kontakten bestemmer hvor mange amper den gir. 32 amper blå kontakt er større en 16amper blå kontakt. men er vel bare lading på 16A du får med ladekladder, skal du ha en egen ladestasjon må du sikkert legge opp med en 32A blå stikkkontakt.

3. Aner ikke hva vern type B er for noe, men JA, du må ha B vern.

Ettersom de fleste sikkert vil si at du ikke trenger ekstra lader, for det gjør du sikkert ikke heller - men går ut fra at du har dette behovet siden du nå lurer på løsninger i forhold til det.
Standard ladekladd som følger bilen gir bare 10A uansett om du har 32A stikk kontakt. Dersom du bruker denne har du god plass for en annen bil som skal lade samtidig med en slik ladekladd (orginal). Har du ladekladd som trekker 16A er du fortsatt innenfor med denne løsningen din, men du må ha blå stikk kontakt for å lade på 16A.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Blir litt mye her, og kanskje fortsatt forvirrende, men jeg prøver:

Laderen sitter i bilen, den medfølgende kabelen med "kladd" er bare en litt avansert ledning som ikke gjør noe som helst med strømmen mellom kontakten på veggen og bilen. Alt den i prinsippet gjør er å si til bilens lader hvor mye effekt den får lov til å bruke.

Skal du lade med medfølgende ladekabel med kladd har du to lovlige muligheter for nyoppsatt kurs:

Husholdningskontakt (schuko) sikret med 10A sikring
16A CEE kontakt (blå, rundstift, "industri") sikret med 16A sikring og så en adapter i denne over til schuko

For begge løsninger er jordfeilbryter av "Type B" nødvendig.

Du har ikke lov til å koble ladekabelen til noen kurser med sikring større enn 16A og med denne begrensningen kan du kun lade en bil om gangen.

Å bruke den medfølgende ladekabelen med kladd som fast ladepunkt hjemme er egentlig ikke anbefalt. Det beste er å sette opp en laderegulator/veggboks med enten fast kabel eller Type2 kontakt og så bruker man kabel som passer bil (for Leaf en Type2-Type1 kabel). Litt avengig av type laderegulator kan denne være en 32A type, men med én boks kan du fortsatt bare lade én bil om gangen.

Skal du ha mulighet til å lade to biler samtidig på 10-16A må du legge opp to separate kurser, alternativt en 32A kurs fra sikringsskapet og en underfordeling med to 10/16A kurser ved ladeplass som så senere kan erstattes med en 32A ladekontakt hvis behovet for raskere lading av enkeltbil melder seg.

Standard Leaf klarer ikke å utnytte mer enn 16A idag, men du kan kjøpe Leaf med 6.6kW lader og da må du ha en 32A "veggboks" for å kunne utnyte maks ladehastighet.

Griffel

#3
Ønsker du å kunne lade med opptil 32A er en ladestasjon type2 eneste fornuftige løsning.

Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler:
Sitat
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2»...
Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).

(Tenk på at ladekladden som følger med bilen egentlig er ment som en overgangsløsning (nødløsning) slik at en kan få ladet hos bestemor som ikke har en en type 2 ladestasjon siden hun ikke har elbil.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hempe

Sitat fra: Kjatil på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:07
Etter befaring ble det avtalt kurs med 1-fas 32a 230v med standard husholdningsstikk.

Er dette i det hele tatt etter forskriftene, og derfor lovlig?
- 2015 Nissan Leaf Nordic Edition -

emil

Sitat fra: Hempe på onsdag 22. juli 2015, klokken 13:44
Sitat fra: Kjatil på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:07
Etter befaring ble det avtalt kurs med 1-fas 32a 230v med standard husholdningsstikk.

Er dette i det hele tatt etter forskriftene, og derfor lovlig?

Langt ifra lovlig. Og sansynligvis heller ikke det som er avtalt. For 32A må man ha CEE/Rundstift eller fast laderegulator.

Kjatil

Jeg forstod det slik at det ble avtalt 32A sikring med enten standard huskontakt og/eller industrikontakt på yttervegg. I prisforslaget står det:
1 stk. Kurs for billader 32A, avsluttet i 16A stikk utvendig

Vil dette si 16A industrikontakt eller standard plugg? Det er heller ikke nevnt noe om vern type B.

emil

Sitat fra: Kjatil på mandag 03. august 2015, klokken 18:36
Jeg forstod det slik at det ble avtalt 32A sikring med enten standard huskontakt og/eller industrikontakt på yttervegg. I prisforslaget står det:
1 stk. Kurs for billader 32A, avsluttet i 16A stikk utvendig

Vil dette si 16A industrikontakt eller standard plugg? Det er heller ikke nevnt noe om vern type B.

Det er uansett ikke lov med 16A stikk, uansett om det er schuko eller rundstift/CEE på en 32A kurs.

Når det ikke er nevnt vern type B er vel dette neppe inkludert heller.

Ville vært veldig skeptisk til å bruke denne elektrikkeren hvis det faktisk er dette han skal sette opp for elbillading.

muggost

Sitat fra: Kjatil på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:07
Hei, jeg har nå hatt elektriker på befaring og skal etter planen få lagt opp ny kurs med et uttak på husveggen for lading av bil. Ønsker å ha standardladeren til bilen montert på veggen. Og også kunne lade andre biler ved behov.

Du bør IKKE basere deg på husholdningskontakt eller blå industrikontakt. Disse er ikke ment til bruk for kontinuerlig høy belastning i mange timer om gangen (hvilket en elbil gjør), og særlig husholdningskontakten er utsatt for slitasje hvis du blir å ta ladekladden ut og inn hver eneste dag. Over tid vil dette utgjøre en risiko for brann. Og i tilfelle brann så spørs det om forsikringsselskapet synes det er helt greit at du har satt opp ladepunkt på husholdningskontakt når bransje-ekspertene ikke anbefaler det...

Du bør i stedet installere en ladeboks på veggen, med type 2 sokkel (for eksempel en av disse: http://billader.no/wp-content/uploads/2015/04/Hjemmeladere-hjemmeside-3.jpg). Det koster deg litt ekstra, men er vel verdt pengene (hvis du har 400V anlegg i huset så har du også flere muligheter).

I tillegg må du skaffe deg en type 2 kabel som du uansett vil trenge til offentlige ladestasjoner rundt omkring. Det fine med denne løsningen er at du ikke trenger å gjøre annet enn å skaffe ny ladekabel dersom du i fremtiden skaffer deg en ny elbil med annen ladekontakt. I tillegg kan den originale ladekabelen ligge i bilen, klar til bruk når du trenger den. Ved EU kontroll av elbiler skal det nå også sjekkes at ladekabelen er i orden. Da er det i din interesse at den er minst mulig brukt! :-)

I tillegg er det påkrevet med jordfeilvern type B. Denne finnes det svært mange forskjellige typer av, med ditto drøye priser. Salto har en modell til ca 2500 kr, så hvis elektrikeren din gir deg en ublu pris bør du få ham til å grave litt (eller bytte elektriker).

Jeg tror også det er påkrevet med overspenningsvern, men dette kan kanskje noen mer om enn meg.

Jeg anbefaler deg hvertfall å få gjort en grundig jobb med dette prosjektet. El-sikkerhet og brannsikkerhet bør man ikke ta lett på (mener nå jeg).

Lykke til :-)

Trekkoppbil

#9
Her var det mange uklarheter.

For det første spørs det hva du mener med  standardladeren til bilen som du vil henge på veggen.

Med Leafen følger det originalt med en portabel evse fra Panasonic. Den finnes i forskjellige varianter. Jeg har vært borte i en som var låst til 10A. Gamle usa-modeller er gjerne justerbare fra 6-20A, og nyere fra 6-25A. Det eneste opphenget jeg har sett på denne typen, er oppheng i ei snor.
Ellers så finnes det mange ulike typer EVSEr på markedet. Noen er stasjonære, og andre er mobile. Noen har justerbar max-strøm, andre har fast verdi.  Til Leafen trenger du en kabel med J1772-plugg til å sette i bilen.
Her er ei stikkontakt på 32A, men jeg kan aldri huske å ha sett noe sånt med egne øyne: http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=bestseller
Leafen tar bare en fase, og enkelte Leafer tar ikke mer enn 3,3kW AC, mens andre klarer opptil 6.6kW.  Enkelte har EVSE med 3-fase-plugg, da man kan finne 32A 3-fasekontakter enkelte steder.

Jeg er ikke elektrikker, men jeg vil tru man kan ha en husholdningskontakt på en 32A kurs, men at du ikke kan kjøre mer enn 16A over hver enkelt husholdsningskontakt. Vegguttak med husholdningskontakt for motorvarmere og ladepunkter har gjerne en lokal sikring på 16A i veggboksen for hver kontakt. Man vil jo gjerne at sikringen her skal utløses før sikringen i sikringsskapet, så jeg tipper at elektrikkerene finner sikringer med passelige karakteristikker. Det er i alle fall et poeng hvis brukerene ikke har enkel tilgang til sikringsskapet.
Unngå helst å ha mer en ei ladekontakt på en 16A sikring. Og har du det, så bør det merkes skikkelig.
Edit: Her fant jeg kombistikkontakt med både 32A uttak og schuko, så det er nok lov: http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-32a-3p-j-230v-9h-ip44/1504895/Product.html?Event=bestseller
Jeg tipper ei sånn kontakt har innebygd sikring til schuko, og det bør ladekontakter ha. (Men blå trefase er vel ikke så interressant)

Enkelte elektrikkere bruker industrikontakt for 16A uttak til lading, så jeg regner med at det blir holdt for å være mer pålitelig enn husholdningskontakt: http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44-216-6-htc113/1504904/Product.html?Event=searchlist

Kjatil

Mange gode svar her.  Det beste er vell en  veggboks ja. Om elektrikker legger opp med jordfeilbryter type B og 32a kurs med industriplugg på veggen, vil det da være klart for å henge opp en veggboks ved senere anledning? Kan jeg skru denne opp på veggen selv og plugge den i, eller er dette også noe elektrikker skal ordne?
Det er da et hav av ladebokser på markedet. Hvilken burde jeg velge? Veggboks med type 2 sokkel, vil kabelen være låst fast til veggboksen under lading? Vil den da være løs/ulåst når jeg ikke lader? Ser for meg at det er mer praktisk med fasthengende type 1 kabel.

e-h

Jeg kjøpte Salto med type 2 uttak (modell 572) siden den kan brukes på flere typer biler. Type B vern er da integrert i boksen og man slipper å ha dyr sikring i skapet. Skal du først legge opp ny kurs og ikke bruke vanlig kontakt er muligens dette det mest fleksible alternativet.

Og ja boksen skal låse kabel under lading, men låser opp når man ikke lader.

muggost

Hvis du legger opp til en industriplugg så kan du selv bestemme hva slags ladeboks du vil koble denne til, og du kan bytte den ut uten å involvere elektriker eller du kan koble til andre typer apparater uten å involvere elektriker. Du kan montere selve ladeboksen selv, den festes med noen skruer rett på veggen.

Noe av poenget med type 2 sokkel er at kabelen låses fast under lading, nettopp med tanke på sikkerhet. Når bilen er ferdig ladet, slipper boksen taket.

Jeg har ordnet det sånn at min type 2 kabel står mer eller mindre permanent i ladeboksen (i garasjen), slik at jeg slipper å drasse ledninger inn og ut av bilen flere ganger hver dag. De få gangene jeg skal inn til oslo og har behov for å ta med meg type 2 kabelen, tar jeg den med meg da.

Det er sikkert billigere og enklere med en fastmontert ladeboks med fast type 1 kabel, men hva gjør du da når du har lyst til å selge bilen og skaffer deg en med type 2 plugg i stedet? Da må du til med elektriker å bytte ut hele greia. Og hva hvis du får venner på besøk med type 2 plugg?

Derfor kan det være en fordel å legge opp ladeboks med type 2 sokkel - da slipper du å gjøre annet enn å bytte ut selve kabelen hvis du bytter bil eller får besøk :)





Kjatil

Da tror jeg det blir en veggboks med 32a med type 2 utgang, og en type 2 til type 1 kabel. Takk for mange gode svar :)

muggost

Ingen årsak - det er jo derfor vi har dette forumet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA