Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkeringsur - hvilket anbefales? Erfaringer?

Startet av tronnien, fredag 21. august 2015, klokken 21:46

« forrige - neste »

iGolf

Sitat fra: kaiat på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:08
Sitat fra: stein84 på mandag 27. juli 2015, klokken 17:56
Er det ikke mulig å deaktivere airbags bak da? Og aktivere igjen når de blir eldre? Jeg valgte med, i tilfelle vi skulle finne på å bli flere...

Det er sikkert ingen umulighet, spesielt siden bilen selges både med og uten disse airbagene. Jeg vet at airbags bak har blitt koplet ut på flerbruksbiler og SUV'er som bygges om til varebil. Av og til må det settes inn en plugg med en viss resistans for å lure systemet til å tro at airbagen fremdeles er der. Ellers blir det feilmelding og du risikerer vel da at alt av airbags deaktiverer seg.

Jeg er nesten 100% sikker på at feilmeldinger ikke dukker opp når du tar ut sikringa til hver enkelte.

kaiat

Sitat fra: Donya på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:22
Sitat fra: kaiat på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:08
Sitat fra: stein84 på mandag 27. juli 2015, klokken 17:56
Er det ikke mulig å deaktivere airbags bak da? Og aktivere igjen når de blir eldre? Jeg valgte med, i tilfelle vi skulle finne på å bli flere...

Det er sikkert ingen umulighet, spesielt siden bilen selges både med og uten disse airbagene. Jeg vet at airbags bak har blitt koplet ut på flerbruksbiler og SUV'er som bygges om til varebil. Av og til må det settes inn en plugg med en viss resistans for å lure systemet til å tro at airbagen fremdeles er der. Ellers blir det feilmelding og du risikerer vel da at alt av airbags deaktiverer seg.

Jeg er nesten 100% sikker på at feilmeldinger ikke dukker opp når du tar ut sikringa til hver enkelte.

Har du prøvd? Jeg fant en oversikt over sikringsboksen i Golf MK7 og der er det kun en sikring merket noe som helst med "airbag", og det er en sikring for "airbag control module". Tar du den, er jeg ganske så sikker på at alt av airbager blir koplet ut. https://drive.google.com/file/d/0B-0IaQ-frKqPeWhDTTVNQkhtdUU/view?pli=1

En bil med airbager kjører dessuten en sjekk på disse ved oppstart. Mangler det en i systemet, blir det jo feilmelding.

Uansett tror jeg at det enkleste er å ta kontakt med forhandler og få avklart om det er mulig å kople disse ut og få de til å fikse det i så fall.

Kjellsea

Som nevnt i mitt tidligere innlegg så valgte vi å skippe airbager bak på grunn av barnesete, dette var på grunn av min usikkerhet knyttet til kombinasjonen airbager og barnesete, jeg anbefaler at evt de som vurderer å kjøpe bil med airbager bak snakker med selger hos forhandler for å få faglig, kvalitetssikret informasjon angående dette.

Luftventil

Sitat fra: Kjellsea på tirsdag 28. juli 2015, klokken 19:10
Som nevnt i mitt tidligere innlegg så valgte vi å skippe airbager bak på grunn av barnesete, dette var på grunn av min usikkerhet knyttet til kombinasjonen airbager og barnesete, jeg anbefaler at evt de som vurderer å kjøpe bil med airbager bak snakker med selger hos forhandler for å få faglig, kvalitetssikret informasjon angående dette.

Det selgere hos forhandlere sier må taes med en stor klype salt... Selv om mange er kunnskapsrike, finnes det utrolig mange selgere med skremmende lite kunnskap. Det er utrolig mye fordommer, feilkunnskap og foreldelser ute å gå hos bilselgere.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

hottentott33

Sitat fra: jensjacob på mandag 27. juli 2015, klokken 22:32
Selvom jeg notorisk er imod alt for mange hjælpesystemer, så overvejer jeg at tilvælge parkeringsassistenten (sjov gimmick) og måske også laneassist (udelukkende for at få roadsign recognition).

Derfor vil jeg gerne sikre mig med jeres kyndige hjælp og erfaringer at jeg til enhver tid permanent kan frakoble både parkeringsassistent og laneassist UDEN at de selv helt umotiveret kobler til.
OG at roadsign recognition kan aktiveres mens laneassist forbliver passiv.

Jeg antager at alle former for fartpilot (fixed og adaptiv) bliver passiveret og evt. helt frakoblet ved første tryk på bremsen.

Lane assist er enkel å koble fra, du trykker bare på knappen på blinklysbryteren.

Skiltgjenkjenning, evt roadsign recognition, virker selv om lane assist er deaktivert. Skiltgjenkjenning fungerer veldig bra, men det er jo klart at ingenting er perfekt. Som Råde sier, det hender en gang inni mellom at den svikter, men jeg har opplevd at de neste gangene jeg har kjørt samme strekning, så har ting fungert. Det er helst ved oppheving av fartsgrenser (slutt på 50, 60 etc) jeg har opplevd at den har sviktet en sjelden gang. LED-skilt har min bil derimot alltid lest bra, men nå er ikke dette noe som jeg passerer daglig.

Parkeringsassistenten må en aktivere for hver gang den skal brukes ved en knapp ved gearstangen, så dette er ikke noe stress.

ACC og cruise control skrur seg av ved berøring av bremsepedalen, ja.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hottentott33

Sitat fra: Donya på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:22
Sitat fra: kaiat på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:08
Sitat fra: stein84 på mandag 27. juli 2015, klokken 17:56
Er det ikke mulig å deaktivere airbags bak da? Og aktivere igjen når de blir eldre? Jeg valgte med, i tilfelle vi skulle finne på å bli flere...

Det er sikkert ingen umulighet, spesielt siden bilen selges både med og uten disse airbagene. Jeg vet at airbags bak har blitt koplet ut på flerbruksbiler og SUV'er som bygges om til varebil. Av og til må det settes inn en plugg med en viss resistans for å lure systemet til å tro at airbagen fremdeles er der. Ellers blir det feilmelding og du risikerer vel da at alt av airbags deaktiverer seg.

Jeg er nesten 100% sikker på at feilmeldinger ikke dukker opp når du tar ut sikringa til hver enkelte.

Jeg vedder en cola på at du får feilmelding hvis du drar ut sikringen til airbagen :) Kan være at en unngår feilmelding ved bruk av plugg med resistans i så tilfelle, men jeg ville aldri tatt sjansen på å fikle med en airbag da det er komplekse greier som plutselig kan utløse seg, og da snakker en om store utgifter hvis en må bytte slikt.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Råde

#66
Vedder den samme cola'n på gult lys i dash ved frakoblet sikring til DRL (hvis sånn finnes til kun den kursen). Nope. Ingen farbar vei, og som emil sier så må man tenke seg om. Anbefaler VCDS hvis noe skal endres (synes nå C lyktene er skitkule jeg, da) men her var det snakk om airbag og det er nix pelle etter min mening.
e-Golf | X75D

iGolf

Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Donya på tirsdag 28. juli 2015, klokken 15:22
Sitat fra: kaiat på tirsdag 28. juli 2015, klokken 14:08
Sitat fra: stein84 på mandag 27. juli 2015, klokken 17:56
Er det ikke mulig å deaktivere airbags bak da? Og aktivere igjen når de blir eldre? Jeg valgte med, i tilfelle vi skulle finne på å bli flere...

Det er sikkert ingen umulighet, spesielt siden bilen selges både med og uten disse airbagene. Jeg vet at airbags bak har blitt koplet ut på flerbruksbiler og SUV'er som bygges om til varebil. Av og til må det settes inn en plugg med en viss resistans for å lure systemet til å tro at airbagen fremdeles er der. Ellers blir det feilmelding og du risikerer vel da at alt av airbags deaktiverer seg.

Jeg er nesten 100% sikker på at feilmeldinger ikke dukker opp når du tar ut sikringa til hver enkelte.

Jeg vedder en cola på at du får feilmelding hvis du drar ut sikringen til airbagen :) Kan være at en unngår feilmelding ved bruk av plugg med resistans i så tilfelle, men jeg ville aldri tatt sjansen på å fikle med en airbag da det er komplekse greier som plutselig kan utløse seg, og da snakker en om store utgifter hvis en må bytte slikt.

Noen som vil teste? Jeg har ikke fått bilen enda :-X

vbl

#68
Jeg hoppet på en avbestillingsbil som hadde det utstyret jeg måtte ha av praktiske årsaker: Parkeringssensorer, ryggekamera og innklappbare speil på grunn av verdens trangeste garasje i borettslaget samt at stikkontakt er plassert slik at jeg må rygge inn i garasjen. I tillegg til varmepumpe på grunn av at jeg kjører over 8 mil en vei til jobb.
I tillegg hadde den lys og sikt-pakke og fjernlysassistent.

Skulle jeg ha bestilt egenkomponert bil i dag så hadde jeg valgt bort lys og sikt-pakken da den automatiske viskingen irriterer meg, foretrekker å sette på viskerne manuelt og justere på intervall.
Hadde også tatt bort fjernlysassistenten da jeg foretrekker å slå av/på manuelt.
Automatiske kjørelysene hadde også gått bort da de ikke samsvarer med instrumentbelysningen og driver og dimmer opp og ned hele tiden så nå kjører jeg med fult lys hele tiden.

Hadde det vært mulig så kunne jeg vært foruten ACC og cruise control generelt da det er utrolig sløvende under kjøring så det har jeg sluttet å bruke helt og holdent. Klart meg fint uten navigasjon også.

Hadde byttet farge til Night Blue også.

Men i det hele er jeg fornøyd med bilen da fordelen med at jeg sparer så mye veier opp for alle bakdelene.

Hva jeg får for den når jeg en gang skal selge blir bare som bonus og regne da når jeg er ferdig med den om en 8-10 år har gått over 300.000 km hvis den går uten altfor store vedlikeholdskostnader.

Men det er i bunn og grunn smak og behag, men å velge utstyr som "noen" mener er bra og ha når du skal selge fordi du får mer igjen for det er rett og slett høl i hue. Bil er et tapsprosjekt uansett hvordan du vrir og vender på det.

gamer73

ja om du skal ha en så billig bil som golfen er i 5 år eller mer så betyr ikke ekstrautstyr så masse mht annenhåndsverdi uansett vil jeg tro. Men skal du gjøre som en del "bil-folk" gjør...bytte bil etter 2 år uansett pokker DA har det en del å si! (min ex-svigerfar byttet konsekvent etter 2 år...han jobbet i bilbransjen og viste hva han gjorde).

Anngående cruise controll så er dette for meg som sendt fra gudene. Selvsagt utelukkende fordi den er adaptiv! Vanlig cruise controll er helt for jævlig..dvs ikke vanlig lenger, men på 90 og 2000 tallet...MEN...det krever litt pilotering å bruke den..jeg føler litt at jeg spilelr dataspill når jeg bruker ACC...driver å justerer hastigheten med knottene hele tiden...og resetter den etter stopp etc..(men dette er da på mazda 6 hvor ACC ikke fungerer med start stopp)...men dama mi har fått streng beskjed om å IKKE bruke ACC...for jeg er redd hun henger seg for mye opp i teknikken og glememr å se ut av frontruten....så hun kjører manuelt...men hun kjører bare små turer på maks 1 mil...da det er jeg som utelukkende kjører bilen når vi er samlet:)

jensjacob

Jeg har vist også lys-syn pakke. Åbenbart en del af en mere eller mindre obligatorisk DK-pakke.
Men hvis nu jeg hellere vil styre vinduesviskerne selv, kan den automatiske funktion så ikke slåes fra da ??
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

vbl

Man kan slå av vindusviskerne ved å gå i innstillingene og slå av automatisk viskere i regn så er det slått av, men bortkastet å ha hvis man ikke skal bruke det.

Råde

Sitat fra: jensjacob på fredag 31. juli 2015, klokken 08:12
Jeg har vist også lys-syn pakke. Åbenbart en del af en mere eller mindre obligatorisk DK-pakke.
Men hvis nu jeg hellere vil styre vinduesviskerne selv, kan den automatiske funktion så ikke slåes fra da ??
Regnsensor funksjonen ligger der hvor man vanligvis har intervall. Man kan fremdeles overstyre til 0, og hastighet I og II.
e-Golf | X75D

E.T

#73
Til dere som er usikre på om dere bør velge sidekollisjonsputene bak i bilen fordi dere er redd for at dette skal være noen fare for barn som er små og enda sitter i beltestol eller på bilpute så har jeg fått et svar på det fra Trygg Trafikk. Jeg sendte en mail da jeg selv var litt i tvil fordi jeg enda har barn som sitter på bilpute/beltestol og har valgt sidekollisjonsputer i e-golfen som er bestilt.

Fikk dette svaret på mail:

"Sidekollisjonsputer er kun til hjelp under en ulykke. De er ikke farlig for barn i noen aldere, kun til beskyttelse. Den eneste airbagen som kan være farlig for barn er den som er plassert i dashbordet foran passasjersetet foran: http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/barn-og-airbag/ .
Mvh Trygg Trafikk"


E-golf har uansett hodekollisjonspute bak i bilen, så dermed så er denne sidekollisjonsputen bare en ekstra pute lenger nede (ifølge selger) og i tillegg får man automatisk belte strammere som kan være viktig ved et uhell da barn ofte kan ha seler som ikke sitter stramt nok ved kollisjon.
Men igjen er det jo alltid delte meninger om slike ting og man må bare ta det valget man føler er det rette for seg selv.  :)





gamer73

Sitat fra: E.T på mandag 10. august 2015, klokken 14:08
Til dere som er usikre på om dere bør velge sidekollisjonsputene bak i bilen fordi dere er redd for at dette skal være noen fare for barn som er små og enda sitter i beltestol eller på bilpute så har jeg fått et svar på det fra Trygg Trafikk. Jeg sendte en mail da jeg selv var litt i tvil fordi jeg enda har barn som sitter på bilpute/beltestol og har valgt sidekollisjonsputer i e-golfen som er bestilt.

Fikk dette svaret på mail:

Sidekollisjonsputer er kun til hjelp under en ulykke. De er ikke farlig for barn i noen aldere, kun til beskyttelse. Den eneste airbagen som kan være farlig for barn er den som er plassert i dashbordet foran passasjersetet foran: http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/barn-og-airbag/

E-golf har uansett hodekollisjonspute bak i bilen, så dermed så er denne sidekollisjonsputen bare en ekstra pute lenger nede (ifølge selger) og i tillegg får man automatisk belte strammere som kan være viktig ved et uhell da barn ofte kan ha seler som ikke sitter stramt nok ved kollisjon.
Men igjen er det jo alltid delte meninger om slike ting og man må bare ta det valget man føler er det rette for seg selv.  :)

Den siste linjen beviser bare EN ting....dem er faktisk ikke sikker selv;) Så er det rart at VI er usikre?;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA